(http://www.magix-photos.com/mediapool23/45/80/78/A0/06/62/11/DA/AE/10/C6/F3/D5/41/9B/85/oma/10/F933C5D0458C11DCA1E00CEE51E58AA6.jpg)
Uppsalabuss 100 på väg söderut på Dragarbrunnsgatan
/Janne
Det var en färgglad buss. Varför denna lackering?
//Simon
Helt ute och cyklar, eller var inte denna utrustad med TAD?
//Mattias
Ja, det stämmer. Dock bara de första åren. Sedan blev den ombyggd till vanlig dieselbuss.
TAD?
Citat från: Oskar A skrivet 23 november 2007, 22:45:35 PM
Ja, det stämmer. Dock bara de första åren. Sedan blev den ombyggd till vanlig dieselbuss.
Bussen fick behålla den här speciallacken även när TAD-driften togs bort och såg ut så här ända tills den avfördes. Motivet skulle vara relaterat till Uppsala med slottet och domkyrkan
Citat från: RoTe skrivet 24 november 2007, 05:54:43 AM
TAD?
TAD: Tryckackumulatordrift. Ett system som tog tillvara bromsenergin vid inbromsning av bussen, för att användas vid accelerering från stopp. Syftet var att minska avgasutsläpp vid acceleration. Systemet var utvecklat av Volvo Flygmotor och Cummulo.
//Mattias
Citat från: Mattias skrivet 24 november 2007, 14:25:35 PM
TAD: Tryckackumulatordrift. Ett system som tog tillvara bromsenergin vid inbromsning av bussen, för att användas vid accelerering från stopp. Syftet var att minska avgasutsläpp vid acceleration. Systemet var utvecklat av Volvo Flygmotor och Cummulo.
//Mattias
Om Volvo utvecklade detta, hur lyckades då Scania komma över detta? Antar att Volvo måste ha haft patent på denna uppfinning
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 24 november 2007, 14:32:40 PM
Om Volvo utvecklade detta, hur lyckades då Scania komma över detta? Antar att Volvo måste ha haft patent på denna uppfinning
Volvo Flygmotor och Volvo Bussar är inte precis samma sak. En produkt utvecklad av Flygmotor lär utan hinder kunna säljas på den öppna marknaden.
Var det 5475 som SL's exemplar hette ???
Minns en sen kväll på Birger Jarlsgatan med denna TAD-utrustade vagn i underkylt regn...det var lite spännade (minst sagt) med bredställ så fort man nuddade bromspedalen, Volvon fanns det åtminstone en åtkomlig strömbrytare för att stänga av eländet med.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 november 2007, 16:27:33 PM
Volvo Flygmotor och Volvo Bussar är inte precis samma sak. En produkt utvecklad av Flygmotor lär utan hinder kunna säljas på den öppna marknaden.
Men Volvo Flygmotor ägs av Volvo, eller har jag fel? ???
Hur var det med TAD-bussar från Scania? Var det en komponent tillverkad av Volvo Flygmotor som satt i bussarna? Eller var det en komponent tillverkad av Scania?
Jag är alltså lite förvirrad över begreppen just nu om någon undrar...???
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 24 november 2007, 18:07:14 PM
Men Volvo Flygmotor ägs av Volvo, eller har jag fel? ???
Jovisst, men de har en ganska fri ställning till övriga Volvo-ägda företag. De fick alltså sälja sina konstruktioner till vem de ville.
Nu minns jag att en H2:a på Hornsberg gick med en Scania automatlåda i början på mitten på 80-talet i exprimentsyfte, körde den själv några gånger så detta är inget unikt.
Har för mig att det var 5684 som hade denna låda ett tag
Lars
(http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/SL_Buss/H002/H2_6484_Tumba_station_930102.jpg)
(http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/SL_Buss/H002/H2_6484_Tumba_station_930130.jpg)
Den var det ja. Volvo med Scaniamärke o allt!