Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Stefan P skrivet 23 februari 2015, 18:37:23 PM

Titel: Krav från Länstrafik företag?
Skrivet av: Stefan P skrivet 23 februari 2015, 18:37:23 PM
Hej

Vilka Länstrafik företag har de mest hårda kraven på bussar, tex Lågentree och ålderskrav på bussarna?

Vilka Länstrafik företag ligger i den andra änden av skalan och vilka ligger mitt i?

mvh Stefan P
Titel: SV: Krav från Länstrafik företag?
Skrivet av: bisquit skrivet 23 februari 2015, 19:26:36 PM
Det är väl Västtrafik som har hårdast krav. Iaf i Göteborg..
Titel: SV: Krav från Länstrafik företag?
Skrivet av: Ersa skrivet 23 februari 2015, 19:45:33 PM
Den yngsta medelåldern på linjetrafikbussar finns i regel i norra halvan av landet, medan motsatsen brukar finnas inom Stockholms län. Västtrafik är väl den huvudman i södra halvan av landet har som hårdast ålderskrav, medan Skånetrafiken brukar toppa listan över dyra specialkrav som t.ex färgkrav på inredning, stolstyg och gardiner, samt i vilken färg destinationsskylten ska lysa.
Titel: SV: Krav från Länstrafik företag?
Skrivet av: Sundås skrivet 23 februari 2015, 19:47:07 PM
Det beror ju lite på hur man menar. Det förändras ju över tid också allt eftersom tekniken utvecklas.

Kalmar Länstrafik låg i framkant 2008 när trafiken upphandlades här, och kraven på lågentré m.m. gjorde att hela fordonsflottan byttes ut.

Länstrafiken Kronobergs upphandling var nya avtal började sommaren 2013 gjorde också att i princip hela länets bussar byttes ut. De hade i och för sig legat nästan längst ner på "listan" över krav tidigare eftersom det var ett gammalt avtal.