Är det månne Keolis 6340-serie som är ute till försäljning?
Tycker de dubbla bakdörrarna ser bekant ut...
http://www.bustradecenter.com/ads.php?id=19366 (http://www.bustradecenter.com/ads.php?id=19366)
Det stämmer!!
// Niclas
En hel del i 38 och 63-serierna verkar nu ha gått till Estland, istället för att möta sitt öde på en skrot i Sverige...
http://kbauto.ee/sv/product/volvo-b9slea-saffle-8500/#prettyPhoto (http://kbauto.ee/sv/product/volvo-b9slea-saffle-8500/#prettyPhoto)
Citat från: Fredde skrivet 16 maj 2015, 00:38:31 AM
En hel del i 38 och 63-serierna verkar nu ha gått till Estland, istället för att möta sitt öde på en skrot i Sverige...
http://kbauto.ee/sv/product/volvo-b9slea-saffle-8500/#prettyPhoto (http://kbauto.ee/sv/product/volvo-b9slea-saffle-8500/#prettyPhoto)
Visst är de till salu via en estnisk firma, men bilderna är nog ändå tagna i Sverige med tanke på regskylten. Om de förs över med färja till Estland vare sig för skrot eller inregistrering i Estland, så brukar de svenska skyltarna nästan alltid stanna i Sverige. Dvs att skyltarna som längst kommer till hamnen.
Så det är ännu inte bevisat att någon av dessa B9S tagit sig över Östersjön. Inte ännu iaf, men vi får väl vänta och se.
Det här är bussar som gått till Skrotkalle, den firman ingår i samma koncern som KB Auto.
Skrotar man bara bussarna hos Skrotkalle om esterna inte har tid?
Det står ju i annonsen att bussarna finns i Rummu(i Estlands alltså)..
Rent fysiskt har dom säkerligen aldrig varit hos Skrotkalle i Eda utan det är para på papperet.
Citat från: Greger Larsson skrivet 16 maj 2015, 11:17:31 AM
Det står ju i annonsen att bussarna finns i Rummu(i Estlands alltså)..
Rent fysiskt har dom säkerligen aldrig varit hos Skrotkalle i Eda utan det är para på papperet.
Nej det är ju ganska självklart tror jag.
Det framgår ju f.ö att bussarna gått med färja Kapellskär-Paldiski av dekalen i framrutan :-)
Nya rutiner således? Det har då förr varit "stopp och belägg" för svenska regskyltar att följa med över pga krångel med Transportstyrelsen vid avregistrering för export/utomlandsskrot. Vissa fordon har ju tidigare tvingats stanna inregistrerade i CBR uppåt 2-3 år efter att de skrotats i Estland, innan Transportstyrelsen gett med sig.