http://www.bus-bild.de/bild/Bustypen~Historische+Busse~Neoplan/63069/neoplan-jumbocruiser-n-1384-bj-1976.html
Varför byggs denna typ bussen ej mer i dag ? Theoretiskt skulle det bli maximalt effektivt i fjärrbusstrafik där i dag oftast trafikerar 14-15m dubbeldäckare.
Men med 18,75m dubbeldäckbuss har man ca. 30 platser mer !
Är det tillaten med denna typ buss at köra 100km/timme pa motorväg pa kontinenten ?
Kommer inte i håg vem som var första ägare ,kan vara Hallo Reisen
Tror att de användes för solreser till Spanien
Frankrike förbjöd den typ av buss för genomfart,ungefär som man förbjöd "sovbussarna"
Jasa - var det förmodligen for farligt med 100km/timme... (?)... .
Sovbussarna är i Tyskland tyvärr ocksa ej tillaten men finns i Stor-Britannia med stor succe vid Megabus Gold Lux-Sovbussar Scottland-London.
Vet då att det finns en kvar i Dalarna, finns det några fler kvar?
Tror att alla tillverkade finns kvar förutom den som man skalade av i södra Sverige någonstans
Vad är det som står i Dalarna då ,är det resterna av denna
Man renoverade den senast tillverkade för några år sedan det var en "påskjutare" med två axlar på leden
Det var väl en sådan Resetjänst i Perstorp hade!! Dom gick i viadukten på Lundavägen.