Detta borde väl vara från Telefonplan:
http://www.sparvagsmuseet.se/wp-content/themes/sparvagsmuseet/show_img.php?url=http%3A%2F%2Fmedia.sparvagsmuseet.se%2Fbildmapp%2F2017%2Fstor%2F2017-A1546.jpg
/Gunnar
Är det den här slingan du tänker på?
http://stockholmsbyggnadsritningar.se/wp-content/uploads/2013/08/BN-A145473-011-150dpi.jpg (http://stockholmsbyggnadsritningar.se/wp-content/uploads/2013/08/BN-A145473-011-150dpi.jpg)
http://sparvagsmuseet.sl.se/databas/viadukt-over-mikrofonvagen-vid-113071/
Signalen till slingan är precis framför motorvagnen, tycker inte det ser lika ut men det stämmer att delar av slingan var insprängd i berget.
Citat från: Gunnar D skrivet 11 mars 2015, 13:24:57 PM
Detta borde väl vara från Telefonplan:
http://www.sparvagsmuseet.se/wp-content/themes/sparvagsmuseet/show_img.php?url=http%3A%2F%2Fmedia.sparvagsmuseet.se%2Fbildmapp%2F2017%2Fstor%2F2017-A1546.jpg
/Gunnar
****
Lite förbryllande med växeln. Sådana behövs inte på en dubbelspårig bana.
Till höger på bilden, syns kanten på en plattform. Det för tanken till enkelspår. Förekom det vid SS?
Om det är Telefonplan så var det dubbelspår med mittplattform.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 11 mars 2015, 13:47:22 PM
Är det den här slingan du tänker på?
http://stockholmsbyggnadsritningar.se/wp-content/uploads/2013/08/BN-A145473-011-150dpi.jpg (http://stockholmsbyggnadsritningar.se/wp-content/uploads/2013/08/BN-A145473-011-150dpi.jpg)
Ja, den slingan menar jag. Undrar om det blev toalett där.
/Gunnar
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 11 mars 2015, 13:47:22 PM
Är det den här slingan du tänker på?
http://stockholmsbyggnadsritningar.se/wp-content/uploads/2013/08/BN-A145473-011-150dpi.jpg (http://stockholmsbyggnadsritningar.se/wp-content/uploads/2013/08/BN-A145473-011-150dpi.jpg)
http://sparvagsmuseet.sl.se/databas/viadukt-over-mikrofonvagen-vid-113071/
Signalen till slingan är precis framför motorvagnen, tycker inte det ser lika ut men det stämmer att delar av slingan var insprängd i berget.
Signalen och alla detaljer runt signalen återfinns på båda bilderna. Det elektriska skåpet intill signalen, signalen vriden snett inemot spåret. den stora trälådan (för sand?), stolpe till kontaktledningen, allt stämmer. Men spåret rakt fram förbryllar. Det ser dock ut som att växeldriven intill signalen syns även på bilden av viadukten.
M v h
Ingwar
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 11 mars 2015, 16:29:08 PM
Signalen och alla detaljer runt signalen återfinns på båda bilderna. Det elektriska skåpet intill signalen, signalen vriden snett inemot spåret. den stora trälådan (för sand?), stolpe till kontaktledningen, allt stämmer. Men spåret rakt fram förbryllar. Det ser dock ut som att växeldriven intill signalen syns även på bilden av viadukten.
M v h
Ingwar
Tack för din slutsats! Med Telefonplan fastslaget så är ju spåret rakt fram mot hpl Korpmossevägen.
Mvh Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 11 mars 2015, 16:46:41 PM
Tack för din slutsats! Med Telefonplan fastslaget så är ju spåret rakt fram mot hpl Korpmossevägen.
Mvh Gunnar
Naturligtvis, varför tänkte jag inte på det? Bilden är tagen efter att linjen blivit förlängd mot Västertorp men slingan ligger fortfarande kvar (helt eller delvis).
M v h
Ingwar
Det gick rätt mycket extravagnar till Telefonplan så slingan användes även efter förlängningen av linjen.
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 11 mars 2015, 17:18:35 PM
Naturligtvis, varför tänkte jag inte på det? Bilden är tagen efter att linjen blivit förlängd mot Västertorp men slingan ligger fortfarande kvar (helt eller delvis).
M v h
Ingwar
****
Ibland missar man saker, som man sedan undrar varför. Men det förklarar den räta linjen (som jag missade), på ritningen, ovanför toaletten.
Ritningen är från 1944. När förlängdes sårvägen till Korpmossevägen?
Citat från: HJP skrivet 12 mars 2015, 01:03:15 AM
****
Ibland missar man saker, som man sedan undrar varför. Men det förklarar den räta linjen (som jag missade), på ritningen, ovanför toaletten.
Ritningen är från 1944. När förlängdes sårvägen till Korpmossevägen?
1 oktober 1946
Citat från: Harald Nordius skrivet 12 mars 2015, 08:03:07 AM
1 oktober 1946
Citat från: Gunnar D skrivet 12 mars 2015, 08:21:51 AM
Var det inte hösten -45?
/Gunnar
****
Oavsett när, så planerades det redan på ritningsstadiet, 1944.
Sedan väntade ett större jobb, med att spränga tunneln genom Hägerstensåsen.
Jag har ett vagt minne av när Västertorps centrum invigdes, 1950. Då bör väl spårvägen ha dragits dit, efter att ha haft en vändslinga vid Personnevägen (nuv. T-banestation Hägerstensåsen).
Citat från: HJP skrivet 12 mars 2015, 10:35:22 AM
Jag har ett vagt minne av när Västertorps centrum invigdes, 1950. Då bör väl spårvägen ha dragits dit, efter att ha haft en vändslinga vid Personnevägen (nuv. T-banestation Hägerstensåsen).
Enligt uppgift förlängdes spårvägen från Personnevägen till Västertorp 30 dec 1952 medan centrumanläggningen invigdes 2 okt 1955. Förlängningen till Västertorp innebar förbättring för en hel del Mälarhöjdsbor.
/Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 12 mars 2015, 08:21:51 AM
Var det inte hösten -45?
/Gunnar
Jo, det har du rätt i. Jag blandade ihop med förlängningen till Personnevägen som var målet för etappen, men redan den 18 november 1945 förlängdes linjen till Korpmossevägen. Det var en aning provisoriskt. Slinga saknades så man fick göra rundgång med motorvagnen.
Citat från: Gunnar D skrivet 12 mars 2015, 16:56:36 PM
Enligt uppgift förlängdes spårvägen från Personnevägen till Västertorp 30 dec 1952 medan centrumanläggningen invigdes 2 okt 1955. Förlängningen till Västertorp innebar förbättring för en hel del Mälarhöjdsbor.
/Gunnar
****
Okej, Västertorps centrum invigdes 1955. Ja, jag skrev ju att minnet var vagt ;)
Visst måste det ha blivit en börbättring för många mälarhöjdsbor. Där fanns ganska många olika typer av butiker, och gör än idag, även om mycket är förändrat.