Med bland annat 14 ombyggda C20:
http://www.sll.se/saltsjobanan/
//Peter
Eller 14 ombyggda C 30?
Kommer den planerade beställningen av C30 att möjliggöra både en flytt av 14 C20 enheter till SB samtidigt som alla Cx vagnar utrangeras?
Eller flyttas de bästa Cx till övriga "banor" i byte mot C20 till SB?
Ur logistisk synvinkel borde det vara smartare att konvertera C14-15 till SB standard då dessa kan samköras med befintlig vagnpark.
När börjar det byggas vid Henriksdal?
Byts nuvarande vagnar ut eller kompletteras det med vagnar?
Nu har jag läst planerna ifrån SLL. Jag måste säga att jag är djupt förbryllad. Vad det gäller tre frågor vad gäller detta.
Fråga 1:
Hur kommer det att gå med kapacitets höjningen på Tub2 när Saltsjöbanan kommer att snyta vagnar ifrån tub2?
Fråga 2:
Kan man bygga om C 20 eller C 30 till Saltsjöbanevagnar?
Fråga 3:
Hur länge tror ni att de syd östra förorterna får nu vänta på att byggas?
När ekonomiska medel kommer att tas ifrån spårvagn syd till upprustning av Saltsjöbanan. Det kommer tror jag att sätta lite käppar i hjulet för explaterings intresserna kring de till tänkta bostads och arbetsområderna kring Huddinge och ut till gröna linjens södra delar? Jag skulle önskat att finansieringen skulle kunnat sett annorlunda ut. Vad gäller dessa två projekt. Som det ser ut nu så kommer en det ena och en det andra att ta ut varandra om man nu ska tro på det som står i SLL:s program planer. Tyvärr så tycker jag att det finns, efter att ha läst dokumenten ifrån SLL, fler frågetecken än svar. De har en hel del kvar att jobba på i landstingets trafikutskott om inte saker och ting ska börja att skena iväg. Både kostnads mässigt och tids mässigt. För jag tror inte att de kan mena på allvar att lösningen är ta likvida medel ifrån en bössa och föra över till en annan bössa. Det har ju funnits prov på sådana hsndlingsplaner tidigare. Fall där det inte har fungerat bra. Jag tänker i första hand på hanteringen av finanserna kring tvärbanans förlängning till Solna hanterades. Förlåt det här blev ett litet längre utlägg. Det var inte meningen. Ha en fortsatt bra dag grabbar.
Mvh
Christian H
En tanke till Lars-Håkan_E. Jag skulle gråta blod om det inte sparades i alla fall tre stycken vagnset av C 10 och C 11 för framtiden. Det skulle kunna vara en fråga för stiftelsen att väcka. Men det är klart att gratis skulle ju det inte vara förstås. Det var bara en tanke. Ha det gött grabbar.
Det är väl 14 C6:or som ska byggas om till C10-C11
Citat från: Peter Rost skrivet 07 april 2015, 02:07:20 AM
Med bland annat 14 ombyggda C20:
http://www.sll.se/saltsjobanan/
//Peter
Jag kan ingenstans se att det är C20 som kommer flyttas - det som står är "14 nya tunnelbanevagnar tas från Röda linjen och byggs om." - vilket lika gärna kan betyda att man plockar in C(X) - och att de för saltsjöbanans del blir "nya" då de är ombyggda. Med tanke på plattformslängder på Saltsjöbanan (som max hanterar 6 st "gamla" vagnar i dagsläget) - så vore det rätt underligt om man plockade in C20-vagnar som har andra vagnslängder - att köra ett C20 skulle ungefär motsvara 2,66 gamla vagnar vilket blir udda och troligen blir för kort, vilket då skulle betyda att man alltid vill köra med 2 st kopplade enheter istället, vilket kanske snarare blir "resursslöseri" om man nu ändå planerar att utöka trafiktätheten? Fast vad vet jag? =)
Färdigt år 2018? Med tanke på vilka "succéer" de senaste lokalbanearbetena har varit, tippar jag på färdigrenoverad bana år 2018, med trafikstart någon gång år 2020... Och vet ni vad? Det skulle tyvärr inte förvåna om nuvarande vagnpark skrotas och 14 C20-enheter byggs om. Det skulle heller inte förvåna om C20-enheterna drabbas av kompatibilitetsproblem med tekniska lösningar hos den upprustade järnvägen, samt att antalet vagnar inte räcker till.
Vi vill inte se SLs vd stå och be om ursäkt o knäböja m.m. i direktsändning. Se till att få skiten att fungera från början istället! Det har varit för mycket experimenterande med Tvärbanan till Solna, Roslagsbanan, Lidingöbanan osv. Det håller inte längre! Kör på väl beprövade lösningar! Av den anledningen borde man bygga om vagnar av littera C6, C14 & C15 - en typ av vagn som man vet fungerar väl på Saltsjöbanan.
Citat från: Andreas91 skrivet 07 april 2015, 18:30:56 PM
Färdigt år 2018? Med tanke på vilka "succéer" de senaste lokalbanearbetena har varit, tippar jag på färdigrenoverad bana år 2018, med trafikstart någon gång år 2020... Och vet ni vad? Det skulle tyvärr inte förvåna om nuvarande vagnpark skrotas och 14 C20-enheter byggs om. Det skulle heller inte förvåna om C20-enheterna drabbas av kompatibilitetsproblem med tekniska lösningar hos den upprustade järnvägen, samt att antalet vagnar inte räcker till.
Vi vill inte se SLs vd stå och be om ursäkt o knäböja m.m. i direktsändning. Se till att få skiten att fungera från början istället! Det har varit för mycket experimenterande med Tvärbanan till Solna, Roslagsbanan, Lidingöbanan osv. Det håller inte längre! Kör på väl beprövade lösningar! Av den anledningen borde man bygga om vagnar av littera C6, C14 & C15 - en typ av vagn som man vet fungerar väl på Saltsjöbanan.
Är 45 år gamla C6 framtidens lösning för SB? Skulle inte tro det va...
Skulle tro det att det blir 45 år gamla "lik" som byggs om, inte C20 i alla fall
Tyder inte just siffran 14 på bara 30 år gamla C15 :-)
Citat från: virtual1 skrivet 07 april 2015, 11:49:20 AM
Jag kan ingenstans se att det är C20 som kommer flyttas - det som står är "14 nya tunnelbanevagnar tas från Röda linjen och byggs om." - vilket lika gärna kan betyda att man plockar in C(X) - och att de för saltsjöbanans del blir "nya" då de är ombyggda. Med tanke på plattformslängder på Saltsjöbanan (som max hanterar 6 st "gamla" vagnar i dagsläget) - så vore det rätt underligt om man plockade in C20-vagnar som har andra vagnslängder - att köra ett C20 skulle ungefär motsvara 2,66 gamla vagnar vilket blir udda och troligen blir för kort, vilket då skulle betyda att man alltid vill köra med 2 st kopplade enheter istället, vilket kanske snarare blir "resursslöseri" om man nu ändå planerar att utöka trafiktätheten? Fast vad vet jag? =)
Nu framgår det inte vilken typ av "nya" vagnar som avses - det kan vi bara spekulera i. Men även om det vore "optimalt" - med tanke på att dessa CX vagnar sannolikt skulle funka ombyggda på Saltis är det knappast lönsamt att bygga om vagnar som ändå bör bytas ut om inom några år.
Nu vet jag inte huruvida C20 tekniskt sätt skulle fungera på Saltsjöbanan - men visst vore det en ide att se över möjligheten att modifiera C20, och Ersätta nuvarande vagnpark.
//Peter
Problemet man får på köpet är att ett antal av dessa C6,14,15 istället måste flyttas till Tub 3? i utbyte mot C20, hur länge kommer dessa att hålla utan långtgående revisioner?
Många av Cx vagnarna lär väl redan ha passerat både sin ekonomiska och tekniska livslängd, ska man behålla ett antal Cx motsvarande 14 C20 tåg hamnar man om jag räknar rätt på drygt 40 vagnar som då ganska snart måste revideras för att kunna bibehållas i trafik till nästa stora beställning av nya vagnar.
Citat från: Micke A skrivet 07 april 2015, 21:01:17 PM
Skulle tro det att det blir 45 år gamla "lik" som byggs om, inte C20 i alla fall
Vad är det för skillnad på att bygga om äldre C6 mot de fd C8 som nu rullar på SB?
/Bussmicke
www.bussmicke.se
Varför inte satsa på normalbreda vagnar som Saltsjöbanan är byggd för. Det ökar sittplatskapaciteten med 25%, räknat på samma tåglängder. Det borde finnas många olika typer att välja på, kanske till och med en del lindrigt begagnade.
Citat från: Kaj skrivet 09 april 2015, 00:46:38 AM
Varför inte satsa på normalbreda vagnar som Saltsjöbanan är byggd för. Det ökar sittplatskapaciteten med 25%, räknat på samma tåglängder. Det borde finnas många olika typer att välja på, kanske till och med en del lindrigt begagnade.
Saltsjöbanan är redan normalbred, det är lastprofilen som lurar dig...
C6h 2809-2810 byggs just nu om till C10-C11 för Saltsjöbanan.
Intressant Micke A. Då är det de som rullade på bana 3 som de har tagit nu i första läget. Eller? Skulle vara intressant ur ett egen perspektiv att se hur de gör när de omvandlar vagnar ifrån en vagntyp till en annan. Men det är bara jag. Glöm det sista. Ha en bra natt.
Det är inte aktuellt med modifierade C20, som jag var inne på i mitt ursprungsinlägg. - Utan mycket riktigt ombyggda CX vagnar. Fick lite info förra veckan. ;)
//Peter
Precis Peter. De tar först de C6h vagnarna som finns tydligen nere på bana3. Och gör om till C11:or. Intressant arbete. De görs om i Hammarby tror jag. Spännande.
2809-10 har ett förflutet på bana -3. Ombyggnaden utförs mycket riktigt i Hammarby. 8)
Ja precis som jag misstänkte också. Ja men är det C6:or. 2809-10? Skulle vara kul att se hur arbetet går till att förvandla C6:orna till C11:or. Jag vet att de servar C20 i Hammarby också. Skulle vara drömmen att se hur arbetet går till. Men men. Bara en egoistisk tanke. Ha en god natt grabbar.
Används C6H öht fortfarande på bana 3? De gånger jag vart uppe har jag enbart sett C14, C15 och C20.
Ja, Hannes. Bana3 hade parkopplade C6h. De vagnarna var en kvarleva ifrån den tiden Bana3 hade fyra olika vagn typer. De hade C6, C7, C8 och C9. Det var att C6 vagnarna var parkopplade på Bana3 som skilde de ifrån Bana2. De fick samma renovering som vagnarna fick på Bana2. Så de är dessa vagnar som nu är under ombyggnad i Hammarby. Sen blir det att ta vagnarna ifrån Bana2 och köra de till ombyggnad. Lite mer jobb ned de vagnar ifrån Bana2 för att de inte är parkopplade. Men annars så ska det inte vara några större bekymmer. Blir kul att det färdiga resultatet när det är klart.
C6:or körde lite tidigare under åren. På åttiotalet körde man de fyra olika vagntyperna. Sedan så vart det C14 och C15 plus C20 på Bana3. Christian.H
Om det nu är C6H som byggs om och inte C20, hur många ska då byggas om?
Jag antar att befintliga C10/C11 blir kvar eller ska vissa bytas ut?
/Bussmicke
www.bussmicke.se
Utökning av trafiken på banan. Tolvminuterstrafik till alla stationer, istället för dagens 20- och 40 - minuters intervaller.
Fjorton vagnar byggs om.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 07 april 2015, 09:03:52 AM
Kommer den planerade beställningen av C30 att möjliggöra både en flytt av 14 C20 enheter till SB samtidigt som alla Cx vagnar utrangeras?
Eller flyttas de bästa Cx till övriga "banor" i byte mot C20 till SB?
Ur logistisk synvinkel borde det vara smartare att konvertera C14-15 till SB standard då dessa kan samköras med befintlig vagnpark.
Det handlar väl om kvalite, regelverk samt ekonomisk lönsamhet. Det blir väl mindre problem desto nyare vagnar det är. Sedan kanske C14-15 inte kan utrustas med ATC, ERTMS..
Citat från: virtual1 skrivet 07 april 2015, 11:49:20 AM
Jag kan ingenstans se att det är C20 som kommer flyttas - det som står är "14 nya tunnelbanevagnar tas från Röda linjen och byggs om." - vilket lika gärna kan betyda att man plockar in C(X) - och att de för saltsjöbanans del blir "nya" då de är ombyggda. Med tanke på plattformslängder på Saltsjöbanan (som max hanterar 6 st "gamla" vagnar i dagsläget) - så vore det rätt underligt om man plockade in C20-vagnar som har andra vagnslängder - att köra ett C20 skulle ungefär motsvara 2,66 gamla vagnar vilket blir udda och troligen blir för kort, vilket då skulle betyda att man alltid vill köra med 2 st kopplade enheter istället, vilket kanske snarare blir "resursslöseri" om man nu ändå planerar att utöka trafiktätheten? Fast vad vet jag? =)
Plafformarna ska ju byggas om ;)
Min gissning är att C14-15 byggs om. Dessa är ju redan par-kopplade, samt "bara" mellan 26-30 år gamla.
Vore underligt annars -med tanke på att C6:orna är i 45 årsåldern. ::)
Jag är helt på din linje Peter. C14-C15 är de vagnar som både är yngre i ålder och är redan parkopplade plus att C15 inte behövs målas om heller. Spar då kostnader på om lackering också. Men kanske skulle vara snyggt med gröna saltis vagnar. 😆😆
Nu finns det bara 9 st gröna vagnar kvar och det är 4 st C13h, och fem museivagnar.
Samtliga C15 vart blåa för ett antal år sedan, samt det är C6h som byggs om för Saltsjöbanan.
Hoppas inte C20orna tar över spåren. Saltsjöbanan är ju bara såå klassisk. Jag har också hört att de kommer byta ut de gamla vagnarna på den röda linjen till 2017-2018. Det är bara att plocka fram kameran och börja fota innan det är för sent. De kanske inte skrotar vagnarna då, utan sparar de i reserv till Saltsjöbanan. Ska bli spännande att se!
Synd bara att vissa tågset är översmetade med reklam. De hade gärna fått ha kvar de där fina blå-vita färgerna enligt mig. Värst är ju klo**rarna som vandaliserar många vagnar så de måste målas om, orsakar förseningar, etc. C15 verkar då som ett vettigt alternativ.