(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/Bussar/1301oumlvnStrandv-B_zpsrnem7oyo.jpg)
För femtio år sedan användes de kvarvarande H15 som övningsvagnar. De utgjorde också den yttersta vagnreserven - något jag aldrig lyckades dokumentera.
1301 gör svängen från Artillerigatan in på Strandvägen. Detta var 56:ans körväg i riktning mot Kristineberg. Här hade fotografen åkt till den ärevördiga läroanstalten vid Norra Bantorget åtskilliga gånger (mest med H24) ivrigt spanande efter vilken av Stockholms Ångslupsbolags gamla motorslupar som längst in i Nybroviken låg och lastade gods till södra skärgården.
Den 17 maj 1965 förlängdes sydvästra tunnelbanan från T-centralen till Östermalmtorg och linje 56 flyttades till Sibyllegatan för att komma närmare den nya stationen. Då var skoltiden sen några veckor avslutad för min del och samma datum började karriären som sommarextra spårvagnskonduktör med placering i Söderhallen. Som kondis på linje 8 kunde jag konstatera att 56:an då hade tilldelats de smalare Capitolerna, H23, för att underlätta mötena med spårvagnar på den trånga Sibyllegatan.
Härlig bild på en härlig buss!
1301 var väl en av bussarna som stog i "H15-högen" i Högdalen.
Tycker att linje 56 var en av de roligaste linjerna att åka genom innerstaden när den snirklade sig fram.
Ersattes egentligen av ingenting vid dagen H, inte ens på Torsgatan.
Mr H
Huvudmodellen på 79:an mellan Brunkebergstorg och Hammarbyhöjden/Björkhagen.
Bra och påpassligt tagen bild!
Tror aldrig jag sett en bild på H15 i trafik efter 1964. Vill minnas att de ska ha tursatts i någon omfattning 1967. Måste finnas bilder på det.
/Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 04 maj 2015, 07:27:35 AM
Bra och påpassligt tagen bild!
Tror aldrig jag sett en bild på H15 i trafik efter 1964. Vill minnas att de ska ha tursatts i någon omfattning 1967. Måste finnas bilder på det.
/Gunnar
Linjerna 33 och 111 (!) kommer jag ihåg spontant. Om man är medlem i SSS kan man kolla vårnumren av MfSS 1967 på deras web. Där står det under Trafiknytt hur de sattes ut (men det var inte precis mycket!). Har inte heller någon bild på det tyvärr men har ändå sett sådana, tyvärr aldrig på linje 111 vilket hade varit kul att se!
Mr H
Citat från: Kaj skrivet 03 maj 2015, 23:49:57 PM
Huvudmodellen på 79:an mellan Brunkebergstorg och Hammarbyhöjden/Björkhagen.
Ja verkligen! Räknade ut någon gång att med den annonserade 90-sekunderstrafiken (!) i högtrafik hela sträckan bör det ha gått minst 30 turer. Eftersom de var tvåmans, med konduktör, var det alltså
60 personer som gick åt att driva linje 79 bara! Vilken insats, man inser att personalkostnaden inte var lika hög då som nu! Sedan så tillkommer ju reserver, trafikledning etc.
Vet inte om jag berättat historien om "Slaktaren" på tx Johanneshov som bl.a körde linje 79. Den är så bra så den kanske kan förtjänas att berättas en gång till i så fall. "Slaktaren" jobbade f.ö kvar på "Hovet" när jag jobbade där i början av 80-talet. I alla fall så i 90-sekunders-trafiken så startade Slaktaren från Brunkebergstorg med sin H15 men redan vid Karl XII Torg blev han omkörd av en "färsking" på turen efter på linje 79. "Färskingen" hade kört om som Slaktaren uppfattade det med ett hånflin på läpparna.
Slaktaren körde i sin tur inte om. Han stannade efter "färskingens" buss på varje hållplats hela vägen söderut. "Färskingen" insåg ju snart sitt misstag, medan hans buss blev knöckfull medan Slaktarens kondis satt och läste tidningen! Vid rondellen på Hammarbybackens krön så skulle "färskingen" åtgärda detta. Han tog ett helt varv med sin knöckfulla H15 runt rondellen men Slaktaren följde tätt efter runt rondellen! "Färskingen" försökte ett varv till i rondellen och Slaktaren efter igen. "Färskingen" gav då upp och fortsatte mot Björkhagen, en lärdom visare!
Vilken syn det måste ha varit med en knöckfull H15 som liggandes på fjädringen kör två varv runt rondellen med en annan H15 efter! Återberättat för mig av "Slaktaren" själv. Tyvärr så förtäljer inte historien vad passagerarna i den knöckfulla H15 sa till "fäskingen", det hörde ju inte "Slaktaren":
Mr H
Ett klassiskt problem. Vid högtrafik kör vi 5-minuterstrafik på grön express. Det behövs inga stora störningar
inne i centrum innan vi kommer två, ibland tre bussar, på parad mot Kungälv elle Mölnlycke.
Detta generar ofta irriterade insändare i lokalpressen som tycker att bussföretaget slösar med pengarna.
"Varför köra tomma bussar på kolonn genom stan?"
Citat från: Mr H skrivet 04 maj 2015, 09:52:38 AM
Linjerna 33 och 111 (!) kommer jag ihåg spontant. Om man är medlem i SSS kan man kolla vårnumren av MfSS 1967 på deras web. Där står det under Trafiknytt hur de sattes ut (men det var inte precis mycket!). Har inte heller någon bild på det tyvärr men har ändå sett sådana, tyvärr aldrig på linje 111 vilket hade varit kul att se!
Mr H
Tack, kollade i förrådet: Efter pingst (13-15/5) 1967 tursattes ett fåtal H15 på linje 33E, 52E, 55E, 96E och 111.
Jag har dock för mig att jag läst någonstans (här?) att några H15 även tursattes i slutet av aug-67.
/Gunnar