Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: LYR skrivet 11 maj 2015, 00:08:18 AM

Titel: Metropoler, H15 och F3
Skrivet av: LYR skrivet 11 maj 2015, 00:08:18 AM
Här nedan är länkar som leder till några bilder på  stockolmsbussar från 50-talet, som kanske inte visats här på forumet
- men om de har visats, så är det ändå sevärda igen.
/LYR

http://donsdepot.donrossgroup.net/dr0401/cmb196.jpg
http://donsdepot.donrossgroup.net/dr0401/cmb192.jpg
http://donsdepot.donrossgroup.net/dr0401/cmb195.jpg
http://donsdepot.donrossgroup.net/dr0401/cmb193.jpg
Titel: SV: Metropoler, H15 och F3
Skrivet av: AGR17 skrivet 11 maj 2015, 09:00:27 AM
Mycket digabla bilder. H19 på linje 51 och F3 på linje 34 är höjdar bilder.
Mvh AGR
Titel: SV: Metropoler, H15 och F3
Skrivet av: Mr H skrivet 11 maj 2015, 09:12:00 AM
Håller med föregående talare! Bra start på veckan!
Tack LYR!
:D :D :D :D :D
Mr H
Titel: SV: Metropoler, H15 och F3
Skrivet av: Gunnar D skrivet 11 maj 2015, 09:21:45 AM
Härliga bilder, tack för dem! Bör vara tagna 1955-56.
När fick F3 gummilistinfattade frontrutor och blinkers?

/Gunnar
Titel: SV: Metropoler, H15 och F3
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 11 maj 2015, 12:11:27 PM
Underbart att se Metropol med de gamla blinkpilarna i färg! Bilderna måste vara från sent 50-tal? När började Metropol revideras? De ser ut att ha rullat några år på bilderna.
Titel: SV: Metropoler, H15 och F3
Skrivet av: Mr G skrivet 11 maj 2015, 14:42:54 PM
Tackar för detta, synnerligen intressant på min ära.

Fotografen verkar heta Charles Benson och tycks ha besökt Stockholm någon gång i mitten av 50-talet. Linje 51 fick Metropoler den 26 maj 1954, och sen Capitoler den 16 juli 1956. Om Metropoler helt kom att ersattas av Capitoler är alltså bilderna tagna i spannet 26/5-54 - 15/7-56

Fullsmockad B25 på 8:an visar  hur trafiksituationen såg ut innan t-bana 1:s skilda delar bands ihop. Även välbesatt tåg med gamlingar på 10E visar detta.
Titel: SV: Metropoler, H15 och F3
Skrivet av: LYR skrivet 11 maj 2015, 15:08:23 PM
Här finns länk till andra bilder av samma fotograf från besök i Sverige.
http://donsdepot.donrossgroup.net/dr3557.htm

/LYR
Titel: SV: Metropoler, H15 och F3
Skrivet av: Mr G skrivet 11 maj 2015, 17:14:33 PM
Det verkar vara flera olika fotografer som har fått sina bilder publicerade här, och letar man upp huvudsidan http://donsdepot.donrossgroup.net/ finns det allt möjligt att välja på. Det mesta från USA, men även lite annat. Hur mycket som helst.
Titel: SV: Metropoler, H15 och F3
Skrivet av: LYR skrivet 13 maj 2015, 00:51:26 AM
Minnet uppdaterades av bilderna via länkarna här nedan, då jag  insåg att  visst var papperskorgarna spårvagnsblå
vid  hållplatserna i Stockholm på 1950-talet, men blev senare i orange färg och i annan modell med runda hål
....bilderna väcker gamla minnen till liv igen.
http://donsdepot.donrossgroup.net/dr0700/cmb202.jpg
http://donsdepot.donrossgroup.net/dr0401/cmb193.jpg
http://donsdepot.donrossgroup.net/dr0401/cmb196.jpg   
LYR
Titel: SV: Metropoler, H15 och F3
Skrivet av: Gunnar D skrivet 13 maj 2015, 10:39:28 AM
Kanske går det att snäva in tidpunkten när den fina bildserien är tagen:

Klart är att det är högsommar och att bilderna är tagna vid ett och samma besök i Sthlm.
- På bilden med H15 vid Räntmästartrappan går det att ana en fjärde linjerad på topptavlan vid spårvagnsrefugen. Den är längre än de övriga och pekar på att det är nattlinje 104. Med spårvagn då för annars fanns busshållplatsen vid trottoaren. Detta innebär i så fall att bilden är tagen senast sommaren 1955.
- H19 5140 har enligt SBH regdatum 1 maj 1954. Tycker inte att den ser helt ny ut men ca 1 år känns helt rimligt.

Slutsats: Bilderna bör med hög sannolikhet vara tagna sommaren 1955. (Den varma! 8))

Mvh Gunnar
Titel: SV: Metropoler, H15 och F3
Skrivet av: Mr H skrivet 13 maj 2015, 10:48:42 AM
Citat från: Gunnar D skrivet 13 maj 2015, 10:39:28 AM
Kanske går det att snäva in tidpunkten när den fina bildserien är tagen:

Klart är att det är högsommar och att bilderna är tagna vid ett och samma besök i Sthlm.
- På bilden med H15 vid Räntmästartrappan går det att ana en fjärde linjerad på topptavlan vid spårvagnsrefugen. Den är längre än de övriga och pekar på att det är nattlinje 104. Med spårvagn då för annars fanns busshållplatsen vid trottoaren. Detta innebär i så fall att bilden är tagen senast sommaren 1955.
- H19 5140 har enligt SBH regdatum 1 maj 1954. Tycker inte att den ser helt ny ut men ca 1 år känns helt rimligt.

Slutsats: Bilderna bör med hög sannolikhet vara tagna sommaren 1955. (Den varma! 8))

Mvh Gunnar

Gunnar, jag håller med dig om sommaren 1955 men det som stör bilden är B25 1493. Den ser alldeles för fräsch ut för att ha gått i två år. Betrakta boggierna bara! Två år är ju heller ingen ålder för en revision. Men det var ju så att B25 149x och 992 var avställda en längre period för ev. försäljning till Oslo. Jag har tolkat det från sammanbindningsbanans öppnade 1957 då släp blev övertaliga. Kan det ha varit så att 1493 med systrar även kanske stog avställda en tid innan de togs i trafik? Då bilden togs bör den väl ha varit placerad i antingen Enskede- eller Brännkyrkahallen? Har för mig att linje 8 var delad då mellan hallarna.

Mr H
Titel: SV: Metropoler, H15 och F3
Skrivet av: Gunnar D skrivet 13 maj 2015, 12:19:47 PM
Citat från: Mr H skrivet 13 maj 2015, 10:48:42 AM
Gunnar, jag håller med dig om sommaren 1955 men det som stör bilden är B25 1493. Den ser alldeles för fräsch ut för att ha gått i två år. Betrakta boggierna bara! Två år är ju heller ingen ålder för en revision. Men det var ju så att B25 149x och 992 var avställda en längre period för ev. försäljning till Oslo. Jag har tolkat det från sammanbindningsbanans öppnade 1957 då släp blev övertaliga. Kan det ha varit så att 1493 med systrar även kanske stog avställda en tid innan de togs i trafik? Då bilden togs bör den väl ha varit placerad i antingen Enskede- eller Brännkyrkahallen? Har för mig att linje 8 var delad då mellan hallarna.

Mr H

Visst, 1493 ser väldigt fräsch ut. Den bör ha levererats strax efter att linje 3 fick mustanger i feb 1953 och var väl då välbehövlig. Linje 8 var i sin helhet placerad i Enskede 1954 och förmodligen också 1955. Det måste ha varit efter nov 1957 vissa B25 stod avställda.

Titta gärna på den närmaste backspegeln på 5140. Verkar mer än några månader gammal.

Knivigt problem! Kanske finns fler detaljer...

/Gunnar
Titel: SV: Metropoler, H15 och F3
Skrivet av: Mr H skrivet 13 maj 2015, 12:42:54 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 13 maj 2015, 12:19:47 PM
Visst, 1493 ser väldigt fräsch ut. Den bör ha levererats strax efter att linje 3 fick mustanger i feb 1953 och var väl då välbehövlig. Linje 8 var i sin helhet placerad i Enskede 1954 och förmodligen också 1955. Det måste ha varit efter nov 1957 vissa B25 stod avställda.

Titta gärna på den närmaste backspegeln på 5140. Verkar mer än några månader gammal.

Knivigt problem! Kanske finns fler detaljer...

/Gunnar

1493 kan inte ha rullat i två år och se ut så där! Kolla taket också exempelvis! Den är ju i nyskick!

Mr H
Titel: SV: Metropoler, H15 och F3
Skrivet av: Gunnar D skrivet 13 maj 2015, 13:23:30 PM
Citat från: Mr H skrivet 13 maj 2015, 12:42:54 PM
1493 kan inte ha rullat i två år och se ut så där! Kolla taket också exempelvis! Den är ju i nyskick!

Mr H

Jag vet, men tycker inte den kan ha rullat 1-1,5 år heller!
Det här är svårt! Vi får spana efter fler detaljer i bildserien!

/Gunnar
Titel: SV: Metropoler, H15 och F3
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 13 maj 2015, 15:04:11 PM
Kanske har samme fotograf tagit fler bilder i Sverige vid samma tillfälle? Det finns en LiB-bild och några TUB-bilder också, om de kan underlätta dateringen.
Titel: SV: Metropoler, H15 och F3
Skrivet av: Gunnar D skrivet 13 maj 2015, 15:13:19 PM
Citat från: Mr H skrivet 13 maj 2015, 10:48:42 AM
Kan det ha varit så att 1493 med systrar även kanske stog avställda en tid innan de togs i trafik?

Enligt lista var 1493 tursatt på linje 8 den 25 sep 1953.

/Gunnar
Titel: SV: Metropoler, H15 och F3
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 13 maj 2015, 15:27:30 PM
På en av bilderna skymtar något som ser ut som en Opel Kapitän av den modell som kom 1953, så tidigare än så kan det inte vara. Med tanke på Metropolen A75140 bör året vara minst 1954, och bussen ser ut att ha gått i trafik en tid redan.
Titel: SV: Metropoler, H15 och F3
Skrivet av: Harald Nordius skrivet 13 maj 2015, 16:16:34 PM
Spårvägsmuseet har flera bilder från Skeppsbron daterade 1955-06 där gatan är asfalterad. Det talar väl för att bilden är från 1954.
Titel: SV: Metropoler, H15 och F3
Skrivet av: Gunnar D skrivet 13 maj 2015, 18:18:23 PM
Citat från: Harald Nordius skrivet 13 maj 2015, 16:16:34 PM
Spårvägsmuseet har flera bilder från Skeppsbron daterade 1955-06 där gatan är asfalterad. Det talar väl för att bilden är från 1954.

Ja, men är inte det något norr om hpl Räntmästartrappan? Gatstenspartiet på bilderna är väl söder om övergångsstället vid hpl. På denna bild från Katarinahissen (se länken) daterad 8 juli 1955 tycker jag det går att skönja ett ljusare parti just där som då skulle kunna vara gatstenspartiet:

http://sparvagsmuseet.sl.se/wp-content/themes/sparvagsmuseet/show_img.php?url=http%3A%2F%2Fmedia.sparvagsmuseet.se%2Fbildmapp%2F2017%2Fstor%2F2017-A10132.jpg

/Gunnar
Titel: SV: Metropoler, H15 och F3
Skrivet av: Harald Nordius skrivet 13 maj 2015, 18:56:43 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 13 maj 2015, 18:18:23 PM
Ja, men är inte det något norr om hpl Räntmästartrappan? Gatstenspartiet på bilderna är väl söder om övergångsstället vid hpl. På denna bild från Katarinahissen (se länken) daterad 8 juli 1955 tycker jag det går att skönja ett ljusare parti just där som då skulle kunna vara gatstenspartiet:

http://sparvagsmuseet.sl.se/wp-content/themes/sparvagsmuseet/show_img.php?url=http%3A%2F%2Fmedia.sparvagsmuseet.se%2Fbildmapp%2F2017%2Fstor%2F2017-A10132.jpg

/Gunnar
Jo, du har rätt. Dessutom hittade jag nu bildbevis för att det är tidigast 1955. Se på den här bilden: http://sparvagsmuseet.sl.se/databas/tillamnad-plats-for-vaggfasten-53880/

Den visar huset som är söder om huset med Zum Franziskaner. Den är tagen 1954-11-10 och på den finns bara en ledning för södergående trådbussar. Sedan finns en bild daterad 1955-01 där man ser två ledningar och växeln som delar mellan dem strax norr om Räntmästartrappan: http://sparvagsmuseet.sl.se/databas/sparvagn-pa-skeppsbron-53906/

Tydligen flyttades växeln som skilde mellan Götgatan och Södergatan från Södermalmstorg till Skeppsbron mellan november 1954 och januari 1955. Bilden med en B25 har två ledningar så den är tidigast från 1955.
Titel: SV: Metropoler, H15 och F3
Skrivet av: Gunnar D skrivet 13 maj 2015, 21:41:00 PM
Citat från: Harald Nordius skrivet 13 maj 2015, 18:56:43 PM
Tydligen flyttades växeln som skilde mellan Götgatan och Södergatan från Södermalmstorg till Skeppsbron mellan november 1954 och januari 1955. Bilden med en B25 har två ledningar så den är tidigast från 1955.

Ok, då kanske vi vågar slå fast att bilden/bildserien är från sommaren 1955. Återstår då att reda ut varför B25 1493 på bilden är i sånt fint skick. Tror att det finns vagnskort på Spårvägsmuseet som möjligen kan ge en förklaring.

/Gunnar
Titel: SV: Metropoler, H15 och F3
Skrivet av: Uffe E skrivet 14 maj 2015, 16:48:21 PM
Tack för de fina bilderna på intressanta fordon! Fototidpunkten för H15 torde vara före nov -51 emedan den ej
är helrenoverad (men takförstärkt)  Revision klar 26/11-51. (Första höghus att renoveras).F3-orna fick gummi-
infattade framrutor och blinkers vid revision -55 (utom "premiärvagnen" 1572, som fick detta någon vecka sena-
re, Flyttning av blinkers till framhörnen skedde strax därpå på tidigt renoverade vagnar. Detta läge blev sen standard på följande revisioner (1955). Metropolerna renoverades under tidigt -60-tal, minns ej exakt, men jag
minns att en provrevision gjordes redan -58 på 75023, klubborna ersatta av nya blinkers, men skillnad var att
man behöll de ursprungliga främre hörnstolparna, senare blev det de lite smäckrare capitolhörnen. Förargrinden
"vidgades" också för att ge knäutrymme.
                                                                                                  Mvh, UE.
Titel: SV: Metropoler, H15 och F3
Skrivet av: Harald Nordius skrivet 14 maj 2015, 17:22:09 PM
Citat från: Uffe E skrivet 14 maj 2015, 16:48:21 PM
Fototidpunkten för H15 torde vara före nov -51 emedan den ej
är helrenoverad (men takförstärkt)  Revision klar 26/11-51. (Första höghus att renoveras).
Den dateringen är helt omöjlig eftersom det finns en spårvagn på linje 8 med på bilden. Ringlinjen delades i linje 4 och linje 8 den 30 december 1952. Någon hade väl även sett en Opel Kapitän av tidigast 1953 års modell. Och som  sagt, de dubbla trådbussledningarna över södergående körbana visar att det är tidigast sommaren 1955.
Titel: SV: Metropoler, H15 och F3
Skrivet av: Uffe E skrivet 14 maj 2015, 18:33:33 PM
Jag måste rätta mig själv, H15 1119 på bilden är i helrenoverat skick (ej öppnigsbara fönster mellan utgångs-
dörrarna och "stödet" på solskyddet). Bilden torde ha tagits 1952 eller senare,jag ber att få ursäkta min fadäs.
1119 var det första höghuset att helrenoveras.
                                                                                            Mvh, UE.
Titel: SV: Metropoler, H15 och F3
Skrivet av: Harald Nordius skrivet 14 maj 2015, 19:06:42 PM
Det var ju bra att det inte behöver vara några frågetecken kring det. Har ni förresten lagt märke till förarens klädsel. Det kan väl knappast ha varit reglementsenlig uniform.
Titel: SV: Metropoler, H15 och F3
Skrivet av: Gunnar D skrivet 15 maj 2015, 07:31:01 AM
Citat från: Uffe E skrivet 14 maj 2015, 16:48:21 PM
Tack för de fina bilderna på intressanta fordon! Fototidpunkten för H15 torde vara före nov -51 emedan den ej
är helrenoverad (men takförstärkt)  Revision klar 26/11-51. (Första höghus att renoveras).
                                                                                                  Mvh, UE.

Revisionsdata är intressant. Har du uppgift om när 1119 fick sin andra revision?

Mvh Gunnar
Titel: SV: Metropoler, H15 och F3
Skrivet av: Uffe E skrivet 15 maj 2015, 15:40:26 PM
Troligast år 1957, jag skrev inga datum då,men mängder av H15 renoverades återigen då igen och  -58.
H16 kom att slopas under1960, sparkcyklarna ställdes av1958 till förmån för vagnar med atlaslådor.                                                                                                                                     Mvh UE.
Titel: SV: Metropoler, H15 och F3
Skrivet av: Gunnar D skrivet 15 maj 2015, 17:15:56 PM
Citat från: Uffe E skrivet 15 maj 2015, 15:40:26 PM
Troligast år 1957, jag skrev inga datum då,men mängder av H15 renoverades återigen då igen och  -58.
H16 kom att slopas under1960, sparkcyklarna ställdes av1958 till förmån för vagnar med atlaslådor.                                                                                                                                     Mvh UE.

Ok, tack för uppgifterna! En första revision av en vagntyp ger väl en hel del info t.ex. lämpligt revisionsintervall.

Mvh Gunnar
Titel: SV: Metropoler, H15 och F3
Skrivet av: Railmaster skrivet 15 maj 2015, 21:11:55 PM
Noterar att spårvägens papperskorgar är blå på dessa bilder! Har själv bara sett dem i olika orangegula nyanser!
Titel: SV: Metropoler, H15 och F3
Skrivet av: LYR skrivet 17 maj 2015, 18:40:28 PM
Eftersom tråden leder till mer fakta  om tidiga Metropoler, så kan jag länka till dessa bilder - kanske kan de ge något nytt av intresse...

http://www.scania.com/media/calendar/2011/scania-at-uitp-2011/scania-at-uitp-2011.aspx?tab=1&page=4#   (Mack-demo Kungsgatan/Sveavägen)
http://www.imcdb.org/vehicle_690960-Scania-Vabis-Metropol-C50-1953.html   (filmklipp)
http://www.imcdb.org/i196878.jpg    (filmklipp_Vällingby-framtidsstaden)

/LYR


Titel: SV: Metropoler, H15 och F3
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 17 maj 2015, 23:40:07 PM
Mack-demon fick ett kort liv, efter provtrafik i Stockholm demonterades den för detaljstudier och fick utgöra mall vid tillverkningen av svetsjiggarna till Metropol.
Titel: SV: Metropoler, H15 och F3
Skrivet av: groenis skrivet 18 maj 2015, 16:04:00 PM
Bilden från Vällingby kan inte vara äldre än -55 med tanke på tunnelbanans öppnande av
hässelbygrenen.

/Lennart
Titel: SV: Metropoler, H15 och F3
Skrivet av: Mr G skrivet 18 maj 2015, 21:23:06 PM
Bilden från Kirunagatan ser ut att vara på linje 111. Den trafikerade Vällingby 1/11 1954 - 31/10 1956, men endast tiden 1/11 1955 - 31/10 1956 tycks den ha trafikerat Kirunagatan. I den första versionen 1954-55 har den kört Vällingbyvägen ner och sen bränt på på Bergslagsvägen.

Begränsning således till 1/11 1955 - 31/10 1956, ser ju inte ut att vara under den mörkaste vintern, så sannolikt alltså någon gång 1956.