Kan VW slå ihop Scania OmniExpress och MAN's Lion's Coach i framtiden, dessa har ju redan vissa likheter?
VOLKSWAGEN INTEGRATES MAN AND SCANIA SUBSIDIARIES IN NEW HOLDING
http://www.busworld.org/articles/detail/2417
Med vänlig hälsning
Robert
Jag gråter varje gång jag läser om MAN/Scania/VW, de kommer bara sluta på ett sätt... :-[
Ja, här kan ju mycket gå "på ända" om man gör fel. Förhoppningsvis ser man till att göra rätt, och tar tillvara på de fördelar som finns inom den nya koncernen.
Vad jag kan förstå är det i det här läget mest "overheadkostnader" som jagas och eftersom det enligt pressmeddelandet är just inköps-, utvecklings- och personalavdelningarna som slås ihop kan man ju inte göra så mycket fel, värre kan det givetvis bli om man försöker sudda ut Scania och MAN som varumärken, men där är vi inte än.
Den nuvarande sammanslagningen verkar fullständigt logisk eftersom det är något som alla tre bolagen har nytta av genom sänkta overheadkostnader.
Det är i och för sig riktigt det som sägs. Men inom fordonstillverkningen är det ett stort problem men också en möjlighet att köpa in gemensamma komponenter. Vad gäller lastbilar skulle detta betyda att Man och Scania blir likadana. Men vill VI detta ?Jag har sett lastbilar som kallas Volvo,Renault, Mack och dessa är vad gäller nyare modeller samma företagstillverkare.
Vad gäller bussar så är väl dessa lika ? Motor kan göras lika, växellådor behöver inte vara lika utan bör passa kundens behov. Om nu kunden vet något om detta. Och montera karosser så kanske detta skall ske i Turkiet,Bangladesh,Indonesien eller något annat låg-låg-löneland.Men vad säger Ni läsar om detta. Vart har kundens önskemål tagit vägen. Och resenärer och förare ?
Är det enbart vad som är billigt-billigt ? Vart har alla gamla bussar tagit vägen. Varför går bussarna sönder och inte klarar besiktningen när de är några år gamla. Vad jag kan se så verkar det inte finnas många Autosan som klarar besiktningen första gången.- För att ta ett exempel.