(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/Bussar/Uppsala18247Walling-B_zpsa15ee6a9.jpg)
BAD 822
Scania-Vabis CF 6557 1960 - ursprungligen Uppsala Stads Trafik AB nr 182 och 183 (nedan).
BBL 713
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/Bussar/Uppsala183192Storsjoumlv-B_zps50ef8c31.jpg)
Slakthusbanans viadukt över trafiklederna dominerade i bakgrunden vid slingan där linje 192 (senare 162) vände när Partihallarna inte trafikerades. Här vände också turer på 130E i rusningstid.
Båda bussarna såldes inför insatserna i SL-trafiken, åtminstone 182 tillhörde nog Continentbus....?
Citat från: Hobgoblin skrivet 17 februari 2015, 16:38:06 PM
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/Bussar/Uppsala18247Walling-B_zpsa15ee6a9.jpg)
BAD 822
Scania-Vabis CF 6557 1960 - ursprungligen Uppsala Stads Trafik AB nr 182 och 183 (nedan).
BBL 713
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/Bussar/Uppsala183192Storsjoumlv-B_zps50ef8c31.jpg)
Slakthusbanans viadukt över trafiklederna dominerade i bakgrunden vid slingan där linje 192 (senare 162) vände när Partihallarna inte trafikerades. Här vände också turer på 130E i rusningstid.
Båda bussarna såldes inför insatserna i SL-trafiken, åtminstone 182 tillhörde nog Continentbus....?
Enligt mina noteringar tillhörde såväl 182 som 183 Forsman Sightseeing. Men det var rätt rörigt om ägarna och bussarna såldes också sinsemellan utan att rapporteringen hann med.
Continentbus hörde hemma i Skellefteå men hade också ett garage i Trångsund utanför Stockholm. Verksamheten där såldes sedan till Wasatrafik. Man får inte förväxla Continentbus med Club Continental, men även detta såldes så småningom till Wasatrafik.
Citat från: Hobgoblin skrivet 17 februari 2015, 16:38:06 PM
BBL 713
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/Bussar/Uppsala183192Storsjoumlv-B_zps50ef8c31.jpg)
Slakthusbanans viadukt över trafiklederna dominerade i bakgrunden vid slingan där linje 192 (senare 162) vände när Partihallarna inte trafikerades. Här vände också turer på 130E i rusningstid.
Båda bussarna såldes inför insatserna i SL-trafiken, åtminstone 182 tillhörde nog Continentbus....?
Ahhh, ljuva Årsta. Årstabergsvägen och Skälderviksplan till höger i bakgrunden
/Bussmicke
www.bussmicke.se
Citat från: Hobgoblin skrivet 17 februari 2015, 16:38:06 PM
Scania-Vabis CF 6557 1960 - ursprungligen Uppsala Stads Trafik AB nr 182 och 183 (nedan).
Trevligt, originellt med enkla strålkastare! Hade dessa pyswilson?
/Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 17 februari 2015, 18:36:45 PM
Trevligt, originellt med enkla strålkastare! Hade dessa pyswilson?
/Gunnar
Ja, alla CF vid Uppsala Stads Trafik AB hade Pys-Wilson.
Hej
Var det bara Upsala som hade enkla framljus?
mvh Stefan P
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 februari 2015, 17:00:00 PM
Enligt mina noteringar tillhörde såväl 182 som 183 Forsman Sightseeing. Men det var rätt rörigt om ägarna och bussarna såldes också sinsemellan utan att rapporteringen hann med.
Continentbus hörde hemma i Skellefteå men hade också ett garage i Trångsund utanför Stockholm. Verksamheten där såldes sedan till Wasatrafik. Man får inte förväxla Continentbus med Club Continental, men även detta såldes så småningom till Wasatrafik.
Nej, Uppsala-CF:arna har inte tillhört Continentbus. Kan möjligen ha varit inlånade av Continentbus i Stockholm, men i så fall före 1976(och då gick dom väl kvar i Uppsala?).
Citat från: Greger Larsson skrivet 19 februari 2015, 19:26:34 PM
Nej, Uppsala-CF:arna har inte tillhört Continentbus. Kan möjligen ha varit inlånade av Continentbus i Stockholm, men i så fall före 1976(och då gick dom väl kvar i Uppsala?).
Du svarar mig men det var inte jag som skrev att de skulle ha tillhört Continentbus. Uppsalas äldre CF (180-189, de fyra första ombyggda från konduktörsvagnar) avyttrades 1975 eller 1976. Sedan kom det ett antal till högertrafiken (152, 153, 159, 162, 170 samt 193-197) som gick kvar längre.