Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: janjoh skrivet 25 februari 2015, 11:21:32 AM

Titel: Dubbelledbussar på linje 16 ( Gbg) , utbyte?
Skrivet av: janjoh skrivet 25 februari 2015, 11:21:32 AM
Den första generationen av dubbelledbussar som levererades 2003-2004 för trafik på linje 16 mellan Eketrägatan-Högsbohöjd faller väl för åldersstrecket snart. Vet någon om det är nya beställda från Volvo?  :-\ 
De börjar vara rejält slitna i både motor och leden när de kämpar sig fram på en linje med 26000-35000 resenärer per vardag.
Titel: SV: Dubbelledbussar på linje 16 ( Gbg) , utbyte?
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 25 februari 2015, 11:47:06 AM
Citat från: janjoh skrivet 25 februari 2015, 11:21:32 AM
Den första generationen av dubbelledbussar som levererades 2003-2004 för trafik på linje 16 mellan Eketrägatan-Högsbohöjd faller väl för åldersstrecket snart. Vet någon om det är nya beställda från Volvo?  :-\ 
De börjar vara rejält slitna i både motor och leden när de kämpar sig fram på en linje med 26000-35000 resenärer per vardag.

De första dubbellederna levererades i januari 2006 och dessa får gå i miljözonen till och med 31 dec 2020 eftersom bussarna uppfyller krav för Euro 5
Titel: SV: Dubbelledbussar på linje 16 ( Gbg) , utbyte?
Skrivet av: janjoh skrivet 25 februari 2015, 12:31:18 PM
Aha, på så sätt. Men med gediget underhållsarbete kan de ju hålla några år till men de börjar vara sega har jag märkt. De med invnr 801-804 hos GS.

Tillverkar några andra än Volvo dubbelledadebussar och finns de i någon fler stad nu? Helsingfors var ju på väg att beställa men jag tror inte de har gjort det.

I Göteborg fungerar de ju förvånansvärt väl. Dock är det en ganska rak linje med få snäva kurvor förutom några rondeller på Hisingen längs färdvägen på linje 16. Det är dock behov av dem för trots 5 min trafik så är bussarna fullsatta alla tider på dygnet.
Titel: SV: Dubbelledbussar på linje 16 ( Gbg) , utbyte?
Skrivet av: homer skrivet 25 februari 2015, 12:47:53 PM
Både Volvo och Scania har dubbelledade busschassin till försäljning 2015, men bara i Sydamerika
Titel: SV: Dubbelledbussar på linje 16 ( Gbg) , utbyte?
Skrivet av: Lars_L skrivet 25 februari 2015, 13:26:11 PM
Citat från: homer skrivet 25 februari 2015, 12:47:53 PM
Både Volvo och Scania har dubbelledade busschassin till försäljning 2015, men bara i Sydamerika

Fast nog lär väl Volvo skaka fram både chassi och kaross till en dubbelledad buss, även ifall beställningen kommer från Europa? För BRT-lösningar med dubbelledade bussar gör man i alla fall reklam även på sin svenska hemsida. Man vill nog också gärna att Göteborg har Volvobussar. Vi vet ju hur nesligt det varit för Scania att Nobina köpte MAN-bussar till Södertälje...

Däremot är det väl så att särskilt en liten beställning för den svenska marknaden blir så pass dyr, att det kanske inte är aktuellt. Det är väl kanske orsaken till varför man väntar lite i Göteborg. Blir helt enkelt för dyrt annars.  För i senaste avtalen har väl Västtrafik närmast satt 10 år som maxtak för bussarna. 
Titel: SV: Dubbelledbussar på linje 16 ( Gbg) , utbyte?
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 25 februari 2015, 13:32:03 PM
Dubbelledbussarna följer ju avtalen och eftersom Västtrafik finansierade en uppgradering av de äldsta (Euro 3) bussarna i syfte att kunna använda dessa fram till 2020 lär nog inget hända innan dess.

Sedan finns ju inget som säger att man inte hittar en annan lösning typ som i Malmö då.
Titel: SV: Dubbelledbussar på linje 16 ( Gbg) , utbyte?
Skrivet av: janjoh skrivet 25 februari 2015, 14:11:31 PM
Vad innebar uppgraderingen (Euro 3) i de äldsta bussarna i flottan?  men Västtrafik finaniserar de här långa ledbussarna eller är det Transdev ( Veolia) som får stå för det nu? De kör ju trafiken med dem.
Titel: SV: Dubbelledbussar på linje 16 ( Gbg) , utbyte?
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 25 februari 2015, 15:37:05 PM
Citat från: janjoh skrivet 25 februari 2015, 14:11:31 PM
Vad innebar uppgraderingen (Euro 3) i de äldsta bussarna i flottan?  men Västtrafik finaniserar de här långa ledbussarna eller är det Transdev ( Veolia) som får stå för det nu? De kör ju trafiken med dem.

Jag antar att man monterat ett SCR system med insprutning av adBlue för att uppfylla Euro 5 kraven, något som knappast är lönande att utföra på annat än väldigt speciella fordon och inte på vilka linjebussar som helst, då är det bättre att köpa nytt :-)

Dubbelledbussarna ägs väl av Västtrafik och hyrs ut till entreprenören.
Titel: SV: Dubbelledbussar på linje 16 ( Gbg) , utbyte?
Skrivet av: Adrian Langemar skrivet 25 februari 2015, 15:38:47 PM
Citat från: janjoh skrivet 25 februari 2015, 12:31:18 PM
Aha, på så sätt. Men med gediget underhållsarbete kan de ju hålla några år till men de börjar vara sega har jag märkt. De med invnr 801-804 hos GS.

Tillverkar några andra än Volvo dubbelledadebussar och finns de i någon fler stad nu? Helsingfors var ju på väg att beställa men jag tror inte de har gjort det.

I Göteborg fungerar de ju förvånansvärt väl. Dock är det en ganska rak linje med få snäva kurvor förutom några rondeller på Hisingen längs färdvägen på linje 16. Det är dock behov av dem för trots 5 min trafik så är bussarna fullsatta alla tider på dygnet.
Fullsatta alla tider på dygnet är en väldigt stor överdrift. Men visst finns det behov av dubbelledbussar på linjen. Men Västtrafik verkar inte tycka att det är så viktigt, en ganska stor del av trafiken körs ju med vanliga ledbussar. Det finns 21 dubbelledbussar vilket givetvis inte räcker till alla 20 omlopp på linje 16.
Titel: SV: Dubbelledbussar på linje 16 ( Gbg) , utbyte?
Skrivet av: janjoh skrivet 25 februari 2015, 15:54:33 PM
Hittar du någon tid för linje 16 där det är hyfsat lugnt då förutom tidig morgon och förmiddag.? Skolorna ochj företagen på Lindholmen åker folk till hela dagarna och Eriksberg är så väl utbyggt nu så att det är enormt med resenärer även på helgerna samt att många reser uppp till Eketrägatan och byter där.

Man kunde ju önska två stombusslinjer 15 & 16 där en ny linje startar vid Bockkranen i västra Eriksberg och går via Lindholmen - Avenyn till Johanneberg- Sahlgrenska och Linnéplatsen och som ersätter linje 52 som inte behöver ha stombuss på sträckan mot Lillhagen för resandet dit är inte alls lika stort. Linje 18 & 19 däremot är väldigt väl utnyttjade mellan Backa-Johanneberg. Men Efetrsom Backa har två stombusslinjer så kan man tycka att Eriksberg borde kunan ah det också, där en avsaknad av en spårvagnslinje är lika påtagligt. Även om busstrafiken egentligen är snabbare och enklare.

Linje 16 är populär idag men många saknar en direkt förbindelse till Avenyn från norra Älvstranden.
Titel: SV: Dubbelledbussar på linje 16 ( Gbg) , utbyte?
Skrivet av: Ronald M. Jannesson skrivet 25 februari 2015, 17:37:59 PM
Keolis ska tydligen starta en ny "Elbusslinje" från Chalmers (inne på området) via Avenyn till Lindholmen (inne på området) med 10,5 meters bussar till största delen elektriska till tidtabellsskiftet i juni 2015...Linjen får nummer 55... :-X
Titel: SV: Dubbelledbussar på linje 16 ( Gbg) , utbyte?
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 25 februari 2015, 18:59:39 PM
Citat från: janjoh skrivet 25 februari 2015, 15:54:33 PM
Hittar du någon tid för linje 16 där det är hyfsat lugnt då förutom tidig morgon och förmiddag.? Skolorna ochj företagen på Lindholmen åker folk till hela dagarna och Eriksberg är så väl utbyggt nu så att det är enormt med resenärer även på helgerna samt att många reser uppp till Eketrägatan och byter där.

Man kunde ju önska två stombusslinjer 15 & 16 där en ny linje startar vid Bockkranen i västra Eriksberg och går via Lindholmen - Avenyn till Johanneberg- Sahlgrenska och Linnéplatsen och som ersätter linje 52 som inte behöver ha stombuss på sträckan mot Lillhagen för resandet dit är inte alls lika stort. Linje 18 & 19 däremot är väldigt väl utnyttjade mellan Backa-Johanneberg. Men Efetrsom Backa har två stombusslinjer så kan man tycka att Eriksberg borde kunan ah det också, där en avsaknad av en spårvagnslinje är lika påtagligt. Även om busstrafiken egentligen är snabbare och enklare.

Jag har under senaste halvåret ungefär åkt linje 16 till och från Lindholmen vid några olika tillfällen under dygnen och jag är fascinerad över hur många resenärer det är när man än åker. Bussgatan genom Lindholmen och Eriksberg är ju byggd med tanke på att någonstans i framtiden kunna byggas om till spårväg. Egentligen tycker jag att Lindholmen är den mest intressanta trafikutmaningen Göteborg har framöver. Att transportera den mängden resenärer och försöka göra det med buss är liksom inte hållbart i längden. Något annat trafiksystem måste byggas förr eller senare om inte området ska strypa sig självt på sikt. Men det kommer givetvis att ta tid att få det på plats, vad det nu kan tänkas bli. Men spårväg ligger väl givetvis närmast till hands. Någon form av tåg till en station vid hamnbanan vore väl inte heller helt fel, men kräver ganska mycket infrastrukturutbyggnad på järnvägen.

Citat från: janjoh skrivet 25 februari 2015, 15:54:33 PM
Linje 16 är populär idag men många saknar en direkt förbindelse till Avenyn från norra Älvstranden.

Håller med. Det är en relation som det fattas direktlinje för helt klart. Avenyn/Heden/Korsvägen-någonstans till Lindholmen-Eriksberg vore önskvärt. Det kommer väl att bli lättare att lösa den dag det blir spårväg till Lindholmen i och för sig.
Titel: SV: Dubbelledbussar på linje 16 ( Gbg) , utbyte?
Skrivet av: Knut skrivet 25 februari 2015, 19:48:41 PM
Dbl-ledbus finnes også som VDL. Det körs dessa i Hamburg. Så Volvo är inte ensamma
Titel: SV: Dubbelledbussar på linje 16 ( Gbg) , utbyte?
Skrivet av: Adrian Langemar skrivet 25 februari 2015, 22:29:43 PM
Citat från: janjoh skrivet 25 februari 2015, 15:54:33 PM
Hittar du någon tid för linje 16 där det är hyfsat lugnt då förutom tidig morgon och förmiddag.? Skolorna ochj företagen på Lindholmen åker folk till hela dagarna och Eriksberg är så väl utbyggt nu så att det är enormt med resenärer även på helgerna samt att många reser uppp till Eketrägatan och byter där.

Man kunde ju önska två stombusslinjer 15 & 16 där en ny linje startar vid Bockkranen i västra Eriksberg och går via Lindholmen - Avenyn till Johanneberg- Sahlgrenska och Linnéplatsen och som ersätter linje 52 som inte behöver ha stombuss på sträckan mot Lillhagen för resandet dit är inte alls lika stort. Linje 18 & 19 däremot är väldigt väl utnyttjade mellan Backa-Johanneberg. Men Efetrsom Backa har två stombusslinjer så kan man tycka att Eriksberg borde kunan ah det också, där en avsaknad av en spårvagnslinje är lika påtagligt. Även om busstrafiken egentligen är snabbare och enklare.

Linje 16 är populär idag men många saknar en direkt förbindelse till Avenyn från norra Älvstranden.
Min erfarenhet av linje 16 är framför allt koncentrerad till sträckan söder om Nordstan. De gånger jag har åkt har det varit ganska hög belastning, men ytterst sällan fullsatt. Men det kanske är högre belastning norr om Nordstan?

Något som är intressant är att linje 16 har ganska låg turtäthet under stora delar av trafiktiden. Vardagar efter 20.30 och på helger är det 15- eller 20-minuterstrafik. Hur hög är belastningen under dessa tider? Är dagens turtäthet för sällan? Annars har jag svårt att se något underlag för två linjer till Norra Älvstranden under dessa tider. En linje i 15/20-minuterstrafik är bättre än två linjer i 30/40-minuterstrafik.

Om man ska ha två linjer till Norra Älvstranden är frågan vart den nya linjen ska gå på andra sidan centrum, kanske via Avenyn (eller att linje 16 läggs om att gå via Avenyn, som den gjorde i somras). Det bör absolut vara en sträckning som kan trafikeras med dubbelledbussar. Jag har svårt att tro att linje 52 är lämplig för dubbelledbussar. De alternativ som jag kan komma på är följande:
Finns det någon av dessa sträckningar som kan trafikeras med dubbelledbussar? Finns det kanske rentav någon av dessa sträckningar som redan har trafikerats med dubbelledbussar?

Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 25 februari 2015, 17:37:59 PM
Keolis ska tydligen starta en ny "Elbusslinje" från Chalmers (inne på området) via Avenyn till Lindholmen (inne på området) med 10,5 meters bussar till största delen elektriska till tidtabellsskiftet i juni 2015...Linjen får nummer 55... :-X
Hur ofta ska den linjen gå? Det låter mest som något slags försöksprojekt. 10,5-metersbussar låter inte som någon seriös lösning av transporterna på sträckan.

(strunta i ändringstiden, råkade ändra i stället för att skriva ett nytt inlägg men har ändrat tillbaka nu)
Titel: SV: Dubbelledbussar på linje 16 ( Gbg) , utbyte?
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 25 februari 2015, 22:44:25 PM
Citat från: Knut skrivet 25 februari 2015, 19:48:41 PM
Dbl-ledbus finnes også som VDL. Det körs dessa i Hamburg. Så Volvo är inte ensamma

    VDL har inte nån dubbelled rullar i Hamburg, däremot finns det Hess och Van Hool där.

    //Niclas
Titel: SV: Dubbelledbussar på linje 16 ( Gbg) , utbyte?
Skrivet av: AL skrivet 26 februari 2015, 09:31:56 AM
För den oinvigde kan det låta som om området enbart har tillgång till linje 16, men så är det ju inte... Linje 16 förstärks även med 16X under högtrafiktid som väl rullar var 5:e minut, och dessutom finns väl ett otal andra linjer som passerar Lindholmen, t ex linjerna 99, 402, Gul X, 31 m fl...
Titel: SV: Dubbelledbussar på linje 16 ( Gbg) , utbyte?
Skrivet av: Adrian Langemar skrivet 26 februari 2015, 11:45:18 AM
Citat från: AL skrivet 26 februari 2015, 09:31:56 AM
För den oinvigde kan det låta som om området enbart har tillgång till linje 16, men så är det ju inte... Linje 16 förstärks även med 16X under högtrafiktid som väl rullar var 5:e minut, och dessutom finns väl ett otal andra linjer som passerar Lindholmen, t ex linjerna 99, 402, Gul X, 31 m fl...
Jag var väl lite otydlig där, men när jag skrev två linjer till Norra Älvstranden menar jag två linjer istället för dagens linje 16.
Titel: SV: Dubbelledbussar på linje 16 ( Gbg) , utbyte?
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 26 februari 2015, 11:48:38 AM
Citat från: AL skrivet 26 februari 2015, 09:31:56 AM
För den oinvigde kan det låta som om området enbart har tillgång till linje 16, men så är det ju inte... Linje 16 förstärks även med 16X under högtrafiktid som väl rullar var 5:e minut, och dessutom finns väl ett otal andra linjer som passerar Lindholmen, t ex linjerna 99, 402, Gul X, 31 m fl...

Inte 31 nu längre, det går inte längre att åka utan byte upp från Lindholmen mot Wieselgrensplatsen. Däremot finns det en ytterligare linje som du inte nämnde, linje 45 Bäckebol-Lindholmen-Älvsborgsbron-Marklandsgatan.
Titel: SV: Dubbelledbussar på linje 16 ( Gbg) , utbyte?
Skrivet av: danneh skrivet 27 februari 2015, 13:14:52 PM
Ja, elbussen är ett testprojekt som skall köras mellan Campus Lindholmen och Campus Johanneberg, där hållplatsen på Lindholmen skall vara inomhus. Frekvensen är dock okänd, men är inte tänkt som en lösning av kapaciteten mellan Lindholmen-Centrum.
Titel: SV: Dubbelledbussar på linje 16 ( Gbg) , utbyte?
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 27 februari 2015, 13:28:35 PM
Citat från: danneh skrivet 27 februari 2015, 13:14:52 PM
Ja, elbussen är ett testprojekt som skall köras mellan Campus Lindholmen och Campus Johanneberg, där hållplatsen på Lindholmen skall vara inomhus. Frekvensen är dock okänd, men är inte tänkt som en lösning av kapaciteten mellan Lindholmen-Centrum.

Inomhus? Var finns plats att bygga en inomhushållplats på Lindholmen?
Titel: SV: Dubbelledbussar på linje 16 ( Gbg) , utbyte?
Skrivet av: Adrian Langemar skrivet 27 februari 2015, 21:06:47 PM
Ingen som vet om det går att köra dubbelledbussar på linje 18, 19, eller 50? Har ett svagt minne av att jag har åkt dubbelledbuss på linje 19 för många år sedan, kan det stämma?
Titel: SV: Dubbelledbussar på linje 16 ( Gbg) , utbyte?
Skrivet av: janjoh skrivet 27 februari 2015, 21:12:20 PM
Det stämmer att linje 16 har flera resenärer på norra delen av sträckningen då det är på norra älvstranden som linje 16 mest nyttjas som det enda transportmedlet till centrala stan medan på södra delen finns både andra busslinjer och spårvagnslinjer. Dessutom är resandet till Lindholmen stort.

Man tror ju att resandet kommer fortsätta öka för linje 16 då det byggs mycket i både Lindholmen, Sannegården och kyrkbyn, och det är även är en tvärförbindelse på Hisingen från Eketrägatan till Eriksbergstorget för vidare resor mot Frölunda och kungssten.

Jag har ställt frågan ang den låga turtätheten på kvällar och framförallt sena kvällar ( 20-min trafik) och det är besparingskrav och istället valde de att köra med dubbelledbussar på kvällar & helger också och förstärkningstrafiken vardagar med vanliga ledbussar från Volvo.

Ibland då det enl prognos är lugna kvällar i januari-februari eller om det är snöoväder så kan de välja att köra med enbart vanliga ledbussar och ibland även enkla bussar från Solaris ( körs på linje 99)
Titel: SV: Dubbelledbussar på linje 16 ( Gbg) , utbyte?
Skrivet av: janjoh skrivet 27 februari 2015, 21:15:29 PM
Adrian, på linje 18 har de testat dubbelledbuss men de valde två stombusslinjer istället till Hisings Backa då det är för trångt med dubbel ledbuss i Backatorp på Hisingen dit linje 18 går samt i Fredriksdal i Johannesberg.

Men däremot kördes det ofta på linje 17 förut men den har väl GS som linje nu?
Titel: SV: Dubbelledbussar på linje 16 ( Gbg) , utbyte?
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 27 februari 2015, 21:17:56 PM
Citat från: janjoh skrivet 27 februari 2015, 21:15:29 PM
Adrian, på linje 18 har de testat dubbelledbuss men de valde två stombusslinjer istället till Hisings Backa då det är för trångt med dubbel ledbuss i Backatorp på Hisingen dit linje 18 går samt i Fredriksdal i Johannesberg.

Men däremot kördes det ofta på linje 17 förut men den har väl GS som linje nu?

Då körde ju inte linje 17 bussgatan längs järnvägen mellan Åkareplatsen och Svingeln heller. Skulle den verkligen fungera med dubbelled? Den är väldigt trång på vissa partier med skarpa svängar, t ex runt fjärrkylaanläggningen.
Titel: SV: Dubbelledbussar på linje 16 ( Gbg) , utbyte?
Skrivet av: Adrian Langemar skrivet 27 februari 2015, 21:22:23 PM
Tack för svaren. Ska tänka ut ett förslag till nytt linjenät så fort jag hinner.
Titel: SV: Dubbelledbussar på linje 16 ( Gbg) , utbyte?
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 27 februari 2015, 21:28:08 PM
Kör man bara framåt och det finns tillräckliga utrymmen för vändning och hållplatser som rymmer fordonet ser jag inga problem med att köra en 24 meters buss
Titel: SV: Dubbelledbussar på linje 16 ( Gbg) , utbyte?
Skrivet av: janjoh skrivet 27 februari 2015, 21:39:22 PM
Det stämmer, på den tiden gick linje 17 på odinsgatan.

Behovet av dubbelledbuss där är kanske inte lika stort nu då den har 5 min trafik i rusningstrafik.

Men jag funderade på ditt förslag om dubbelled på linje 50 och det skulle nog funka, i alla fall på den västra delen mot Frölunda men det borde funka även på södra vägen och korsvägen. Linje 16 dras ju om hit ibland, under Göteborgsvarvet?

Linje 25 har behov av dubbelled på sträckan Länsmansgården -Wieselgrensgatan-Hjalmar-Brunnsparken. Så får se om det kanske blir  ;)


Men visst är det så att dubbelledbussarna måste ha dispens eller tillstånd så de kan inte köra vart som helst eller hur är det?
Titel: SV: Dubbelledbussar på linje 16 ( Gbg) , utbyte?
Skrivet av: Calle skrivet 04 mars 2015, 21:38:06 PM
Citat från: janjoh skrivet 25 februari 2015, 11:21:32 AM
Den första generationen av dubbelledbussar som levererades 2003-2004 för trafik på linje 16 mellan Eketrägatan-Högsbohöjd faller väl för åldersstrecket snart. Vet någon om det är nya beställda från Volvo?  :-\ 
De börjar vara rejält slitna i både motor och leden när de kämpar sig fram på en linje med 26000-35000 resenärer per vardag.

Är det några bussar, utöver de som nämns ovan, som är slitna, skitiga och gamla, så är det Nettbuss B12BLE 8500 här i Göteborg. Bussarna är snart 13 år gamla, och det förvånar mig att dom får köra inom miljözonen. Även Flygbussarna (Airport Coaches) är rejält nerkörda, såg nr 13 på Nisse Terminalen idag, med karosskador bak.
Titel: SV: Dubbelledbussar på linje 16 ( Gbg) , utbyte?
Skrivet av: janjoh skrivet 05 mars 2015, 15:57:37 PM
 Håller med om att Flygbussarna (Airport Coaches) har slitna bussar och tar överpriser för sina resor. 129 kr för en ENKEL resa Arlanda-City eller 99:- Landvetter-Göteborg är ett högt pris när bussarna ofta är fullsatta. Tycker också de borde gå längre i städerna på returresan ( dvs från flygplatsen)så man slipper byta till andra färdmedel. Exempelvis till Hjalmar Brantingsplatsen i Göteborg eller till Slussen i Stockholm.
Titel: SV: Dubbelledbussar på linje 16 ( Gbg) , utbyte?
Skrivet av: joacimw skrivet 05 mars 2015, 21:08:23 PM
Citat från: Calle skrivet 04 mars 2015, 21:38:06 PM
Är det några bussar, utöver de som nämns ovan, som är slitna, skitiga och gamla, så är det Nettbuss B12BLE 8500 här i Göteborg. Bussarna är snart 13 år gamla, och det förvånar mig att dom får köra inom miljözonen. Även Flygbussarna (Airport Coaches) är rejält nerkörda, såg nr 13 på Nisse Terminalen idag, med karosskador bak.

bättre med en sliten buss än att turen blir inställd , sen tycker ja personligen att gamla bussar håller bättre,men ja förstår inte hur dom kan få köra B12BLE inom miljözonen?
Titel: SV: Dubbelledbussar på linje 16 ( Gbg) , utbyte?
Skrivet av: Calle skrivet 05 mars 2015, 21:30:41 PM
Citat från: janjoh skrivet 05 mars 2015, 15:57:37 PM
Håller med om att Flygbussarna (Airport Coaches) har slitna bussar och tar överpriser för sina resor. 129 kr för en ENKEL resa Arlanda-City eller 99:- Landvetter-Göteborg är ett högt pris när bussarna ofta är fullsatta. Tycker också de borde gå längre i städerna på returresan ( dvs från flygplatsen)så man slipper byta till andra färdmedel. Exempelvis till Hjalmar Brantingsplatsen i Göteborg eller till Slussen i Stockholm.

Vilken årsmodell har Flygbussarna (Airport Coaches) i Göteborg? Vet så mycket som att det 8700:or. Dom har samma knackiga ljud som de flesta B12BLE också har, och dessa rycker också vid växling. Jag håller fullständigt med att dom är dyra, förköp är billigast.
Titel: SV: Dubbelledbussar på linje 16 ( Gbg) , utbyte?
Skrivet av: Calle skrivet 05 mars 2015, 21:34:17 PM
Citat från: joacimw skrivet 05 mars 2015, 21:08:23 PM
bättre med en sliten buss än att turen blir inställd , sen tycker ja personligen att gamla bussar håller bättre,men ja förstår inte hur dom kan få köra B12BLE inom miljözonen?

Jag trodde ett kort tag att Nettbuss i Göteborg, som bl.a. kör Röd Express och "SNU" = Stenungsund Express , hade avvecklat sina B12BLE, som alltså är snart 13 år gamla. Dom är väldigt slitna och skitiga (ursäkta uttrycket), och bussarna saknar isolering under motorrummet. Har dessa möjligen blivit uppgraderade, för att få trafikera miljözonen?

Vad gäller linje 16, som denna tråd inleddes med, så kommer nog dom första dubbellederna att falla för ålderssträcket inom nått år eller så. Håller med att dom är illa skötta, och motorn är kass.
Titel: SV: Dubbelledbussar på linje 16 ( Gbg) , utbyte?
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 05 mars 2015, 22:21:39 PM
Citat från: Calle skrivet 05 mars 2015, 21:30:41 PM
Vilken årsmodell har Flygbussarna (Airport Coaches) i Göteborg? Vet så mycket som att det 8700:or. Dom har samma knackiga ljud som de flesta B12BLE också har, och dessa rycker också vid växling. Jag håller fullständigt med att dom är dyra, förköp är billigast.

Årsmodellen framgår av inventerianumret. Är de två första siffrorna 08 så är bussen från 2008 och är de 14 är den från 2014.
Titel: SV: Dubbelledbussar på linje 16 ( Gbg) , utbyte?
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 06 mars 2015, 10:22:58 AM
Citat från: Calle skrivet 05 mars 2015, 21:34:17 PM
Jag trodde ett kort tag att Nettbuss i Göteborg, som bl.a. kör Röd Express och "SNU" = Stenungsund Express , hade avvecklat sina B12BLE, som alltså är snart 13 år gamla. Dom är väldigt slitna och skitiga (ursäkta uttrycket), och bussarna saknar isolering under motorrummet. Har dessa möjligen blivit uppgraderade, för att få trafikera miljözonen?

Vad gäller linje 16, som denna tråd inleddes med, så kommer nog dom första dubbellederna att falla för ålderssträcket inom nått år eller så. Håller med att dom är illa skötta, och motorn är kass.

Om du läst hela tråden hade du sett att dubbelledbussarna är uppgraderade till Euro 5 och godkända till 2020 :-)
Titel: SV: Dubbelledbussar på linje 16 ( Gbg) , utbyte?
Skrivet av: danneh skrivet 06 mars 2015, 22:12:58 PM
Börjar dock undra om de kommer hålla tills dess? Är ju rejält nergångna nu, och känns som det skulle krävas en stor genomgång för att kunna fixa det?
Titel: SV: Dubbelledbussar på linje 16 ( Gbg) , utbyte?
Skrivet av: janjoh skrivet 09 mars 2015, 15:32:09 PM
Det tror jag nog krävs en motorrevision på GS 801-804, 4801-4809 om de ska orka några år till. De är slöa i gången. Dynorna har de dock bytt ut i många bussar till det nyare mönstret som även finns i Stockholm, grön/svart.
Titel: SV: Dubbelledbussar på linje 16 ( Gbg) , utbyte?
Skrivet av: Bussfanatikern skrivet 10 mars 2015, 00:07:29 AM
Citat från: janjoh skrivet 09 mars 2015, 15:32:09 PM
Det tror jag nog krävs en motorrevision på GS 801-804, 4801-4809 om de ska orka några år till. De är slöa i gången. Dynorna har de dock bytt ut i många bussar till det nyare mönstret som även finns i Stockholm, grön/svart.

Du menar väl "före detta" GS 801-804 som numera är Veolia 4100-4103. 4801-4809 finns inte utan det fortsätter med Veolia 4104-4110 som tidigare var GS 805-811 och Veolia 4111-4120. Dom sistnämnda kom när Veolia redan hade haft trafiken i ett år och hann således aldrig rulla hos GS innan.

Alla dubbelledade bussar har det nya stolstyget. 4111-4120 hade det redan från början och på 4100-4110 så bytte man till det i efterhand.

4100-4110 är sega och ryckiga i gången precis som du säjer och samma sak gäller enkelledade 3874-3882. Dessa har dock inte fått det nya stolstyget ännu men det börjar bli dags att byta till detta nu då det gamla är bra slitet och blekt.
Titel: SV: Dubbelledbussar på linje 16 ( Gbg) , utbyte?
Skrivet av: Calle skrivet 11 mars 2015, 00:05:46 AM
Citat från: Bussfanatikern skrivet 10 mars 2015, 00:07:29 AM
Du menar väl "före detta" GS 801-804 som numera är Veolia 4100-4103. 4801-4809 finns inte utan det fortsätter med Veolia 4104-4110 som tidigare var GS 805-811 och Veolia 4111-4120. Dom sistnämnda kom när Veolia redan hade haft trafiken i ett år och hann således aldrig rulla hos GS innan.

Alla dubbelledade bussar har det nya stolstyget. 4111-4120 hade det redan från början och på 4100-4110 så bytte man till det i efterhand.

4100-4110 är sega och ryckiga i gången precis som du säjer och samma sak gäller enkelledade 3874-3882. Dessa har dock inte fått det nya stolstyget ännu men det börjar bli dags att byta till detta nu då det gamla är bra slitet och blekt.

Håller med, 3874-3882 trafikerar mycket "min linje", och jag kan hålla med om att det ljusblåa stolstyget är blekt och slitet. Dessa är fruktansvärt sega i gången, så jag håller med även där. Dom rycker och växlar hysteriskt, till såväl passagerares som förares förtret. Det må hända att man ska skylla detta på Volvo, men då B9S ej tillverkas längre, lär det finns ett behov av reservdelar ett bra tag framöver. B9S växlar hårt och tvärt, och vissa individer av dessa är värre än andra.

4100-4110 tror jag komma ett ersättas av Volvo gasled 7900, det finns knappast ekonomi för att göra en revision på dubbellederna.
Titel: SV: Dubbelledbussar på linje 16 ( Gbg) , utbyte?
Skrivet av: Bussfanatikern skrivet 11 mars 2015, 23:12:31 PM
Citat från: Calle skrivet 11 mars 2015, 00:05:46 AM
Håller med, 3874-3882 trafikerar mycket "min linje", och jag kan hålla med om att det ljusblåa stolstyget är blekt och slitet. Dessa är fruktansvärt sega i gången, så jag håller med även där. Dom rycker och växlar hysteriskt, till såväl passagerares som förares förtret. Det må hända att man ska skylla detta på Volvo, men då B9S ej tillverkas längre, lär det finns ett behov av reservdelar ett bra tag framöver. B9S växlar hårt och tvärt, och vissa individer av dessa är värre än andra.

4100-4110 tror jag komma ett ersättas av Volvo gasled 7900, det finns knappast ekonomi för att göra en revision på dubbellederna.

Dåligt underhåll är en av dom största anledningarna till att motorerna blir sega och växellådorna blir ryckiga så pass tidigt. Jag tror dock inte att 4100-4110 kommer att bytas ut eftersom man nyligen har uppgraderat deras avgasrening till Euro-5, vilket kostade multum.
Alla dubbelledade bussar ägs ju dessutom av Västtrafik samt Göteborgs Stad och inte av Veolia själva. Så jag antar att det är dom som har betalat för den här åtgärden och en eventuell rekonditionering skulle då troligen också bekostas av just Västtrafik och Göteborgs Stad.