Nu inför SL masskontroller på busslinjerna 172 och 179 tillsammans med t-bana i samma område dvs nordvästra delarna av blå linjen och södra delen av röda linjen.
Ska bli intressant att se reaktionerna. Blir de kanske så starka att SL tvingas backa?
http://www.dn.se/sthlm/har-ska-sl-masskontrollera-resenarerna/
Skitbra tycker jag. Hoppas verkligen inte dom drar tillbaka det. Varför ska vissa resenärer på dessa linjer åka gratis om dom vill? Nä, sätt hårt mot hårt nu.
Varför skulle man backa? Har man ingen biljett och har haft möjlighet att skaffa sådan så får man ta en promenad istället, det är ju på tok för slappt idag bara för att man inte vill/vågar ta konflikten
Och hur länge kommer dessa masskontroller att utföras? Ännu ett spel för galleriet från SL. :P
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 23 mars 2015, 20:09:48 PM
Varför skulle man backa?
Anklagelser om trakasserier av utsatta grupper som spårar ut i bränder och stenkastning.
Citat från: Jo skrivet 23 mars 2015, 21:01:02 PM
Anklagelser om trakasserier av utsatta grupper som spårar ut i bränder och stenkastning.
Utsatta grupper?
Då drar man bara in trafiken på obestämd tid, enkelt och effektivt.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 23 mars 2015, 21:12:13 PM
Utsatta grupper?
Då drar man bara in trafiken på obestämd tid, enkelt och effektivt.
Utsatta grupperna kommer bli oss betalande resenärer när kontrollanternas utrustning packar ihop och visar felaktig information. Med tanke på hur en del saker o ting fungerar i den här stan så är det mer en fråga om när det skiter sig, än om det skiter sig.
Om det en dag spårar ur ordentligt i kollektivtrafiken, lär nog en o annan resenär ta eget initiativ till att försöka stoppa trafiken. En dag kanske t-banan står stilla pga strömavbrott.. Vem vet?
Mumma. Blir det tjafs, lägg ner linjerna dit så kan de gå
Citat från: Bussmicke skrivet 24 mars 2015, 16:40:26 PM
Mumma. Blir det tjafs, lägg ner linjerna dit så kan de gå
En sådan lösning löser kanske vissa problem, men omedelbart skapar du helt nya problem. Problemen blir att du isolerar vissa områden i Stockholm, samt att personer som till och från besöker dessa områden kan få det svårt att komma dit. Du pratar om linjer där det uppstår "tjafs?" Du pratar således om att exempelvis lägga ner hela t-banenätet?
Citat från: Andreas91 skrivet 24 mars 2015, 17:40:38 PM
En sådan lösning löser kanske vissa problem, men omedelbart skapar du helt nya problem. Problemen blir att du isolerar vissa områden i Stockholm, samt att personer som till och från besöker dessa områden kan få det svårt att komma dit. Du pratar om linjer där det uppstår "tjafs?" Du pratar således om att exempelvis lägga ner hela t-banenätet?
Och du verkar vara för plankning?
Micke har rätt, ställ in trafiken på de linjer där betalningsmoralen är låg. Det daltas alldeles för mycket i Sverige idag.
Om du inte betalar hyran blir du vräkt, betalar du inte elräkningen sitter du i mörker till slut. Betalar du inte för en vara så begår du stöld.
Och det är precis vad det stjäls från SL och dess entreprenörer, resor...
Betalar du inte bussbiljetten, ja då kommer det inga bussar heller helt enkelt.
Vad är det som är så svårt att förstå?
Plankning är och bör jämställas med snatteri och snatteri leder alltid till polisanmälan och förhoppningsvis åtal, om man körde stenhårt på detta och hade mångdubbelt fler kontroller kanske kan man på sikt kan ändra moralen och betalningviljan
Citat från: roggek skrivet 24 mars 2015, 18:14:38 PM
Och du verkar vara för plankning?
Micke har rätt, ställ in trafiken på de linjer där betalningsmoralen är låg. Det daltas alldeles för mycket i Sverige idag.
Om du inte betalar hyran blir du vräkt, betalar du inte elräkningen sitter du i mörker till slut. Betalar du inte för en vara så begår du stöld.
Och det är precis vad det stjäls från SL och dess entreprenörer, resor...
Betalar du inte bussbiljetten, ja då kommer det inga bussar heller helt enkelt. Vad är det som är så svårt att förstå?
Eftersom den korta historien uppenbarligen inte var helt begriplig, så kör vi den långa historien istället.
Vad får dig att tro att jag är för plankning? Jag är väl medveten om att saker och ting kostar i det här samhället.
Allt du gör kostar något! Det enda du och jag tycks vara överens om i det här sammanhanget är att saker och ting kostar, och att plankning inte bidrar till en ökad ekonomi hos SL och landstinget. Plankare står verkligen inte högt i kurs hos mig. Jag medger att jag har klivit på genom en buss mittdörrar vid
ett tillfälle, och då hade jag ändå en giltig biljett i handen. Plankare skall straffas hårt, och de skall straffas bra mycket hårdare än vad de utsätts för idag. Bemanna såväl biljetthallar som fordon med vakter, om så krävs. Slit ut resenärer som vägrar betala för sig.
Jag reagerar på användandet av begreppet "tjafs"! Tjafs har - kanske bara i mina ögon - en oerhört mycket större betydelse än enbart för folk som springer runt och smiter igenom spärrar i t-banan. Tjafs tar sig många olika uttryck i kollektivtrafiken - i såväl förorter som i innerstan - och jag kan tyvärr inte hålla med om att det är argument nog för att lägga ner linjer på korsen och tvärsen.
SLs krafttag mot plankningen kan de se som ett steg mot ett förnyat förtroende hos många av oss dagliga resenärer. Många av oss är nog villiga att betala mer för biljetten om vi också får något av värde tillbaka. Det minsta man kan begära är att SL behagar yttra sig om var kommande nerskärningar kommer äga rum. Vi behöver få det nerskrivet på papper - inte som en happy surprise samma dag som nerskärningarna har genomförts. Plankningen måste givetvis stoppas, men SL måste också börja lära sig av exempelvis de ekonomiska konsekvenser som uppstått efter den senaste tidens kraftigt försenade - och problemdrabbade - arbeten inom spårtrafiken. Det är inte acceptabelt att Tvärbanans Solnagren, Roslagsbanelinjerna till Kårsta resp. Österskär - och nu senast Lidingöbanan - drabbas av sådana stora problem som har uppstått. Alla dessa problem kan givetvis inte SL klandras för, men jag har samtidigt svårt att tro att SL inte skulle ha någon som helst inblandning i det som har hänt. För såväl Roslagsbanan som för Lidingöbanan blev ju resultatet att ersättningstrafiken fick förlängas under en längre tid. Det är väl inte heller helt gratis, kan jag tänka mig?
SL behöver kapa kostnader på många plan, och överhuvudtaget fundera över sin ekonomi. Var kan vi skära ner på kostnader? Hur får vi in mer pengar? Vilka satsningar ger mest valuta för pengarna? Skall vi gå all in på bussar och t-bana, eller är spårvagn ett bättre alternativ i vissa områden? Skall vi hoppas på att dom befintliga bussförbindelserna i Roslagen på egen hand kan locka till sig fler invånare i regionen, eller behövs en utbyggd Roslagsbana för att kicka igång intresset? Vad
tror vi att våra kunder vill ha? Vad
vill våra kunder ha?
För mig får dom gärna komma och göra kontroller oftare.
Under dom 15 år som jag kört buss i SL-Trafiken så kan jag räkna på mina händer hur ofta jag haft kontrollen kontrollera färdbevis på min buss. Och då har jag kanske 3-4 fingrar kvar att räkna.
Och åker rätt mycket själv som resenär och jag ser dom inte i trafiken så ofta heller.
Citat från: roggek skrivet 24 mars 2015, 18:14:38 PM
Och du verkar vara för plankning?
Micke har rätt, ställ in trafiken på de linjer där betalningsmoralen är låg. Det daltas alldeles för mycket i Sverige idag.
Om du inte betalar hyran blir du vräkt, betalar du inte elräkningen sitter du i mörker till slut. Betalar du inte för en vara så begår du stöld.
Och det är precis vad det stjäls från SL och dess entreprenörer, resor...
Betalar du inte bussbiljetten, ja då kommer det inga bussar heller helt enkelt. Vad är det som är så svårt att förstå?
Vilket udda synsätt! Du förutsätter att majoriteten plankar helt enkelt på vissa linjer? Det är i verkligheten garanterat en minoritet - och varför ska du då straffa majoriteten som då gör rätt för sig???? Eller är det lättast att mentalt bunta ihop människor i ett fack och dra alla över en kam?
Citat från: roggek skrivet 24 mars 2015, 18:14:38 PM
Och du verkar vara för plankning?
Micke har rätt, ställ in trafiken på de linjer där betalningsmoralen är låg. Det daltas alldeles för mycket i Sverige idag.
Om du inte betalar hyran blir du vräkt, betalar du inte elräkningen sitter du i mörker till slut. Betalar du inte för en vara så begår du stöld.
Och det är precis vad det stjäls från SL och dess entreprenörer, resor...
Betalar du inte bussbiljetten, ja då kommer det inga bussar heller helt enkelt. Vad är det som är så svårt att förstå?
Om mina grannar inte betalar hyran men jag betalar, ska jag också bli vräkt i samma veva för att statuera exempel och inte "dalta" med folk i hus där många inte betalar hyran? Det vore väl ganska jämförbart med att ställa in en busslinje bara för att det är många som plankar just på den linjen?
Jag tycker ditt resonemang haltar en aning och det vore skandal i ett rättssamhälle med den typen av kollektiva bestraffningar. Det kan man hålla på med i diktaturer, men låt bli det här tack.
Varför bara välja vissa linjer, kontrollera rakt över hela området, det finns många arbetslösa som dom kan anställa som kontrollanter , har kört buss i många år och sist jag hade kontrollant på bussen var under SL- tiden alltså före 1995 när Swebus tog över.
Dom snackar att SL blöder pengar men dom gör inget åt det så många som åker gratis eller med felaktig biljett.
Det är inte fel att kontrollera folks biljetter. Tvärtom! Det stora felet är om man inte tänker kontrollera överklassungarnas biljetter. Bara för att de har pengar betyder det inte att de betalar. Om de kan använder de heller pengarna till konsumtion. Jag har kört buss i områden där alla yngre hade Canada Goose jackor och kom med dyra mobiler i handen. Ändå ljuger de om halv biljett, lånar varandras kort och försöker smyga bakom ryggen när någon annan betalar. De vet att inget händer om de åker dit (vilket ändå är osannolikt).
Dock behöver kontrollanter väldigt god utbildning. Helst både ordningsvakt och hög servicenivå så att de inte kommer i bråk i onödan, men reder ut det på bästa sätt när det trots allt blir bråk. Tyvärr finns det väl ingen som vill betala för det.
Citat från: Affe/Märsta skrivet 26 mars 2015, 10:55:55 AM
Varför bara välja vissa linjer, kontrollera rakt över hela området, det finns många arbetslösa som dom kan anställa som kontrollanter , har kört buss i många år och sist jag hade kontrollant på bussen var under SL- tiden alltså före 1995 när Swebus tog över.
Dom snackar att SL blöder pengar men dom gör inget åt det så många som åker gratis eller med felaktig biljett.
Fast det här gäller ju linjer som vanliga kontrollanter inte klarar av själva. 179:an t.ex får dom inte ens kolla pga skyddstopp från deras fackförbund.
Tiderna har uppenbarligen ändrats.
I början på -80 talet och gjorde jag och några kollegor civilkontroller på b.la 790, visst kunde det bli någon snyting ibland och någon kniv men sällan några större problem.
När jag sedan körde nätter i slutet på -90 talet början på 2000 talet var det ytterst sällan problem, stod man på sig om betalningen löste det sig i 98 av 100 fall och i de andra 2 fallen så blev det ingen bussfärd för någon.
Ibland har man väl funderat över hur man gjorde och om det egentligen var så klokt alltid men det var liksom en annan inställning då, skulle man åka med "min" buss fick man också betala, sedan släppte man givetvis på någon ändå ibland men då var det på mina villkor/initiativ och ingen plankare.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 26 mars 2015, 13:06:44 PM
Tiderna har uppenbarligen ändrats.
Situationen ser nog ungefär ut så idag också om du skulle besöka valfri plats i Norrort, och för den delen i de flesta andra delar av SL-land. Men sedan har vi också fått områden i Stockholm där allt för många inte vill bete sig som man gör i övriga områden. Norr om staden är väl Södra Järva det i särklass mest problematiska (utanförskaps)området.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 26 mars 2015, 13:06:44 PM
Tiderna har uppenbarligen ändrats.
I början på -80 talet och gjorde jag och några kollegor civilkontroller på b.la 790, visst kunde det bli någon snyting ibland och någon kniv men sällan några större problem.
När jag sedan körde nätter i slutet på -90 talet början på 2000 talet var det ytterst sällan problem, stod man på sig om betalningen löste det sig i 98 av 100 fall och i de andra 2 fallen så blev det ingen bussfärd för någon.
Ibland har man väl funderat över hur man gjorde och om det egentligen var så klokt alltid men det var liksom en annan inställning då, skulle man åka med "min" buss fick man också betala, sedan släppte man givetvis på någon ändå ibland men då var det på mina villkor/initiativ och ingen plankare.
Ja, att tiderna förändras är väl ganska uppenbart?
Jag skulle vilja säga att viljan att ALLTID betala sin resa har förändrat sig överallt i SL-land. och då handlar de om folk som inte fyller på sina Access kort innan de gamla går ut och dessa personer "kräver" eller åtminstånde förutsätter att få åka med gratis till tunnelbannan för "jag ska ju ändå vidare".
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 26 mars 2015, 13:06:44 PM
Tiderna har uppenbarligen ändrats.
I början på -80 talet och gjorde jag och några kollegor civilkontroller på b.la 790, visst kunde det bli någon snyting ibland och någon kniv men sällan några större problem.
När jag sedan körde nätter i slutet på -90 talet början på 2000 talet var det ytterst sällan problem, stod man på sig om betalningen löste det sig i 98 av 100 fall och i de andra 2 fallen så blev det ingen bussfärd för någon
Utan att peka ut vissa områden och/eller persongrupper kan jag ju dock hålla med de som påstår att en hel del av attityderna har förändrats se senaste åren. En hel del bara nu mellan åren 2005 och 2015.
När SL storsatsar med kontroller blir det inga extrastopp i Roslagen.
http://norrteljetidning.se/nyheter/nyheter/1.2903679-biljettfusk-i-roslagen-inte-prioriterat-hos-sl
Det är synd att dom inte har några kontroller i Roslagen. Jag tycker att dom borde ha kontroller på linje 641 mellan Norrtälje till Hallstavik och omvänd. För man har set att vissa har alltid problem med sitt access kort och sen blir det en diskussion mellan föraren och resenären. Sen får man hör av resenären att jag har precis laddat mitt kort och hur ska jag gör då för jag måste med bussen för jag har en tid att passa. Jag vet att en hel del åker med falska sms eller åka på reducerade biljetter men ska ijäntligen åka på häl pris biljetter. Sen tror jag att de gäller nog hela Norrtäljes trafik om rådet att det är lika på dom andra linjer i Norrtäljes trafik att det fuskas med biljäterna som det inte jörs några biljettkontroller. Och det är en liten risk att åka fast i en biljettkontroller som jag inte har sett några som controller biljetter på läng.
Inlägget med perspektivet från Roslagen är nu sammanfogat med redan existerande tråd om samma ämne ur ett länsperspektiv. /Admin
Citat från: Jo skrivet 23 mars 2015, 19:52:54 PM
Nu inför SL masskontroller på busslinjerna 172 och 179 tillsammans med t-bana i samma område dvs nordvästra delarna av blå linjen och södra delen av röda linjen.
Ska bli intressant att se reaktionerna. Blir de kanske så starka att SL tvingas backa?
http://www.dn.se/sthlm/har-ska-sl-masskontrollera-resenarerna/
Jag och andra har nog tröttnat så himla mycket på att en del folk tränger bakom en när man ska blippa kortet vid spärren för att denne ska planka >:(. Alltid oftast säger jag till när det sker, men det händer extremt sällan vid Norrviken och Häggvik pendeltågstation.
Citat från: Jo skrivet 23 mars 2015, 19:52:54 PM
Nu inför SL masskontroller på busslinjerna 172 och 179 tillsammans med t-bana i samma område dvs nordvästra delarna av blå linjen och södra delen av röda linjen.
Ska bli intressant att se reaktionerna. Blir de kanske så starka att SL tvingas backa?
http://www.dn.se/sthlm/har-ska-sl-masskontrollera-resenarerna/
Jag hoppas verkligen att man inte backar. Varför ska jag stå i kö vid framdörren för att blippa min månadsbiljett medan 25-30 smiter på där bak och tar alla sittplatser. Nu vet jag att folk med månadsbiljett också börjat stiga på där bak just för att få sittplats.
Varför finns det bara två lägen i Sverige? Allt eller inget. Antingen noll koll eller tillfälliga "masskontroller". Varför inte bara kunna utöka den normala bemanningen lite, genom att alltid ha lite extra personal i områden där busslinjerna har hög belastning, och kalla det "utökad kundservice". Dessa extra personal skulle kunna arbeta med att svara på frågor, samt visera färdbevis för insläpp genom mitt- och/eller bakdörrarna. Det borde ju kunna gå även på andra linjer än 4:an?
Jag tror att många problem uppstått genom åren just pga vår envishet att ha så lite personal som möjligt ute i den praktiska verksamheten, utan istället huvudsakligen förlita oss på maskiner och automater. Vilket antagligen enbart beror på pengar. När man reser i utlandet blir man ju ofta imponerad över hur fattigare länder än oss har råd just med att placera ut personal lite överallt, vilket ger betydligt mer effektiv verksamhet.