Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Staffan Sävenfjord skrivet 28 april 2015, 10:59:39 AM

Titel: Transdev tog hem trafiken i Umeå
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 28 april 2015, 10:59:39 AM
Det blir Transdev som i tio år får köra tätortstrafik och flygbussarna i Umeå från 13 juni 2016.

http://news.cision.com/se/transdev/r/transdev-vann-upphandling-om-umea-stadstrafik,c9764582

Transdev som då hette Veolia började köra lokaltrafik i Umeå i juni 2006 men bröt kontraktet i förtid. Efter två år var det Swebus som tog över och det är också de som nu tappar trafiken om än under namnet Nobina.

Titel: SV: Transdev tog hem trafiken i Umeå
Skrivet av: Ersa skrivet 28 april 2015, 11:57:47 AM
Bara att gratulera företaget till återkomsten. :) De två åren som Veolia körde stadstrafiken kännetecknades av att verksamheten var väldigt konfliktfri och stämningen var god.
http://www.transdev.se/press/nyheter/Detail?id=1877664

VK har i skrivande stund inte riktigt helt klart för sig att Transdev är f.d. Veolia, men VF ger en förklaring i slutet av sin artikel:
http://www.vk.se/1437015/de-ska-kora-umeas-bussar
http://www.folkbladet.nu/1471224/har-ar-foretaget-som-ska-koras-ultras-bussar
Titel: SV: Transdev tog hem trafiken i Umeå
Skrivet av: BR skrivet 28 april 2015, 15:52:49 PM
http://www.tabussen.nu/media/1729/tilldelningsbeslut-objekt-16100-umea-stadstrafik-2015-04-28.pdf (http://www.tabussen.nu/media/1729/tilldelningsbeslut-objekt-16100-umea-stadstrafik-2015-04-28.pdf)

Inte mycket till skillnad mellan Nobina (nuvarande) och Transdev.
Titel: SV: Transdev tog hem trafiken i Umeå
Skrivet av: Ersa skrivet 28 april 2015, 16:41:16 PM
Det ska bli intressant att se vilka bussar Transdev köper in till Umeå. Något begagnat har man väl knappast, och vad jag förstått finns det inga indikationer att något fordon, inte ens B9orna, ska övergå. Så det bli nog en hel del nytt. Men vad? Scania, Solaris, MAN, Volvo eller Mercedes?

Angående B9orna skulle det vara kul att se flera av dem hamna här nere i SL-trafiken. Med nya stolar dom har trepunktsbälten så skulle de nog kunna göra ett bra jobb här i några år till. Täta dörrar, farthållare, förberedelse för extraljus och annan landsvägsutrustning har de ju redan.
Titel: SV: Transdev tog hem trafiken i Umeå
Skrivet av: BR skrivet 28 april 2015, 16:46:37 PM
Förutom elbussar så ska Transdev köpa in ett 20-tal bussar i Euro 6, men vad finns det för modeller idag i Euro 6?
Titel: SV: Transdev tog hem trafiken i Umeå
Skrivet av: Johan B skrivet 28 april 2015, 19:17:54 PM
Citat från: BR skrivet 28 april 2015, 16:46:37 PM
Förutom elbussar så ska Transdev köpa in ett 20-tal bussar i Euro 6, men vad finns det för modeller idag i Euro 6?

Går att få Euro6-klassade motorer från de flesta tillverkare.
Titel: SV: Transdev tog hem trafiken i Umeå
Skrivet av: Jan skrivet 28 april 2015, 20:06:43 PM
Citat från: BR skrivet 28 april 2015, 15:52:49 PM
http://www.tabussen.nu/media/1729/tilldelningsbeslut-objekt-16100-umea-stadstrafik-2015-04-28.pdf (http://www.tabussen.nu/media/1729/tilldelningsbeslut-objekt-16100-umea-stadstrafik-2015-04-28.pdf)

Inte mycket till skillnad mellan Nobina (nuvarande) och Transdev.
Inte så stor skillnad till Nobina
. Knappt 20% till Arriva och Keolis.
Titel: SV: Transdev tog hem trafiken i Umeå
Skrivet av: Walter skrivet 28 april 2015, 22:08:46 PM
Skulle det inte redan ha köpts in ett antal elbussar till Umeå i både led och 12m utförande? Eller blev det inget av det?
Titel: SV: Transdev tog hem trafiken i Umeå
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 28 april 2015, 22:19:37 PM
Citat från: Walter skrivet 28 april 2015, 22:08:46 PM
Skulle det inte redan ha köpts in ett antal elbussar till Umeå i både led och 12m utförande? Eller blev det inget av det?

De elbussar som man nu talar om är mkt riktigt dem som presenterades redan 2013, och dessa kommer att köpas och ägas av Umeå kommun, inte av Transdev.
Titel: SV: Transdev tog hem trafiken i Umeå
Skrivet av: Ersa skrivet 28 april 2015, 22:20:05 PM
Citat från: Walter skrivet 28 april 2015, 22:08:46 PM
Skulle det inte redan ha köpts in ett antal elbussar till Umeå i både led och 12m utförande? Eller blev det inget av det?

Kommunen (huvudmannen/beställaren så att säga) har varit inblandad i olika försök där olika elbussar gått i den reguljära trafiken. Dessa bussar har aldrig ägts av trafikutövaren Nobina, utan har tillhört (eller hyrts in till) ett kommunalt bolag.
Dylika försök kommer säkerligen att utökas med ännu fler elbussar, och dessa bussar kommer i framtiden säkerligen även de att tillhöra beställaren.
Titel: SV: Transdev tog hem trafiken i Umeå
Skrivet av: BR skrivet 28 april 2015, 22:43:24 PM
Citat från: Ersa skrivet 28 april 2015, 22:20:05 PM
Kommunen (huvudmannen/beställaren så att säga) har varit inblandad i olika försök där olika elbussar gått i den reguljära trafiken. Dessa bussar har aldrig ägts av trafikutövaren Nobina, utan har tillhört (eller hyrts in till) ett kommunalt bolag.
Dylika försök kommer säkerligen att utökas med ännu fler elbussar, och dessa bussar kommer i framtiden säkerligen även de att tillhöra beställaren.

Helt rätt, alla elbussar kommer tillhöra beställaren och på så sätt garanterar man ju ett visst antal bussar i trafiken. Elbussarna byggs klart och servas i Holmsund.
Titel: SV: Transdev tog hem trafiken i Umeå
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 28 april 2015, 22:49:43 PM
Mja, det enda man garanterar är att det i teorin finns x antal elbussar inom avtalet, antalet bussar som används i trafiken lär bero på driftsäkerhet och leveranser av de väl snart 8 månader försenade bussarna.

Det är ju ganska självklart att Umeå kommun måste äga dessa bussar med tanke på att det rör som en satsning där mkt är oprövat och kan dra oerhörda kostnader innan man når tillräcklig driftsäkerhet.

Antagligen kommer Transdev att få ställa upp med ett antal reserver fram till leverans och intrimning har skett.
Titel: SV: Transdev tog hem trafiken i Umeå
Skrivet av: jocke skrivet 29 april 2015, 16:38:06 PM
Hur kan arriva och keolis ligga så högt men ändå så nära varandra, och lika med de två andra, nobina och transdev. Känns flummigt.
Titel: SV: Transdev tog hem trafiken i Umeå
Skrivet av: Frippe Fribas skrivet 29 april 2015, 21:40:14 PM
Arrivas och Keolis bud baserar sig sannolikt på högre vinstmarginal än de andra två.
Titel: SV: Transdev tog hem trafiken i Umeå
Skrivet av: Ersa skrivet 29 april 2015, 22:03:35 PM
Inte för att Transdev lär ha vunnit enbart pga samräkning av lokalhyra, men de är ju ändå i stort sett det enda företaget som redan har verksamhet på andra sidan gatan, i en lokal som de nu kan säga upp, samt flytta (tillbaka) sina kustbussar till Ultradepån.
Titel: SV: Transdev tog hem trafiken i Umeå
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 29 april 2015, 22:27:37 PM
Om man verkligen räknar med uppstartskostnader så är det självklart att både Keolis o Arriva har en betydande kostnadspost här.
Titel: SV: Transdev tog hem trafiken i Umeå
Skrivet av: Walter skrivet 30 april 2015, 06:37:08 AM
Citat från: Ersa skrivet 29 april 2015, 22:03:35 PM
Inte för att Transdev lär ha vunnit enbart pga samräkning av lokalhyra, men de är ju ändå i stort sett det enda företaget som redan har verksamhet på andra sidan gatan, i en lokal som de nu kan säga upp, samt flytta (tillbaka) sina kustbussar till Ultradepån.

Ja inför förra upphandlingen hade ju även Nobina annan trafik där man kunde göra vissa dagordningar men så är det inte numera.
Titel: SV: Transdev tog hem trafiken i Umeå
Skrivet av: Ersa skrivet 30 april 2015, 12:13:52 PM
Citat från: Walter skrivet 30 april 2015, 06:37:08 AM
Ja inför förra upphandlingen hade ju även Nobina annan trafik där man kunde göra vissa dagordningar men så är det inte numera.

Nu tänkte jag enbart på hur hyran av lokaler och uppställningsplatser kan effektiviseras. Inte själva tjänsterna för förarna. Att Transdev här har mycket mer att vinna/spara än "nyuppstartare" som Keolis och Arriva är helt klart.

Har Nobina kvar någon trafik i Västerbotten efter detta, eller blir Örnsköldsvik den nordligaste stationeringsorten?
Titel: SV: Transdev tog hem trafiken i Umeå
Skrivet av: Bussnissen skrivet 30 april 2015, 16:57:44 PM
Citat från: Ersa skrivet 28 april 2015, 16:41:16 PM
Det ska bli intressant att se vilka bussar Transdev köper in till Umeå. Något begagnat har man väl knappast, och vad jag förstått finns det inga indikationer att något fordon, inte ens B9orna, ska övergå. Så det bli nog en hel del nytt. Men vad? Scania, Solaris, MAN, Volvo eller Mercedes?

Angående B9orna skulle det vara kul att se flera av dem hamna här nere i SL-trafiken. Med nya stolar dom har trepunktsbälten så skulle de nog kunna göra ett bra jobb här i några år till. Täta dörrar, farthållare, förberedelse för extraljus och annan landsvägsutrustning har de ju redan.
Det har snackats en del om om B9orna ska användas åtminstone under en övergångsperiod. Sanningshalten i detta är jag inte säker på.
Jag hoppas att de blir kvar, övrigt skrot ska bort enligt uppgift.
För övrigt är det stor glädje bland förarna att Nobina försvinner. De har aldrig lyckats skapa förtroende bland förarna från dag ett.
Transdev(Veolia) har ett gott namn i Umeå. Dom är kända här för gott samarbete sedan lång tid tillbaka.
Titel: SV: Transdev tog hem trafiken i Umeå
Skrivet av: AdmirT skrivet 30 april 2015, 18:29:25 PM
Citat från: Bussnissen skrivet 30 april 2015, 16:57:44 PM
För övrigt är det stor glädje bland förarna att Nobina försvinner. De har aldrig lyckats skapa förtroende bland förarna från dag ett.
Transdev(Veolia) har ett gott namn i Umeå. Dom är kända här för gott samarbete sedan lång tid tillbaka.

Förstår dig helt där men det är väl inte så konstigt när Nobina i de flesta fall sätter företagets bästa framför individens bästa. Så är det i Malmö med för när Nobina tog över Veolias del i Malmö stad förra juni så har det funnits missnöje med Nobina sedan dag ett och än idag vill man ha bort företaget. Har varit i kontakt med Örnsköldsvik också och där är man också missnöjd med Nobina och vill ha tillbaka Veolia, numera Transdev, alla dagar i veckan. Personligen så är jag mer än glad att Transdev är tillbaka i Umeå!
Titel: SV: Transdev tog hem trafiken i Umeå
Skrivet av: Bussnissen skrivet 06 maj 2015, 19:32:41 PM
Citat från: AdmirT skrivet 30 april 2015, 18:29:25 PM
Förstår dig helt där men det är väl inte så konstigt när Nobina i de flesta fall sätter företagets bästa framför individens bästa. Så är det i Malmö med för när Nobina tog över Veolias del i Malmö stad förra juni så har det funnits missnöje med Nobina sedan dag ett och än idag vill man ha bort företaget. Har varit i kontakt med Örnsköldsvik också och där är man också missnöjd med Nobina och vill ha tillbaka Veolia, numera Transdev, alla dagar i veckan. Personligen så är jag mer än glad att Transdev är tillbaka i Umeå!
Det har du helt rätt i, nämligen att det finns ingen omtanke om individen. När det gäller Övik och Sundsvall så har de dragits med
den beryktade städaren från Umeå som "chef".  Helt och hållet i Nobinas smak kan tilläggas. Vet inte om han är kvar fortfarande.
Nobina har en särdeles förmåga att rekrytera inkompetenta platschefer, utan kännedom om hur människor fungerar.
Även om nuvarande inte visar sådana egenskaper, men försent kom hon in.
Titel: SV: Transdev tog hem trafiken i Umeå
Skrivet av: AdmirT skrivet 06 maj 2015, 22:49:07 PM
Citat från: Bussnissen skrivet 06 maj 2015, 19:32:41 PM
Det har du helt rätt i, nämligen att det finns ingen omtanke om individen. När det gäller Övik och Sundsvall så har de dragits med
den beryktade städaren från Umeå som "chef".  Helt och hållet i Nobinas smak kan tilläggas. Vet inte om han är kvar fortfarande.
Nobina har en särdeles förmåga att rekrytera inkompetenta platschefer, utan kännedom om hur människor fungerar.
Även om nuvarande inte visar sådana egenskaper, men försent kom hon in.

Jag instämmer helt med dig kring allt du skrivit, speciellt det du skrev om platschefer.. Tyvärr är det bara att konstatera att det är så och det märker förare så småningom, som man gjorde i Malmö och plötsligt började förare "sjukanmäla" sig för att slippa arbeta de långa passen med horribla körtider.