Om man vill köpa en ny dubbeldäckare för fjärrbusstrafik sa kan man välja nu mellan denna aktuella modellen:
SETRA 431 DT http://www.amgbo.eu/bilder/vku11-68.jpg
Neoplan Skyliner http://www.modellbus.info/ind14%20741.jpg
Van Hool Astromega TX27 https://c2.staticflickr.com/6/5593/14953671588_1eef26af97_b.jpg
VDL Synergy 141 http://www.amgbo.eu/specials/flixbus_verhoef02.jpg
Beulas Jewel https://c1.staticflickr.com/3/2879/9725785668_2210d47e9f_b.jpg
Ayats Eclipse http://2.bp.blogspot.com/--cqt6ra-gRM/Uri8rTBp4zI/AAAAAAAA6eQ/qtZA6czhXaI/s1600/la+linea56.jpg
Irmaos Mota Atomic 9 http://www.irmaosmota.pt/wpimages/wp46eebd5c_05_06.jpg
UNVI DD http://www.unvi.es/img/gama/3671334852648.jpg
Om man nu ska köpa/leasa bussar så kan det bli dyrt.
Irmaos och UNVI har jag aldrig hört talas om förut ???
Irmaos Mota Atomic 9
(http://www.svenskbusshistoria.se/images/upload/A62781.jpg)
Unvi (fast i fjärrtrafik förstås med täckt tak)
(http://www.svenskbusshistoria.se/images/upload/A58036.jpg)
Aha, i see. De såg ju inte så tokiga ut faktiskt! Var tillverkas dem? Och hur är kvaliteten? Blev lite nyfiken! :)
Citat från: Kurra-Gurra skrivet 31 mars 2015, 23:00:30 PM
Aha, i see. De såg ju inte så tokiga ut faktiskt! Var tillverkas dem? Och hur är kvaliteten? Blev lite nyfiken! :)
Irmaos Mota i Portugal
Unvi i Spanien om jag inte minns helt fel.
//Niclas
Speciella fördelen fra portugisiska och spanska dubbeldäckare är att dom har 15 m varianter.
Det betyder lite större bagageutrymme och/eller lite mer sitsplatser - upp till 93 är mögligt.
Bussarna kan beställas med VOLVO, SCANIA och MAN-chassis.
Tyska / hollandiska / belgiska dubbeldäckare tillverkas normalt endast med ca. 14m som maximallängd.
Det finns en interessant tillverkare till - men kan man köpa endast i America:
Marco Polo med modellen Paradiso 1800 DD - med 3 eller 4-axler !
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d1/Marcopolo_paradiso_1800_DD_%288x2%29.jpg
http://www.marcopolo.com.br/userfiles/produtos/img_principal_2215_1312293215_740x.png