(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Nobina_5944_NOBS_20150217_zpsqih1tzao.jpg)
Hej,
Sedan en tid tillbaka finns f.d. Skaraborgsvagnarna 5941 och 5944 i Norrtälje, lackrerade i SL-utförande (rött).
Här är en bild på 5944. Notera att den fortfarande är Västtrafikblå under luckan in fronten.
Jag har för mig att Bussmicke tidigare visat bild på systervagn 5941 i Norrtäljetrafiken.
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 18 februari 2015, 12:41:08 PM
Sedan en tid tillbaka finns f.d. Skaraborgsvagnarna 5941 och 5944 i Norrtälje, lackrerade i SL-utförande (rött).
Här är en bild på 5944. Notera att den fortfarande är Västtrafikblå under luckan in fronten.
Jag har för mig att Bussmicke tidigare visat bild på systervagn 5941 i Norrtäljetrafiken.
5941 UCA067 är registrerad på Fridströms Busstrafik.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 februari 2015, 16:32:45 PM
5941 UCA067 är registrerad på Fridströms Busstrafik.
Tack för uppgiften. Fridströms bussar syns en del i Norrtäljetrafiken, t ex linje 647. Bussmickes bild på 5941 föreställer bussen på linje 631. Jag visste inte att Fridströms även trafikerar linjer från Norrtälje mot andra destinationer än Rimbo numera.
Jag vet att Fridströms tidigare bl a trafikerade linjerna 621 och 641 från Norrtälje mot Åkersberga respektive Hallstavik.
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 18 februari 2015, 16:58:10 PM
Tack för uppgiften. Fridströms bussar syns en del i Norrtäljetrafiken, t ex linje 647. Bussmickes bild på 5941 föreställer bussen på linje 631. Jag visste inte att Fridströms även trafikerar linjer från Norrtälje mot andra destinationer än Rimbo numera.
Jag vet att Fridströms tidigare bl a trafikerade linjerna 621 och 641 från Norrtälje mot Åkersberga respektive Hallstavik.
Bussmickes bild är från 2014-12-12 och Fridströms tog över bussen enligt fordonsregistret 2014-12-16.
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 18 februari 2015, 16:58:10 PM
Jag visste inte att Fridströms även trafikerar linjer från Norrtälje mot andra destinationer än Rimbo numera.
Det gör de! Har inte tillgång till bilden nu, men i alla fall i somras ankom Fridströms Scania Vest Norrtälje som 647, för att sedan ta ett varv på 630 innan hemfärd mot Rimbo igen.
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 18 februari 2015, 16:58:10 PM
Jag visste inte att Fridströms även trafikerar linjer från Norrtälje mot andra destinationer än Rimbo numera.
Jag vet att Fridströms tidigare bl a trafikerade linjerna 621 och 641 från Norrtälje mot Åkersberga respektive Hallstavik.
På rak arm kommer jag på att Fridströms för närvarande kör avgångar på bl.a 620, 621, 630, 634, 639, 646, 647, 648, 649, 658 och 659.
Under januari-februari körde man även fasta avgångar på 665, 666 och 666X för Arriva.
Under 2014 såg det lite annorlunda ut, och då blev det en hel del svängar på bl.a 631, 637, 642, 644, 651, 653 och 655.
Med reservation för att jag kan ha glömt någon linje. Men alla ovanstående är iaf de linjer jag personligen framfört i Fridströms regi. Och då kör jag bara SL-linjer då och då, utöver skolbussarna.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 februari 2015, 17:02:47 PM
Bussmickes bild är från 2014-12-12 och Fridströms tog över bussen enligt fordonsregistret 2014-12-16.
Stämmer bra. Nobina provade själva 5941 i någon vecka i skarp trafik för att se om allt fungerade.
Jag har sett 5941 i går tisdag och i dag onsdag då har den gått som 639 mott Stockholm den har gått i från Hallstavik kl 8.23. Jag har set den på samma avgångs ett antal gånger sen den hamna hos Fridströms.
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 18 februari 2015, 12:41:08 PM
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Nobina_5944_NOBS_20150217_zpsqih1tzao.jpg)
Hej,
Sedan en tid tillbaka finns f.d. Skaraborgsvagnarna 5941 och 5944 i Norrtälje, lackrerade i SL-utförande (rött).
Här är en bild på 5944. Notera att den fortfarande är Västtrafikblå under luckan in fronten.
Jag har för mig att Bussmicke tidigare visat bild på systervagn 5941 i Norrtäljetrafiken.
Notera även att man trots att det bara är 2 vita linjer per sida som skall finnas på denna i övrigt helröda buss lyckats placera dom helt fel, haha världsklass på den ;)
Det där är ett otyg att lämna luckan uppfälld så där, de fäller jag alltid ner innan en bild tas.
Tack för era intressanta svar!
Jag höll tassarna borta från luckan. Man vet aldrig om någon tror att man försöker sabotera eller stjäla bussen ;)
Vad gäller Fridströms turer på 660-linjer, har bolaget fasta turer på dessa och känner ni till vilka turer i så fall?
Handlar det om en ny överenskommelse i samand med nya vintertidtabellen som trädde ikraft i mitten av december 2014?
Trafiken i Kårsta är över för denna gång. Det handlade om förstärkningsavgångar på 665 och 666 under Roslagsbanans förlängda avstängning.
Citat från: eldani skrivet 18 februari 2015, 17:57:32 PM
Jag har sett 5941 i går tisdag och i dag onsdag då har den gått som 639 mott Stockholm den har gått i från Hallstavik kl 8.23. Jag har set den på samma avgångs ett antal gånger sen den hamna hos Fridströms.
Enligt tidtabellen ska denna tur komma 10:13 till Tekniska högskolan, och sedan i torsdags har jag haft bevakning eftersom jag gärna vill ha bild på 5941. Ungefär 10:08 brukar det ankomma en buss, men de tre senaste vardagarna (torsdag, fredag och måndag) har det varit Volvo B9S samtliga gånger. Kan du bekräfta att det har gått andra bussar än 5941 från Hallstavik på denna tur de senaste dagarna? Jag börjar nämligen undra om bussen som ankommer 10:08 verkligen är 10:13-turen som är 5 minuter tidig, eller om det är 9:53-turen som är 15 minuter sen. :P
Citat från: Bussmicke skrivet 19 februari 2015, 00:40:54 AM
Det där är ett otyg att lämna luckan uppfälld så där, de fäller jag alltid ner innan en bild tas.
Kan bara hålla med. En del förare gör så men det ser inte snyggt ut.
5941 hörde hemma på Götenedepån under den senaste tiden i Skaraborg. Den och 5946 var de enda med stel boggi där.
Citat från: Tommy E skrivet 24 februari 2015, 01:04:14 AM
Enligt tidtabellen ska denna tur komma 10:13 till Tekniska högskolan, och sedan i torsdags har jag haft bevakning eftersom jag gärna vill ha bild på 5941. Ungefär 10:08 brukar det ankomma en buss, men de tre senaste vardagarna (torsdag, fredag och måndag) har det varit Volvo B9S samtliga gånger. Kan du bekräfta att det har gått andra bussar än 5941 från Hallstavik på denna tur de senaste dagarna? Jag börjar nämligen undra om bussen som ankommer 10:08 verkligen är 10:13-turen som är 5 minuter tidig, eller om det är 9:53-turen som är 15 minuter sen.
5941 ska i teorin gå på sina tilldelade pass med sin förargrupp, men i praktiken flyttas den runt mer än de andra, då det är den enda boggibussen med bälten och AC som kan sättas in norr om Rimbo när någon av ledvagnarna lagt av. Pga akuta vagnfel är det fortfarande helt omöjligt att mer än kort tid i förväg veta vilka individer som ska gå var.
Det finns inga direkta hålltider i södergående trafik efter Gillingebanan. Visst finns de enligt tidtabellen, men det är fysiskt omöjligt att stanna och tidsreglera vid Danderyds sjukhus utan att korka igen hela terminalen, och vissa tillfälliga försök till detta (enligt SL-krav) ledde till aggressiva klagomål från resenärerna, så kravet försvann snabbt. Detta kan leda till att bussarna blir några få minuter "tidiga" mellan Danderyd och Tekniska.
Att en avgång skulle vara 15 minuter försenad till ändhållplatsen varje dag är naturligtvis helt otänkbart.
Jag rekommenderar samma taktik som bl.a Bussmicke och Kvarne tillämpat runtom landet i åratal: Kommunikation och resor ut till bussens hemmatrakter.
Citat från: ResVille skrivet 24 februari 2015, 01:41:48 AM
5941 hörde hemma på Götenedepån under den senaste tiden i Skaraborg. Den och 5946 var de enda med stel boggi där.
Har vi tur så slipper vi eländet med stela tredjeaxlar på boggivagnar i trånga vägmiljöer så tidigt som 2020... :-\
Citat från: Ersa skrivet 24 februari 2015, 08:33:05 AM
Det finns inga direkta hålltider i södergående trafik efter Gillingebanan. Visst finns de enligt tidtabellen, men det är fysiskt omöjligt att stanna och tidsreglera vid Danderyds sjukhus utan att korka igen hela terminalen, och vissa tillfälliga försök till detta (enligt SL-krav) ledde till aggressiva klagomål från resenärerna, så kravet försvann snabbt. Detta kan leda till att bussarna blir några få minuter "tidiga" mellan Danderyd och Tekniska.
Att en avgång skulle vara 15 minuter försenad till ändhållplatsen varje dag är naturligtvis helt otänkbart.
Jag rekommenderar samma taktik som bl.a Bussmicke och Kvarne tillämpat runtom landet i åratal: Kommunikation och resor ut till bussens hemmatrakter.
Att vara tidig till ändhållplatsen tycker jag inte det är några speciella problem med, så det var inget försök till klagomål från mig. Beträffande förseningar är du välkommen att åka i eftermiddagsrusningen mot Mälaröarna vid 17:30-tiden, så får vi se om du fortfarande tycker att 15 minuters försening varje dag är orimligt. Jag har ingen aning om hur morgontrafiken är norr om stan, så alla funderingar är inte så illa menade.
Om du har sett några av de bildsvep jag visar emellanåt vet du att jag också reser runt och söker upp bussar när det finns tid för det. Du är även välkommen att känna på tempot i de högskolekurser jag läser just nu, och sedan säga hur mycket tid det blir över för att leta upp bussar nästan 10 mil hemifrån. Om man inte vill att bussfotandet ska ligga nere två tredjedelar av året får man faktiskt vara lite alert och passa på när bussarna dyker upp där man själv befinner sig. Att chanserna ökar om man reser i några timmar är inte direkt någon nyhet, men bussfotografering är knappast det enda som tiden ska räcka till.
Citat från: Tommy E skrivet 24 februari 2015, 12:06:13 PM
Att vara tidig till ändhållplatsen tycker jag inte det är några speciella problem med, så det var inget försök till klagomål från mig. Beträffande förseningar är du välkommen att åka i eftermiddagsrusningen mot Mälaröarna vid 17:30-tiden, så får vi se om du fortfarande tycker att 15 minuters försening varje dag är orimligt. Jag har ingen aning om hur morgontrafiken är norr om stan, så alla funderingar är inte så illa menade.
Om du har sett några av de bildsvep jag visar emellanåt vet du att jag också reser runt och söker upp bussar när det finns tid för det. Du är även välkommen att känna på tempot i de högskolekurser jag läser just nu, och sedan säga hur mycket tid det blir över för att leta upp bussar nästan 10 mil hemifrån. Om man inte vill att bussfotandet ska ligga nere två tredjedelar av året får man faktiskt vara lite alert och passa på när bussarna dyker upp där man själv befinner sig. Att chanserna ökar om man reser i några timmar är inte direkt någon nyhet, men bussfotografering är knappast det enda som tiden ska räcka till.
Jag tog inte det du skrev som klagomål, och mitt svar var heller ingen kritik mot dig, utan bara en förklaring på hur trafikupplägget tyvärr ser ut idag. Hur noggrant och logiskt man än planerar vagnsutsättningen, blir det ofta vagnsbyten bara några minuter innan första avgångarna, samt att gott om vagnar byts ut mitt under omloppen pga olika tekniska fel. 5941 är en av de få fordon som är rätt pålitlig, men dessvärre innebär det att den ofta får täcka upp för andra fordon, och blir därmed svårt att spontanhitta.
Citat från: Ersa skrivet 24 februari 2015, 10:18:20 AM
Har vi tur så slipper vi eländet med stela tredjeaxlar på boggivagnar i trånga vägmiljöer så tidigt som 2020... :-\
Det kanske finns någon enstaka 59XX vagn kvar i Skaraborg med stel boggi men jag är inte säker. Vi hade förare som inte gillade dem beroende på att de kände av nacke och axar när de körde dem, samt att det blev en del tryckande på boggilyftet för att gå runt på trånga platser.
Av vad du skriver verkar det som 5941 är något av "lyxbuss" i eran flotta. Den enda boggibussen med AC och bälten? Det är inte illa av en 11 år gammal buss som har fått lämna landsbygden och hamnat i Storstan och SL.
Citat från: Ersa skrivet 24 februari 2015, 12:38:57 PM
Jag tog inte det du skrev som klagomål, och mitt svar var heller ingen kritik mot dig, utan bara en förklaring på hur trafikupplägget tyvärr ser ut idag. Hur noggrant och logiskt man än planerar vagnsutsättningen, blir det ofta vagnsbyten bara några minuter innan första avgångarna, samt att gott om vagnar byts ut mitt under omloppen pga olika tekniska fel. 5941 är en av de få fordon som är rätt pålitlig, men dessvärre innebär det att den ofta får täcka upp för andra fordon, och blir därmed svårt att spontanhitta.
Ok, jag beklagar om mitt svar var överdrivet irriterat, men åka och leta efter bussar brukar jag som sagt göra när tillfälle ges. Sedan tog jag nog i lite för mycket när jag pratade om 15 minuters försening "varje dag" i Mälarötrafiken, men tre dagar i rad kan man mycket väl råka ut för det pga alla köer.
Citat från: Bussmicke skrivet 19 februari 2015, 00:40:54 AM
Det där är ett otyg att lämna luckan uppfälld så där, de fäller jag alltid ner innan en bild tas.
Ajabaja, inte röra om inte föraren gått med på det ;)
Citat från: Tommy E skrivet 24 februari 2015, 14:46:59 PM
Ok, jag beklagar om mitt svar var överdrivet irriterat, men åka och leta efter bussar brukar jag som sagt göra när tillfälle ges. Sedan tog jag nog i lite för mycket när jag pratade om 15 minuters försening "varje dag" i Mälarötrafiken, men tre dagar i rad kan man mycket väl råka ut för det pga alla köer.
Ingen fara. Jag tog inte illa upp. Hade jag kunnat tipsa i god tid vart vissa bussar dyker upp hade jag gjort det, men tyvärr är det svårt.
Citat från: ResVille skrivet 24 februari 2015, 13:54:17 PM
Det kanske finns någon enstaka 59XX vagn kvar i Skaraborg med stel boggi men jag är inte säker. Vi hade förare som inte gillade dem beroende på att de kände av nacke och axar när de körde dem, samt att det blev en del tryckande på boggilyftet för att gå runt på trånga platser.
Av vad du skriver verkar det som 5941 är något av "lyxbuss" i eran flotta. Den enda boggibussen med AC och bälten? Det är inte illa av en 11 år gammal buss som har fått lämna landsbygden och hamnat i Storstan och SL.
11 år är ingen ålder på ett avtal där maxåldern är 16 år. Dock är det ingen stadstrafik den rullar på idag. 639 utgår från Tekniska högskolan som inte ens ligger inom Stockholms miljözon, och rullar huvudsakligen förbi åkrar och skog ute på landsbygden, uppåt 11 mil norr om huvudstaden.
Citat från: Patrik skrivet 24 februari 2015, 15:03:08 PM
Ajabaja, inte röra om inte föraren gått med på det ;)
Är han inte där fäller jag ner, tar en bild,, fäller sedan upp igen.
Ha-haaaaa!!!
(http://tommy.enefalk.se/reportage/2015/02/25/bild2.jpg)