Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Calle skrivet 09 april 2015, 18:09:42 PM

Titel: Gasbussar, är den tekniken för svår för Solaris?
Skrivet av: Calle skrivet 09 april 2015, 18:09:42 PM
Åker regelbundet med Solaris Urbino 15 CNG här i Göteborg, och förutom att allt är väl ihopskruvat och väl underhållet, så stör jag mig varje gång på den stundtals dåliga drivlinan. Keolis hävdar själva att det inte är något fel på bussarna, vilket jag tror fullt på, men då är det underhållet som trots allt är det som brister?

För det första går kylfläktarna på högvarv hela tiden, bussen låter ungefär som en dammsugare, och detta är mest påtagligt efter uppförsbacke, eller vid start från hållplats. Stundtals låter det så illa, så man börjar undra; - är gasbussar något som Solaris inte behärskar?

Vad gäller underhållet, så vet jag att Keolis säkert sköter detta, men igensatt kyl, dåliga termostater och en felprogrammerad växellåda kan väl mer eller mindre ställa till problem. I bussarna sitter det också en ZF-automat som växlar hårt och tvärt, vilket är karakteristiskt för ZF. Dom har varit sådana sen som dom var nya, och växlar på detta vis, till både förararnas och resenärernas förtret.

Vore intressant att utbyta erfarenheter från andra städer än Göteborg  ???
Titel: SV: Gasbussar, är den tekniken för svår för Solaris?
Skrivet av: homer skrivet 09 april 2015, 19:09:03 PM
Göteborgarna har väl  alltid varit dåliga på att underhålla sina fordon vilken firma de än har stått på förarnas uniformer...
Titel: SV: Gasbussar, är den tekniken för svår för Solaris?
Skrivet av: CW66 skrivet 19 april 2015, 15:14:31 PM
Citat från: homer skrivet 09 april 2015, 19:09:03 PM
Göteborgarna har väl  alltid varit dåliga på att underhålla sina fordon vilken firma de än har stått på förarnas uniformer...

Så kan det nog kanske vara, för dom har ju sålts i ett stort antal runt om i Sverige, och vad man hör verkar dom fungera väldigt bra.
Titel: SV: Gasbussar, är den tekniken för svår för Solaris?
Skrivet av: patric84 skrivet 09 maj 2015, 21:01:29 PM
Jag skulle vilja säga att gasbussar generellt är lite ryckiga i gången just pga den är gasdriften, och sen beror det mycket på vilken typ av motor, det finns ju dom motorer som har lite aggresivare gång.
Titel: SV: Gasbussar, är den tekniken för svår för Solaris?
Skrivet av: Ersa skrivet 10 maj 2015, 08:48:12 AM
Jag har aldrig upplevt att någon buss med ZF-automat jag kört någonsin växlat hårt och tvärt.
Så det blir väl samma svar här som i majoriteten av dina trådar, dvs att du inte får något direkt medhåll eller förståelse för dina ständiga anmärkningar på buller.
Titel: SV: Gasbussar, är den tekniken för svår för Solaris?
Skrivet av: M skrivet 10 maj 2015, 15:30:42 PM
Citat från: Ersa skrivet 10 maj 2015, 08:48:12 AM
Jag har aldrig upplevt att någon buss med ZF-automat jag kört någonsin växlat hårt och tvärt.
Så det blir väl samma svar här som i majoriteten av dina trådar, dvs att du inte får något direkt medhåll eller förståelse för dina ständiga anmärkningar på buller.

<precis.

/M
Titel: SV: Gasbussar, är den tekniken för svår för Solaris?
Skrivet av: Ersa skrivet 10 maj 2015, 16:24:05 PM
Citat från: homer skrivet 09 april 2015, 19:09:03 PM
Göteborgarna har väl  alltid varit dåliga på att underhålla sina fordon vilken firma de än har stått på förarnas uniformer...

Till viss del kanske... fast samtidigt låter det ju lite konstigt att att alla Volvo och Solaris hos alla stora företag alltid är bullrigare i just Göteborg, jämfört med övriga landet. Samt att ZF-automatlådorna skulle växla ryckigare i just Göteborg.
Jag har svårt att tänka mig att bussarna i Götet per automatik är sämre skötta. De 10 år gamla Volvobussar vi fått upp till Roslagen från just Västra Götaland har då varit i riktigt bra skick för sin ålder.
Titel: SV: Gasbussar, är den tekniken för svår för Solaris?
Skrivet av: John P skrivet 11 maj 2015, 00:19:01 AM
Citat från: Ersa skrivet 10 maj 2015, 16:24:05 PM
. De 10 år gamla Volvobussar vi fått upp till Roslagen från just Västra Götaland har då varit i riktigt bra skick för sin ålder.

Fast kom inte de bussar (i serie 59xx)  som ni fick från Skaraborg och inte från Göteborg ?
Vi lånade 2 bussar som gått i Mariestad, 5939 och 5947 och 5939 var i alla fall i mycket fint skick, hade mer än gärna sett att den blivit kvar.  Det är ju rätt stor skillnad i trafik mellan Skaraborg och Göteborg, i Skaraborg är det ju mest( rätt "snäll") landsbyggdstrafik medan Göteborgsområdet har mer stads-/ förortstrafik som sliter mer på bussarna. Generellt sett är  nog även förarkåren är av bättre standard i Skaraborg än i Göteborg. Har hört två olika personer som jobbat i Göteborg på ett av de större bolagen och bl.a personalomsättningen var stor och skadefrekvensen var skyhög,  lika så var underhållet dåligt, motorer skar för man slarvade med oljebyten mm. När det gäller underhållet tror jag dock att man lyckade vända det hela så det kanske inte är  riktigt så illa längre.