Sedemera SJ RC lok 1166:
http://history.amtrak.com/archives/amtrak-x995-test-locomotive-late-1970s
Hittade denna bild i det amerikanska utförandet. :)
Citat från: Kung Vasa skrivet 25 februari 2015, 19:11:22 PM
Sedemera SJ RC lok 1166:
****
Loket gjorde succé hos Amtrak, och resulterade i deras AEM-7, som bygger på "Rc4-tekniken".
(http://i60.tinypic.com/2u44lc0.jpg)
Här står AEM7 933+931, på Pennsylvania station i New york, där jag fotograferade dem 13 maj 2007. Möjligen hade de fått ny littera då.(http://i58.tinypic.com/2uswhfq.jpg)
Vid hemkomsten blev loket - mycket riktigt - Rc4 1166. Sommaren 1984, körde jag loket till Eskilstuna, där det förevigades.(http://i62.tinypic.com/4rs294.jpg)
Nedanför Biträdesfönstren, och inne i hytterna, satt det minnesplaketter. Dessa stals dock, och ingen finns kvar på loket.HJP
Citat från: Kung Vasa skrivet 25 februari 2015, 19:11:22 PM
Sedemera SJ RC lok 1166:
http://history.amtrak.com/archives/amtrak-x995-test-locomotive-late-1970s
Hittade denna bild i det amerikanska utförandet. :)
X995 gjorde mycket bra ifrån sig i USA. Amtrak skaffade 53 AEM-7 som resultat. Den 5 juli 1976 såg jag loket under transport sist i ett godståg i Hallsberg på väg till USA.
Citat från: HJP skrivet 25 februari 2015, 21:57:25 PM
****
Loket gjorde succé hos Amtrak, och resulterade i deras AEM-7, som bygger på "Rc4-tekniken".
(http://i60.tinypic.com/2u44lc0.jpg)
Här står AEM7 933+931, på Pennsylvania station i New york, där jag fotograferade dem 13 maj 2007. Möjligen hade de fått ny littera då.
HJP
Nej, varken 931 eller 933 byggdes om till AEM-7AC. De har kvar beteckningen AEM-7. Av Amtraks 53 AEM-7 byggdes 29 om till AEM-7AC. Sedan var pengarna slut.
AEM-7 är på väg ut nu, det finns bara 10 av dem kvar i aktiv tjänst plus 28 AEM-7AC. Loken ersätts av Siemens nya ACS-64 av vilka det hittills har levererats 25 stycken.
M v h
Ingwar