Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Walter skrivet 19 april 2015, 09:25:18 AM

Titel: Början på slutet för Swebus OmniExpresser
Skrivet av: Walter skrivet 19 april 2015, 09:25:18 AM
Ser att Swebus OmniExpresser börjat ställas av och skrivas över på Scania. Nyleveranser på g eller lägger man ut mer trafik på andra företag eller t o m avvecklar?
Titel: SV: Början på slutet för Swebus OmniExpresser
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 19 april 2015, 10:04:24 AM
Citat från: Walter skrivet 19 april 2015, 09:25:18 AM
Ser att Swebus OmniExpresser börjat ställas av och skrivas över på Scania. Nyleveranser på g eller lägger man ut mer trafik på andra företag eller t o m avvecklar?

De gamla återgår väl till Scania och nya 13,9 meters tillkommer, kvalitén på de gamla var ju tyvärr inte speciellt hög.
Titel: SV: Början på slutet för Swebus OmniExpresser
Skrivet av: Ersa skrivet 19 april 2015, 10:25:25 AM
7019 togs i trafik 2010-05-10, ställdes av 2015-03-04 och återgick till Scania 2015-03-09,
Inte ens fem hela år i trafik...
Titel: SV: Början på slutet för Swebus OmniExpresser
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 19 april 2015, 10:31:40 AM
Gissar att man fräschar upp dem lite och exporterar dessa, det är ju någon återköpshistoria antar jag.
Titel: SV: Början på slutet för Swebus OmniExpresser
Skrivet av: Bese001 skrivet 19 april 2015, 12:24:47 PM
Hej!

Förutom 7019 som nämns i tråden:

7006 BNA 685  till Scania 150409. Avställd 150312
7008 REK 412 Avställd 150408
7012 REL 244 till Scania Hyr! 150417. Ej avställd
7017 KCN 917 till Scania 150323. Avställd 140319!

Övriga kvar i trafik. Källa Bilregistret.
Titel: SV: Början på slutet för Swebus OmniExpresser
Skrivet av: homer skrivet 19 april 2015, 13:42:01 PM
Var de bara tidiga årsmodeller som hade kvalitetsproblem? är de likadant med årsmodell 2015?
Titel: SV: Början på slutet för Swebus OmniExpresser
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 19 april 2015, 13:55:34 PM
Citat från: homer skrivet 19 april 2015, 13:42:01 PM
Var de bara tidiga årsmodeller som hade kvalitetsproblem? är de likadant med årsmodell 2015?

Swebus hade om jag förstått det rätt problem med egensvängningar och vibrationer i sina förutom rena kvalitétsbrister.

Karossen tillsammans med det långa axelavståndet ska inte ha varit tillräckligt vridstyv.

Jag åkte med en av dessa senast i trettonhelgen och det vibrerade och taket flexade trots försiktig körning och vid broskarvar uppstod egensvängningar, troligen i bakaxelram/motorupphängning.
Titel: SV: Början på slutet för Swebus OmniExpresser
Skrivet av: Bjorkm skrivet 19 april 2015, 17:32:11 PM
Blir det samma 1+0+1 dörrar som föregående bussar eller återgår man till vanliga?
Titel: SV: Början på slutet för Swebus OmniExpresser
Skrivet av: Ersa skrivet 19 april 2015, 17:47:31 PM
Citat från: Bjorkm skrivet 19 april 2015, 17:32:11 PM
Blir det samma 1+0+1 dörrar som föregående bussar eller återgår man till vanliga?

Hoppas att man kan fortsätta med 1-0-1. Det var verkligen en jättepraktisk dörrställning att arbeta med. Helt underbart att ha tre stora lastluckor på vardera sida! :)
Titel: SV: Början på slutet för Swebus OmniExpresser
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 19 april 2015, 18:51:47 PM
Citat från: Ersa skrivet 19 april 2015, 17:47:31 PM
Hoppas att man kan fortsätta med 1-0-1. Det var verkligen en jättepraktisk dörrställning att arbeta med. Helt underbart att ha tre stora lastluckor på vardera sida! :)

Ja med en kortare buss kanske det fungerar bättre, jag gissar att det stora öppna utrymmet som uppstår mellan axlarna har del i bussarnas problem eftersom jag inte hört någon annan åkare (med 1-1-0) som haft liknande problem.
Titel: SV: Början på slutet för Swebus OmniExpresser
Skrivet av: Fredde skrivet 08 maj 2015, 18:11:47 PM
Citat från: Bese001 skrivet 19 april 2015, 12:24:47 PM
Hej!

Förutom 7019 som nämns i tråden:

7006 BNA 685  till Scania 150409. Avställd 150312
7008 REK 412 Avställd 150408
7012 REL 244 till Scania Hyr! 150417. Ej avställd
7017 KCN 917 till Scania 150323. Avställd 140319!

Övriga kvar i trafik. Källa Bilregistret.

7008 och 7012 står hos Scania i Jordbro, utan dekaler. Ser lite slitna ut... :P
Titel: SV: Början på slutet för Swebus OmniExpresser
Skrivet av: Frippe Fribas skrivet 09 maj 2015, 19:50:32 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 19 april 2015, 13:55:34 PM
Swebus hade om jag förstått det rätt problem med egensvängningar och vibrationer i sina förutom rena kvalitétsbrister.

Karossen tillsammans med det långa axelavståndet ska inte ha varit tillräckligt vridstyv.

Jag åkte med en av dessa senast i trettonhelgen och det vibrerade och taket flexade trots försiktig körning och vid broskarvar uppstod egensvängningar, troligen i bakaxelram/motorupphängning.
Liknande problem återfinns även på andra modeller i Omniprogrammet.
Keolis Omnilink boggi från 2011 hade liknande problem och har det i viss mån fortfarande.
I Keolis fall tror jag att problemet låg i kardankonstruktionen som orsakade kraftiga vibrationer och egensvängningar i vissa varvtalsområden.
Scania hade den sämsta bussen i serien som rullande provbänk i ungefär ett halvår och provade olika lösningar innan de hittade en tillfredsställande lösning på problemet.
Titel: SV: Början på slutet för Swebus OmniExpresser
Skrivet av: S Svensson skrivet 09 maj 2015, 20:11:46 PM
Vad blir det för ersättning ?
Möjligen inhyrda fordon alternativt inköp av egna Volvo 9700. För tanken är väl inte att ställa in trafiken ?
Titel: SV: Början på slutet för Swebus OmniExpresser
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 09 maj 2015, 20:12:50 PM
Citat från: S Svensson skrivet 09 maj 2015, 20:11:46 PM
Vad blir det för ersättning ?
Möjligen inhyrda fordon alternativt inköp av egna Volvo 9700. För tanken är väl inte att ställa in trafiken ?

Swebus?  Man får nya kortare Omniexpresser
Titel: SV: Början på slutet för Swebus OmniExpresser
Skrivet av: S Svensson skrivet 09 maj 2015, 21:34:14 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 09 maj 2015, 20:12:50 PM
Swebus?  Man får nya kortare Omniexpresser
Tack för det.
Titel: SV: Början på slutet för Swebus OmniExpresser
Skrivet av: John P skrivet 10 maj 2015, 02:15:35 AM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 09 maj 2015, 20:12:50 PM
Swebus?  Man får nya kortare Omniexpresser

Så Scania tar tillbaka dessa Omiexpresser och ersätter med nya som ett slags återköp skulle man kunna säga ( fast de egentligen är leasade) ?       
Swebus har ju på sistone  annars köpt Mercedes och det är väl annars inte helt otänkbart att det blir fler MB eller SETRA när bussar byts ut för att de blivit för gamla. SETRA har ju kommit med en 15m-buss i 5-serien,519 GT HD, borde ju passa utmärkt i Swebus trafik...
Titel: SV: Början på slutet för Swebus OmniExpresser
Skrivet av: Jan skrivet 10 maj 2015, 06:31:07 AM
Citat från: John P skrivet 10 maj 2015, 02:15:35 AM
Så Scania tar tillbaka dessa Omiexpresser och ersätter med nya som ett slags återköp skulle man kunna säga ( fast de egentligen är leasade) ?       
Swebus har ju på sistone  annars köpt Mercedes och det är väl annars inte helt otänkbart att det blir fler MB eller SETRA när bussar byts ut för att de blivit för gamla. SETRA har ju kommit med en 15m-buss i 5-serien,519 GT HD, borde ju passa utmärkt i Swebus trafik...
Absolut så passar Setra in i Swebustrafiken. Det som säger emot är prislappen.
Titel: SV: Början på slutet för Swebus OmniExpresser
Skrivet av: Ersa skrivet 10 maj 2015, 08:37:16 AM
Citat från: Jan skrivet 10 maj 2015, 06:31:07 AM
Absolut så passar Setra in i Swebustrafiken. Det som säger emot är prislappen.

Vilken prislapp menar du nu? Enbart inköpet, eller totalkostnaden inkl eftermarknaden utslaget på åtta-tio år? Om Setra (och i vissa fall även Mercedes) vore en dyr buss att äga, skulle ju alla små- och mellanstora åkare ända upp till företag av Bergkvarabuss storlek inte alls ha råd att äga dem. Om prislappen på inköp vore viktigast skulle ju KingLong och Higer vara marknadsledande.

Det påminner om debatten om att det inte gick att köpa VanHool, för att de hade "för lång leveranstid". Få ville förstå att det enbart är tidsrymden mellan tilldelningsbeslut och trafikstart det är fel på i detta land. Inte leveranstiden från Belgien.

Men lite kul är det ändå att på håll betrakta alla dessa "mentala spärrar" och skygglappar som finns på många håll inom vår bransch här i Sverige. ;D
Titel: SV: Början på slutet för Swebus OmniExpresser
Skrivet av: S Svensson skrivet 10 maj 2015, 22:21:20 PM
Citat från: Ersa skrivet 10 maj 2015, 08:37:16 AM
Vilken prislapp menar du nu? Enbart inköpet, eller totalkostnaden inkl eftermarknaden utslaget på åtta-tio år? Om Setra (och i vissa fall även Mercedes) vore en dyr buss att äga, skulle ju alla små- och mellanstora åkare ända upp till företag av Bergkvarabuss storlek inte alls ha råd att äga dem. Om prislappen på inköp vore viktigast skulle ju KingLong och Higer vara marknadsledande.

Det påminner om debatten om att det inte gick att köpa VanHool, för att de hade "för lång leveranstid". Få ville förstå att det enbart är tidsrymden mellan tilldelningsbeslut och trafikstart det är fel på i detta land. Inte leveranstiden från Belgien.

Men lite kul är det ändå att på håll betrakta alla dessa "mentala spärrar" och skygglappar som finns på många håll inom vår bransch här i Sverige. ;D
Verkstadssidan är nog det stora problemet när det gäller Setra och Daimler-Benz. I södra Sverige sker service ofta i Vetlanda till dyrt pris och därtill kommer resan dit och hem. Det blir då lättare att köpa andra märken. Eller som man till viss gör i bla Borås och Kinna. Towek tar hand om även andra bussmärken än Scania. Sedan så kan ju andra företag serva Setra och MB. T ex som görs i Kinna-Skene genom att serva bussar hos Lahalls Bil AB (eller dotterbolag). Det finns även ett företag som tar sig an Volvo Bussar eftersom man inte vill sända bussar till Borås. Men var man skall serva  och laga står i avtalen. Köper man en buss med service avtal måste man tänka på att service naturligtvis kostar antingen det syns eller inte. Men ofta är det på det personliga planet som det avgörs var man skall serva en buss. Därav att VL/BiV på sin tid inte servade i Göteborg/Tuve utan heller sänder bussar till andra företag såsom Toweks. De är stora numera.
Titel: SV: Början på slutet för Swebus OmniExpresser
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 11 maj 2015, 12:05:38 PM
Vad gäller Swebus så gör man väl service hos Mekka i Malmö på sina Tourismo
Största MB/Setra ägaren Bergkvarabuss sköter ju sin service gm Mekka.

Titel: SV: Början på slutet för Swebus OmniExpresser
Skrivet av: Frippe Fribas skrivet 12 maj 2015, 16:42:25 PM
Att Bergkvara hanterar sitt underhåll i Mekka traffic är ju inte så märkligt då de väl äger detta bolag?
Märkligare är väl i så fall att Swebus förlägger sitt underhåll till en konkurrent.

I övrigt är jag nog benägen att hålla med om att Setra känns som en onödigt dyr produkt för Expressbusstrafiken, Tourismon som Swebus idag kör är ju nästan lika bra och gör samma jobb till en lägre kostnad vilket väl är det som räknas i slutänden?
Titel: SV: Början på slutet för Swebus OmniExpresser
Skrivet av: Knut skrivet 12 maj 2015, 17:14:39 PM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 12 maj 2015, 16:42:25 PM
Att Bergkvara hanterar sitt underhåll i Mekka traffic är ju inte så märkligt då de väl äger detta bolag?
Märkligare är väl i så fall att Swebus förlägger sitt underhåll till en konkurrent.

I övrigt är jag nog benägen att hålla med om att Setra känns som en onödigt dyr produkt för Expressbusstrafiken, Tourismon som Swebus idag kör är ju nästan lika bra och gör samma jobb till en lägre kostnad vilket väl är det som räknas i slutänden?
[/quoteEr vel ikke uvanlig å bruke en "konkurent" om de har service på en buss. Er vel viktigste å bruke et service punkt som er lokalisert i nærområdet
Titel: SV: Början på slutet för Swebus OmniExpresser
Skrivet av: Walter skrivet 12 maj 2015, 18:01:06 PM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 12 maj 2015, 16:42:25 PM
Att Bergkvara hanterar sitt underhåll i Mekka traffic är ju inte så märkligt då de väl äger detta bolag?
Märkligare är väl i så fall att Swebus förlägger sitt underhåll till en konkurrent.

I övrigt är jag nog benägen att hålla med om att Setra känns som en onödigt dyr produkt för Expressbusstrafiken, Tourismon som Swebus idag kör är ju nästan lika bra och gör samma jobb till en lägre kostnad vilket väl är det som räknas i slutänden?

I Malmö hyr man uppställning och även service av Mekka/Bergkvara.