Någon som vet något mer om företaget Sindbad?
Vad jag vet så kör dem bla linje Warszawa-Oslo via Malmö-Halmstad-Göteborg
Länk http://www.sindbad.pl/en
Jasa - det aer en polsk fjärrbussföretaget med trafik till manga europäiska länderna.
Bussen är oftast gamla, oftast fra nagon under-bussoperatör och delvis ej i bra skick och under 2014 var det flera olycker med döda personer ocksa i Tyskland.
Biljettpriserna är ganska högt, restider langt - i Polen stoppar bussarna normalt i alla sma byer ocksa. Och det finns "Drehkreuze" (trafikkryss) -
det betyder att manga bussarna samlas vid en timme i Frankfurt eller Berlin f.ex. - passagerare kan byte mellan bussererna och alla busserna fortsättar efter 1 timme resan.
Om man vill resa mellan 2 sma byer kan det bli bra - men om man resa f.ex. fra Göteborg eller Oslo till Warswawa finns bättre möjligheter.
Sa jag kan rekomanderas Sindbad endast för bussfanatiker om man vill ha lite bussäventyr eller älskar gamla busserna, det finns f.ex. Mercedes O 303 bussar i drift mellan Polen och Tyskland, Frankrike och England.
Om man vill billigt och bra resa fra A i Sverige till B i Polen aer det bättre att ta bussen i Sverige till färjeläge (Trelleborg/Ystad/Karlskrona/Nynäshamn) - ta baten över Östersjön (Polferries/StenaLine/UnityLine/TT-Line) och fortsättar i Polen med POLSKIBUS.com. Dom är billigt, har bra takter och moderna bussarna.
På deras hemsida ser det ju ut som att deras egna fordon är fina och relativt nya i alla fall http://www.sindbad.pl/en/nasze-autokary
Bidrar med 3 bilder på deras bussar. :)
(http://daniel.tarnell.net/bussar/album/Polen/Sindbad/41/41_001.jpg)
41 på Slottsbacken, Stockholm den 9 juli 2012.
(http://daniel.tarnell.net/bussar/album/Polen/Sindbad/93/93_001.jpg)
93 vid Oslo bussterminal den 27 juni 2014.
(http://daniel.tarnell.net/bussar/album/Polen/Sindbad/99/99_001.jpg)
99 vid Oslo bussterminal den 8 augusti 2013.
För närvarande har dem över 200 bekväma Setra vars medelålder inte överstiger 3 år.
Jag tror dem är seriösa i sitt företagande
Finns flera filmer på Youtube om deras flotta
Vore utomordentligt roligt om dem ville och kunde sätta sin stämpel på företagande även i Sverige framöver!
Det stämmer, att dom har manga moderna SETRA-busser - och möjligtvis kommer i Sverige/Norge endast dom. Men Sindbad har en stor nätet med väldigt langa linjer t.ex. fra England till Polen och i Tyskland ser man oftast denna busstyper ocksa samt lokala polska under-bussoperatör:
- Bova Futura 1
- SETRA 300 serie
- gamla Mercedes, mer än 10 ar
http://1.bp.blogspot.com/-QIpe3OFcjFc/VGYscYzamVI/AAAAAAAAROQ/NyGn481O6ZA/s1600/9.jpg
http://i.ytimg.com/vi/eho10SNWfI0/maxresdefault.jpg
http://farm8.static.flickr.com/7506/16051971017_974bee4c97_m.jpg
http://p5.focus.de/img/fotos/crop4003328/6242711831-w1200-h627-o-q75-p5/bus-neu.jpg
http://www.sindbad.pl/sites/default/files/imagecache/gallery_big_item/gallery/Autokar_Sindbad_Bova_Futura_FHD1.jpg
http://www.sindbad.pl/sites/default/files/gallery/Autokar_Sindbad_Setra_317%20GT_HD_06.JPG
http://www.bus-bild.de/1024/sindbad-op-18491-faehrt-nach-35502.jpg
http://fotogalerie.verkehrsgigant-portal.de/data/media/24/Sindbadreisen_am_Bussteig_1_des_Ravensburger_Bahnhofs_zur_Weiterfahrt_nach_Polen.jpg
En stor del fra dom moderna SETRA-busserna är för beställningstrafik, resgrupper m.fl. . Linjetrafik är endast en del fra verksamheten fra Sindbad.
Biljettpriser är astronomisk, prisexempel Polen-England € 150,- (!!!) endast turbiljett.
Vid Neobus.pl , Polskibus.com f.ex. finns billjeter för 1,- Zloty
Fra Barcelona till Brüssel, London och Köln finns billjeter för 1,50 med Megabus.
Vill Du fotograferar busserna eller resa med själv ?
För fotograferar kan det bli interessant med sindbad - bussarna, men om Du vill resa med buss i Polen jag rekomandera
- Polskibus.com
- Simpleexpress.eu
- Neobus.pl
Dom 3 har bra priser och moderna busser i bra tillstand och insätta ej under-bussoperatör.
Och jag kan EJ rekomandera
- Sindbad
- Eurobus
- Eurolines
- Ecolines
Dom har oftast (mycket) gamla bussar - delvis smutsigt invändigt - och högsta priser
samt delvis inhyrda gamla busserna fra under-bussoperatör. Flera ganger om aret
förbjuda tysk motorvägpolisen vidare körning f.ex. fra Eurobus och Ecolines-bussar med
stora tekniska problemer, f.ex. däck utan profil ! Alla passagerare maste ut och väntar en halv dag vid parkeringsplatsen pa en annan buss.
Sindbad har 2 stora olycker med döda personer p.g.a. sov-chaufförare i Tyskland under 2014.
Med tanke på förhållande och körda km / buss så händer det inte nämnvärt mycket om man jämnför med andra bolag i Öst länder
Skulle vara mycket intressant om dem kommer att lägga på anbudsupphandlad trafik i Sverige framöver
Det är fullt möjligt genom EUs lagar och tolkningar
Citat från: Jan Sjöberg skrivet 05 april 2015, 20:07:14 PM
Med tanke på förhållande och körda km / buss så händer det inte nämnvärt mycket om man jämnför med andra bolag i Öst länder
Skulle vara mycket intressant om dem kommer att lägga på anbudsupphandlad trafik i Sverige framöver
Det är fullt möjligt genom EUs lagar och tolkningar
Möjligt men knappast troligt med tanke på de omfattande skallkrav avseende fordon, personal och ledning som förekommer i alla upphandlingar, Finland som inte har denna reglering borde vara enklare.