(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/H27Odp20feb64Web_zpsok48fhws.jpg)
Nyligen tagen i trafik står H27 5557 vid Odenplan 20 feb 1964. Har inte funnit regdatum för H27 men de skall ha levererats dec 1963 - jan 1964.
Mvh Gunnar
och förberedelserna för högerombyggnaden ser vi bl a i mittersta sidorutan i mitten som saknar den klassiska "lutningen"...
Fin bild.
Syns ganska tydligt var framdörren skall sitta efter dagen-H
Hm vad konstigt SS-märket är placerat med tanke på att få plats med reklam på långsidan också. Allting är förskjutet bakåt.
Kanske målarmästaren inte fått besked om att reklam skall få plats också?
Mr H
Citat från: Mr H skrivet 13 april 2015, 09:51:13 AM
Hm vad konstigt SS-märket är placerat med tanke på att få plats med reklam på långsidan också. Allting är förskjutet bakåt.
Kanske målarmästaren inte fått besked om att reklam skall få plats också?
Mr H
Hej!
Vid studium av tillgängliga bilder på H25-H27 verkar placeringen av SS-märket ha ändrats efterhand
så att märket senare sitter rakt över främre hjulhuset.
Vad gäller de kortare H26 torde detta varit speciellt viktigt då reklamen knappast skulle ha fått plats på vagnsidan,
med märket placerat som H27:an på bilden i detta inlägg har.
Såg även på den fina bilden på bl a tre H25:or som är mars månads bild i årets Bussalmanacka att den andra H25:an
fått reklamen klistrad
över vingarna i SS-märket... :o
mvh K R
Fanns det inte några litt H25-H27 som inte hade reklam bak för att det fanns ett ventilationsintag som var i vägen?
F.ö när man betraktar H27-bilden måste man konstatera vilken smak man hade förr i tiden och vilken vilja att
det skulle bli snyggt. Färgschemat inkl "Büssingsnibben" samt inte minst SS-märket med vingen! Den viljan försvann
väl också i samband med SL och Dagen H.
Mr H
När började man med reklam på långsidorna? Det var väl omkring 1960? Märkets placering är nog en kvarleva från tiden innan när reklam bara fanns på bakgaveln och längs takkanten (i förekommande fall).
Hej!
Ja, när det gäller Metropoler och Capitoler flyttades ju SS-märkena fram till en position under förarens sidofönster
för att skapa plats för sidoreklamen.
Jag har sett bilder på bl a två H23 essingecapitoler där reklamen klistrats upp utan att SS-märket hunnit flyttas.
Den undre rundeln i märket sågs då "hänga ner" under reklamen.
Upptäckte även skillnader i SS-märkningen på dubbeldäckartypen H31, i alla fall på en vagn:
Normalt är SS-märket på högersidan anbringat under övervåningens fönsterrad längst fram mot vagnshörnet
som en pendang till vänstersidans märkning.
På den avvikande vagnen jag sett satt märket ungefär i samma position som hos H27:an på bilden i denna tråd,
d v s för H31:ans del under nedervåningens fönster.
Oklart om samma position gällde för SS-märkningen på bussens vänstersida.
mvh K R
****
Snygg bild! Och den färgsättningen gillar jag :)
Kommer ihåg att det fanns Metropoler också med dubbel SS-märkning på högersidan.
Det visade sig ju efter dagen H när bussarna stog avställda och reklamen flagnade.
Mr H
Citat från: Mr H skrivet 13 april 2015, 12:53:18 PM
Fanns det inte några litt H25-H27 som inte hade reklam bak för att det fanns ett ventilationsintag som var i vägen?
Mr H
Hej!
På H27 fanns ett relativt stort ventilationsgaller i nedre högra hörnet av motorluckan bak.
Däremot fanns inte detta galler på H25/H26 som då kunde bära reklam på bakpartiet.
mvh K R
Citat från: Mr H skrivet 13 april 2015, 09:51:13 AM
Hm vad konstigt SS-märket är placerat med tanke på att få plats med reklam på långsidan också. Allting är förskjutet bakåt.
Var det inte så att placeringen var "framtidssäker" dvs skulle funka även i högertrafik. Verkar ha varit symmetrisk placering vänster/högersida.
Citat från: Björn Forslund skrivet 13 april 2015, 13:33:01 PM
När började man med reklam på långsidorna? Det var väl omkring 1960? Märkets placering är nog en kvarleva från tiden innan när reklam bara fanns på bakgaveln och längs takkanten (i förekommande fall).
SS bussar fick väl långsidesreklam hösten 1962.
Citat från: Mr H skrivet 13 april 2015, 16:01:09 PM
Kommer ihåg att det fanns Metropoler också med dubbel SS-märkning på högersidan.
Det visade sig ju efter dagen H när bussarna stog avställda och reklamen flagnade.
Det var väl de som hade reviderats innan reklamen kom upp. De flesta alltså.
/Gunnar