SR P4 Gbg har i ett reportage återigen tagit upp brister i bussarnas säkerhet:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=6141386
Jag tror inte för en sekund att de andra bolagen är bättre än Transdev/Veolia
som figurerar i detta reportage, de är lika goda kålsupare allihopa!
Men som så många gånger tidigare: fel som är elementära har missats
på grund av "bristande rutiner hos oss"! I detta fall har en buss körts med
automatiskt körförbud efter missad ombesiktning. Och T./V.-s talesperson
säger som alltid att "vi måste se över och förbättra våra interna rutiner"
Sådana här problem kommer vi att få leva med (och värre??) så länge detta
system med upphandling får fortsätta att förpesta tillvaron.
Ja, det där med igenskruvad nödutgång har ju funnits på en del Solaris hos Transdev under en längre tid, har alltid reagerat på det men aldrig orkat säga till Transdev om det.
Kan ju säga att det där med baklyktor kan vara lite väl, eftersom de lika gärna kan lägga av under en körning. Men att skruva igen en nödutgång tror jag inte en chaufför gör under en körning..
Tja, med kravnivån från Västra Götaland förflyttad upp till Stockholms län, eller till Malmö, skulle det nog bli ungefär lika mycket anmärkningar där också.
Sen förstår jag faktiskt inte vad de menar med "utan riktiga baklyktor" till denna bild:
http://sverigesradio.se/sida/images/104/3506261_2048_1152.jpeg
Visst kan bromsljustråden i 21/5W-lampan till höger ha gått sönder, men att få det till en tidningshändelse skulle nog bli svårt i övriga landet.
http://sverigesradio.se/sida/images/104/3506264_2048_1152.jpeg
Här verkar ju bara en säkring gått, då allt på högersidan slocknat.
http://sverigesradio.se/sida/images/104/3506282_2048_1152.jpeg
Att ett bakre hörn inte åtgärdats på hela två dagar kan ju även ha att göra med leveranstiderna från Volvo.
http://sverigesradio.se/sida/images/104/3506273_2048_1152.jpeg
Är det diodlampor bak på dessa? Om de nu lägger av lika snabbt som en 5W-glödlampa kanske man skulle behöva ha fler av dem på lager.
Citat från: danneh skrivet 15 april 2015, 21:19:29 PM
Ja, det där med igenskruvad nödutgång har ju funnits på en del Solaris hos Transdev under en längre tid, har alltid reagerat på det men aldrig orkat säga till Transdev om det.
Kan ju säga att det där med baklyktor kan vara lite väl, eftersom de lika gärna kan lägga av under en körning. Men att skruva igen en nödutgång tror jag inte en chaufför gör under en körning..
Som jag kan se är det fästramen runt luckan som är fastskruvad, drar man i handtaget ska ju inte ram o allt ramla ner utan bara själva täckluckan.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 15 april 2015, 22:00:19 PM
Som jag kan se är det fästramen runt luckan som är fastskruvad, drar man i handtaget ska ju inte ram o allt ramla ner utan bara själva täckluckan.
Samma gissning som bolagets säkerhetsansvarige återger i artikeln. De tunna lätta plastramarna runtom själva takluckan brukar numera bara sitta fast med vanliga kardborreband på flera modeller hos ett flertal olika busstillverkare, och dessa brukar därför ramla ner på golvet efter ett tag.
Fast den ramen hänger ju ihop med "täckluckan". Så drar du i handtaget så får du rycka väldigt hårt för att kunna rubba skruvarna.. Har själv sett en del som försökt få loss den för att öppna luckan men utan resultat (eftersom AC:n var helt ur funktion).
Om folk försöker slita upp nödutgången för att få ventilation, då är de flesta attityder väldigt fel ute. Allt från operatörerna till passagerarna. Man skulle ju även åter igen kunna börja bygga bussar som har fullgod ventilation, och som ger rejält blås även då kylanläggningen krånglar.
Huruvida passagerarna va fel ute och konstruktion på bussar osv har egentligen inte med saken att göra, utan det jag nämnde va ett exempel på att det inte "bara är ramen" som är fastskruvad, utan hela täckskyddet som därmed blockerar nödutgången.
Dessa grabbar var i Borås och kollade Transdev 3773 och inte ett fel hitta de till sin besvikelse . Då blev jag en aning sur och sa till dem att det är väl jättebra det finns bussar utan fel.. Ibland får jag en känsla av de letar efter fel .. Den jag prata med sa att de gärna ville testa detta i Stockholm oxå och jisses vad många bussardse skulle hitta fel på ..
Vad gäller bakljus så är ju frågan om det är samma vagnar dag efter dag .. Som alla vet kan ju alla lampor lysa vid utkörning kl 5 på morgon och sen gå sönder efter någon timme
Det har ju förekommit liknade "razzior" mot bussar i linjetrafik även i Stockholms län, men det lär nog vara över 20 år sedan nu. Resultaten blev liknande. Gott om körförbud och krav på efterkontroller.
Dock upphörde alla dessa insatser mot just bussar efter ett tag. Om det skedde efter politiska påtryckningar kan man dock bara spekulera om.
Ännu fler underkände bussar igen . Hörde på radio P4 om detta . Nobina fick bärga en buss på linje 24 fel på blinkers samt slitet framdäck.. Inte ens Söne buss klara sig bra enbart 4 godkända av 28 ..