Göteborg, 27. April 2015
(http://666kb.com/i/cynmauwbc6py0a0vu.jpg)
Mötte en annan variant härom dagen, som jag uppfattade var lite kortare. Finns det någon som har bild på den med?
EDIT: Fann en bild på den här: http://www.goteborgelectricity.se/sites/default/files/content/styles/news_teaser/public/volvo-electric-bus_520x370.jpg?itok=koaBsc5Q
/Merikarhu
Följande bussar kommer att användas i projekt ElectriCity i Göteborg, dvs. nya linje 55 som drar igång den 15 juni mellan Chalmers och Chalmers.
2031 EPO131, el
2032 EPO136, el
2033 EPO143, el
2034 EOG604, hybrid
2035 EOG606, hybrid
2036 EOG616, hybrid
2037 EOG622, hybrid
2038 EOG627, hybrid
2039 EOG631, hybrid
2040 EOG634, hybrid
Den lite kortare och med förarplatsen i mitten är Helt elektrisk medans den som är först i denna tråden är en Laddhybrid.
Det är förare från Keolis som skall köra dem från Volvos garage i Arendal.
Rikard.
Trevligt, då vet jag vad jag gör i sommar
Volvo har gjort ett slags reklamfilm för fördelen med elektriska bussar framför dieselbussar.
https://www.youtube.com/watch?v=raJ_n-JE7YM&feature=youtu.be
I dag var det Öppet hus för Keolis personal med familjer i det nya garaget hos Volvo i Arendal. Några bilder på 2039 blev det, inomhus var det fotoförbud. Tyvärr var ingen elbuss på plats, en var på väg till Milano för utställning och de andra två höll på att programmeras om.
Under den oceangående kappseglingen (21-28 juni) som också bär Volvos namn, kommer linje 55 att köra en extra slinga via evenemangsområdet i Frihamnen.
(http://iloapp.tedsel.se/data/_gallery/public/3/143319191905270900_resized.jpg)
(http://iloapp.tedsel.se/data/_gallery/public/3/143319192188113700_resized.jpg)
(http://iloapp.tedsel.se/data/_gallery/public/3/143319192292842200_resized.jpg)
(http://iloapp.tedsel.se/data/_gallery/public/3/143319192221282100_resized.jpg)
(http://iloapp.tedsel.se/data/_gallery/public/3/143319192262859700_resized.jpg)
Läckert. Ser att dem kör med en demofärg istället för vanliga blå. Men är det bara dessa bussar som skall vara placerade i Arendal?
Citat från: bisquit skrivet 07 juni 2015, 10:15:37 AM
Läckert. Ser att dem kör med en demofärg istället för vanliga blå. Men är det bara dessa bussar som skall vara placerade i Arendal?
Ja, de tio för linje 55. Sedan har Volvo andra hybrid-demobussar av och till på området. Det finns utställningshall, service/verkstadshall med två platser (varav en utrustad med plattform för takarbeten), lager, kontor, personallokaler och trafikledning. Tvätt och tank sköts utanför anläggningen, "runt hörnet".
Trafikledningsrummet är flådigt utrustat med all teknik som står att uppbringa. Normalt sköts dock den dagliga trafikledningen från Keolis trafikledning i Grimbo. All resenärsinformation sköts i vanlig ordning av Västtrafik.
I Arendal kan Volvo och andra intressenter även följa bussarnas kondition, batterikapacitet etc.
Sju bussar går åt för 10-minuterstrafik på linje 55.
Okej skall bli spännande om jag lyckas se dem till helgen. När jag åker ner till Göteborg för att jobba. 8)
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 maj 2015, 16:44:45 PM
Volvo har gjort ett slags reklamfilm för fördelen med elektriska bussar framför dieselbussar.
https://www.youtube.com/watch?v=raJ_n-JE7YM&feature=youtu.be
Jag blev tillfrågad om jag ville vara med vid skapandet av en reklamfilm... Jag och Keolis 2850 mötte upp både filmteam och skådespelare vid Radiotorget. :)
Såhär ser den kortare El-bussen ut.
Någon (kanske Ted S) som kan ha koll på vad typbeteckningen är för bussen?
(http://www.svenskbusshistoria.se/images/upload/A63696.jpg)
Tur att linje 55 rullar i 10 minuterstrafik hela dagen, då kan man fota när som helst.
http://www.vasttrafik.se/TimeTables/5055-20150614-20151212-A6L.pdf
Det går åt max 6 bussar så byts det ut bussar under dagen? ¤ i vagnreserv låter mycket.
Citat från: Bussmicke skrivet 08 juni 2015, 09:07:36 AM
Tur att linje 55 rullar i 10 minuterstrafik hela dagen, då kan man fota när som helst.
http://www.vasttrafik.se/TimeTables/5055-20150614-20151212-A6L.pdf
Det går åt max 6 bussar så byts det ut bussar under dagen? ¤ i vagnreserv låter mycket.
Vet att en buss just nu e på nån mässa i italien, så det är väl därför man har hög reserv förr att kunna skicka bussar på mässor o liknande med.
Nej, fler måste gå åt. De skall väl stå och ladda vid ändhållplatsen också?
Citat från: Bussmicke skrivet 08 juni 2015, 16:34:58 PM
Nej, fler måste gå åt. De skall väl stå och ladda vid ändhållplatsen också?
7 bussar är vad jag har hört.
Jag förstår att ni ser fram emot att få fotografera. Men om man ser ur ett annat perspektiv.
Ska bli intressant att se hur detta kommer att fungera i praktiken. Gissar att, i höst efter att terminen har börjat, så kommer enkelvagnarna på tian att framstå som riktigt tomma i jämförelse med dessa bussar. Frågan är om det verkligen är så bra idé att köra så korta bussar på en sträcka med så hög belastning. Dessutom är ju kapaciteten i framför allt Brunnsparken redan ansträngd och det hade varit bättre att använda den till större bussar i stället.
Citat från: Bussmicke skrivet 08 juni 2015, 16:34:58 PM
Nej, fler måste gå åt. De skall väl stå och ladda vid ändhållplatsen också?
Det räcker till det också.
Tidtabell: http://www.vasttrafik.se/TimeTables/5055-20150614-20151212-A6L.pdf (http://www.vasttrafik.se/TimeTables/5055-20150614-20151212-A6L.pdf)