Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: LYR skrivet 03 juni 2015, 12:29:38 PM

Titel: SS H8
Skrivet av: LYR skrivet 03 juni 2015, 12:29:38 PM
(http://i523.photobucket.com/albums/w354/LYR_album/SS-H8_Biskopsudd%202015___zps5a1xokzi.jpg) (http://s523.photobucket.com/user/LYR_album/media/SS-H8_Biskopsudd%202015___zps5a1xokzi.jpg.html)
Besökte Biskopsudden/Stockholm i söndags 2015-05-31, men finns uppgift om  bussens tidigare reg.-nummer?
/LYR
Titel: SV: SS H8
Skrivet av: zjbus skrivet 03 juni 2015, 14:07:09 PM
Tidigare reg. nr. och annan info om bussen har du här www.svenskbusshistoria.se/go?id=37832
Mvh zjbus
Titel: SV: SS H8
Skrivet av: LYR skrivet 03 juni 2015, 14:26:30 PM
Citat från: zjbus skrivet 03 juni 2015, 14:07:09 PM
Tidigare reg. nr. och annan info om bussen har du här www.svenskbusshistoria.se/go?id=37832
Mvh zjbus
[/quote

Tack zjbus för inf!
/LYR
Titel: SV: SS H8
Skrivet av: Gunnar D skrivet 03 juni 2015, 19:07:52 PM
Här nedan en fin bild på H8 424 något av de sista åren i SS-trafik.

/Gunnar

http://sparvagsmuseet.sl.se/wp-content/themes/sparvagsmuseet/show_img.php?url=http%3A%2F%2Fmedia.sparvagsmuseet.se%2Fbildmapp%2F22%2Fstor%2F22-387.jpg
Titel: SV: SS H8
Skrivet av: Harald Nordius skrivet 03 juni 2015, 19:51:52 PM
96E på Reimersholme ger ju upphov till en del funderingar. Jag hittade en bild till där bussen är skyltad 30 och några personer är på väg bort från den. Antagligen har den gått i trafik till Reimersholme och nu ska den gå som 96E från Fridhemsplan till Stora Essingen.

Vägmärket "Infart förbjuden" är böjt. Var det inte 1955 som den böjda varianten infördes?

http://sparvagsmuseet.sl.se/databas/buss-pa-vindragarvagen-pa-104004/
Titel: SV: SS H8
Skrivet av: Harald Nordius skrivet 03 juni 2015, 20:55:02 PM
Det är synd att bussen måste ha nutida registreringsskyltar. Det förstör intrycket en del. I Norge får veteranfordon ha historiska skyltar. Det borde väl kunna gå i Sverige också.
Titel: SV: SS H8
Skrivet av: BengaB40 skrivet 03 juni 2015, 21:33:33 PM
Hej! Det fanns ett reportage om just denna buss i Dagens Nyheter 7 juni 2008, skrivet med mycket fakta och humor av journalisten Jacques Wallner. Som plus nämner han: snygg, bekväm, smidig storlek. Som minus: förarinsteget, styrningen, pedalernas placering!  Hälsn. BengaB40
Titel: SV: SS H8
Skrivet av: Svempa skrivet 04 juni 2015, 15:20:34 PM
Det går i Sverige oxå att ha det historiska  skylten som registerskylt .  då registrerar du en personlig skylt till fordonet som då kan ha sin gamla skylt. HTMF har gjort det på några av sina fordon.
Titel: SV: SS H8
Skrivet av: Gunnar D skrivet 04 juni 2015, 16:14:37 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 03 juni 2015, 19:07:52 PM
Här nedan en fin bild på H8 424 något av de sista åren i SS-trafik.

En hypotes är att bilderna är tagna i maj 1961 precis innan F1 och H8 utrangerades.

/Gunnar
Titel: SV: SS H8
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 04 juni 2015, 16:22:22 PM
Citat från: Svempa skrivet 04 juni 2015, 15:20:34 PM
Det går i Sverige oxå att ha det historiska  skylten som registerskylt .  då registrerar du en personlig skylt till fordonet som då kan ha sin gamla skylt. HTMF har gjort det på några av sina fordon.

Men det kostar en rejäl slant och måste förnyas efter några år, och du måste dessutom ha en nytillverkad skylt som inte ser ut som de gamla.
Däremot verkar det inte vara något problem att sätta upp den gamla skylten också, åtminstone framtill, det har jag gjort på flera av mina bussar och besiktningen har aldrig sagt något om detta. Vid utställning när bussen står still kan man ju sedan plocka bort den moderna skylten om man vill. Bak blir det lite svårare eftersom den nyare skylten ju måste ha skyltbelysning om den ska monteras på annat ställe.
Titel: SV: SS H8
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 04 juni 2015, 16:57:16 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 04 juni 2015, 16:22:22 PM
Bak blir det lite svårare eftersom den nyare skylten ju måste ha skyltbelysning om den ska monteras på annat ställe.

Det finns lösningar på det också. Kolla i bakrutan där det nya numret finns i ett belyst skåp. Kan lätt tas bort om bussen står still. Och givetvis godkänd vid besiktningen.

(http://savenfjord.se/resources/images/9.%20n200/N%20%2808%29.JPG)

Fast den här bussen har numera fått N200 som personligt registreringsnummer. Jag hittar ingenstans om hur en sådan skylt måste vara utformad. Men jag vet att det finns veteranfordon som använder de gamla skyltarna med lösa bokstäver och siffror. Nu är det väl dock svårt att slippa EU-märkningen. Kanske den kan maskas när bussen står still, t ex på en utställning?
http://turistbussn200.blogspot.se/2015/01/antligen.html
http://turistbussn200.blogspot.se/2015/01/en-overraskning.html
Titel: SV: SS H8
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 04 juni 2015, 21:25:28 PM
Vad jag förstått är endast av staten levererade skyltar godkända, oavsett man har personlig skylt eller ej. Det är alltså inte tillåtet med egentillverkade skyltar eller gamla länsbokstavskyltar utan fordonet ska ha den skylt som anges i regbeviset. Att sedan ordningsmakt och bilprovning kan se mellan fingrarna med veteranfordon är en annan sak. Annars skulle ju vem som helst kunna fabricera sina egna skyltar med valfritt nummer för att slippa t ex biltullarna.
Slutsats, för att undvika missförstånd:  Hemgjorda regskyltar är olagliga att använda på allmän väg. Ha den riktiga skylten uppsatt även om du har en gammal länsbokstavskylt som inte är en nytillverkad personlig skylt.
Titel: SV: SS H8
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 04 juni 2015, 21:45:16 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 04 juni 2015, 21:25:28 PM
Vad jag förstått är endast av staten levererade skyltar godkända, oavsett man har personlig skylt eller ej. Det är alltså inte tillåtet med egentillverkade skyltar utan fordonet ska ha den skylt som anges i regbeviset. Att sedan ordningsmakt och bilprovning kan se mellan fingrarna med veteranfordon är en annan sak. Annars skulle ju vem som helst kunna fabricera sina egna skyltar med valfritt nummer för att slippa t ex biltullarna.
Alltså är hemgjorda regskyltar olagliga att använda på allmän väg.

Fast det är ju en viss skillnad på just personlig registreringsskylt. För att vara giltig måste det finnas en dekal med det "riktiga" registreringsnumret på angiven plats. Visst lurar man fartkamerorna men det kan man ju ändå göra med en skylt som till synes ser ut att vara tillhandahållen av Transportstyrelsen. Ser det misstänkt ut kan ju polisen stoppa fordonet och be att få se på dekalen med det "riktiga" numret.

Hur som helst vet jag att Sveriges Järnvägsmuseum 2006 hade skyltar på sina bussar av samma utförande som de gamla länsskyltarna och som motsvarade deras personliga registreringsnummer. De borde ju veta.

Titel: SV: SS H8
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 04 juni 2015, 21:53:45 PM
Alla hemgjorda skyltar är de facto olagliga. Det finns krav på hur skylten ska vara utförd, bl a med reflekterande material. Att Järnvägsmuseum gör som de tycker passar innebär inte att de vet vad som gäller. Sedan är det väl så att man ser mellan fingrarna med museala fordon, och kanske sätter upp de officiella skyltarna vid besiktning, det är en annan sak. Hur skulle det se ut om alla gjorde sina egna skyltar i valfritt typsnitt och storlek? Någon kan ju testa med självhäftande dekaler med lutande typsnitt som sitter på brevlådor typ....
Titel: SV: SS H8
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 04 juni 2015, 23:03:34 PM
Efter koll med myndigheterna:
Endast skyltar från Transportstyrelsen är godkända. Alla hemkokade skyltar är olagliga oavsett vad det står på dem, gäller även personliga skyltar.
Det finns firmor som säljer regskyltar på beställning, men dessa är olagliga att använda på allmän väg.

Alltså: Använd skylt från Transportstyrelsen på fordonet vid färd på allmän väg. Äldre skyltar av den nya sorten med bokstäver och siffror är givetvis OK så länge de är i läsbart skick.
Titel: SV: SS H8
Skrivet av: Railmaster skrivet 12 juni 2015, 18:26:35 PM
Nja! Det går bra med skyltar ifrån vägverket också!  ;D  Det är påtagligt svårt för många vuxna att förstå att man inte får använda egentillverkade registreringsskyltar, tex en dekal fram på sportbilen, även om den ser ut exakt som den ska! lite som att tycka att det är ok med en 100-lapp som man printat ut själv!

Minns inte 2006 men vilka bussar tillhörde järnvägsmuseum de dagarna? kul var det i var fall!

många sanna veteranetusiaster tänjer på reglerna och har gamla länsskylten fram och den riktiga bak, var det så de dagarna kanske?  :)
Titel: SV: SS H8
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 12 juni 2015, 22:12:16 PM
Citat från: Railmaster skrivet 12 juni 2015, 18:26:35 PM
många sanna veteranetusiaster tänjer på reglerna och har gamla länsskylten fram och den riktiga bak, var det så de dagarna kanske?  :)

Nej,  det var den gamla länsskylten både fram och bak. Men eftersom det var bussens personliga regnummer så fanns också en dekal på anvisad plats med det ordinarie regnumret. Järnvägsmuseum disponerar väl fortfarande de egna bussar de använde 2006.

Och det var väl du som körde Ra-loket? Själv satt jag på trafikledningen och ordnade ersättningsbussar för inställda eller kraftigt försenade extratåg.
Titel: SV: SS H8
Skrivet av: Railmaster skrivet 14 juni 2015, 21:24:03 PM
Ja jag körde tre av dagarna, gick ju sådär att hålla tiden men trevligt var det och att slutet av festligheterna regnade bort har vi glömt nu!  :)
Titel: SV: SS H8
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 14 juni 2015, 21:57:53 PM
Citat från: Railmaster skrivet 14 juni 2015, 21:24:03 PM
Ja jag körde tre av dagarna, gick ju sådär att hålla tiden men trevligt var det och att slutet av festligheterna regnade bort har vi glömt nu!  :)

I jämförelse med flertalet andra tåg de dagarna så höll väl Ra-tåget tidtabellen mycket bra, åtminstone vid ankomst till Järnvägsmuseum och avgång därifrån.

Ja, att det regnade sista dagen har jag faktiskt helt glömt bort. Var det verkligen så? Jag minns bara att det var fint väder hela arrangemanget.
Titel: SV: SS H8
Skrivet av: HJP skrivet 15 juni 2015, 12:12:40 PM
Citat från: Railmaster skrivet 14 juni 2015, 21:24:03 PM
Ja jag körde tre av dagarna, gick ju sådär att hålla tiden men trevligt var det och att slutet av festligheterna regnade bort har vi glömt nu!  :)
****
Jag körde Årgångståget, för TÅG 150, fredag, lördag, söndag. Vi var dock två på loket, eftersom man ville ha lokbiträde, som det var förr. Vi körde halva sträckan var.

(http://i59.tinypic.com/2mzyw52.jpg)

Jag har inget minne av regn. Möjligen på fredagen. Däremot hörde jag att det hade regnat på torsdagen.
Tidtabellen mellan Stockholm C, och Gävle C, hölls väl hyggligt. Sämre var det mellan Gävle C och museet. För att inte tala om lördagen, då vi körde till Sandviken.

Här ett par bussar som fanns på museet:

(http://i61.tinypic.com/5u2qv8.jpg)
X3494

(http://i57.tinypic.com/vddcax.jpg)
M744

(http://i61.tinypic.com/2mz9n5u.jpg)
Y169
.
Titel: SV: SS H8
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 15 juni 2015, 14:32:20 PM
Citat från: HJP skrivet 15 juni 2015, 12:12:40 PM
Här ett par bussar som fanns på museet:

(http://i61.tinypic.com/5u2qv8.jpg)
X3494

(http://i57.tinypic.com/vddcax.jpg)
M744

(http://i61.tinypic.com/2mz9n5u.jpg)
Y169


Ja, de två första tillhörde 2006 Sveriges Järnvägsmuseum och gör så alltjämt. På bilderna syns tydligt hur skylten med det personliga regnumret såg ut. I dag har bussarna dock inte kvar dessa utan torde vara märkta DRX795 respektive AXH023. Även Y169/PWP309 har ju en sådan personlig skylt men den tillhörde och tillhör Kebbe Kristoffersson i Örnsköldsvik. Till denna buss var kopplat ett Kässbohrer-släp Y170/XWW405.

Från Y169 har jag ett minne att jag satte in den till Gävle C, eftersom dåvarande ärkebiskopen Anders Wejryd som skulle vara "gästkonduktör" felaktigt fått upplysningen att tåget skulle gå från museet medan det i själva verket gick från centralstationen. Ärkebiskopen var inte direkt missnöjd.

Stort tack för bilderna!
Titel: SV: SS H8
Skrivet av: HJP skrivet 15 juni 2015, 15:06:10 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 juni 2015, 14:32:20 PM
Från Y169 har jag ett minne att jag satte in den till Gävle C, eftersom dåvarande ärkebiskopen Anders Wejryd som skulle vara "gästkonduktör" felaktigt fått upplysningen att tåget skulle gå från museet medan det i själva verket gick från centralstationen. Ärkebiskopen var inte direkt missnöjd.
****
Det var en episod, som jag missat. Väl framme vid Gävle C, fick jag syn på honom, greppade kameran, och ropade: "Vänta, jag måste få en bild på dig". "Jamen jag ska med tåget", svarade han. "Men det är jag som kör tåget, och du representerar ju både den horisontella och den vertikala kommunikationen i dag". Han skrattade, och jag fick denna bild:

(http://i57.tinypic.com/i6ytrt.jpg)

Vid Stockholm C, kom dåvarande talmannen Björn von Sydow fram och hälsade på lokpersonalen. Han var konduktör, redan där. Mycket trevligt.
I Sandviken fick vi vänta länge, då tog jag denna bild av honom:

(http://i61.tinypic.com/2j1l6o2.jpg)

P.g.a. den dåliga planeringen, han jag inte utnyttja mina matkuponger, för lördag och söndag. I Sandviken gick jag till restaurangvagnen, för att få lite mat. Där satt redan Anders Wejryd, tillsammans med tågmästaren Kent Bengtsson, och mumsade. Kent var "guld värd" dessa dagar.

(http://i59.tinypic.com/wbuumh.jpg)

Mycket trevliga inslag för dagen, tycker jag.
.
Titel: SV: SS H8
Skrivet av: Railmaster skrivet 22 juni 2015, 20:54:11 PM
Tack för trevliga bilder! Och nästa år ska HJP få åka A29 igen! Ska vi gissa på en viss abstinens efter över 50 år!  :)
Titel: SV: SS H8
Skrivet av: HJP skrivet 22 juni 2015, 22:18:03 PM
Citat från: Railmaster skrivet 22 juni 2015, 20:54:11 PM
Och nästa år ska HJP få åka A29 igen! Ska vi gissa på en viss abstinens efter över 50 år!  :)
****
Ja, abstinensen är svår. Det fanns en tid, när jag flera gånger, drömde att jag åkte spårvagn i stan, och hem med linje 16. I drömmen konstaterade jag alltid att "detta är ingen dröm. Jag åker faktiskt spårvagn igen". Men sedan vaknade jag besviken.

(http://i57.tinypic.com/29gbey8.jpg)

Så här gick det ju för våra A29:or. En trist syn i Hammarbyhallen 13 januari 1973. Här ses A29 177 och 182.

(http://i60.tinypic.com/351aiz9.jpg)

A 29 182, samma dag.

Men nästa år får jag chansen att bota abstinensen  :)
.
Titel: SV: SS H8
Skrivet av: robergh skrivet 22 juni 2015, 22:42:42 PM
De där kunde vi använt på en museispårväg Axelsberg-Mälarhöjden!
;D
Mr H
Titel: SV: SS H8
Skrivet av: Railmaster skrivet 22 juni 2015, 23:04:14 PM
Återstår att se om Mian kommer och åker med vagn 170, längst fram på faneret på förarhyttsväggen står det ristat "Mian åker inte 14" och det slipper hon ju nästa år också! Var Mian någon ni hängde med?  :o
Titel: SV: SS H8
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 22 juni 2015, 23:19:15 PM
Citat från: Railmaster skrivet 22 juni 2015, 20:54:11 PM
Tack för trevliga bilder! Och nästa år ska HJP få åka A29 igen! Ska vi gissa på en viss abstinens efter över 50 år!  :)

Har jag missat något? Ska 170 ut o rulla igen, eller pågår det någon för mig okänd återställning av snöblåsare till A29?
Titel: SV: SS H8
Skrivet av: Peter Rost skrivet 23 juni 2015, 01:38:10 AM
https://www.sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?f=17&t=38176

:)

//Peter
Titel: SV: SS H8
Skrivet av: robergh skrivet 23 juni 2015, 10:40:07 AM
Citat från: Railmaster skrivet 22 juni 2015, 23:04:14 PM
Återstår att se om Mian kommer och åker med vagn 170, längst fram på faneret på förarhyttsväggen står det ristat "Mian åker inte 14" och det slipper hon ju nästa år också! Var Mian någon ni hängde med?  :o

Det finns klo**er och det finns klo**er! Hoppas att sådant lite mindre och finkänsligare får vara kvar!
När SSS hämtade Metropolen 5122 fanns det lite knappt synbart mindre klo**er bak som togs bort
vilket var trist! Är ju också ett kulturarv! "Stones är bäst", "Beatles är bättre", "Tages är bäst" har
jag för mig att det stog bl.a i olika stilar. Sådant är ju kul om det får vara kvar i all sin enkelhet!

Mr H
Titel: SV: SS H8
Skrivet av: HJP skrivet 23 juni 2015, 18:45:09 PM
Citat från: Mr H skrivet 23 juni 2015, 10:40:07 AM
Det finns klo**er och det finns klo**er! Hoppas att sådant lite mindre och finkänsligare får vara kvar!
När SSS hämtade Metropolen 5122 fanns det lite knappt synbart mindre klo**er bak som togs bort
vilket var trist! Är ju också ett kulturarv! "Stones är bäst", "Beatles är bättre", "Tages är bäst" har
jag för mig att det stog bl.a i olika stilar. Sådant är ju kul om det får vara kvar i all sin enkelhet!

Mr H
****
Håller med dig. Gårdagens klotter var inte heller lika blaffigt och fult, som dagens grafitti och taggar. Oftast bara en lite kommentar, som inte förstörde.
Vem Mian var, som Railmaster frågar efter, har jag ingen aaaning om.
Titel: SV: SS H8
Skrivet av: HJP skrivet 22 juli 2015, 11:02:19 AM
Citat från: HJP skrivet 22 juni 2015, 22:18:03 PM
****
(http://i57.tinypic.com/29gbey8.jpg)

Så här gick det ju för våra A29:or. En trist syn i Hammarbyhallen 13 januari 1973. Här ses A29 177 och 182.
****
(http://i57.tinypic.com/2hd5hfd.jpg)

Tog fram färgpytsen, för att lätta upp den dystra bilden ovan.
Jag måste ha använt vattenfärger, för bilden krympte något  ;)