Det har gått vissa rykten (vilka jag själv endast tror är rykten), men sökte i alla fall information om VDL's ledbussar. VDL anger passagerarkapaciteten till 160-170 beroende på modell, tycker själv att det låter väldigt mycket. Mins att Volvo's B10MA (Höggolvsledbuss med mittmotor) var registrerad för 120 passagerare, men körde den en gång med 110 passagerare och då var det bra fullt.
Här är några andra ledbussmodeller som man kan jämföra med:
Pass. modell
123 MERCEDES-BENZ O 530 G
112 SCANIA OMNILINK LEDBUSS
99 VOLVO B9S
133 MAN B.2007.46.012
och en för flygplatstrafik:
153 MAN A23
Så frågan är hur får man in 160-170 passagerare i en ledbuss?
kanske avser en dubbelledbuss
Citat från: homer skrivet 24 maj 2015, 10:08:20 AM
kanske avser en dubbelledbuss
Nej. det framgår av deras webbplats (http://www.vdlbuscoach.com/Producten/Openbaar-vervoer/Citea/Technische-specificatie.aspx) att längden är 18 resp. 18.75 meter.
Det som inte står där är hur många sittplatser det är. Med få sittplatser får man förstås många ståplatser. Om man inte har ändrat något så räknar man i Nederländerna med åtta stående per kvadrameter, medan man i Sverige räknar med ungefär 5,5 (0,18 m
2 per stående). Folk i Nederländerna är nog beredda att packa ihop sig tätare än vad svenskar vill göra.
Skillnaden i ståplatsnorm ger cirka 50 % fler stående i Nederländerna. Varje sittplats mindre ger sendan ytterligare tre ståplatser.
Sen är det ju en annan sak att det inte är praktiskt att ha så fullt om man ska ha av- och påstigning längs vägen, men ska man bara köra folk mellan två punkter så fungerar det.
I regel räknas bara de där talen ut efter hur många man får ta i bussen i förhållande till bussens totalvikt (i förhållande till tjänstevikten - alltså utan passagerare). Inte utifrån ett visst utrymme i kvadratmeter per passagerare.
Så det är i regel bara fantasisiffror. En trend de senaste åren är bussar som klarar högre totalvikt och därmed fler resenärer på pappret. Tyvärr lurar sig en del av det och tror att en ledbuss kan ta 150 passagerare. Även stomlinjernas bussar i Stockholms innerstad ligger där i närheten "på pappret".
För ledbuss brukar man väl i mer seriösa sammanhang räkna med ett praktiskt maxtal på 110 passagerare (ungefär). I regel är det ganska bra att räkna med lika många stående som sittande - där totalmängden kan ökas något om det är få sittplatser i bussen.
Borde inte transportstyrelsen ha synpunkter på fordonsuppgifter som inte är rimliga.
Citat från: igel skrivet 24 maj 2015, 10:49:51 AM
Borde inte transportstyrelsen ha synpunkter på fordonsuppgifter som inte är rimliga.
Myndigheterna lägger sig inte i enskilda företags reklammaterial.
Det är inte detsamma som att bussen är reg besiktigad för detta antal passagerare.
Den teoretiska kapaciteten räknas ut med formeln totalvikt - tjänstevikt / i fastställd snittvikt för person = antal passagerare
Fast ibland skulle det inte vara fel med lite teknisk hjälp. T.ex. när man körde ersättning för t-banan hade det inte varit fel med någon indikator som hade meddelat ifall man låg över tillåten totalvikt när folk bara strömmade på.
Citat från: Nico skrivet 24 maj 2015, 16:28:34 PM
Fast ibland skulle det inte vara fel med lite teknisk hjälp. T.ex. när man körde ersättning för t-banan hade det inte varit fel med någon indikator som hade meddelat ifall man låg över tillåten totalvikt när folk bara strömmade på.
Har funderat en gång om bussen skulle orka uppför sjöviksbacken, vi gick kvartstrafik för tvärbanan och bussen innan hade havererat mitt på en lördag, jag rullar in på hpl Liljeholmen, öppnar alla dörrar och folket väller på, stänger dom bakre tar mick och ber alla ta ett djupt andetag och 3 steg bakåt får på en 1o-15 till, knappt man får igen framdörr och börjar färden mot Gullmarsplan, svänger 90grader höger och stigningen börjar, bara att hålla fullt, hastighetsmätarnålen rörde sig knappt men upp kom vi men inte mer men nästan ny B9 ledvagn.
Sen personligen tycker jag att det borde inte gå att regga buss för stående passagerare utan det borde vara linje som är godkänd för stående, inte för mycket 70-90 väg osv
Citat från: Fikman skrivet 24 maj 2015, 21:13:19 PM
Har funderat en gång om bussen skulle orka uppför sjöviksbacken, vi gick kvartstrafik för tvärbanan och bussen innan hade havererat mitt på en lördag, jag rullar in på hpl Liljeholmen, öppnar alla dörrar och folket väller på, stänger dom bakre tar mick och ber alla ta ett djupt andetag och 3 steg bakåt får på en 1o-15 till, knappt man får igen framdörr och börjar färden mot Gullmarsplan, svänger 90grader höger och stigningen börjar, bara att hålla fullt, hastighetsmätarnålen rörde sig knappt men upp kom vi men inte mer men nästan ny B9 ledvagn.
Sen personligen tycker jag att det borde inte gå att regga buss för stående passagerare utan det borde vara linje som är godkänd för stående, inte för mycket 70-90 väg osv
Du har aldrig kört Bussing.......
Om man inte registrerar en buss för stående kan man ju aldrig ta stående oavsett väg......
Vilka linjer som man tillåter stående på är inte en lagreglerad fråga (och kan inte heller vara) utan något mellan beställare o utövare
Det är i huvudsak klass 1 buss (tätortsbuss) som kan ta stående i större antal, klass 2 buss kan ta ett mindre antal medans klass 3 buss aldrig kan ta stående.
Ska man sedan vara ärlig så kan betydligt oftare skador ske i tätortstrafiken jmf med på landsväg, sedan finns det komfortskäl som talar emot ståplatser på landsvägslinjer.
SLs Volvo B10M med beteckning H25 var reggad för 125 passagerare, 70 sittande och 55 stående. Även Scania CN112A, H31, var reggad för 125 passagerare, 74 sittande och 51 stående.