(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Nobina_5173_Alta_C_20150522_MTN_zps6zpikuye.jpg)
Här kommer några bilder från Älta centrum. Först en av Tyresös äldsta vagnar, Nobina 5173, på linje 821 mot Nacka sjukhus. Minst fem 51xx-vagnar verkar vara kvar i Tyresö och de förväntas slopas kring midsommar.
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Nobina_7261_Alta_C_20150522_MTN_zpsadefpk1r.jpg)
Nobina 7261, nylackerad från stomlinjeblått.
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Keolis_6059_Alta_C_20150522_MTN_zpsh2t7frok.jpg)
Keolis 6059 på linje 840 mot Handen. 6059 förväntas flyttas från Södertörn kring midsommar och placeras förmodligen i något annat av de trafikområden Keolis är entreprenör för.
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Nobina_6474_Alta_C_20150522_MTN_zpsuoxhynwx.jpg)
F.d. Dalavagn Nobina 6474 dök upp på linje 821 mellan Tyresö centrum och Nacka sjukhus.
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Nobina_3168_Alta_C_20150522_MTN_zpsiqtcyxex.jpg)
Slutligen en av Nobina Tyresös nytillskott, en f.d. Danmarksvagn, numera Nobina 3168 på linje 401. Notera skyltningen där linjenumret verkar påbörjas efter destinationstexten.
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 22 maj 2015, 20:03:58 PM
Keolis 6059 på linje 840 mot Handen. 6059 förväntas flyttas från Södertörn kring midsommar och placeras förmodligen i något annat av de trafikområden Keolis är entreprenör för.
De finns ju inte jättemånga ställen längre där dessa vagnar skulle passa, Innerstaden? inte så troligt, kvar blir då, Nacka/värmdö, eller Sydväst, för det är väl ändå bara i Stockholm man är så dum att man har ledbussar på landsvägar? Både sydväst och N/V har en bra medelålder och de äldsta som rullar på resp. område är b9s inköpta av SL och nyligen uppgraderade för stora summor pengar?
mest troligt är väl kanske att bussarna säljs ? eller??
Iofs finns det ju några fd Örebroare (31xx och 32xx) i Nyboda som man skulle kunna ersätta...
Citat från: homer skrivet 22 maj 2015, 22:24:26 PM
De finns ju inte jättemånga ställen längre där dessa vagnar skulle passa, Innerstaden? inte så troligt, kvar blir då, Nacka/värmdö, eller Sydväst, för det är väl ändå bara i Stockholm man är så dum att man har ledbussar på landsvägar? Både sydväst och N/V har en bra medelålder och de äldsta som rullar på resp. område är b9s inköpta av SL och nyligen uppgraderade för stora summor pengar?
mest troligt är väl kanske att bussarna säljs ? eller??
Nästan samtliga Keolis bussar i 60xx-serien är leasade ett bra tag till och det lär inte vara aktuellt att bryta de avtalen pga höga merkostnader.
Den som lever får se brukar man ju säga... ;)
Ett tips är dock att flanera i Ropstenstrakten strax efter midsommar om man vill ha några av dessa bussar på bild utanför Södertörn. ;D
Hej,
Tack för era svar. Jag tror också att 60xx-vagnarna från Södertörn kommer att vara kvar inom SL-trafiken. Jag tror på Kvarnes tankar kring ersättning av 31xx-, och 32xx-ledvagnar i Nyboda.
Det verkar som jag får förtydliga Fredriks kommentar ytterligare, flertalet av Keolis 60xx-vagnar som idag är placerade i Handen kommer efter midsommar att trafikera ersättningstrafiken för Lidingöbanan.
// Niclas
Har Arriva förlorat den trafiken eller är det den förlängda Ersättningstrafiken som Keolis fått?
Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 25 maj 2015, 16:37:18 PM
Det verkar som jag får förtydliga Fredriks kommentar ytterligare, flertalet av Keolis 60xx-vagnar som idag är placerade i Handen kommer efter midsommar att trafikera ersättningstrafiken för Lidingöbanan.
// Niclas
Tack för förtydligandet. Men snart är ju Lidingöbanans ersättningstrafik slut och då antar jag att vagnarna placeras om till andra Keolisdepåer om nu leasingavtalet inte ska brytas.
Jag fortsätter diskussionen i Keolis "avvecklingstråd" (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=64800.new#new) då det inte har så mycket med Älta att göra längre...