När min far (född 1937) avled för några år sedan ärvde jag hans fotoarkiv. Han var mycket buss- och tågintresserad, men tyvärr finns det inte så många bussbilder i arkivet. Jag hann fråga honom varför, och han berättade då att det väckte så starka negativa reaktioner i omgivningen att han helt enkelt avstod från att ta bussbilder. Det var uppenbarligen inte socialt accepterat att vara bussfotograf på 1940- och 1950-talet.
Några bilder blev det i alla fall, och här kommer en av dem:
(http://www.sprakservice-solna.se/bilder/188.jpg)
BSBV 124 vid Kalvsviks brygga 1949.
År 2005 var jag själv ute vid Kalvsvik för att dokumentera. Även om detta kanske har varit med på forumet tidigare visar jag ändå mina egna bilder:
(http://www.sprakservice-solna.se/bilder/189.jpg)
Kalvsviks gård, BSBV:s parkeringsplats, juli 2005.
(http://www.sprakservice-solna.se/bilder/190.jpg)
Kalvsviks gård, BSBV:s parkeringsplats, närbild på skylten, juli 2005.
(http://www.sprakservice-solna.se/bilder/191.jpg)
Kalvsviks gård, BSBV:s leveransställ för tidningar (tyvärr igensatt), juli 2005.
Om jag har förstått saken rätt var det en bussförare som bodde i huset vid parkeringsplatsen. Han hade en personlig vagn också om jag inte missminner mig det jag tidigare läst här på forumet. Var det möjligen BSBV 27? Den vagnen såg jag för många år sedan någonstans i närheten av Eknäs brygga på Ingarö.
I juli 1982 åkte jag som tonåring med linje 438 från Boda brygga till Slussen. Föraren var en man i 55–60-årsåldern, och på diggarsätet satt det en yngre man och pratade med föraren. Föraren berättade att han hade låtit nytillverka klistermärken med BSBV:s logga av den typ som satt på hållplatsskyltarna, vilket fick mig att spetsa öronen. Själv var jag på den tiden för blyg för att blanda mig i samtalet, så det blev inga klistermärken för min del. Är det någon som vet något om de märkena?
/Peter Bolin
Citat från: Peter Bolin skrivet 20 april 2015, 23:38:10 PM
När min far (född 1937) avled för några år sedan ärvde jag hans fotoarkiv. Han var mycket buss- och tågintresserad, men tyvärr finns det inte så många bussbilder i arkivet. Jag hann fråga honom varför, och han berättade då att det väckte så starka negativa reaktioner i omgivningen att han helt enkelt avstod från att ta bussbilder. Det var uppenbarligen inte socialt accepterat att vara bussfotograf på 1940- och 1950-talet.
Några bilder blev det i alla fall, och här kommer en av dem:
(http://www.sprakservice-solna.se/bilder/188.jpg)
BSBV 124 vid Kalvsviks brygga 1949.
År 2005 var jag själv ute vid Kalvsvik för att dokumentera. Även om detta kanske har varit med på forumet tidigare visar jag ändå mina egna bilder:
Om jag har förstått saken rätt var det en bussförare som bodde i huset vid parkeringsplatsen. Han hade en personlig vagn också om jag inte missminner mig det jag tidigare läst här på forumet. Var det möjligen BSBV 27? Den vagnen såg jag för många år sedan någonstans i närheten av Eknäs brygga på Ingarö.
I juli 1982 åkte jag som tonåring med linje 438 från Boda brygga till Slussen. Föraren var en man i 55–60-årsåldern, och på diggarsätet satt det en yngre man och pratade med föraren. Föraren berättade att han hade låtit nytillverka klistermärken med BSBV:s logga av den typ som satt på hållplatsskyltarna, vilket fick mig att spetsa öronen. Själv var jag på den tiden för blyg för att blanda mig i samtalet, så det blev inga klistermärken för min del. Är det någon som vet något om de märkena?
/Peter Bolin
Hej!
Vilken underbar dokumentation! Tack Peter för att du delar med dig!
Jag har också haft i Kalvsvik att göra på 50-talet. Mina föräldrar hade ett sommarställe vid Jessens backe på Vindö och resvägen dit var då innan Djuröbron fanns med linje 15 till Kalvsvik och passbåt från Kalvsvik till Överby. Sedan vidare till Jessens backe med linje 29. Nu fanns det ju direktförbindelse från Borgmästargatan till Vindö med linje 29 via färja redan på den tiden. Vi åkte i alla fall med linje 15 och inte linje 29. Jag har långt efteråt undrat varför och kommit fram till att linje 15 gick en tur från Borgmästargatan lördagar kl 0800 medan linje 29 gick kl 0600 och nästa tur kl 1000. Kl 0600 var förmodligen för tidigt för resan som startade i Mälarhöjden med SS linje 16 och 1000 för sent så då fick det bli linje 15 istället via Kalvsvik!
I och med att Möjatrafiken på den tiden angjorde Kalvsvik så var det en rejäl trafikknutpunkt och det var en svärm med BSBV-bussar som kom ner till bryggan på söndag em/kväll för att ansluta till båtarna. Bussarna var ju förstås mindre än idag men det var ett imponerande "21-spel" att få runt och ställa upp alla bussar på och invid bryggan. En gång hade någon fått med sig ett godssläp vilket innebar lite problem att komma runt förstås men all BSBV-personal hjälptes åt att vantra runt släpet för hand ute på bryggan. Det är sådana här minnen man är så oerhört glad över att ha med sig som trafikentusiast! Än en gång stort tack Peter (nu blir det svårt att koncentrera sig på jobbnet idag!)!
Mr H
Citat från: Peter Bolin skrivet 20 april 2015, 23:38:10 PM
Om jag har förstått saken rätt var det en bussförare som bodde i huset vid parkeringsplatsen. Han hade en personlig vagn också om jag inte missminner mig det jag tidigare läst här på forumet. Var det möjligen BSBV 27? Den vagnen såg jag för många år sedan någonstans i närheten av Eknäs brygga på Ingarö.
Efter att ha ägnat mig åt vissa efterforskningar på webben kan jag besvara min egen fråga. Det var "Kalvsviks-Lennart" som bodde i huset vid parkeringsplatsen och som hade BSBV 27 som personlig vagn. Jag såg BSBV 27 uppställd på en tomt ganska nära Eknäs brygga någon gång på 1980-talet. Det verkar som om vagnen fortfarande står kvar där. Allt detta har varit uppe här på forumet tidigare.
Är det någon som vet något om de där klistermärkena med BSBV:s logga? Ett sådant skulle vara kul att ha.
/Peter Bolin
Hej Peter
Vagn 27 var stationerad vid Kalvsvik och kördes endast av Lennart Eriksson även kallad kalvsviks-Lennart. Vagn 27 finns kvar men inredningen är utbytt till bostadsdel, däremot utseendemässigt så är den sig lik