I juni 1939 levererades en Magirus M25 med ASJ karosseri till G A Johansson i Umeå. Bussen övergick 1941 till Umeå Lokaltrafik och var faktiskt i trafik ända till 1952, men då var (den luftkylda?) originalmotorn ersatt med en Volvomotor sedan 1944. På bilden är bussen rödskyltad, reg nr blev sedan AC5300. Det vore intressant med lite mer fakta om chassit ifråga, Google och Wikipedia ger inte särskilt mycket.
(http://i582.photobucket.com/albums/ss262/Hinkbilder/G_A_Johansson_AC5300_zpsmljtx2dk.jpg~original)
Uppsala spårvägar hade ju en M25 med Nilsson kaross, hur lång var Umeåbussen?
Hej! Kollade i boken "Deutsche Omnibusse" och fick fram följande om typen M25: Motor S 88 D, 6 cyl. vattenkyld Diesel. Chassiet 4 m axelavstånd. Verkligen en udda buss i Sverige! Hälsn. BengaB40
Citat från: BengaB40 skrivet 19 april 2015, 08:21:54 AM
Hej! Kollade i boken "Deutsche Omnibusse" och fick fram följande om typen M25: Motor S 88 D, 6 cyl. vattenkyld Diesel. Chassiet 4 m axelavstånd. Verkligen en udda buss i Sverige! Hälsn. BengaB40
Tack för detta. En bok att införskaffa då kanske. Tyvärr har jag lite bristfälliga noteringar när det gäller mått och tekniska data på bussen men fullständiga chassibeteckningen ska ha varit M25/4800LF. Just LF brukar ju betyda "Long frame" hos andra fabrikat(Volvo) och 4800 var kanske hjulbasen på just den här bussen eller om det är avståndet framaxel-boggicentrum?
Hej igen! Den nämnda bokens fullständiga titel är "Deutsche Omnibusse seit 1895", författare: Wolfgang Gebhardt, och innehåller beskrivningar av busstyper till 1995. Ska se om det finns någon beteckning "4800" och återkommer i så fall! Glömde nämna motorstyrkan i förra inlägget: 70 hk. Hälsn. BengaB40
Hej åter igen! Det fanns en busstyp "O 30 a" med samma motor som "M25" och med hjulbas 4.80 m. som standard av årgång 1939. Så det stämmer nog som du Greger antar att Magirusen på bilden p.g.a avståndet från framaxel till boggicentrum fick extrabeteckningen "4800 LF", en avvikelse från standardtypen M25 alltså! Hälsn. BengaB40