Hittade detta unikum i Kiruna förra veckan!
Bussen är en Scania BF110-63 från 1974 med Kjellbergskaross och har rullat hos Kiruna Trafik med invnr 11.
Hos Kiruna Trafik berättade man att den var den enda av denna modell, men att den haft en halvsyster med öppet flak.
Löpaxeln var av något tjeckiskt (östeuropeiskt iaf) fabrikat och hela skapelsen är alltså specialbyggd av Kjellbergs.
Fantastiskt att en sådan vagn finns kvar idag!
(http://hem.bredband.net/esblag/Privat-HHF339-20070530-1.jpg)
(http://hem.bredband.net/esblag/Privat-HHF339-20070530-2.jpg)
Foton tagna i Kiruna den 30/5.
/Esbjörn
Framgick det vad den används till idag? Eller är den bara avställd (jag tycker mig ana det av skicket).
Den ägs av något som heter Stars Sound i Kiruna och besiktades så sent som i april förra året.
Gissar att den används som någon slags transport för konsertutrustning.
Ett lager på löpaxeln har skurit och ägaren har svårt att få tag på reservdelar till den udda axeln, därför står den för närvarande stilla.
/Esbjörn
Fanns det verkligen tre boggievagnar från Kjellbergs hos Kiruna Trafik?
Jag pratade en bra stund med ägarens bror, somvarit med många år i företaget, och han sade iaf att det funnits endast en till liknande vagn, men den hade alltså öppet flak.
Det känns som att han borde vara en rätt säker källa.
Han visade också en del gamla bilder inne på Kiruna Trafiks kontor, bland annat på just HHF339.
Kikar man på Svensk Busshistoria så finns det också bara två Kjellbergsvagnar, iofs finns det ju ingen garanti för att alla vagnar finns med där.
Tillbaka från Norge igen (mer därom senare - med bilder på en turistbuss i Stalheimskleiva bland annat) men såg detta. Vid mitt besök hos "Päshons", som var ägare till Kiruna Trafik AB, 1985 såg jag just den här godsbussen (som stod inne i ett garage) och det berättades också om att man hade en liknande som gick som mjölkbil (det var alltså på den man ställde ut mjölken i en plåtspann på ett mjölkbord och en helt vanlig lastbil hämtade vanligtvis upp den). Eftersom denna var på uppdrag kunde jag inte se den.
Ägarefamiljen bar det i Kiruna exotiska namnet Persson. Inte så exotiskt i Stockholm eller Borås, men i en stad där alla antingen har finska eller samiska namn eller också heter Stålnacke. Hade för övrigt en kollega som bar det fina efternamnet Khodabandehlo (med reservation för stavningen). Hon hade fått det via giftermål och alla trodde att hennes man var från Afrika. Men han var alltså från Kiruna.
Hej!
Det fanns i alla fall två likadana, 11/HHF339 och 12/HGY181 (även den senare finns kvar i livet). Flakbussen var en B110:a med Hägglundskaross.
Mvh Greger L
Har svårt att föreställa mig en buss med öppet flak, hade vait kul att se!
Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 juni 2007, 22:10:47 PM
Ja Christian får väl redogöra vad det stod i Sv Omnibusstidning när han kommer hem.
Man kan ju ha beställt tre men att det bara levererades två.
//Lars
Hej!
Enligt ovan nämnda artikel beställdes tre, men enligt fordonsuppgifter så byggdes bara två,
nämligen de två som redan har nämnts.
Den enligt Greger nämnda flakbussen torde ha varit nr: 7 BWX040 (fd BD526) Sc B110 63/H&S, -69.
11:an och 12:an hade 35+10 platser och plats för 5500 kg gods. Längst bak i godsutrymmet fanns ett
litet kylrum för 500 kg och på takräcket fick man lasta 400 kg.
Fordonen beställdes genom Scania-återförsäljaren Bil City i Piteå.
Mvh
Christian
Har inte någon på gamla Bussnack visat bilder på Kiruna Trafik med bl.a. flakbussen?
Hälsn. Lasse
Jag har en fråga om flakbussar. Har inte Adolfström-Laisvall haft en Flakbuss början på 80-talet? Jag har för mig att jag såg den på Bussutstälningen i Luleå omkring 1980.
Mvh Lasse
Flakbuss är väl har jag för mig de som oftast benämnes "Skvader". Däremot var väl inte Westerlunds "Skvader" som sågs tidigare i Sundsvall inte någon Flakbuss, mera en godsbuss./ove
Citat från: Ove Bojarp skrivet 13 juni 2007, 18:40:37 PM
Flakbuss är väl har jag för mig de som oftast benämnes "Skvader". Däremot var väl inte Westerlunds "Skvader" som sågs tidigare i Sundsvall inte någon Flakbuss, mera en godsbuss./ove
Skvader är mycket riktigt en buss med flak. Westerlunds buss är ett gränsfall eftersom den hade mjölktank och således ett slag inbyggt flak. Men i princip har du rätt att godsrumsbuss och skvader inte är samma sak.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 juni 2007, 18:46:06 PM
Skvader är mycket riktigt en buss med flak. Westerlunds buss är ett gränsfall eftersom den hade mjölktank och således ett slag inbyggt flak. Men i princip har du rätt att godsrumsbuss och skvader inte är samma sak.
Då är förstås frågan vad detta fordon är för något. Jag har visat den tidigare, och den är fotograferad i Umeå och tillhörde Olovssons trafik.(http://hem.bredband.net/ulfbro/U811207web.jpg)
Olovssons boggieflakbuss är väl tror jag den senast tillverkade "Skvadern"?
Citat från: Ulf Broman skrivet 05 juli 2007, 00:44:34 AM
Då är förstås frågan vad detta fordon är för något. Jag har visat den tidigare, och den är fotograferad i Umeå och tillhörde Olovssons trafik.(http://hem.bredband.net/ulfbro/U811207web.jpg)
När är den bilden tagen? Har du några fler bilder att visa på detta fantastiska ekipage?
Citat från: bussgrabben skrivet 05 juli 2007, 22:16:48 PM
När är den bilden tagen? Har du några fler bilder att visa på detta fantastiska ekipage?
November 1981 tog jag min bild.
Förra gången jag visade min bild i Buss Snack så sände P-J Ekman över denna bild, som visar fordonet framifrån, och i färg dessutom.
(http://hem.bredband.net/ulfbro/olleOforsok.jpg)
Tack för info och härlig färgbild Ulf!
Tack även Lars för info.