Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: buss-basse skrivet 23 april 2015, 22:46:52 PM

Titel: AirShuttle
Skrivet av: buss-basse skrivet 23 april 2015, 22:46:52 PM
Har på omvägar hört att ett nytt företag ska börja konkurrera med Flygbussarna om kunderna till och från Arlanda. Namnet ska vara Airshuttle och bussarna står på Volvo i Huddinge. Någon som har mer info? Vad är det för företag? Trafikstart? Busstyper?  ???
Det har ju inte gått så lysande för de senaste bolagen som försökt komma in...  :o
Titel: SV: Airshuttle - ny konkurrent till Flygbussarna?
Skrivet av: Jan skrivet 24 april 2015, 05:40:38 AM
Känner inte företaget eller upplägget. Vet bara att man måste ha något speciellt som inte Flygbussarna ger idag. Om inte finns kommer detta koncept överleva. Följer med tillförsikt.
Titel: SV: Airshuttle - ny konkurrent till Flygbussarna?
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 24 april 2015, 07:01:51 AM
Det finns ett företag som heter Airport Shuttle Sverige AB
http://www.allabolag.se/5567020226/Airport_Shuttle_Sverige_AB

Det har vilande verksamhet men ägs av Fågelviksgruppen och dess vd är Ole Oftedal, en gång i tiden för Linjebuss Sverige. Jag skulle tänka mig att det därmed finns muskler för detta företag att ta upp konkurrensen med Flygbussarna, men jag vet ju inte om det är det som avses.

Titel: SV: Airshuttle - ny konkurrent till Flygbussarna?
Skrivet av: CW66 skrivet 24 april 2015, 11:49:37 AM
Det finns väldigt lite information om vad som är på gång.

Känt är att det inte är någon direkt konkurrent till Flygbussarna typ Cityterminalen-Arlanda.

Däremot skall man köra trafik till Arlanda från företag som Ericsson som exempel.

Som start skall man ha sex bussar, med ytterligare utökning inom en snar framtid.
Titel: SV: Airshuttle - ny konkurrent till Flygbussarna?
Skrivet av: Ersa skrivet 24 april 2015, 15:14:13 PM
Med reservation för att jag såg fel, tyckte jag mig möta två st svenskreggade mellanblå Volvo 9500 södergående på E4 söder om Upplands Väsby vid 10-11-tiden idag. Tyckte de hade texten Air Shuttle på sidan, de tycktes ha liknande vita diodskyltar som FAC, och en av dem var skyltad "Volvo Polska"
Titel: SV: Airshuttle - ny konkurrent till Flygbussarna?
Skrivet av: Lars_L skrivet 24 april 2015, 17:09:37 PM
Jo, såg en av bussarna vid Skeppsbron för några dagar sedan. Med text på bussens långsida så skryter man med att köra Stockholm-Arlanda på 35 minuter, Så nog verkar det väl vara tänkt att man ska ta upp konkurrensen med flygbussarna.

Hur svårt detta är vet vi dock. Flygbussarnas varumärke och turtäthet gör det mycket dyrt att kunna konkurrera på riktigt.
En förutsättning är nästan avtal med flygbolagen så att man kan sälja biljetter genom dem. Av någon anledning verkar det dock aldrig bli så mycket av sådana avtal (löften om avtal).
Titel: SV: Airshuttle - ny konkurrent till Flygbussarna?
Skrivet av: buss-basse skrivet 24 april 2015, 19:50:16 PM
Intressant, då verkar ryktena stämma mao...
Titel: SV: Airshuttle - ny konkurrent till Flygbussarna?
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 24 april 2015, 20:10:49 PM
Med reservation för att jag kanske har fel men....

Att konkurrera på privatmarknaden mfl med Flygbussarna får väl anses i princip omöjligt, man måste erbjuda en likvärdig turtäthet även om man sänker priset med typ 10:- under FAC, kunderna står inte och väntar 15-20 min för att spara den tian.
Ska man kunna erbjuda buss var 5:e-10:e minut kräver det en extremt stor investering som inte räknas hem innan bussarna måste bytas ut, att erbjuda 30 min trafik torde vara utsiktslöst.

Vänder man sig till företagsmarknaden och mot dem som inte vill åka med kreti o pleti utan tar taxi idag så krävs det en flexibilitet som är svår att upprätthålla med en buss, alla vill ju inte åka samtidigt.

Man kan vända sig till stora företag där många flyger dagligen och teckna ramavtal med dessa, Svenska Spel är en sådan kund men dem nyttjar i huvudsak Bromma så det är knappast intressant.

Med tanke på det planerade bussantalet vänder man sig knappast till det vanliga segmentet utan tänker säkert erbjuda en "Top of the line" produkt, frågan är bara om det finns någon lönsamhet på sikt om man inte får flera stora ramavtal med antingen flygbolag eller stora företagskunder som köper hela avgångar på utvalda tider och till destinationer som idag inte nås direkt med FAC.

Annars kan det bli som tidigare försök i Stockholm och även i Norge att man kan förlora mkt stora pengar på kort tid på projektet.
Titel: SV: Airshuttle - ny konkurrent till Flygbussarna?
Skrivet av: Ersa skrivet 25 april 2015, 00:15:27 AM
Jag vet inte om firmanamnet/varumärket var så genomtänkt, då allmänhetens sökningar på bolagets namn främst lär leda till flygbolaget Norwegian, vars fullständiga firmanamn är "Norwegian Air Shuttle ASA".
Titel: SV: Airshuttle - ny konkurrent till Flygbussarna?
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 07 maj 2015, 09:49:20 AM
Lite mer om företaget bakom denna satsning.

http://www.bussmagasinet.se/2015/05/nytt-bolag-vill-konkurrera-med-flygbussarna/

Titel: SV: Airshuttle - ny konkurrent till Flygbussarna?
Skrivet av: busexperte skrivet 07 maj 2015, 14:52:16 PM
Om svensk folket betaler ca. en hundralapp fra S-City till Arlanda kan det bra fungerar att det finns i framtiden 2 olika bolaget och bade 2 har bra inkomst. I Tyskland kan man normalt sittar ca. 3 timmar i expressbussen för ca. € 10,- (= ca. en hundralapp svenska kronor) - sa det blir mycket mindre inkomst per timme för bussföretagare där.

Är det verkligen sa att svenskarna ej väntar 15-20 minuter om man betalar 10 kronor mindre ???
I Tyskland byte största delen fra folket direkt till en annan företaget om man kan spara nagra cent - f.ex. MediaMarkt och Lidl är typiskt tysk "billigt".
Titel: SV: Airshuttle - ny konkurrent till Flygbussarna?
Skrivet av: Lars_L skrivet 07 maj 2015, 15:10:26 PM
Citat från: busexperte skrivet 07 maj 2015, 14:52:16 PM
Om svensk folket betaler ca. en hundralapp fra S-City till Arlanda kan det bra fungerar att det finns i framtiden 2 olika bolaget och bade 2 har bra inkomst. I Tyskland kan man normalt sittar ca. 3 timmar i expressbussen för ca. € 10,- (= ca. en hundralapp svenska kronor) - sa det blir mycket mindre inkomst per timme för bussföretagare där.

Är det verkligen sa att svenskarna ej väntar 15-20 minuter om man betalar 10 kronor mindre ???
I Tyskland byte största delen fra folket direkt till en annan företaget om man kan spara nagra cent - f.ex. MediaMarkt och Lidl är typiskt tysk "billigt".

Problemet är väl om någon vill priskonkurrera med Flygbussarna att även de kommer att sänka priset. De har ju också muskler. Swebus försökte ju genom en alternativ produkt (utan stopp) som ju Flygbussarna också började köra med.

Men till Skavsta där man erbjöd samma produkt och likartad turtäthet som konkurrenten, så vet vi hur det gick.
Ska man på allvar ta upp konkurrensen med Flygbussarna måste man ha samarbete med flygbolagen, så att man kan köpa bussresan samtidigt som flyget, eller på flygplanet. Annars måste man nog ha råd med en brakförlust i 2-3 år för att möjligen börja kunna göra pengar på det hela.
Titel: SV: Airshuttle - ny konkurrent till Flygbussarna?
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 07 maj 2015, 15:11:25 PM
En gissning är att dessa inte är kvar vid årsskiftet, FAC tar 99:- vid köp på webben eller via appen och 119:- om man köper av chauffören, man kan även köpa en 10 resorsbiljett för 94,50/resa.

FAC har en turtäthet på minst var 10:e minut större delar av vardagarna, man behöver alltså sällan titta i tidtabellen, att då köra var 20:e minut till samma pris som FAC tar lär knappast få alla som är inkörda på Flygbussarna att byta bolag, möjligen att någon av de som aldrig köper biljett i förväg eller har flygbussen på samma bokning som flygbiljetten kommer att nappa, under förutsättning att det råkar komma en buss just då.

Det är ju ingen tillfällighet att flera konkurrenter fått ge upp och även fått upphöra med sin verksamhet, för att kunna erbjuda en tillräcklig turtäthet krävs det en stor fordonspark som innebär stora investeringar/leasingkostnader på en marknad som är hårt prispressad med en stor och inarbetad aktör man ska slåss emot.

99:- kräver en hyfsat stor beläggning över dagen för att ge några pengar över, det har FAC idag.

Det blir intressant att se men den här linjen tjänar man inga pengar på som ny aktör, däremot kan man lätt blåsa ett par 100 mille på ett år i investeringar och andra kostnader.

Titel: SV: Airshuttle - ny konkurrent till Flygbussarna?
Skrivet av: Lars_L skrivet 08 maj 2015, 07:41:16 AM
Nu lär väl förvisso FAC göra en rätt skaplig vinst på linjen för närvarande. Andra uppgifter och även utifrån deras egen totalstatistik, borde det handla om 1,5 miljoner till 2 miljoner resenärer per år. Detta innebär intäkter på 150-200 miljoner på en linje som kräver ca 12 vagnar i trafik.

Antalet flygresenärer har ju ökat kraftigt på Arlanda senast åren. Från 2010-2014 ökade väl resandet med omkring 40 procent. Just nu är ju FAC ganska intensiva med att för inte alls länge sedan startat upp en helt ny linje (till Liljeholmen) och man har precis återupptagit Arlanda-Bromma-linjen. Detta tyder ju på att det går rätt bra för närvarande.

I pressmeddelandet står ju att man tänker gå upp till 10-minuterstrafik redan i juli, vilket förutsätter att ytterligare bussar redan är beställda från Volvo. Förmodligen kanske man tänker sig att bussarna ska kunna användas inom det vanliga turistbussegmentet om den här satsningen inte lyckas - och att man avvaktar med inköp dit under ett tag.  För att annars satsa på helt nya bussar i den omfattning det handlar om här, låter minst sagt vågat. 

Men om man ska dela på "vinsten" med FAC, så krävs det ju att man snor hälften av Flygbussarnas passagerare. Även om FAC gör en stor vinst idag, äts ju den upp om två skall dela på vinsten med halva intäkten per avgång som följd.

Rätt intressant därför att man går ut så sent med information (officiellt). 12 maj ska man köra igång, hemsidan ska upp till den 11 maj. Inte mycket att hänga på. Har man velat undvika motåtgärder från andra aktörer? Eller försöker man bara köra igång så fort allt annat är på plats?

Att ha färre stopp på vägen har ju testats både av Swebus och även tidigare av Flygbussarna. Den senare har ju valt att inte ha den lösningen. Reser man med bussen så upptäcker man ju också att resenärsflödet faktiskt till ganska stor del sker från hållplatserna längs linjen. Min uppfattning är nog att det som högst bara är 20-25 procent av resorna som sker från/till Cityterminalen (men det är mer egen observation än statistikgrundat).

Därför är det väl i och för sig klokt att stanna vid S:t Eriksplan. Vissa resenärer lär väl ta första buss som kommer, i alla fall när man vant sig med att det finns en ny aktör.

Men det senare gör ju den här marknaden rätt svår. Många som åker flygbussarna åker rätt sällan - ett par gånger om året -  men får ändå betraktas som vaneresenärer. Man söker alltså inte information om resan, utan man vet att Flygbussarna går ofta och är inställda på att åka med företaget. Framförallt söker man inte efter andra alternativ.

Innan man får en större allmänhet att känna till att det finns ett alternativ, så kommer det ta rätt lång tid. I en marknadsekonomi krävs det ju dock att man är bättre eller lika bra som marknadsledande, eller har ett annat koncept. Några färre stopp längs vägen, lär inte vara tillräckligt för att locka resenärer till den här linjen. Bland turister är förstås inte kunskapen i allmänhet större om det ena eller andra bussbolaget (om inte marknadsföring sker). Där gäller det ju att skylta och visa att man finns. Å andra sidan är turister i normalfallet inte så priskänsliga. Inte heller normalresenärer från/till Stockholm - om än den andelen förstås är större bland dem som trots allt väljer bussalternativet för tåg/taxi.

Här ska man ju också konkurrera med allt från ordinarie lokaltrafik, pendeltåg, taxi och Arlanda Express.

Möjligen kan man konkurrera här också med lite nyare och fräschare bussar. Men det är tveksamt om det räcker. FAC är nog inte heller så intresserade av att dela linjen med en konkurrent, så det är väl inte otroligt att man väljer att sänka priset något - Bättre att inte göra någon vinst på linjen under ett år och bli av med en konkurrent, än att få dras med försämrad lönsamhet under många år.

För problemet är att skulle man lyckas - vilket få lär tro - så innebär förstås dubbel turtäthet med två aktörer på samma resandeunderlag en halverad vinst. Det klarar man säkert, men då har man förlorat en kassako.

Att inte köra under hela trafikdygnet är också en risk. Det gör att rätt många ändå kommer få åka med FAC i ena riktningen. Det skapar ingen trohet till märket. Tvärtom gör ju det ytterligare att man inte "tänker" om, då man vet att Flygbussarna alltid kör.

Man ska alltså lyckas med att få fler att välja den nya linjen än FAC för att gå med vinst. Svårt att se hur man ska lyckas med det. Däremot är det förstås smart att starta till sommaren. Turistgruppen är den absolut lättaste gruppen att locka om man satsar stort på att marknadsföra trafiken. Men när turistsäsongen försvinner i september, kommer det bli betydligt kärvare.

Överlag gör man dock annars rätt - där Swebus tänkte fel. Men det kräver otroligt mycket tid och resurser för att etablera sig. FAC kommer givetvis vara beredda att försvara sin position, även om det kostar. Det vinner man på att det kommer dröja länge innan någon annan kommer vilja prova på att ta sig in på marknaden.




Titel: SV: Airshuttle - ny konkurrent till Flygbussarna?
Skrivet av: MrBrave skrivet 08 maj 2015, 10:10:56 AM
Någon som vet något omTRSM Group 1 AB, som skall vara företaget bakom Air Shuttle. De personer som ingår i styrelsen har inga långa meriter i företagande. De bolag de idag är verksamma i har bara funnits i 1 till 2 år. Enda erfarenhet av bussbranschen är att en kille driver Ocean bus.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Titel: SV: Airshuttle - ny konkurrent till Flygbussarna?
Skrivet av: Ersa skrivet 08 maj 2015, 10:33:22 AM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 07 maj 2015, 15:11:25 PM
FAC har en turtäthet på minst var 10:e minut större delar av vardagarna, man behöver alltså sällan titta i tidtabellen, att då köra var 20:e minut till samma pris som FAC tar lär knappast få alla som är inkörda på Flygbussarna att byta bolag, möjligen att någon av de som aldrig köper biljett i förväg eller har flygbussen på samma bokning som flygbiljetten kommer att nappa, under förutsättning att det råkar komma en buss just då.

Just så. Resenärer från flygplatser likt Arlanda är inte ett dugg trogna vissa företag, utan väljer främst det bussbolag som har tätast avgångar. Det största bekymret för Swebus att locka resenärer var just att en silvergrå FAC-buss oftast redan stod inne då resenärerna kom ut och skulle köpa bussbiljett. Det är ett svårt, om inte näst intill omöjligt, uppdrag att bygga upp en stor trogen kundkrets till ett helt nytt varumärke från noll. Hur mycket man än försöker marknadsföra sig.

Problemet vid just Arlanda är ju dessutom att ankommande från utlandet upplever vår avreglerade taxi- och bussbransch vid flygplatsen som mer eller mindre "kaosartad", vilket avskräcker många.
Titel: SV: Airshuttle - ny konkurrent till Flygbussarna?
Skrivet av: busexperte skrivet 08 maj 2015, 13:29:47 PM
Vad ja undrar mej att ingen bussbolaget där trafikerar med stora dubbeldäckare i sämre takt men för lägre priser.

30min-takter f.eks med 4 dubbeldäckare med stora bagageplatser och fällbara sittplatser pa nedre plan.

Dom som vill resa utan väntetid kör med "flygbussarna" och dom som har lite tid och vill spara pengarna väljer dom dubbeldäckare-linjen.
Speciellt i riktningen mot flygplatsen kan man avgangstiden fra bussen bra planerar i forväg. Men med stora dubbeldäckare far man ocksa bättre uppmärksamkeit fra folket = mer reklam.

Viktigt är en extremt prissänkning - om bussen kostar f.eks 100:- och taget kostar 150:- väljer en stor del av passagerare dessutom taget och betalar lite mer.
Om bussen kostar theoretiskt endast 40:- eller 50:- byte en del fra tagpassagere till extremt billigare bussen.
Titel: SV: Airshuttle - ny konkurrent till Flygbussarna?
Skrivet av: Ersa skrivet 08 maj 2015, 14:37:57 PM
Det är ju sedan länge konstaterat att 30-minuterstrafik från Arlanda inte ger några nya kunder. Man måste ha 10-minuterstrafik eller mindre för att kunna börja konkurrera med FAC. 
Titel: SV: Airshuttle - ny konkurrent till Flygbussarna?
Skrivet av: Lars_L skrivet 08 maj 2015, 23:17:13 PM
Problemet med en lågprissatsning är väl dels att FAC bara skulle sänka priset till samma nivå, det andra att turistsegmentet är för litet på Arlanda. De flesta som åker flygbussarna gör det för att det går fortast - alltså att man inte ska till Centralen. Men under sommarmånaderna är det inte omöjligt att det skulle fungera - såvida inte FAC konkurrerar med samma pris.

För alla Stockholmare som är priskänsliga finns ju möjlighet att åka buss från Märsta till Pendeln, går nästan snabbare mot att vänta i 30-minuter på en flygbuss och är ju "gratis" om man har månadskort. även om man bara har " reskassa" blir det ju lika billigt som en buss var 30:e minut skulle kosta.

Man har nog alltså i huvudsak rätt strategi från det nystartade företaget. Men underskattar dock nog etableringstiden och risken för ett priskrig. Verkar inte riktigt som man har det kapital bakom sig som krävs för att egentligen gå matchen mot FAC.
Titel: SV: Airshuttle - ny konkurrent till Flygbussarna?
Skrivet av: Lars_L skrivet 12 maj 2015, 14:51:38 PM
Nu har trafiken kommit igång. Tydligen använder man inte hållplatsen i själva Cityterminalen utan den utanför (där Djurgårdsbussarna gick ifrån). Man verkar heller inte fått alla bussar ännu, utan kör även med några udda individer...(troligen lånebussar från Volvo)

Ovanligt lite marknadsföring "på plats" och få passagerare än så länge. Det verkar inte göras någon reklam inne i Cityterminalen. Deras hela inriktning - får jag en känsla är - må vara att rikta sig till turister på besök i staden. Svårt att tro att det kommer räcka.

Om man inte gör mer ljud av sig, så kommer det nog ta några år att komma upp i Flygbussarnas nivå. Frågan om man kommer att klara det ekonomiskt kvarstår väl alltså.
Titel: SV: Airshuttle - ny konkurrent till Flygbussarna?
Skrivet av: Mikey skrivet 12 maj 2015, 15:11:31 PM
Citat från: Lars_L skrivet 12 maj 2015, 14:51:38 PM
Ovanligt lite marknadsföring "på plats" och få passagerare än så länge. Det verkar inte göras någon reklam inne i Cityterminalen. Deras hela inriktning - får jag en känsla är - må vara att rikta sig till turister på besök i staden. Svårt att tro att det kommer räcka.

Jag skulle nog hålla med om det även i andra änden av linjen. Nu kanske jag inte tänker så värst mycket på reklamskyltarna då jag passerar Arlanda varenda dag (Så jag vet inte om man har satt upp någon reklam alls?), men jag har inte hört eller sett något om denna nya linje alls. Både igår och idag så möttes jag av en helt vanlig silverlackerad flygbuss som stod och svalde resenärer både när jag kom till flygplatsen, och när jag klev ut ut terminalen för att åka hem igen.

Så nog behöver man göra mer ljud av sig för att visa att "Här är vi!". Kanske fysiska försäljare som står i terminalerna och säljer biljetter till ett billigare introduktionspris för att försöka locka över en del av flygbussarnas kunder? Hade jag behövt åka buss till Stockholm så hade jag i alla fall lagt märke till om det står folk och säljer billiga biljetter. Annars fortsätter jag bara att gå ut till första bästa buss, som i dagsläget är en flygbuss...
Titel: SV: Airshuttle - ny konkurrent till Flygbussarna?
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 12 maj 2015, 16:34:19 PM
Det hela känns lite märkligt överlag, upphovsmannen som Bussmagasinet skriver (eller snarare kvinnan i det här fallet) är VD och styrelseledamot tillsammans med två andra relativt unga personer.
TRSM Group som äger Airshuttle ägs även det av Anette Schilde och är registrerat på vad jag förmodar är hennes bostad.
Ett bolag som ger sig in i en så här hårt pressad marknad där flera betydligt tyngre investerare fått kasta in handduken känns minst sagt märkligt.
Att de enligt andra skribenter här på forumet inte verkar göra mycket väsen av sig gör inte min undran mindre, det känns inte som att det primära målet med den här verksamheten är att tjäna pengar?
Jag tycker som Uffe beskrev i början av tråden att det vore mer logiskt att knyta till sig större företag som kan teckna avtal om att använda bolaget för sina resor som ett billigare alternativ till taxi.
På privatmarknaden lär de inte tjäna särskilt mycket pengar eftersom jag inte tror att de kan få marknaden att växa så mycket att båda företagen kan göra en så stor vinst som Flygbussarna idag gör.
Titel: SV: Airshuttle - ny konkurrent till Flygbussarna?
Skrivet av: Ersa skrivet 12 maj 2015, 19:59:29 PM
Jag är inte heller direkt imponerad av hastigheten man håller vid avsläppet inne på Cityterminalen. Håller man själv sina 14-15 km/t blir man ikappkörd av blå buss, och den orange roterande lampan "i taket" som varnar för överhastighet får arbeta hårt...
Titel: SV: Airshuttle - ny konkurrent till Flygbussarna?
Skrivet av: MrBrave skrivet 12 maj 2015, 21:48:01 PM
Besökte själv idag CT och såg då tre värdar från Flygbussarna som stod innanför dörrarna när man skall gå ut till hållplatsen för Air Shuttlebussen. Dessa talade om för de som skull ut genom dörrarna att flygbussar till Arlanda går från andra gater inne i terminalen. Det blir nog inte lätt att slåss mot FAC.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Titel: SV: Airshuttle - ny konkurrent till Flygbussarna?
Skrivet av: Ersa skrivet 12 maj 2015, 22:10:08 PM
Citat från: MrBrave skrivet 12 maj 2015, 21:48:01 PM
Besökte själv idag CT och såg då tre värdar från Flygbussarna som stod innanför dörrarna när man skall gå ut till hållplatsen för Air Shuttlebussen. Dessa talade om för de som skull ut genom dörrarna att flygbussar till Arlanda går från andra gater inne i terminalen.

Det låter ju varken bra eller seriöst om FAC sänker sig till en så låg nivå!
Titel: SV: Airshuttle - ny konkurrent till Flygbussarna?
Skrivet av: buskörare skrivet 12 maj 2015, 22:49:14 PM
Citat från: Ersa skrivet 12 maj 2015, 22:10:08 PM
Det låter ju varken bra eller seriöst om FAC sänker sig till en så låg nivå!

Håller med. Riktigt fult.
Titel: SV: Airshuttle - ny konkurrent till Flygbussarna?
Skrivet av: Lars_L skrivet 13 maj 2015, 00:35:39 AM
Citat från: MrBrave skrivet 12 maj 2015, 21:48:01 PM
Besökte själv idag CT och såg då tre värdar från Flygbussarna som stod innanför dörrarna när man skall gå ut till hållplatsen för Air Shuttlebussen. Dessa talade om för de som skull ut genom dörrarna att flygbussar till Arlanda går från andra gater inne i terminalen. Det blir nog inte lätt att slåss mot FAC.


Sent from my iPad using Tapatalk HD

Jo, även om jag inte såg dem aktivt göra några hänvisningar verkar det stämma att man konstant har två-tre personer utanför CT

Men vi vet ju från förr att FAC inte kommer göra det lätt för en uppstickare. Behöver man köra trafiken  i princip gratis i ett halvår, för att konkursa bolaget, så lär man göra det.
Titel: SV: Airshuttle - ny konkurrent till Flygbussarna?
Skrivet av: Ersa skrivet 13 maj 2015, 10:46:11 AM
Citat från: Lars_L skrivet 13 maj 2015, 00:35:39 AM
Jo, även om jag inte såg dem aktivt göra några hänvisningar verkar det stämma att man konstant har två-tre personer utanför CT

Men vi vet ju från förr att FAC inte kommer göra det lätt för en uppstickare. Behöver man köra trafiken  i princip gratis i ett halvår, för att konkursa bolaget, så lär man göra det.

FAC bör ju kunna konkurrera på egna meriter, utan att behöva placera ut folk intill konkurrentens gate som hänvisar resenärer därifrån. Vad är nästa steg? Att FAC börjar låta ovetande/ovana resenärer med förköpta AirShuttlebiljetter åka "gratis" med sina bussar, bara för att sälja in sitt varumärke?

Den svenska avreglerade buss- och taximarknaden mellan Stockholm och Arlanda, som helt saknar kontrollorgan och kundtydlighet, börjar bli alltmer pinsam ju längre tiden går! :(
Titel: SV: Airshuttle - ny konkurrent till Flygbussarna?
Skrivet av: virtual1 skrivet 13 maj 2015, 11:19:46 AM
Man kör tydligen var 20:e minut nu i alla fall...

http://www.airshuttle.se/tidtabell/

Men utan att ha något som helst bättre priser än Flygbussarna, och inte bättre restider, eller alternativa sträckningar och framförallt att man inte gör ngn annonsering så ser man ju rätt snabbt att detta är dömt att misslyckas...
Titel: SV: Airshuttle - ny konkurrent till Flygbussarna?
Skrivet av: Lars_L skrivet 13 maj 2015, 12:53:52 PM
Citat från: Ersa skrivet 13 maj 2015, 10:46:11 AM
FAC bör ju kunna konkurrera på egna meriter, utan att behöva placera ut folk intill konkurrentens gate som hänvisar resenärer därifrån. Vad är nästa steg? Att FAC börjar låta ovetande/ovana resenärer med förköpta AirShuttlebiljetter åka "gratis" med sina bussar, bara för att sälja in sitt varumärke?

Den svenska avreglerade buss- och taximarknaden mellan Stockholm och Arlanda, som helt saknar kontrollorgan och kundtydlighet, börjar bli alltmer pinsam ju längre tiden går! :(

Beror ju på hur man agerar. Det nya bolaget har ju "säljare" utanför sin buss som väl mer eller mindre går på folk som ska till flygbussarna om att deras alternativ finns. Då är det förvisso rimligt att även FAC har "säljare" utanför terminalen. Men sedan måste man naturligtvis göra detta med viss anständighet och respekt för varandra.

När det gäller taxibilar har ju problemet nästan helt försvunnit, sedan man införde krav på prisuppgift och inspelningsutrustning om man har ett jämförelsepris på över 500. Även om en del kör med 499, är det nu många friåkare som närmast ligger under i pris.
Titel: SV: Airshuttle - ny konkurrent till Flygbussarna?
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 13 maj 2015, 12:59:28 PM
Biljetterna kan köpas online på airshuttle.se. Biljetten skickas till dig direkt via e-mail som Skriv ut biljetten eller visa den för chauffören via din smartphone.

Air Shuttle biljetter kan också köpas på Pressbyrån och 7-Elevens butiker i Stockholm samt turistinformationer på T-Centralen och Gallerian. Du kan också köpa våra biljetter i direkt anslutning till bussen av Air Shuttles värdar eller busschauffören.


Köp & Resevillkor

Senast uppdaterad: 2015-05-06

Biljetter
Biljett måste alltid köpas före avresa*. Det är billigast att köpa våra resor på airshuttle.se. Biljett kan även köpas hos våra försäljningspartners. Om du köper biljetten över disk kostar det mellan 10%-17% extra per biljett.


Två citat från firmans webbsida, vad är det som gäller, kan jag köpa biljett av chauffören eller ej.

"Före avresa" kan ju tolkas olika.

Titel: SV: Airshuttle - ny konkurrent till Flygbussarna?
Skrivet av: groenis skrivet 13 maj 2015, 17:47:42 PM
Att FAC ställer upp personal för att "tvinga" över passagerare gjorde de redan då PTS körde på Skavsta,
och nere på Skavsta så ställde FAC upp två bussar på avsläppshållplatsen för att passagerana inte skulle se PTS vagnarna.

/Lennart
Titel: SV: Airshuttle - ny konkurrent till Flygbussarna?
Skrivet av: Ersa skrivet 13 maj 2015, 18:16:52 PM
Citat från: Lars_L skrivet 13 maj 2015, 12:53:52 PM
Beror ju på hur man agerar. Det nya bolaget har ju "säljare" utanför sin buss som väl mer eller mindre går på folk som ska till flygbussarna om att deras alternativ finns. Då är det förvisso rimligt att även FAC har "säljare" utanför terminalen. Men sedan måste man naturligtvis göra detta med viss anständighet och respekt för varandra.

Citat från: groenis skrivet 13 maj 2015, 17:47:42 PM
Att FAC ställer upp personal för att "tvinga" över passagerare gjorde de redan då PTS körde på Skavsta,
och nere på Skavsta så ställde FAC upp två bussar på avsläppshållplatsen för att passagerana inte skulle se PTS vagnarna.

Pinsamt, som sagt. Konkurrens skall ske på lika villkor, och ingen av bolagen bör tillåtas att fysiskt förhindra/försvåra för det andra. Varken på CT eller på flygplatserna. Vill man kriga bör passiv information och priskrig vara de mest aggressiva tilltagen. Yttre personal skall inte ragga kunder i närheten av konkurrentens bussar, och man skall inte kunna blockera sikten för kunderna så de inte ser konkurrenten.

Under "867-tiden" på Swebus gällde det att i full kostym på det trevligaste leende viset upplysa om Swebus Arlandalinje och koncentrera sig på att berätta för frågande kunder om vilka fördelar dessa fick av att välja 867:an framför konkurrenten (då: eluttag, toalett, wifi mm). Ville kunden ändå åka silvergrå buss fick man acceptera det, och berätta att man hoppades få denne som kund i framtiden istället.
Titel: SV: Airshuttle - ny konkurrent till Flygbussarna?
Skrivet av: Lars_L skrivet 13 maj 2015, 18:35:58 PM
Citat från: Ersa skrivet 13 maj 2015, 18:16:52 PM
Pinsamt, som sagt. Konkurrens skall ske på lika villkor, och ingen av bolagen bör tillåtas att fysiskt förhindra/försvåra för det andra. Varken på CT eller på flygplatserna. Vill man kriga bör passiv information och priskrig vara de mest aggressiva tilltagen. Yttre personal skall inte ragga kunder i närheten av konkurrentens bussar, och man skall inte kunna blockera sikten för kunderna så de inte ser konkurrenten.

Under "867-tiden" på Swebus gällde det att i full kostym på det trevligaste leende viset upplysa om Swebus Arlandalinje och koncentrera sig på att berätta för frågande kunder om vilka fördelar dessa fick av att välja 867:an framför konkurrenten (då: eluttag, toalett, wifi mm). Ville kunden ändå åka silvergrå buss fick man acceptera det, och berätta att man hoppades få denne som kund i framtiden istället.

Det håller jag med om. Att jag är försiktig i min kritik är väl för att jag tyckt att de från FAC ändå har hållit sig i bakgrunden och inte direkt varit "aggressiva", ännu i alla fall. Känns mer som att de velat kontrollera så att inte värdarna från det nya bolaget har försökt ta kunder från dem.

Men om FAC värdar skulle ses gå fram till kunder som har tänkt åka med det nya bolaget och försöka locka över dem att åka med FAC, är det givetvis helt uppåt väggarna. Det har jag inte sett ännu (och idag när jag var förbi, verkade FAC värdar ha fullt jobb med att hjälpa till med att fylla sina egna bussar, och stod inte ens därute).

Titel: SV: Airshuttle - ny konkurrent till Flygbussarna?
Skrivet av: Mikey skrivet 15 maj 2015, 19:30:22 PM
När jag hade lite tid över igår så tog jag mig en sväng genom terminalerna på Arlanda för lite grundligare se hur det ligger till med marknadsföringen av linjen. Jag kunde inte hitta några skyltar eller annonser alls om linjens existens. Däremot möts man av en reklampelare för Flygbussarna när man kommer ut från ankomsthallen i Terminal 5. Det finns även biljettautomater för Flygbussarna vid utgången där, och kundvärdar som hjälper passagerarna att komma rätt. Kundvärdarna verkar som någon tidigare skrev inte försöka locka över kunder, utan de har fullt upp med sina egna.

Dessutom stannar Air Shuttle på hållplatser en bit bort, eller i vissa fall längst bort från utgångarna, till skillnad mot flygbussarna som stannar närmast entréerna. Den enda Air Shuttle-bussen jag såg (Har man verkligen kommit igång med 20-minuterstrafik nu?) var helt tom. Jag tycker att det känns mer och mer konstigt att man inte verkar försöka marknadsföra sig på något sätt. När Swebus körde så hade de alltid någon reklam samt personal på plats... Det enda uttryck som känns passande i detta fall är nog: "Good luck..."
Titel: SV: Airshuttle - ny konkurrent till Flygbussarna?
Skrivet av: buss-basse skrivet 17 maj 2015, 17:32:38 PM
Apropå att FAC skulle ha aggressiva säljare vid Air Shuttles gate vill jag dela med mig av de erfarenheter jag gjorde i förra veckan. Air Shuttle avgår från en gate i Cityterminalen som kallas A. Den ligger i anslutning till huvudentrén och vad jag kunde se stod FAC's värdar och passivt informerade vid just huvudentrén, inte vid exakt vid Air Shuttles stolpe. Air Shuttles personal däremot agerade däremot likt mobiltelefonförsäljare. Till många terminalbesökares otrevnad ska tilläggas.
Jaja, den som lever lär se vad det bär hön med detta försök.
Titel: SV: Airshuttle - ny konkurrent till Flygbussarna?
Skrivet av: Jan skrivet 17 maj 2015, 19:26:19 PM
Citat från: buskörare skrivet 12 maj 2015, 22:49:14 PM
Håller med. Riktigt fult.
Men det har varit framgångsrikt att göra så.
Titel: SV: Airshuttle - ny konkurrent till Flygbussarna?
Skrivet av: Jan skrivet 26 maj 2015, 20:03:34 PM
Var på Arlanda igår, airshuttle hade inte mycket folk 2-5 stycken den timmen jag observerade.
Titel: AirShuttle
Skrivet av: Resenären skrivet 28 maj 2015, 10:13:21 AM
Någon som vet mer hur det går för uppstickaren? De gånger jag passerat Cityterminalen har det nästan uteslutande varit tom buss och fler säljare/förare än kunder utanför bussen. FAC hade idag personal vid ingången från Klarabergsviadukten och vid trappan upp från centralstationen.
Titel: SV: AirShuttle
Skrivet av: Bussmicke skrivet 28 maj 2015, 16:01:43 PM
Var ett gäng som klev av på Arlanda i torsdags eftermiddag
Titel: SV: AirShuttle
Skrivet av: Lars_L skrivet 28 maj 2015, 17:26:52 PM
Har bara någon enstaka gång sett att man haft mer än ett par personer i bussen. Så det går nog inget vidare.

Men det tar tid att etablera sig. De flesta vaneresenärer tittar ju inte efter något annat alternativ än det vanliga. För stockholmarna kommer det ta mycket lång tid innan man känner till alternativet. Och det räcker ju inte,  man måste ju aktivt välja det nya bolaget före FAC. Och varför ska man göra det ?

Turistsäsongen är förvisso något mer gynnsam. Men man får nog räkna med ett par år innan man går runt. Skulle tro att man behöver ha intäkter på omkring 35 miljoner per år (med nuvarande turtäthet) - vilket kräver en medelbeläggning på ca 10-12 resenärer per avgång.

Men om de nu råkar ha ca 50 miljoner i kassan och tålamod, så kan det kanske gå runt om några år.
En mer realistisk bedömning av deras ekonomiska kapacitet är nog att man gjort en alltför optimistisk bedömning och kommer att gå omkull före årets utgång. Dock kommer de nog kunna lyckas skapligt med resande under den mest intensiva turistsäsongen (om man marknadsför sig rätt). Kanske kan man till och med gå runt under juli/augusti. Men det kommer tyvärr bara ge en tillfällig andhämtningspaus

Titel: SV: AirShuttle
Skrivet av: Peter Öden skrivet 28 maj 2015, 19:28:27 PM
Hej !

Följande bussar finns: ENU 916. ENU 937. ENU 939 och ENU 945. Volvo B 8R 4x2  Volvo 9500.

Mvh Peter Ö
Titel: SV: AirShuttle
Skrivet av: John P skrivet 28 maj 2015, 20:23:58 PM
När jag var i Stockholm i Söndags ( 24/5 ) såg jag en 8700 vid Cityterminalen som var märkt Air Shuttle.....
Är även den deras eller tillhör den någon underentreprenör eller någon form av lånebuss ???
Titel: SV: AirShuttle
Skrivet av: Lars_L skrivet 28 maj 2015, 20:30:20 PM
Citat från: John P skrivet 28 maj 2015, 20:23:58 PM
När jag var i Stockholm i Söndags ( 24/5 ) såg jag en 8700 vid Cityterminalen som var märkt Air Shuttle.....
Är även den deras eller tillhör den någon underentreprenör eller någon form av lånebuss ???

De kör ju med den och även en annan volvovagn. Det troligaste är väl att det är ett par lånevagnar från Volvo. Särskilt som ju den ena av dem inte riktigt håller "turistklass".

De har ju tänkt utöka till 10-minuterstrafik i juli, så troligen är fler bussar hos Volvo beställda men inte levererade ännu.
Titel: SV: AirShuttle
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 29 maj 2015, 13:58:38 PM
Även denna tillhör(tydligen)AirShuttle nu:
(http://i224.photobucket.com/albums/dd78/ulfberlin/DSCN7129_zpsd2nnogrd.jpg) (http://s224.photobucket.com/user/ulfberlin/media/DSCN7129_zpsd2nnogrd.jpg.html)
BOF 852(F d Thunells i Hede)med lite annorlunda utseende.
Fotad vid Cityterminalen 26 maj./Ulf
Titel: SV: AirShuttle
Skrivet av: virtual1 skrivet 29 maj 2015, 15:23:19 PM
Man gör lite reklam/introducerar sig med detta erbjudande IAF:

http://www.groupon.se/deals/travel/stockholm-air-shuttle/64401255
Titel: SV: AirShuttle
Skrivet av: Göran Nilsson skrivet 29 maj 2015, 17:43:59 PM
Citat från: John P skrivet 28 maj 2015, 20:23:58 PM
När jag var i Stockholm i Söndags ( 24/5 ) såg jag en 8700 vid Cityterminalen som var märkt Air Shuttle.....
Är även den deras eller tillhör den någon underentreprenör eller någon form av lånebuss ???

Det är väl BXP700 om jag minns rätt, också den fd Thunells. / GNl
Titel: Hård strid om bussresenärerna till Arlanda mellan Air Shuttle och Flygbussarna
Skrivet av: eldani skrivet 06 juli 2015, 20:08:13 PM
Konkurrensen om busstrafiken till Arlanda är hård. Den nystartade busslinjen Air Shuttle anklagar nu Flygbussarna för att försökt få bort dem som konkurrenter

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/stockholm/hard-strid-om-bussresenarerna-till-arlanda

vad ska man säja om det här.
Titel: SV: Hård strid om bussresenärerna till Arlanda mellan Air Shuttle och Flygbussarna
Skrivet av: Ersa skrivet 06 juli 2015, 23:29:49 PM
Citat från: eldani skrivet 06 juli 2015, 20:08:13 PM
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/stockholm/hard-strid-om-bussresenarerna-till-arlanda

vad ska man säja om det här.

Tja, vad har du själv att säga? Ämnet är ju redan rätt ventilerat från oss andra.
Titel: SVHård strid om bussresenärerna till Arlanda mellan Air Shuttle och Flygbussarna
Skrivet av: eldani skrivet 07 juli 2015, 00:17:59 AM
Citat från: Ersa skrivet 06 juli 2015, 23:29:49 PM
Tja, vad har du själv att säga? Ämnet är ju redan rätt ventilerat från oss andra.

Jag sa vad ska man säga. Men jag kan förtydliga det till dig. Jag tycker att det är förjävligt om det stämmer att Flygbussarna håller på så. Är du nöjd med mitt svar eller ska man skriva jätte mycke text för att du ska bli nöjd? 
Titel: SV: SVHård strid om bussresenärerna till Arlanda mellan Air Shuttle och Flygbussarna
Skrivet av: Ersa skrivet 07 juli 2015, 01:42:31 AM
Citat från: eldani skrivet 07 juli 2015, 00:17:59 AM
Jag sa vad ska man säga. Men jag kan förtydliga det till dig. Jag tycker att det är förjävligt om det stämmer att Flygbussarna håller på så. Är du nöjd med mitt svar eller ska man skriva jätte mycke text för att du ska bli nöjd?

För att jag ska bli nöjd? Hur ska jag svara på argumentet "Ja vad ska man säga"? Detta är ju ändå ett debatt- och diskussionsforum, så inlägg med ens egna tankar och debatter är liksom själva grundtanken, ja. Enbart startandet av nya trådar med en enda länk till en tidningsartikel, utan något eget att tillföra blir rätt stelt och enformigt i längden. Mindre artikelcitat och mer egenformulerad och personlig text gör forumet mer levande! :)