Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: eldani skrivet 15 maj 2015, 20:22:32 PM

Titel: Scania lanserar ny gasbuss för längre linjer
Skrivet av: eldani skrivet 15 maj 2015, 20:22:32 PM
Scania testar just nu Europas första gasdrivna euro 6-buss avsedd för viss turisttrafik och längre linjetrafik. Bussen, en Scania OmniExpress 320, testas i Vendée vid den franska Atlantkusten och drivs med lokalt producerad biogas. Denna kommer från bönder på fyra bondgårdar. Produktionen har pågått sedan den 24 april och gasen pumpas in i staden Mortagne-sur-Sevres gasnät.

http://www.bussmagasinet.se/2015/05/scania-lanserar-ny-gasbuss-for-langre-linjer/

Helt rett av Scania att dom tar fram en buss som kan användas på längre linjer det är jätte bra.
Titel: SV: Scania lanserar ny gasbuss för längre linjer
Skrivet av: homer skrivet 15 maj 2015, 20:50:33 PM
Men egentligen ingen nyhet väl? Omniexpress 320 har funnits med biogas ett tag, finns väl åtminstånde en skolbuss i Skåne, visserligen kanske den inte är Euro6, isåfall är de ju en nyhet...
Titel: SV: Scania lanserar ny gasbuss för längre linjer
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 15 maj 2015, 21:06:09 PM
Räckvidden är lite för kort tyvärr för att vara gångbar.
Titel: SV: Scania lanserar ny gasbuss för längre linjer
Skrivet av: Bussmicke skrivet 16 maj 2015, 08:55:00 AM
Citat från: homer skrivet 15 maj 2015, 20:50:33 PM
Men egentligen ingen nyhet väl? Omniexpress 320 har funnits med biogas ett tag, finns väl åtminstånde en skolbuss i Skåne, visserligen kanske den inte är Euro6, isåfall är de ju en nyhet...

(https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/v/t1.0-9/1896755_922277574489740_843820353717443432_n.jpg?oh=7229715aee5df4f9b9d59a15635a2099&oe=55CA3224&__gda__=1439371976_c7b7f70df7b8805170717fabeb3aaa2d)

(https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xap1/v/t1.0-9/11209755_922277694489728_8464809291790401400_n.jpg?oh=c2f1db5a712d4945285bec4cc59111c0&oe=55C2CB7E&__gda__=1442975138_7ae0b4d4dc31ad9c5823bdfce0a72287)
Titel: SV: Scania lanserar ny gasbuss för längre linjer
Skrivet av: John P skrivet 16 maj 2015, 12:15:15 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 15 maj 2015, 21:06:09 PM
Räckvidden är lite för kort tyvärr för att vara gångbar.

Nej för längre resor är ju inte 500 km så mycket, det skall ju finnas tillgång till tankstationer också. Ute i Europa  kanske det däremot finns en något större marknad (?), avstånden är ju ofta lite kortare än här i Sverige.  För Svensk del skulle man, förutom i skoltrafik och linjetrafik, tänka sig att bussen skulle passa bra för bussbolag som kör transfer, sightseeing, och kortare beställningskörningar, företrädesvis i storstadsregionerna. Om vi tar Interbus i Stockholm som exempel så kör de ju en hel del korta  anslutningar för Tallink/Silja Line och därtill garanterat en del Sightseeing och beställningskörningar i närområdet. Om bussen utrustas med bekväma stolar, AC, gardiner m.m och ev.  någon extra bagagehylla så hade dessa passat utmärkt för trafiken, om det går att välja  dörrplacering 1+0+1 så får man också med lite mer bagage jämfört med 1+1+0.   
Titel: SV: Scania lanserar ny gasbuss för längre linjer
Skrivet av: Walter skrivet 16 maj 2015, 12:53:16 PM
Expresslinjer typ Skåne och Västtrafik? Liten marknad dock.
Titel: SV: Scania lanserar ny gasbuss för längre linjer
Skrivet av: Lars_L skrivet 16 maj 2015, 15:31:29 PM
Tycker nog snarast det är konstigt att man satsar på gasbuss för "långdistans", när biodieselbränslet kommit så långt i utvecklingen.
Känns nog som en parantes oavsett. Gas är ingen praktisk lösning som bränsle inom trafiksektorn överhuvudtaget.

Men naturligtvis finns det kortare uppdrag man kan sätta en sådan buss på. Någonstans blir ju sådana lösningar dock alltid en begränsning som i slutändan gör att räckviddsbegränsningen minskar möjligheten av att utnyttja av fordonet. Detta är ju mycket känsligare i landsbygd och beställningstrafik, än stadstrafik.



Titel: SV: Scania lanserar ny gasbuss för längre linjer
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 16 maj 2015, 18:18:38 PM
Citat från: Lars_L skrivet 16 maj 2015, 15:31:29 PM
Tycker nog snarast det är konstigt att man satsar på gasbuss för "långdistans", när biodieselbränslet kommit så långt i utvecklingen.
Känns nog som en parantes oavsett. Gas är ingen praktisk lösning som bränsle inom trafiksektorn överhuvudtaget.

Men naturligtvis finns det kortare uppdrag man kan sätta en sådan buss på. Någonstans blir ju sådana lösningar dock alltid en begränsning som i slutändan gör att räckviddsbegränsningen minskar möjligheten av att utnyttja av fordonet. Detta är ju mycket känsligare i landsbygd och beställningstrafik, än stadstrafik.

I beställningstrafik typ i Stockholm skulle man kunna sysselsätta enstaka dylika, men kostnaden för infrastrukturen gör att det skulle bli extremt dyra bussar, ingen som vill investera i sådant och låsa fast sig.

I länstrafik finns det ytterst fåtal län där busstypen skulle gå att använda, antingen stupar det på LE krav eller för kort räckvidd, i Roslagstrafiken skulle en sådan här buss vara svåranvänd, på 639 skulle busstypen klara två varv per dygn (om man använder sig av ramptankning) medans en dieselbuss saknar den begränsningen och tankas på 10 minuter.
Titel: SV: Scania lanserar ny gasbuss för längre linjer
Skrivet av: Ersa skrivet 16 maj 2015, 20:03:21 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 16 maj 2015, 18:18:38 PM
I länstrafik finns det ytterst fåtal län där busstypen skulle gå att använda, antingen stupar det på LE krav eller för kort räckvidd, i Roslagstrafiken skulle en sådan här buss vara svåranvänd, på 639 skulle busstypen klara två varv per dygn (om man använder sig av ramptankning) medans en dieselbuss saknar den begränsningen och tankas på 10 minuter.

Dagens omlopp är ju redan idag så effektivt planerade att vissa dieselbussar (jaja RME då) på 639-passen måste stödtankas minst en gång mitt på dagen under någon 45-minutersrast för att kunna klara hela trafikdygnet, för att inte "bränslelampan" ska varna i slutet av kvällsförarens arbetspass. Så gasbuss även utanför Stockholms innerstad känns avlägset, ja.
Titel: SV: Scania lanserar ny gasbuss för längre linjer
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 16 maj 2015, 20:12:18 PM
Citat från: Ersa skrivet 16 maj 2015, 20:03:21 PM
Dagens omlopp är ju redan idag så effektivt planerade att vissa dieselbussar (jaja RME då) på 639-passen måste stödtankas minst en gång mitt på dagen under någon 45-minutersrast för att kunna klara hela trafikdygnet, för att inte "bränslelampan" ska varna i slutet av kvällsförarens arbetspass. Så gasbuss även utanför Stockholms innerstad känns avlägset, ja.

Ja och dieselbussarna kanske borde specas med större tank än 360 liter, eller erbjuder Volvo inte 450 eller 500 liters alternativen?
Titel: SV: Scania lanserar ny gasbuss för längre linjer
Skrivet av: Ersa skrivet 16 maj 2015, 20:19:40 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 16 maj 2015, 20:12:18 PM
Ja och dieselbussarna kanske borde specas med större tank än 360 liter, eller erbjuder Volvo inte 450 eller 500 liters alternativen?

Därför att det bara verkar finns en enda slags linjetrafik (närförort) och en enda slags linjevagn mellan de bägge närförorterna Täby och Herräng, och att det därför kanske räcker med en enda slags specning för precis alla linjevagnar däremellan? ::)
Titel: SV: Scania lanserar ny gasbuss för längre linjer
Skrivet av: Lars_L skrivet 16 maj 2015, 22:47:43 PM
350-literstank bör ju dock räcka i regel i de flesta trafikområden. Mer än drygt 4 mil i timmen är svårt att klara i tidtabellslagd körning (inklusive reglertider och pauser). Det kräver i regel rätt långa linjer. Är väl nästan bara 639 och 676 i Stockholmrådet som har så pass stor del på bra motorväg/trafikled och effektiva omlopp, att man kommer ovanför den nivån och egentligen bara 639 som man kan köra så effektivt i praktiken att man kan nå 1000-km om dagen med ett fordon.

Utanför storstadsområden kan man i och för sig komma upp i något högre hastighet, men där är trafiken sällan lika effektiv och inte "öppen" under lika stor del av trafikdygnet, varvid det ändå är svårt att för ett enskilt fordon nå den kritiska nivån på ca 1000 km per dag.

Så ser man till linjetrafik, bör det väl räcka med att Scania fördubblar räckvidden till 1000 km - så bör man nog klara de allra flesta busslinjenät, med undantag givetvis för expressbusstrafiken, typ Swebus. Redan vid 750-800 km klarar man dock rätt mycket av linjetrafiken i Sverige - även i glesbygdslän. Men som sagt, gasbussar hör nog ändå till det förgångna. Måste man därtill transportera gasen på flak för att kunna ordna med tankning har ju nästan hela vitsen försvunnit redan där...

Titel: SV: Scania lanserar ny gasbuss för längre linjer
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 16 maj 2015, 23:06:50 PM
Citat från: Lars_L skrivet 16 maj 2015, 22:47:43 PM
350-literstank bör ju dock räcka i regel i de flesta trafikområden. Mer än drygt 4 mil i timmen är svårt att klara i tidtabellslagd körning (inklusive reglertider och pauser). Det kräver i regel rätt långa linjer. Är väl nästan bara 639 och 676 i Stockholmrådet som har så pass stor del på bra motorväg/trafikled och effektiva omlopp, att man kommer ovanför den nivån och egentligen bara 639 som man kan köra så effektivt i praktiken att man kan nå 1000-km om dagen med ett fordon.

Utanför storstadsområden kan man i och för sig komma upp i något högre hastighet, men där är trafiken sällan lika effektiv och inte "öppen" under lika stor del av trafikdygnet, varvid det ändå är svårt att för ett enskilt fordon nå den kritiska nivån på ca 1000 km per dag.

Så ser man till linjetrafik, bör det väl räcka med att Scania fördubblar räckvidden till 1000 km - så bör man nog klara de allra flesta busslinjenät, med undantag givetvis för expressbusstrafiken, typ Swebus. Redan vid 750-800 km klarar man dock rätt mycket av linjetrafiken i Sverige - även i glesbygdslän. Men som sagt, gasbussar hör nog ändå till det förgångna. Måste man därtill transportera gasen på flak för att kunna ordna med tankning har ju nästan hela vitsen försvunnit redan där...

300-350 liters tankarna räckte inte i de östra förorterna redan för 20 år sedan :-) därav köpte man bussar med 450-500 liters tankar redan 1997, bränsleförbrukningen har ju inte direkt minskat sedan dess, snarare tvärtom.
Om vi räknar med en snittförbrukning på 4,5 liter/mil så ser man att runt 300 liter inte räcker långt utan räckvidden blir nästan  i gasbussklass med skillnaden att det tar max 10 minuter att fylla i 300 liter diesel.

Vad gäller gastankarna så är nog dagens runt 1000 liter vad som rent praktiskt är möjligt att utrusta bussarna med.
Titel: SV: Scania lanserar ny gasbuss för längre linjer
Skrivet av: Lars_L skrivet 17 maj 2015, 09:28:53 AM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 16 maj 2015, 23:06:50 PM
300-350 liters tankarna räckte inte i de östra förorterna redan för 20 år sedan :-) därav köpte man bussar med 450-500 liters tankar redan 1997, bränsleförbrukningen har ju inte direkt minskat sedan dess, snarare tvärtom.
Om vi räknar med en snittförbrukning på 4,5 liter/mil så ser man att runt 300 liter inte räcker långt utan räckvidden blir nästan  i gasbussklass med skillnaden att det tar max 10 minuter att fylla i 300 liter diesel.

Vad gäller gastankarna så är nog dagens runt 1000 liter vad som rent praktiskt är möjligt att utrusta bussarna med.

Men kommer man upp i körsträcka på fyra-fem mil per timme, så lär ju förbrukningen komma ner till 4-liter/milen åtminstone. Då handlar det ju om mkt få Start/stopp på sträckan. Närförort drar givetvis mer, men där är det svårt att komma upp i mer än 3 mils körning per timme (inklusive regleringstid etc). Ledbuss drar också mer, men där har man ju i regel 450-liters tankar. Dubbeldäckarna har ju 700-liters. Att boggivagnarna från 2002 drar mer är ju inte så konstigt, men viss utveckling av motorerna sägs ju ändå ha skett sedan dess. Fast det kanske mer handlar om smart marknadsföring😀

Även 4,5 liter milen, ger ju dock ca 80 mil per tank(360). Med närmare 5 mil per timme med 639, så räcker det ändå till 16 timmars körning. Det kräver att omloppet är ute non-stop från exempelvis 5-21. Att lösa den begränsningen omloppsmässigt är ju fullt hantermässigt.

Även för nya bussar brukar ju nyjttjandegraden ligga på ca 30mil per dag. I Norrtälje verkar medlet ligga på ca 60 mil per dag (ej helger medräknat och utifrån några stickprov). Så begränsningen får ändå sägas bli rätt liten när man når upp till 80-mil per tankning.
Titel: SV: Scania lanserar ny gasbuss för längre linjer
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 17 maj 2015, 10:11:37 AM
55** boggibussarna hade en medelförbrukning på 4,40 i den lista jag har och den är då hyfsat gammal, sannolikt går den att få ner ett antal dl i ren landsvägskörning men RME påverkar gärna åt andra hållet samtidigt som bussarna är 13 år gamla idag.
I praktisk trafik så kan man inte regelmässigt utnyttja mer än 300 av 360 liter på ett ungefär, man ska alltså inte planera mer trafik än så, annars blir man garanterat stående med torr tank alternativt igensatta filter med jämna mellanrum.

Det här är ju ett större problem när bussarna enbart kan tankas på depå av speciell personal, i Roslagsfallet antar jag att förarna på smådepåerna tankar själva på närliggande mackar eller finns det pumpar i Älmsta o Hallstavik numera?


Titel: SV: Scania lanserar ny gasbuss för längre linjer
Skrivet av: Ersa skrivet 17 maj 2015, 10:58:51 AM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 17 maj 2015, 10:11:37 AM
Det här är ju ett större problem när bussarna enbart kan tankas på depå av speciell personal, i Roslagsfallet antar jag att förarna på smådepåerna tankar själva på närliggande mackar eller finns det pumpar i Älmsta o Hallstavik numera?

Några Hallstaviksbaserade bussar tankas varje vardag under 30- och 45-minuters uppehåll i Rimbo. Sådana tankningar blir svårt att klara med gasbussar. Vad jag vet finns det idag bara RME-pumpar i Norrtälje, Rimbo och Hallstavik. Med framtida gasbussar skulle det behöva byggas gastankning vid ramperna inte bara i ovan nämnda tre orter, utan även även vid Tekniska, Danderyd, Blidö och Älmsta. Samt att det totalt sett lär behövas fler bussindivider pga längre påfyllningstider.

Slutsats: Det tar nog ytterligare något decennium innan gasbussarna kan bli vanligare på den mer effektiva landsbygden. Men i förort där bussarna står stilla i pga lågtrafik från 9-tiden och 4-6 timmar framåt, kanske de kan komma in? T.ex Brunflotrafiken utanför Östersund.
Titel: SV: Scania lanserar ny gasbuss för längre linjer
Skrivet av: homer skrivet 17 maj 2015, 11:59:28 AM
Ni glömmer en väldigt viktig faktor här.... det är politiker som sitter och bestämmer vilka bussar vi ska ha... skulle marknaden fått styra hade vi aldrig någonsin haft vare sig RME, Etanol eller gas....
Titel: SV: Scania lanserar ny gasbuss för längre linjer
Skrivet av: Lars_L skrivet 17 maj 2015, 14:08:59 PM
Citat från: homer skrivet 17 maj 2015, 11:59:28 AM
Ni glömmer en väldigt viktig faktor här.... det är politiker som sitter och bestämmer vilka bussar vi ska ha... skulle marknaden fått styra hade vi aldrig någonsin haft vare sig RME, Etanol eller gas....

Men en viktig sak har ju hänt och det är ju att man mer och mer rekommenderar och gå in för att inte styra vad man väljer. Det har ju gått igenom helt hos SL nuförtiden. I de senaste upphandlingarna har det ju varit fritt att välja det man tycker är bäst av förnyelsebart - mot i vissa fall då att man tar över bussar som redan finns för ett viss drivmedel.

Detta blir väl mer och mer vanligt över landet (är väl det branschen rekommenderar) och därmed, tror jag, kommer gasbussarna att försvinna.
Titel: SV: Scania lanserar ny gasbuss för längre linjer
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 17 maj 2015, 14:36:33 PM
Det finns ju län som kommer att kräva gas i kommande upphandlingar, Kalmar och Gotland t.ex och detsamma gäller ju i hela Skåne län
Titel: SV: Scania lanserar ny gasbuss för längre linjer
Skrivet av: Lars_L skrivet 17 maj 2015, 15:41:04 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 17 maj 2015, 14:36:33 PM
Det finns ju län som kommer att kräva gas i kommande upphandlingar, Kalmar och Gotland t.ex och detsamma gäller ju i hela Skåne län

Såg väl på lite längre sikt. Sedan är det förstås också trafikmyndigheter som redan låst fast sig i dyra lösningar för biogas och då blir det ju orimligt att gå ifrån det på kort sikt. Men jag har svårt att se att det kommer göras så mycket nysatsningar på gas framöver vare sig från politiker eller på förslag från tjänstemännens sida.
Titel: SV: Scania lanserar ny gasbuss för längre linjer
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 17 maj 2015, 15:43:37 PM
Citat från: Lars_L skrivet 17 maj 2015, 15:41:04 PM
Såg väl på lite längre sikt. Sedan är det förstås också trafikmyndigheter som redan låst fast sig i dyra lösningar för biogas och då blir det ju orimligt att gå ifrån det på kort sikt. Men jag har svårt att se att det kommer göras så mycket nysatsningar på gas framöver vare sig från politiker eller på förslag från tjänstemännens sida.

Både Kalmar o Gotland avser ju nysatsningar (hela landsbygden)
Titel: SV: Scania lanserar ny gasbuss för längre linjer
Skrivet av: Lars_L skrivet 17 maj 2015, 18:54:49 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 17 maj 2015, 15:43:37 PM
Både Kalmar o Gotland avser ju nysatsningar (hela landsbygden)
Kalmar har väl blivit rätt kritiserad för det också. Gotland hade ju byggt upp för stadstrafiken redan.

Men jag skrev på sikt. Om fem år tror jag det kommer vara få nysatsningar på biogas. Men den som lever får se...
Titel: SV: Scania lanserar ny gasbuss för längre linjer
Skrivet av: bisquit skrivet 17 maj 2015, 21:58:34 PM
Åjo i lilla Kumla skall det minsann byggas en biogasmack och stadstrafiken skall helt plötsligt gå med Biogas.. Vilket känns lite tramsigt.. Bättre med hybridbussar..
Typ Biodiesel/el eller Diesel/el.
Titel: SV: Scania lanserar ny gasbuss för längre linjer
Skrivet av: Bussmicke skrivet 18 maj 2015, 11:18:36 AM
Rullar gasbussar i Upplands Lokaltrafik,  är det så stor skillnad mot SL land?
Titel: SV: Scania lanserar ny gasbuss för längre linjer
Skrivet av: Bussmicke skrivet 18 maj 2015, 11:20:09 AM
Citat från: bisquit skrivet 17 maj 2015, 21:58:34 PM
Åjo i lilla Kumla skall det minsann byggas en biogasmack och stadstrafiken skall helt plötsligt gå med Biogas.. Vilket känns lite tramsigt.. Bättre med hybridbussar..
Typ Biodiesel/el eller Diesel/el.
Ja det är ju inte så mycket till Stadstrafik.  4 turer..
Titel: SV: Scania lanserar ny gasbuss för längre linjer
Skrivet av: Ersa skrivet 18 maj 2015, 11:41:40 AM
Citat från: Bussmicke skrivet 18 maj 2015, 11:18:36 AM
Rullar gasbussar i Upplands Lokaltrafik,  är det så stor skillnad mot SL land?

Det finns väl olika längder på omloppen även där. I UL-trafiken lär ingen gasbuss idag klara ett rejält effektivt non-stop helpass från 05:00 till 26:00 (02:00) inkl förarbyten på t.ex 811 och 809.