Är det aktuellt med nyleveranser av bussar, i och med Nobinas övertagande av busstrafiken på Södertörn?
Trafiken gäller Tyresö/Handen/Ösmo Nynäshamn E23 - med start i juni.
//Peter
Citat från: Peter Rost skrivet 15 februari 2015, 10:12:13 AM
Lite OT, men på tal om Nobina:
Är det aktuellt med nyleveranser av bussar i och med Nobinas övertagande av busstrafiken på Södertörn (E23)?
Javisst, ca 125 vagnar (av 250) har det väl pratats om. Mer vet jag tyvärr inte i dagsläget.
38 Volvo B8RLE 4x2/8900LE
34 Volvo B8RLE 6x2/8900LE
30 Scania Citywide LE ledbuss röd
15 Scania Citywide LE ledbuss blå
Första Scania-ledbussarna börjar byggas nu i februari nere i Polen.
Så det blir en hel del tvåaxligt ändå. Goda nyheter för resenärerna längst ut på smålinjerna att det inte blir boggi precis överallt. :) Även intressant med den rätt stora beställningen av CityWide-led. Dock undrar man ju lite varför de inte beställde CityWide rakt av, även för boggi- och kortvagnarna. Hade inte det kunnat spara pengar i reservdelar och teknik?
Hur många av de fordon som Keolis idag framför i områdena kommer att övergå till Nobina?
Citat från: Ersa skrivet 16 februari 2015, 18:41:11 PM
Så det blir en hel del tvåaxligt ändå. Goda nyheter för resenärerna längst ut på smålinjerna att det inte blir boggi precis överallt. :) Även intressant med den rätt stora beställningen av CityWide-led. Dock undrar man ju lite varför de inte beställde CityWide rakt av, även för boggi- och kortvagnarna. Hade inte det kunnat spara pengar i reservdelar och teknik?
Hur många av de fordon som Keolis idag framför i områdena kommer att övergå till Nobina?
varför skulle de vara en nackdel att köra boggi om de går? visst lite dyrare i drift är de säkert. men just för passagerarna kan jag inte komma på ett vettigt argument till varför en kortvagn skulle vara bättre ur kundsynvinkeln.
Citat från: Ersa skrivet 16 februari 2015, 18:41:11 PM
Så det blir en hel del tvåaxligt ändå. Goda nyheter för resenärerna längst ut på smålinjerna att det inte blir boggi precis överallt. :) Även intressant med den rätt stora beställningen av CityWide-led. Dock undrar man ju lite varför de inte beställde CityWide rakt av, även för boggi- och kortvagnarna. Hade inte det kunnat spara pengar i reservdelar och teknik?
Hur många av de fordon som Keolis idag framför i områdena kommer att övergå till Nobina?
Har noterat att 25 bussar skulle vara kvar men inte om det är Keolis eller rentav Nobinas egna i Tyresö, tyvärr.
Det låter lite med 25 bussar oavsett garage.
Bara i Handen ingår 45 etanolbussar som för närvarande står i Jordbro och jag misstänker att det är ett antal etanolbussar även i Tyresö som ingår i avtalet.
//Fredrik
Citat från: Bese001 skrivet 16 februari 2015, 20:05:09 PM
Har noterat att 25 bussar skulle vara kvar men inte om det är Keolis eller rentav Nobinas egna i Tyresö, tyvärr.
56 vagnar skulle stanna kvar som är Keolis idag. Då är det 45 st Etanol från Jordbro. Men 56 skulle vara från Handen, Jordbro & Ösmo vilka resten är vet jag inte men gissar på dom som vart trängselbussar. Men det är en vild chansning. Sedan va det 95 eller 99 som va från egen vagnpark från Nobina och det som nämnts som ny leveranser.
Citat från: homer skrivet 16 februari 2015, 19:41:01 PM
varför skulle de vara en nackdel att köra boggi om de går? visst lite dyrare i drift är de säkert. men just för passagerarna kan jag inte komma på ett vettigt argument till varför en kortvagn skulle vara bättre ur kundsynvinkeln.
Varför tror du att både dåvarande Swebus och dagens Arriva ser till att endast köra tvåaxligt på Vallentunas norra lokallinjer?
Gick det bra denna vinter då Arriva provade att köra ledvagnar och boggibussar på linje 27 norr om Lindholmen?
Citat från: Ersa skrivet 17 februari 2015, 05:32:25 AM
Varför tror du att både dåvarande Swebus och dagens Arriva ser till att endast köra tvåaxligt på Vallentunas norra lokallinjer?
Gick det bra denna vinter då Arriva provade att köra ledvagnar och boggibussar på linje 27 norr om Lindholmen?
Smala trånga vägar? Svårt att möta andra fordon eller att vända med led/boggi om man åkt fel?
(Min gissning)
Citat från: Bussmicke skrivet 17 februari 2015, 10:06:14 AM
Smala trånga vägar? Svårt att möta andra fordon eller att vända med led/boggi om man åkt fel?
(Min gissning)
Utrymmesproblemet vid vändningar är ju huvudproblemet som måste styra, en ledbuss kräver ju betydligt större yta och helst en vändplan för rundkörning.
Sedan finns det en annan aspekt också, en 2 axlig buss har ett högre drivaxeltryck och klarar sig ofta med sämre däck (Läs allrounddäck) jmf med en treaxlig buss.
Annars är en treaxlig buss med styrd stödaxel smidigare på krokig väg och enklare att vända med.
Oavsett åsikter och teorier från teoretiker står det praktiska resultatet fast. Både när det gäller Norrtälje och Vallentuna kommuner är det uteslutande treaxliga bussar som haft problem på landsbygdsvägarna. Punkt slut.
Citat från: Ersa skrivet 17 februari 2015, 10:58:19 AM
Oavsett åsikter och teorier från teoretiker står det praktiska resultatet fast. Både när det gäller Norrtälje och Vallentuna kommuner är det uteslutande treaxliga bussar som haft problem på landsbygdsvägarna. Punkt slut.
Ingen säger emot dig att en 2 axlad buss skulle ta sig fram bättre på en snöig eller isig väg. Men din ståndpunkt var att 2 axlad buss var bättre ur resenärens synvinkel och det är det jag ifrågasätter...
Krokiga landsvägar som är smalare än 6 meter håller jag helt med om att man bör undvika boggi, men inte för framkomligheten på vinterväglag utan för att den skär betydligt mer i kurvorna och är allmänt osmidig när de är trångt
Citat från: Ersa skrivet 17 februari 2015, 10:58:19 AM
Oavsett åsikter och teorier från teoretiker står det praktiska resultatet fast. Både när det gäller Norrtälje och Vallentuna kommuner är det uteslutande treaxliga bussar som haft problem på landsbygdsvägarna. Punkt slut.
Det jag skrev var bara en gissning utan att veta 100%, skrev det jag tyckte verka logiskt
Citat från: homer skrivet 17 februari 2015, 11:16:43 AM
Ingen säger emot dig att en 2 axlad buss skulle ta sig fram bättre på en snöig eller isig väg. Men din ståndpunkt var att 2 axlad buss var bättre ur resenärens synvinkel och det är det jag ifrågasätter...
Krokiga landsvägar som är smalare än 6 meter håller jag helt med om att man bör undvika boggi, men inte för framkomligheten på vinterväglag utan för att den skär betydligt mer i kurvorna och är allmänt osmidig när de är trångt
Inte här i forumet, nej. Det menade jag inte heller! :) Men på annat håll blir man ju ibland mörkrädd av många direkt olämpliga förslag från personer som man undrar om de ens varit ute i verkligheten någon gång.
Det jag åsyftade med "resenärens synvinkel" är att resenären slipper oroa sig för att denne inte kommer fram pga att bussen körs fast eller glider av vägen. Har man ersättningstrafiken mellan Lindholmen och Kårsta i färskt minne, så är det ju inte så svårt att bli rätt negativ till teoretikernas fascination för att tvinga ut alltför långa och olämpliga tätortsbussmodeller ute i skogarna.
Citat från: Ersa skrivet 17 februari 2015, 11:58:37 AM
Inte här i forumet, nej. Det menade jag inte heller! :) Men på annat håll blir man ju ibland mörkrädd av många direkt olämpliga förslag från personer som man undrar om de ens varit ute i verkligheten någon gång.
Det jag åsyftade med "resenärens synvinkel" är att resenären slipper oroa sig för att denne inte kommer fram pga att bussen körs fast eller glider av vägen. Har man ersättningstrafiken mellan Lindholmen och Kårsta i färskt minne, så är det ju inte så svårt att bli rätt negativ till teoretikernas fascination för att tvinga ut alltför långa och olämpliga tätortsbussmodeller ute i skogarna.
Ingen skulle vara gladare än mig om man slutade köra Ledbussar i skogen, så jag håller helt med...
En 2 axlad buss med dörr 1+1+0 går väl utan större bekymmer få in 45 stolar i medans de gamla fjollorna i Norrtälje har 43 om jag inte minns fel ::), men SL är SL och kräver ju 1+1+1 även på 12 meters bussar även om det bara är 3 stolsrader mellan dörr 2 och 3, helt idiotiskt
Citat från: homer skrivet 17 februari 2015, 11:16:43 AM
Ingen säger emot dig att en 2 axlad buss skulle ta sig fram bättre på en snöig eller isig väg. Men din ståndpunkt var att 2 axlad buss var bättre ur resenärens synvinkel och det är det jag ifrågasätter...
Krokiga landsvägar som är smalare än 6 meter håller jag helt med om att man bör undvika boggi, men inte för framkomligheten på vinterväglag utan för att den skär betydligt mer i kurvorna och är allmänt osmidig när de är trångt
Detta beror ju inte alls på att bussen är treaxlig utan enbart på att den har stel stödaxel.
En buss med styrbar stödaxel skär inte alls i kurvorna och har en mindre vändradie än en kortare 2 axlig buss.
Ett verkligt exempel, på en 4 m väg har jag inga problem att backa in på en anslutande (90 grader) väg som är 3 m bred och vända med en 13,5 m buss med styrbar stödaxel, med en 2 axlig 12 m buss får man både tjuva med vänster bakhjul över gräsmattan + ta om en gång för att inte sätta höger bakhörn i eken som står några meter in efter avtagsvägen.
Jag har ju själv haft förmånen att köra på vägarna runt Vallentuna-Lindholmen-Kårsta-Rimbo på -80 talet och ledbuss var väl inte det fordon som var mest lämpat men skulle man bara köra rakt igenom gick det väl ann, däremot fanns inga passande vändmöjligheter så vanlig 2 axlig buss var att föredra och vägarna har ju knappast blivit så mkt bättre på 30 år :-)
En sammanfattning är att en ledbuss kräver utrymme för rundkörning vid vändning, endast ett fåtal förare lär klara att backvända, en 3 axlig buss med stel stödaxel kräver betydligt större utrymme vid vändning och på kurvig väg jämfört med en dito med styrbar stödaxel, en 2 axlig buss har bättre framkomlighet med halka och i snö med allrounddäck och behöver inte diffspärr jmf med en 3 axlig och kräver mindre av föraren.
Vägarna ser idag nog ut som de gjorde för 30 år sedan, både i Roslagen samt ute på Södertörn. Dock har snöröjningen och halkbekämpningen blivit sämre, samtidigt som bussarna blivit allt längre med fler axlar och sämre vinteregenskaper.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 17 februari 2015, 12:32:03 PM
Detta beror ju inte alls på att bussen är treaxlig utan enbart på att den har stel stödaxel.
En buss med styrbar stödaxel skär inte alls i kurvorna och har en mindre vändradie än en kortare 2 axlig buss.
Ett verkligt exempel, på en 4 m väg har jag inga problem att backa in på en anslutande (90 grader) väg som är 3 m bred och vända med en 13,5 m buss med styrbar stödaxel, med en 2 axlig 12 m buss får man både tjuva med vänster bakhjul över gräsmattan + ta om en gång för att inte sätta höger bakhörn i eken som står några meter in efter avtagsvägen.
Jag har ju själv haft förmånen att köra på vägarna runt Vallentuna-Lindholmen-Kårsta-Rimbo på -80 talet och ledbuss var väl inte det fordon som var mest lämpat men skulle man bara köra rakt igenom gick det väl ann, däremot fanns inga passande vändmöjligheter så vanlig 2 axlig buss var att föredra och vägarna har ju knappast blivit så mkt bättre på 30 år :-)
En sammanfattning är att en ledbuss kräver utrymme för rundkörning vid vändning, endast ett fåtal förare lär klara att backvända, en 3 axlig buss med stel stödaxel kräver betydligt större utrymme vid vändning och på kurvig väg jämfört med en dito med styrbar stödaxel, en 2 axlig buss har bättre framkomlighet med halka och i snö med allrounddäck och behöver inte diffspärr jmf med en 3 axlig och kräver mindre av föraren.
ja 13,5 meters boggi är smidigare än 12 meters 2 axel, MEN 14,8 meter boggi med eller utan styrbar boggi är klumpigare och skär i kurvor. Och ja--- styrbar 3:e axel är ljusår bättre än stel 14,8 men fortfarande sämre än 2:axlad
Citat från: Ersa skrivet 17 februari 2015, 12:52:00 PM
Vägarna ser idag nog ut som de gjorde för 30 år sedan, både i Roslagen samt ute på Södertörn. Dock har snöröjningen och halkbekämpningen blivit sämre, samtidigt som bussarna blivit allt längre med fler axlar och sämre vinteregenskaper.
I slutänden så beror ju mkt på vilken utrustning man beställer till sina bussar och vilka däck och andra hjälpmedel man utrustar dem med.
Det är ju eller var ju inte så att de treaxliga 8500 dåvarande Swebus hade på Gotland fram till 2009 var utrustade på samma sätt som de i SL området :-)
Det är ju en kostnadsfråga med styrbara stödaxlar, riktiga vinterdäck vid behov dubbade, OnSpot och till sist tillgång till lösa kedjor. då har man hårdvaran som krävs, sedan behövs det mjukvara d.v.s. förare med adekvat utbildning.
Citat från: homer skrivet 17 februari 2015, 13:03:32 PM
ja 13,5 meters boggi är smidigare än 12 meters 2 axel, MEN 14,8 meter boggi med eller utan styrbar boggi är klumpigare och skär i kurvor. Och ja--- styrbar 3:e axel är ljusår bättre än stel 14,8 men fortfarande sämre än 2:axlad
Och vad jag förstår så är det bara 14,8 meters av dom boggi bussar som är beställda.
Citat från: Ersa skrivet 17 februari 2015, 12:52:00 PM
Vägarna ser idag nog ut som de gjorde för 30 år sedan, både i Roslagen samt ute på Södertörn. Dock har snöröjningen och halkbekämpningen blivit sämre, samtidigt som bussarna blivit allt längre med fler axlar och sämre vinteregenskaper.
Jo vägarna är i stort sätt dom samma på Södertörn iallafall dom 15 år jag vart buss förare. Flera orsaker beror nog på fler kortvagnar än du trodde först. Jag skulle inte vilja köra boggi på 852 till Torö, 856 till Lisö, 836 till Norrby, 839 sträckan Kanalbron-Hotellbryggan-Smådalarö, 869 sträckan Kanalbron-Hotellbryggan & 845 till Västra Bondäng och det är för allt för smala vägar och dålig plats vid vändning. 846 är också en linje som det kan va trångt på och speciellt under sommar säsongen. Finns säkert fler anledningar till många kortvagnar. Som tex 832 som har lågt antal resande och behöver bara kortvagn egentligen. Att det vart blandad vagnpark är för att Ösmo & Estö skall i fortsättningen vara ett Volvo område och Tyresö, Handen & Jordbro vara blandat. Personligen är jag glad för fler Volvo bussar än allt j***a Scania.
Ändrade en felstavning.
Är det inte 856 till Lisö?
Nog en liten felskrivning bara. Visst är det 856 som går till Lisö medan 854 är stadslinjen i Nynäs.
Kan det vara så att 856 har hetat 854 tidigare? Jag har nämligen för mig att sista siffran på vissa hållplatsskyltar längs linjen är en 4:a som har klistrats över med en 6:a.
Citat från: Tommy E skrivet 17 februari 2015, 18:42:46 PM
Kan det vara så att 856 har hetat 854 tidigare? Jag har nämligen för mig att sista siffran på vissa hållplatsskyltar längs linjen är en 4:a som har klistrats över med en 6:a.
På länskartan från 1973 var linjenumren till Lisö 732 & 737. På samma karta från 1975 var linjenumren 848 & 851.
Ursäkta det rejält långa hoppet tillbaka i tiden. 8)
Citat från: Bussmicke skrivet 17 februari 2015, 13:31:14 PM
Är det inte 856 till Lisö?
Sorry Micke. Allmänt förvirrad kille å tryckfelsnisse från mina fingrar.
Citat från: Ersa skrivet 17 februari 2015, 19:05:14 PM
På länskartan från 1973 var linjenumren till Lisö 732 & 737. På samma karta från 1975 var linjenumren 848 & 851.
Ursäkta det rejält långa hoppet tillbaka i tiden. 8)
Trevligt! Nu när du säger det kan det nog mycket väl vara en 1:a och inte en 4:a jag såg under klisterlappen. Det var ett tag sedan jag tittade på detta, så jag får göra en ny inspektion nästa gång jag är i området. :P
Jag hittade den här bilden (tagen 2008) i arkivet, man kanske kan gissa på att det en gång i tiden har stått 848 och 851. :)
(http://tommy.enefalk.se/ovrigt/maren.jpg)
Citat från: Tommy E skrivet 17 februari 2015, 20:42:45 PM
Jag hittade den här bilden (tagen 2008) i arkivet, man kanske kan gissa på att det en gång i tiden har stått 848 och 851. :)
Snarare 851 och 856. Senast det gick två linjer till Lisö gick 851 Lisö-Spångbro och 856 gick Lisö-Stora Vika-Norsbol-Älgviken-Ösmo. Linjen till Ösmo lades sedan ned och 851 bytte nummer till 856. :)
Citat från: Kristian skrivet 17 februari 2015, 21:22:58 PM
Snarare 851 och 856. Senast det gick två linjer till Lisö gick 851 Lisö-Spångbro och 856 gick Lisö-Stora Vika-Norsbol-Älgviken-Ösmo. Linjen till Ösmo lades sedan ned och 851 bytte nummer till 856. :)
Precis så minns jag det också.
Citat från: Matte skrivet 16 februari 2015, 21:16:41 PM
56 vagnar skulle stanna kvar som är Keolis idag. Då är det 45 st Etanol från Jordbro. Men 56 skulle vara från Handen, Jordbro & Ösmo vilka resten är vet jag inte men gissar på dom som vart trängselbussar. Men det är en vild chansning. Sedan va det 95 eller 99 som va från egen vagnpark från Nobina och det som nämnts som ny leveranser.
Tidigare har det nämnts totalt ca 250 bussar för avtalet. Om det nu kommer nyleveranser på 117 bussar och att siffran stämmer med ca 100 bussar ingår som "ägs" av SL (som idag används av både Keolis och Nobina) blir det ju att Nobina behåller ca 30-40 egna bussar.
Citat från: Walter skrivet 18 februari 2015, 08:59:45 AM
Tidigare har det nämnts totalt ca 250 bussar för avtalet. Om det nu kommer nyleveranser på 117 bussar och att siffran stämmer med ca 100 bussar ingår som "ägs" av SL (som idag används av både Keolis och Nobina) blir det ju att Nobina behåller ca 30-40 egna bussar.
En inte alltför vild gissning är väl att dagens stomblå och röda scaniabussar i Tyresö får vara kvar.
Citat från: DEB skrivet 18 februari 2015, 10:39:12 AM
En inte alltför vild gissning är väl att dagens stomblå och röda scaniabussar i Tyresö får vara kvar.
men 15 nya scania ledbussar som blir blå... blir de befintliga blåa boggi vagnarna röda tro?
Citat från: homer skrivet 18 februari 2015, 11:08:32 AM
men 15 nya scania ledbussar som blir blå... blir de befintliga blåa boggi vagnarna röda tro?
Det blir svårt att ersätta 24 boggibussar med 15 ledbussar :-) men sannolikt blir några röda.
Alla gamlingar äldre än 2005 lär ju ryka, de äldsta blir nog de B9S som SL finansierat delvis.
Citat från: DEB skrivet 18 februari 2015, 10:39:12 AM
En inte alltför vild gissning är väl att dagens stomblå och röda scaniabussar i Tyresö får vara kvar.
Dessa är ju en del av de bussar som blir kvar då de finansierats av SL
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 18 februari 2015, 11:45:20 AM
Det blir svårt att ersätta 24 boggibussar med 15 ledbussar :-) men sannolikt blir några röda.
Alla gamlingar äldre än 2005 lär ju ryka, de äldsta blir nog de B9S som SL finansierat delvis.
Inte så konstigt eftersom en av linjerna försvinner när 872 ska bli en röd linje.
Citat från: Andreas Lundqvist skrivet 18 februari 2015, 12:46:34 PM
Inte så konstigt eftersom en av linjerna försvinner när 872 ska bli en röd linje.
Den tar inte 9 bussar (inkl teknisk reserv), ska man klara sig med typ 13-14 tursatta fordon krävs nog en ganska rejäl nerdragning i turutbudet på 873 o 875 i peaktid genom att styra över till 813 resp 815 med utökad trafik där.
Det gäller ju att fylla bussarna så mkt som möjligt men inte så att man ständigt får stående på motorvägen.
Citat från: Tommy E skrivet 17 februari 2015, 20:42:45 PM
Jag hittade den här bilden (tagen 2008) i arkivet, man kanske kan gissa på att det en gång i tiden har stått 848 och 851. :)
(http://tommy.enefalk.se/ovrigt/maren.jpg)
Citat från: Kristian skrivet 17 februari 2015, 21:22:58 PM
Snarare 851 och 856. Senast det gick två linjer till Lisö gick 851 Lisö-Spångbro och 856 gick Lisö-Stora Vika-Norsbol-Älgviken-Ösmo. Linjen till Ösmo lades sedan ned och 851 bytte nummer till 856. :)
Gamla linje 856 (Ösmo-Norsbol-St Vika-Lisö) hette först 851X. Antagligen är det en 1'a och ett X under klisterlappen med 6'an (man ser att klisterlappen täcker mer än bara den överklistrade siffran). Och på den övre raden har det troligtvis, precis som Kristian skriver, stått 851.
Citat från: Carl skrivet 18 februari 2015, 16:35:04 PM
Gamla linje 856 (Ösmo-Norsbol-St Vika-Lisö) hette först 851X. Antagligen är det en 1'a och ett X under klisterlappen med 6'an (man ser att klisterlappen täcker mer än bara den överklistrade siffran). Och på den övre raden har det troligtvis, precis som Kristian skriver, stått 851.
Det låter rimligt! När tillfälle ges ska jag titta närmare på skyltarna, om ingen annan hinner före.
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 16 februari 2015, 20:12:33 PM
Det låter lite med 25 bussar oavsett garage.
Bara i Handen ingår 45 etanolbussar som för närvarande står i Jordbro och jag misstänker att det är ett antal etanolbussar även i Tyresö som ingår i avtalet.
//Fredrik
Nu har jag fått reda på via Lokal Info vilka bussar som skall stanna kvar i Handen, Jordbro & Ösmo. Det är 3601—3640, 3673—3677, 6619—6627 & 6651—6664.
Sedan när jag va på möte med Nobina senast så sade dom att dom blå boggi bussarna skulle flyttas till Handen/Jordbro efter dom blivit lackerade röda.
Citat från: Matte skrivet 17 mars 2015, 11:52:57 AM
Nu har jag fått reda på via Lokal Info vilka bussar som skall stanna kvar i Handen, Jordbro & Ösmo. Det är 3601—3640, 3673—3677, 6619—6627 & 6651—6664.
Sedan när jag va på möte med Nobina senast så sade dom att dom blå boggi bussarna skulle flyttas till Handen/Jordbro efter dom blivit lackerade röda.
Vill minnas att när bussarna var nya gnällde jag lite här på forumet att de blå vagnarna saknade extraljus på taket.. svaret jag fick om jag inte minns fel var att de ju bara skulle gå på just blåa linjer som uteslutande kördes på vägar med gatubelysning ::)
"klappar mig själv på huvudet och påminner om att de var dumt av Nobina att snåla in på extraljusen då de blev som jag sa..."
Citat från: homer skrivet 17 mars 2015, 11:59:19 AM
Vill minnas att när bussarna var nya gnällde jag lite här på forumet att de blå vagnarna saknade extraljus på taket.. svaret jag fick om jag inte minns fel var att de ju bara skulle gå på just blåa linjer som uteslutande kördes på vägar med gatubelysning ::)
"klappar mig själv på huvudet och påminner om att de var dumt av Nobina att snåla in på extraljusen då de blev som jag sa..."
Tänkte helt ärligt på den konversationen om att ha extra ljus eller inte när dom på Nobina berättade hur planen såg ut då.
Citat från: Matte skrivet 17 mars 2015, 11:52:57 AM
Nu har jag fått reda på via Lokal Info vilka bussar som skall stanna kvar i Handen, Jordbro & Ösmo. Det är 3601—3640, 3673—3677, 6619—6627 & 6651—6664.
Sedan när jag va på möte med Nobina senast så sade dom att dom blå boggi bussarna skulle flyttas till Handen/Jordbro efter dom blivit lackerade röda.
Tack för dessa uppgifter. Kan inte hitta Keolis 6660 på SBH. Vad "heter" den?
Citat från: Bese001 skrivet 17 mars 2015, 19:58:52 PM
Tack för dessa uppgifter. Kan inte hitta Keolis 6660 på SBH. Vad "heter" den?
6660 är en lucka mellan 6651-6659 som är led och 6661-6664 som är normal längd.
Citat från: Matte skrivet 17 mars 2015, 21:04:37 PM
6660 är en lucka mellan 6651-6659 som är led och 6661-6664 som är normal längd.
Misstänkte det men lika bra att kolla :)
Leverans av bättre begagnade bussar från Danmark har inletts till Tyresö, 12 bussar ska komma och hittills har 3 dykt upp på garaget. Tydligen skulle bussarna ursprungligen ha kommit redan i December men att det har dragit ut på tiden. Bussarna är Volvo Boggie vagnar.
Bara 12? Trodde det skulle bli fler.
Är det tänkt att de begagnade tolv boggi-vagnarna Ersätter Tyresö:s äldre Säffle bussarna i 47xx, och 51xx - serien?
5288-90, skall de ersättas?
Det äldsta som sägs bli kvar är B9S:er från 2005
Citat från: Bussmicke skrivet 19 mars 2015, 23:26:54 PM
5288-90, skall de ersättas?
Ja, tillsammans med 47xx , 51xx, 5253, 5458, 5772, 5550 och övriga 55xx B12BLE
Citat från: Andreas Lundqvist skrivet 19 mars 2015, 17:45:36 PM
Leverans av bättre begagnade bussar från Danmark har inletts till Tyresö, 12 bussar ska komma och hittills har 3 dykt upp på garaget. Tydligen skulle bussarna ursprungligen ha kommit redan i December men att det har dragit ut på tiden. Bussarna är Volvo Boggie vagnar.
Såg 3 st sådana vagnar idag i trafik. 3158, 3164 och eventuellt kan den heta 3162 men där kunde jag inte ses sista siffran helt 100%.
Rättat lite stavfel.
3158 var först ut i Onsdag morse.
Även 3162,3164,3166 kommit till tyresö
Citat från: MGA skrivet 20 mars 2015, 13:09:12 PM
3158 var först ut i Onsdag morse.
Även 3162,3164,3166 kommit till tyresö
Vilken buss har vilket reg. nummer?
Bara nummer säger inte så mycket. När det kommer nytt/Beg från annat håll vill man gärna ha reg. nummer också.
Vilket reg. numemr har de skulle det stå.
Dessa ex-Finländare (Nä Danmark var det!), är de B12BLE / 8500? Dörrställning? :)
Citat från: Fredrik Klint skrivet 20 mars 2015, 21:15:16 PM
Dessa ex-Finländare, är de B12BLE / 8500? Dörrställning? :)
Danmark var det
Så var det... ;D
3158 = EPC 576 , 3162 = TLL 697 , 3164 = EPC 583 , 3166 = EPC 488
///
MGA
Citat från: Bussmicke skrivet 20 mars 2015, 15:06:59 PM
Vilken buss har vilket reg. nummer?
Tyvärr så körde jag själv buss å mötte dessa på Tyresövägen/RV 73 under Fredagsmorgonen så uppfatta reg nr e inte det lättaste. ;)
Men lyckligtvis kunde någon hjälpa dig med det. :)
Citat från: MGA skrivet 20 mars 2015, 13:09:12 PM
3158 var först ut i Onsdag morse.
Även 3162,3164,3166 kommit till tyresö
Aha men Måndag-Onsdag körde jag inte nått på Tyresövägen/RV 73 å kunde inte se nån av dom.
Citat från: MGA skrivet 21 mars 2015, 07:15:23 AM
3158 = EPC 576 , 3162 = TLL 697 , 3164 = EPC 583 , 3166 = EPC 488
///
MGA
Tack, då är det bara att ta reda på det danska numret kvar.
Citat från: MGA skrivet 21 mars 2015, 07:15:23 AM
3158 = EPC 576 , 3162 = TLL 697 , 3164 = EPC 583 , 3166 = EPC 488
///
MGA
Hej! TLL 697 är en Kabe husvagn från 2005 enligt bilregistret. Någon siffra/bokstav felavläst?
Citat från: MGA skrivet 21 mars 2015, 07:15:23 AM
3158 = EPC 576 , 3162 = TLL 697 , 3164 = EPC 583 , 3166 = EPC 488
///
MGA
Det är ur serien Nobina DK 6050-6059 för de är borta från listan hos Myldretid.dk.
3158 EPC576 = 6051 XC88261
3162 TLL697 eg. nummer är fel, tillhör en vid Cabby 52 från 2003
3164 EPC583 = 6057 XC88267
3166 EPC488 = 6059 XC88269
Citat från: Bussmicke skrivet 21 mars 2015, 10:22:46 AM
Det är ur serien Nobina DK 6050-6059 för de är borta från listan hos Myldretid.dk.
3158 EPC576 = 6051 XC88261
3162 TLL697 eg. nummer är fel, tillhör en vid Cabby 52 från 2003
3164 EPC583 = 6057 XC88267
3166 EPC488 = 6059 XC88269
Enligt uppgift är det 3157 fd 6050 t.om 3176 fd 6069 i ordning (ovanligt nog)
Citat från: Bese001 skrivet 21 mars 2015, 10:19:37 AM
Hej! TLL 697 är en Kabe husvagn från 2005 enligt bilregistret. Någon siffra/bokstav felavläst?
[/quote
Sorry ... TTL 697
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 21 mars 2015, 10:26:25 AM
Enligt uppgift är det 3157 fd 6050 t.om 3176 fd 6069 i ordning (ovanligt nog)
Jaha, de tolv blev alltså 20...? ;)
3162
(http://bussmicke.1g.fi/gallery/Bussar/Danmark/Nobina/6000/Nobina+6055+Lyngby+station+2014-09-05.jpg/_img1280.jpg)
3164
(http://bussmicke.1g.fi/gallery/Bussar/Danmark/Nobina/6000/Nobina+6057+Vejlebrovej,Ish%C3%B8j+2014-09-04.jpg/_img1280.jpg)
3166
(http://bussmicke.1g.fi/gallery/Bussar/Danmark/Nobina/6000/Nobina+6059+Lyngby+station+2014-09-05.jpg/_img1280.jpg)
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 21 mars 2015, 10:26:25 AM
Enligt uppgift är det 3157 fd 6050 t.om 3176 fd 6069 i ordning (ovanligt nog)
6060-6069 finns kvar i listan hos Myldritd.dk
http://myldretid.dk/busbasen/opslag.php?ejer=Nobina%20Danmark&vis%5B%5D=ejer&vis%5B%5D=intnr&vis%5B%5D=regnr&vis%5B%5D=findreg&vis%5B%5D=doerpl&vis%5B%5D=chasstp&vis%5B%5D=karrtp&vis%5B%5D=chassnr&vis%5B%5D=karrnr&vis%5B%5D=gar&sorter%5B%5D=intnr&startnr=50&antal=50
Citat från: Bussmicke skrivet 21 mars 2015, 11:28:06 AM
6060-6069 finns kvar i listan hos Myldritd.dk
http://myldretid.dk/busbasen/opslag.php?ejer=Nobina%20Danmark&vis%5B%5D=ejer&vis%5B%5D=intnr&vis%5B%5D=regnr&vis%5B%5D=findreg&vis%5B%5D=doerpl&vis%5B%5D=chasstp&vis%5B%5D=karrtp&vis%5B%5D=chassnr&vis%5B%5D=karrnr&vis%5B%5D=gar&sorter%5B%5D=intnr&startnr=50&antal=50
Ja 2009.orna var ju redan avställda sedan tidigare :-) 6060 o framåt är från 2010 och dessa har ju varit i trafik
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 21 mars 2015, 11:36:53 AM
Ja 2009.orna var ju redan avställda sedan tidigare :-) 6060 o framåt är från 2010 och dessa har ju varit i trafik
Se mitt inlägg ovan med bilder. De var i trafik i början av september i alla fall.
6052, 6054-6060 fotade jag i Ishøj, Buddinge och Lyngby då.
Citat från: Bussmicke skrivet 21 mars 2015, 11:39:56 AM
Se mitt inlägg ovan med bilder. De var i trafik i början av september i alla fall.
6052, 6054-6060 fotade jag i Ishøj, Buddinge och Lyngby då.
Ställdes av i december i samband med nytt avtal enligt de uppgifter jag fått
Citat från: Fredrik Klint skrivet 21 mars 2015, 10:48:32 AM
Jaha, de tolv blev alltså 20...? ;)
Om nu Tyresö bara ska ha 12 kanske de resterande hamnar i ösmo eller så när avtalet börjar. Detta är bara min gissning.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 21 mars 2015, 11:41:08 AM
Ställdes av i december i samband med nytt avtal enligt de uppgifter jag fått
Just ja, avtalen börjar den tiden där nere. Brukar ofta vara så?
Såg en sån där igår nylackad och fin.. :-)
vad är de för motor och växellåda i dessa danskar?
Citat från: homer skrivet 21 mars 2015, 14:47:35 PM
vad är de för motor och växellåda i dessa danskar?
Motor vet jag inte men de har både manuell och automatisk låda från början men är "fixade" så endast den automatiska går att använda numer.
Det är väl DH 12-340 med I-shift
Dessa fd Danska har väl inte dörrbroms heller ?? Danska bussar har väl fortfarande inte det som standard ??
Dessa är förregistrerade, eller i vissa fall tagna i trafik.
De som saknar regnr är heller inte förregistrerade...ännu
3157 EPC581
3158 EPC576
3159 SBD259
3160 SCF979
3161 SCG481
3162 TTL697
3163 SCG547
3164 EPC583
3165
3166 EPC488
3167 SLR475
3168 SLU946
3169 DYX563
3170
3171 BUS872
3172
3173
3174
3175 DZK660
3176
/SBH
(http://www.svenskbusshistoria.se/images/upload/A63533.jpg)
(http://www.svenskbusshistoria.se/images/upload/A63534.jpg)
Mycket trevligt, lite mer miljö runt bussarna skulle vara trevligt. :)
gnäll gnäll gnäll :)
Du vet jag gillar bussar, inte miljö - och dessutom gillar jag till viss del "Ej i trafik"
:D
Ha ha, smaken är som baken delad och tur är väl det. Tänk om alla skulle göra exakt lika. :)
Citat från: Bussmicke skrivet 25 mars 2015, 23:27:34 PM
Mycket trevligt, lite mer miljö runt bussarna skulle vara trevligt. :)
Föredömligt typsnitt på linjenumret. Mycket tydligt.
Kaj
Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 25 mars 2015, 22:54:56 PM
Dessa är förregistrerade, eller i vissa fall tagna i trafik.
De som saknar regnr är heller inte förregistrerade...ännu
3157 EPC581
3158 EPC576
3159 SBD259
3160 SCF979
3161 SCG481
3162 TTL697
3163 SCG547
3164 EPC583
3165
3166 EPC488
3167 SLR475
3168 SLU946
3169 DYX563
3170
3171 BUS872
3172
3173
3174
3175 DZK660
3176
/SBH
Varför detta lustiga hopp i numreringen? Man började med 30XX (igen) för de övertagna bussarna- och kom upp till 3020? - och sen hoppar man till 3157???
Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 25 mars 2015, 22:54:56 PM
Dessa är förregistrerade, eller i vissa fall tagna i trafik.
De som saknar regnr är heller inte förregistrerade...ännu
3157 EPC581
3158 EPC576
3159 SBD259
3160 SCF979
3161 SCG481
3162 TTL697
3163 SCG547
3164 EPC583
3165
3166 EPC488
3167 SLR475
3168 SLU946
3169 DYX563
3170
3171 BUS872
3172
3173
3174
3175 DZK660
3176
/SBH
Kul att de följer de de fd. Dandska numren i nummerordning som det nämndes tidigare 3157/6050 - 3176/6069
Citat från: virtual1 skrivet 26 mars 2015, 09:31:16 AM
Varför detta lustiga hopp i numreringen? Man började med 30XX (igen) för de övertagna bussarna- och kom upp till 3020? - och sen hoppar man till 3157???
Det kommer att klarna framöver, och då blir allt logiskt....
Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 26 mars 2015, 11:12:35 AM
Det kommer att klarna framöver, och då blir allt logiskt....
Som så alltid finns det en förklaring till allt även om jag inte vet den nu.
Citat från: Bussmicke skrivet 26 mars 2015, 11:33:06 AM
Som så alltid finns det en förklaring till allt även om jag inte vet den nu.
Vad jag hört så ska detta "hopp" fyllas och jämnas ut av andra övertagna bussar av Nobina..
Citat från: AdmirT skrivet 26 mars 2015, 12:17:27 PM
Vad jag hört så ska detta "hopp" fyllas och jämnas ut av andra övertagna bussar av Nobina..
Ser man på, det är ju ett antal som skall tas över i somamr men jag tänker inte sitta och spekulera vad som blir vad så jag väntar och ser och gör min fotolista när man vet.
Citat från: AdmirT skrivet 26 mars 2015, 12:17:27 PM
Vad jag hört så ska detta "hopp" fyllas och jämnas ut av andra övertagna bussar av Nobina..
Ett antal vagnar kommer ju från Keolis...
Citat från: Walter skrivet 26 mars 2015, 13:27:46 PM
Ett antal vagnar kommer ju från Keolis...
De skulle ju jag gissat ha fått nummer i 24XX/25XX-serien då istället, men vad vet jag?
Citat från: virtual1 skrivet 26 mars 2015, 14:11:29 PM
De skulle ju jag gissat ha fått nummer i 24XX/25XX-serien då istället, men vad vet jag?
Jag vet inte men med tanke på att ex Finländarna hamnade i 3-serien till Tyresö och nu danskarna också gör det så är det kanske även så att de som komer över från Keolis hamnar där. Dock övertar man ju inte 150 bussar från Keolis men oftas brukar ju inte alla nummer alltid återbesättas och det ser ju ut att komma fler från Danmark än de fd 6050-6069 som visats i denna tråd.
Att man sedan kanske borde ha fortsatt i 24-serien är ju en annan sak, är det något vi ser så är det ju att logik inte finns, nu har man ju på sistone även lagt in begagnade bussar i 09 och 69 serierna. Det finns ju även ett hopp mellan de övertagna bussarna i Helsingborg och Malmö som jag inte vet vad det var tanken med.
Citat från: Walter skrivet 26 mars 2015, 14:37:08 PM
Det finns ju även ett hopp mellan de övertagna bussarna i Helsingborg och Malmö som jag inte vet vad det var tanken med.
Det var tanken att bussarna som skulle övertas från BL i Borås skulle haft nummerserien 2302-2354 men nu är detta överklagat och hur det blir har jag ingen aning om.
Kanske lite off-topic, men för en oinitierad icke-stockholmare, är det någon skillnad mellan de blå och röda bussarna?
Hej
Blå bussar kör sk.stomlinjer tex. linje 2,4 och 676 där det mycket folk.
Övriga linjenätet köres av röda bussar.
Med vänlig hälsning Stefan P
Citat från: Bussborg skrivet 26 mars 2015, 18:13:08 PM
Kanske lite off-topic, men för en oinitierad icke-stockholmare, är det någon skillnad mellan de blå och röda bussarna?
Förstår dig helt eftersom det tog lång tid för mig också att förstå vad skillnad på en blå och en röd buss var. Dessutom är det inte lätt för en Malmöbo att förstå detta så lätt :) En blå buss är en stombuss som knyter ihop och kör mellan de stora terminalerna där i de flesta fall T-bana finns. Dessutom angör en blå buss inte alla hållplatser under resans gång, tex småhållplatser. Undantag är linje 1-4 i innerstaden. Dessa bussar brukar ha många passagerare ombord, speciellt under rusningstrafik. Man ska dock nämna att det även brukar gå röda bussar på blå omlopp, ett tydligt exempel är linje 179 mellan Sollentuna och Vällingby. En blå linje har alltid en 7:a i mitten, tex 676, 677, 178 osv.. Så har åtminstone jag förstått detta koncept.
Hej!
EPC 383 torde vara 3165. Den är i trafik 150316 hos Nobina Tyresö. Saknas i listan.
6 stycken Volvo B7RLE 4x2 8700 LE från 2010 är också förregistrerade och importerade.......
EOG: 712, 726, 752,758,789 och 846
Citat från: Bese001 skrivet 26 mars 2015, 19:38:14 PM
Hej!
EPC 383 torde vara 3165. Den är i trafik 150316 hos Nobina Tyresö. Saknas i listan.
6 stycken förregistrerade Volvo B7RLE 4x2 8700 LE från 2010 är också förregistrerade och importerade.......
EOG: 712, 726, 752,758,789 och 846
Från Norge, EOG712 är tex ex 1108 LJ 38862
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 26 mars 2015, 19:45:35 PM
Från Norge, EOG712 är tex ex 1108 LJ 38862
Trevligt, börjar bli riktigt intressant det här. Der fram emot den fullständiga listan under våren
Citat från: Stefan P skrivet 26 mars 2015, 18:23:33 PM
Hej
Blå bussar kör sk.stomlinjer tex. linje 2,4 och 676 där det mycket folk.
Övriga linjenätet köres av röda bussar.
Med vänlig hälsning Stefan P
Tack för era svar! Intressant!
Citat från: AdmirT skrivet 26 mars 2015, 19:19:41 PM
Förstår dig helt eftersom det tog lång tid för mig också att förstå vad skillnad på en blå och en röd buss var. Dessutom är det inte lätt för en Malmöbo att förstå detta så lätt :) En blå buss är en stombuss som knyter ihop och kör mellan de stora terminalerna där i de flesta fall T-bana finns. Dessutom angör en blå buss inte alla hållplatser under resans gång, tex småhållplatser. Undantag är linje 1-4 i innerstaden. Dessa bussar brukar ha många passagerare ombord, speciellt under rusningstrafik. Man ska dock nämna att det även brukar gå röda bussar på blå omlopp, ett tydligt exempel är linje 179 mellan Sollentuna och Vällingby. En blå linje har alltid en 7:a i mitten, tex 676, 677, 178 osv.. Så har åtminstone jag förstått detta koncept.
Citat från: Bese001 skrivet 26 mars 2015, 19:38:14 PM
Hej!
EPC 383 torde vara 3165. Den är i trafik 150316 hos Nobina Tyresö. Saknas i listan.
6 stycken Volvo B7RLE 4x2 8700 LE från 2010 är också förregistrerade och importerade.......
EOG: 712, 726, 752,758,789 och 846
Hittade tio stycken på SBH. Slog på kul på EOG712, enligt TS har den dörrar 1-2-0. Känns inte riktigt SL-aktigt men vem vet :)
Citat från: Fredrik Klint skrivet 28 mars 2015, 23:44:07 PM
Hittade tio stycken på SBH. Slog på kul på EOG712, enligt TS har den dörrar 1-2-0. Känns inte riktigt SL-aktigt men vem vet :)
Systern 1104 https://www.flickr.com/photos/cedlind/6946360829/in/photostream/
Citat från: yngrot skrivet 23 mars 2015, 21:44:51 PM
Dessa fd Danska har väl inte dörrbroms heller ?? Danska bussar har väl fortfarande inte det som standard ??
Jo, dørbremse er nu også lovpligtigt i Danmark - så de har dørbremser.
Citat från: Bussmicke skrivet 21 mars 2015, 11:28:06 AM
6060-6069 finns kvar i listan hos Myldritd.dk
http://myldretid.dk/busbasen/opslag.php?ejer=Nobina%20Danmark&vis%5B%5D=ejer&vis%5B%5D=intnr&vis%5B%5D=regnr&vis%5B%5D=findreg&vis%5B%5D=doerpl&vis%5B%5D=chasstp&vis%5B%5D=karrtp&vis%5B%5D=chassnr&vis%5B%5D=karrnr&vis%5B%5D=gar&sorter%5B%5D=intnr&startnr=50&antal=50
6050-6069 er udrangeret i december 2014, men 6060-6069 kører - eller har kørt som lånevogne på grund af forsinket leverancer af nye busser.
Og så synes jeg at det er helt okay at ex. danske busser nu kører rundt i danske farver, for da de kørte i Danmark (6050-6059), der kørte de i svenske farver. :)
Hej
Bussar med dörrställning 1 - 2 - 0, EOG 712 kanske bygggs om med en bakdörr till, vilket skedde med 4423 - 4425 ifrån Uppland till Tyresö?
mvh Stefan P
Citat från: Stefan P skrivet 30 mars 2015, 17:26:16 PM
Hej
Bussar med dörrställning 1 - 2 - 0, EOG 712 kanske bygggs om med en bakdörr till, vilket skedde med 4423 - 4425 ifrån Uppland till Tyresö?
mvh Stefan P
Tänkte tanken men då det rör sig om nyimporter, borde det inte vara enklare att bygga om först och sen registrera? Annars måste de ombesiktigas men å andra sidan är det kanske inte så märkvärdigt.
3162 såg jag i Slussen idag ca 05.40 när jag körde min 6426 på stomlinje 474. Blev nyfiken på det udda numret i Nobina vagnparken. Men alla mina frågor är redan besvarade på vårt fina forum :)
Citat från: Stefan P skrivet 30 mars 2015, 17:26:16 PM
Hej
Bussar med dörrställning 1 - 2 - 0, EOG 712 kanske bygggs om med en bakdörr till, vilket skedde med 4423 - 4425 ifrån Uppland till Tyresö?
mvh Stefan P
Fast Vegorna med dörrställning 1-1-0 som kom långt senare byggdes ju inte om.
Citat från: Bese001 skrivet 26 mars 2015, 19:38:14 PM
Hej!
EPC 383 torde vara 3165. Den är i trafik 150316 hos Nobina Tyresö. Saknas i listan.
6 stycken Volvo B7RLE 4x2 8700 LE från 2010 är också förregistrerade och importerade.......
EOG: 712, 726, 752,758,789 och 846
EOG810
EOG782
EOG806
EOG738
EOG789
EOG752
EOG758
EOG712
EOG726
EOG846
Reggade på Nobina Karlstad 150414
// Anders
Ahaa måste vara de vita bussarna jag såg på garaget i Karlstad som stod inomhus. Tittade inte på dem, såg dem på håll
Citat från: Bussmicke skrivet 19 april 2015, 13:59:25 PM
Ahaa måste vara de vita bussarna jag såg på garaget i Karlstad som stod inomhus. Tittade inte på dem, såg dem på håll
O hade du gjort det hade vi haft invnr på dom nu - skäms...bussfotograf som du är ;-)
Nu skall jag vara riktigt snäll eftersom det börjar närma sig o bussar har börjat dyka upp hos återförsäljarna:
Nyleveranser till E23 Södertörn:
3040-3077 8900LE 4x2
3078-3111 8900LE 6x2
3112-3126 Citywide LEA (borde vara blå)
3127-3156 Citywide LEA (borde vara röda)
3157-3176 8500LE 6x2 (ex DK)
De två Optare-bussarna har jag inte klurat ut vagnsnummer på, ej heller om de ex-norska bussarna skall till Södertörn eller inte.
Övertagna bussar blir i serien 2470-2536...vill inte ännu säga vilken som är vilken eftersom det ju kan ändras innan numrena kommit på.
SBH undercover :)
Tack, då kan arbetet med en fotolista påbörjas. :)
Bussmicke.se Tacksam. :)
Citat från: Anders Lundén skrivet 19 april 2015, 13:44:09 PM
EOG810
EOG782
EOG806
EOG738
EOG789
EOG752
EOG758
EOG712
EOG726
EOG846
Reggade på Nobina Karlstad 150414
// Anders
Hmm tillfälliga gäster eller? Värmlandsavtalet var ju bara nya bussar sades det...
Då kan jag också vara snäll! ;)
3112 OZX571
3123 SPF982
Citat från: Fredrik Klint skrivet 19 april 2015, 18:30:15 PM
Då kan jag också vara snäll! ;)
3112 OZX571
3123 SPF982
hehe du tror du ska bräda mig eller :p?
3113 RAD280
3114 XXW642
3115 XUA999
3116 USM379
3117 TRX607
3119 HXH573
Jag kan oxå åka till Länna & Jordbro o spana :D
Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 19 april 2015, 20:38:36 PM
hehe du tror du ska bräda mig eller :p?
3113 RAD280
3114 XXW642
3115 XUA999
3116 USM379
3117 TRX607
3119 HXH573
Jag kan oxå åka till Länna & Jordbro o spana :D
Haha lägg ut det på din sida då! ;)
Citat från: Fredrik Klint skrivet 19 april 2015, 21:51:26 PM
Haha lägg ut det på din sida då! ;)
hahaa...va? Innan dom är inregistrerade i trafik? Skulle inte tro det....
Inte direkt en ny buss men Nobina 7261 är nu i trafik igen men i en trevlig Röd "lack" istället för den tidigare blå.
Mötte 3125 och 3127 norr om Jönköping på förmiddagen, båda blå.
Då antar jag med tanke på 7261 ovan här att Omnilink Blåbuss blir röda så slipper man köpa lika månya nya kort/boggivagnar
Citat från: Bussmicke skrivet 21 april 2015, 11:50:49 AM
Då antar man med tanke på 7261 ovan här att Omnilink Blåbuss blir röda så slipper man köpa lika månya nya kort/boggivagnar
Jo det skulle lackeras många blå boggi bussar och portioneras ut på Handen, Jordbro och Tyresö. Om det gällde alla deras blå boggi bussar eller bara vissa vet jag inte.
Det kommer lite olika uppgifter om vilka, hur många och vilka Nobina-nummer övertagna bussar skall få.
Så en reservation för att det inte är som jag skrev med nummer i mitt inlägg innan, utan vi får se när det närmar sig.
Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 22 april 2015, 18:05:57 PM
Det kommer lite olika uppgifter om vilka, hur många och vilka Nobina-nummer övertagna bussar skall få.
Så en reservation för att det inte är som jag skrev med nummer i mitt inlägg innan, utan vi får se när det närmar sig.
Den info vi fått som förare är att 3601 — 3640, 3673 — 3677, 6619 — 6627 & 6651 — 6664 är dom som skall övertas i det nya avtalet. Resten skrotas eller placeras ut på Keolis övriga depåer. Sen kommer bussarna kanske inte ha den placerings ort dom har idag hos Keolis förutom dom som finns i Björknäs. Tänker på tex 36XX och 66XX.
Hej!
Ingen som fått kläm på luckorna avseende danskimporterna?
3170, 3172-74 och 3176.
Med kläm menar jag regnr, förstås :)
3175 rullar i Södertälje (Har sett en bild på Facebook). Vilka fler finns där?
Citat från: Bussmicke skrivet 29 april 2015, 10:17:49 AM
3175 rullar i Södertälje (Har sett en bild på Facebook). Vilka fler finns där?
Ingen numera. 3175 kördes tbx till Tyresö idag. Dom lånade 6461 som fått åka tbx till Södertälje.
///
MGA
Tack för svar
Citat från: Bese001 skrivet 27 april 2015, 19:08:53 PM
Hej!
Ingen som fått kläm på luckorna avseende danskimporterna?
3170, 3172-74 och 3176.
Med kläm menar jag regnr, förstås :)
3176 EPJ382
Citat från: Ted S skrivet 21 april 2015, 11:41:28 AM
Mötte 3125 och 3127 norr om Jönköping på förmiddagen, båda blå.
3127 var felmärkt. 3112-3126 ska vara blå.
Citat från: Anders Lundén skrivet 02 maj 2015, 15:00:36 PM
3176 EPJ382
Ingen som sett 3170, 3172-3174? Eller har de inte kommit?
imorse rullade epn263 på 401:an kommer inte ihåg inv. nummer men de var en ny 8900LE 6x2 med dörr 1+2+1
Citat från: Bese001 skrivet 18 maj 2015, 18:43:40 PM
Ingen som sett 3170, 3172-3174? Eller har de inte kommit?
3171 har jag sett på bild uppställd i Jordbro eller Huddinge. BUS872.
Citat från: homer skrivet 18 maj 2015, 21:06:19 PM
imorse rullade epn263 på 401:an kommer inte ihåg inv. nummer men de var en ny 8900LE 6x2 med dörr 1+2+1
3084
3081 & 3084 gjorde en smyg premiär igår i Tyresö.
///
MGA
Danskbussarna rullade väldigt mycket precis när dom var nya till Tyresö, men nu verkar dom ha blivit avställda allihopa utom någon enstaka.
Testade man dom bara så dom funkade ett tag eller, och nu undanställda i väntan på avtalsstart?
Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 20 maj 2015, 08:49:00 AM
Danskbussarna rullade väldigt mycket precis när dom var nya till Tyresö, men nu verkar dom ha blivit avställda allihopa utom någon enstaka.
Testade man dom bara så dom funkade ett tag eller, och nu undanställda i väntan på avtalsstart?
senast igår sågs flera av dem på 401
Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 20 maj 2015, 08:49:00 AM
Danskbussarna rullade väldigt mycket precis när dom var nya till Tyresö, men nu verkar dom ha blivit avställda allihopa utom någon enstaka.
Testade man dom bara så dom funkade ett tag eller, och nu undanställda i väntan på avtalsstart?
Jag ser flera av dom nästan varje dag jag arbetar. Men om det är 2-3 st man ser i repris varje gång eller om det är alla kan jag inte svara på. Tycker mig ha läst från Nobina som blir min nya arbetsgivare så ska några av det som köpts in eller flyttats till Södertörn sättas i trafik i Tyresö för se hur drift säkerheten är.
Hej,
Jag kan ha missat något, men visst pratas det om stomlinjeblå bussar till Handen och Jordbro?
Är det tänkt att Handen/Jordbro ska trafikera stomlinjer till Tyresö eller är det tänkt att stomlinje(r) ska införas i Haninge kommun?
Jag vet att det tidigare diskuterades att Handenlinje 807 skulle göras om till stomlinje 877.
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 20 maj 2015, 12:55:02 PM
Hej,
Jag kan ha missat något, men visst pratas det om stomlinjeblå bussar till Handen och Jordbro?
Är det tänkt att Handen/Jordbro ska trafikera stomlinjer till Tyresö eller är det tänkt att stomlinje(r) ska införas i Haninge kommun?
Jag vet att det tidigare diskuterades att Handenlinje 807 skulle göras om till stomlinje 877.
Har inte hört något om blåa bussar till Handen eller Jordbro för att köra Tyresö linjer eller måla om linjer i Haninge kommun. Bara att några ex blå Scania boggi bussar lackas röda för att kunna köras på våra linjer efter dom flyttat från Tyresö. Det blir 20 st Citywide till oss och blandat med nya och begagnade Volvo och Scania av kort, led och boggi varianter som köpts eller flyttas hit. Och 2 olika storlekar av Optare Solo till varsitt garage.
Citat från: Matte skrivet 20 maj 2015, 21:58:57 PM
Har inte hört något om blåa bussar till Handen eller Jordbro för att köra Tyresö linjer eller måla om linjer i Haninge kommun. Bara att några ex blå Scania boggi bussar lackas röda för att kunna köras på våra linjer efter dom flyttat från Tyresö. Det blir 20 st Citywide till oss och blandat med nya och begagnade Volvo och Scania av kort, led och boggi varianter som köpts eller flyttas hit. Och 2 olika storlekar av Optare Solo till varsitt garage.
Hej,
Det förklarar saken. Tack!
Citat från: homer skrivet 20 maj 2015, 10:32:26 AM
senast igår sågs flera av dem på 401
Ja det verkar vara paradlinjen för nya bussar hos Nobina Tyresö.
Spanade lite på Gullmarsplan nu på eftermiddagen utan resultat, men på 401 gick där en hel hög.
Dock inga av dom nya 8900-bussarna var synliga i trafik idag.
Och här är äntligen hela dansk-listan.
Fd Arriva Danmark 6051-6069 i den ordningen enligt nedan
3157 EPC581
3158 EPC576
3159 SBD259
3160 SCF979
3161 SCG481
3162 TTL697
3163 SCG547
3164 EPC583
3165 EPC383
3166 EPC488
3167 SLR475
3168 SLU946
3169 DYX563
3170 SKU829
3171 BUS872
3172 EPJ219
3173 EPJ229
3174 XZB149
3175 DZK660
3176 EPJ382
//SBH
Hinner man få alla nyleveranser i tid, lagom till trafikstarten?
Nobina sköter väl även sommarens tågersättning på Nynäsbanan mellan den 22/6 - 2/8.
//Peter
3112 är nu parkerad i Petterboda, en vacker blå Ledvagn :)
Bjuder på en dassig mobilbild på 3112 som användes för utbildning idag, trevligt att se att lite nytt ersätter fyndhörnan inom kort :)
(https://c2.staticflickr.com/6/5339/17979336306_be0a97f376_b.jpg)
Aha ni har också en fyndhörna på garaget. Det finns i Handen också ;)
Jo det är bra att det byts ut massa begagnat mot finare. Kommer trivas i Volvo kortvagnarna och boggi bussarna. Synd bara att det endast blir Scania på mitt Södertörns garage.
Citat från: Matte skrivet 23 maj 2015, 18:53:31 PM
Aha ni har också en fyndhörna på garaget. Det finns i Handen också ;)
Jo det är bra att det byts ut massa begagnat mot finare. Kommer trivas i Volvo kortvagnarna och boggi bussarna. Synd bara att det endast blir Scania på mitt Södertörns garage.
Du får begära förflyttning ner till oss i Ösmo så blir det 75% fabriksnya vagnar, och bara Volvo. ;)
Klar fördel eftersom det bara blir digitala färdskrivare så vi slipper de där förhatliga pappersbladen. ;D
Citat från: ajox skrivet 24 maj 2015, 09:59:03 AM
Du får begära förflyttning ner till oss i Ösmo så blir det 75% fabriksnya vagnar, och bara Volvo. ;)
Klar fördel eftersom det bara blir digitala färdskrivare så vi slipper de där förhatliga pappersbladen. ;D
blir ösmo helt ledvagns fritt?
Citat från: homer skrivet 24 maj 2015, 10:07:08 AM
blir ösmo helt ledvagns fritt?
Nej, det kommer finnas 4 ledvagnar enligt placeringslistan nedan, eller rättare sagt 3 i Ösmo och 1 i NYGA.
http://www.nobina.com/Global/Pictures/Nobina%20Sverige/%C3%96vrigt/f%C3%B6rdelning%20av%20bussar.pdf
Citat från: ajox skrivet 24 maj 2015, 11:27:40 AM
Nej, det kommer finnas 4 ledvagnar enligt placeringslistan nedan, eller rättare sagt 3 i Ösmo och 1 i NYGA.
http://www.nobina.com/Global/Pictures/Nobina%20Sverige/%C3%96vrigt/f%C3%B6rdelning%20av%20bussar.pdf
Intressant lista. speciellt att Tyresö blir av med nästan alla "trängselbussar" som ser ut att hamna i Handen.
Är dessa två Optare Solo som stationeras i Handen respektive Jordbro tilltänkta enbart för servicelinjen i Handen, som Nobina också tar över? Eller dem även tilltänkta för annan trafik? Intressant att det dessutom rör sig om endast en buss i respektive garage, dessutom i två olika storlekar. Blir ju onekligen ett par udda fåglar.
Citat från: Daniel P skrivet 24 maj 2015, 15:55:40 PM
Är dessa två Optare Solo som stationeras i Handen respektive Jordbro tilltänkta enbart för servicelinjen i Handen, som Nobina också tar över? Eller dem även tilltänkta för annan trafik? Intressant att det dessutom rör sig om endast en buss i respektive garage, dessutom i två olika storlekar. Blir ju onekligen ett par udda fåglar.
Jag har ingen aning vad dom ska användas till förutom linje 981 i Handen/Brandbergen.
Citat från: ajox skrivet 24 maj 2015, 09:59:03 AM
Du får begära förflyttning ner till oss i Ösmo så blir det 75% fabriksnya vagnar, och bara Volvo. ;)
Klar fördel eftersom det bara blir digitala färdskrivare så vi slipper de där förhatliga pappersbladen. ;D
Nja. Byta bort 5-7 min med bil för att komma till jobbet i JOGA och ha 30 min till ÖSGA e inget jag e sugen på :o
Dock så kommer det finnas 56 st Volvo bussar i Handen så jag tror inte vi kommer bli utan att köra Volvo.
Citat från: Daniel P skrivet 24 maj 2015, 15:55:40 PM
Är dessa två Optare Solo som stationeras i Handen respektive Jordbro tilltänkta enbart för servicelinjen i Handen, som Nobina också tar över? Eller dem även tilltänkta för annan trafik? Intressant att det dessutom rör sig om endast en buss i respektive garage, dessutom i två olika storlekar. Blir ju onekligen ett par udda fåglar.
Ja, och linje 850 som i dagsläget körs av Kerstins Taxi.
Dessa två ska kombineras och köras med samma vagn.
EDIT:
Från början var det tänkt att Kerstins Taxi skulle fortsätta att köra 850, Nobina visste inte att även Servicelinjen 981 ingick i avtalet, när detta sedan uppdagades och Traveller blev uppsagda från kontraktet så hade föraren som kör 981 samma rättigheter att välja om h*n ville följa med över till Nobina.
Då föraren valde att följa med över så valde Nobina att köra även 850 med samma buss, det var tänkt att den skulle stationeras i Ösmo men p.g.a. platsbrist var inte detta optimalt så det blev Jordbro istället.
Varför det finns två bussar vet jag inte men en kanske ska användas till annat och även fungera som reservvagn.
Citat från: Matte skrivet 24 maj 2015, 18:44:51 PM
Nja. Byta bort 5-7 min med bil för att komma till jobbet i JOGA och ha 30 min till ÖSGA e inget jag e sugen på :o
Dock så kommer det finnas 56 st Volvo bussar i Handen så jag tror inte vi kommer bli utan att köra Volvo.
Det är helt klart förståeligt. :)
Citat från: ajox skrivet 24 maj 2015, 19:58:27 PM
Ja, och linje 850 som i dagsläget körs av Kerstins Taxi.
Dessa två ska kombineras och köras med samma vagn.
Aha så Jordbro och/eller Handen ska då köra 850. Lite otippat då det är närmre att tom köra från Ösmo till Trollsta vägskäl/Segersängs Stn än Jordbro och Handen.
Citat från: ajox skrivet 24 maj 2015, 19:59:10 PM
Det är helt klart förståeligt. :)
Men jag va hos er å körde igår. Han med både 847, 848 & 854. Vart ner kallad från Handen som reserv då det va nå strul. 854 va en utmaning att köra ;) Fick bli en back vändning i korsning med ledbuss korsningen Vikingavägen/Lövlundsvägen ;D
Citat från: ajox skrivet 24 maj 2015, 19:58:27 PM
Ja, och linje 850 som i dagsläget körs av Kerstins Taxi.
Dessa två ska kombineras och köras med samma vagn.
EDIT:
Från början var det tänkt att Kerstins Taxi skulle fortsätta att köra 850, Nobina visste inte att även Servicelinjen 981 ingick i avtalet, när detta sedan uppdagades och Traveller blev uppsagda från kontraktet så hade föraren som kör 981 samma rättigheter att välja om h*n ville följa med över till Nobina.
Då föraren valde att följa med över så valde Nobina att köra även 850 med samma buss, det var tänkt att den skulle stationeras i Ösmo men p.g.a. platsbrist var inte detta optimalt så det blev Jordbro istället.
Varför det finns två bussar vet jag inte men en kanske ska användas till annat och även fungera som reservvagn.
Givetvis visste man att 981 ingick i avtalet :-)
Tidigt så fördes förhandlingar om underentreprenör på den linjen, kanske även på 850 men det är jag mer osäker på.
Citat från: Matte skrivet 24 maj 2015, 20:27:50 PM
Aha så Jordbro och/eller Handen ska då köra 850. Lite otippat då det är närmre att tom köra från Ösmo till Trollsta vägskäl/Segersängs Stn än Jordbro och Handen.
Jag editerade in varför det är så i mitt föregående inlägg.
CitatMen jag va hos er å körde igår. Han med både 847, 848 & 854. Vart ner kallad från Handen som reserv då det va nå strul. 854 va en utmaning att köra ;) Fick bli en back vändning i korsning med ledbuss korsningen Vikingavägen/Lövlundsvägen ;D
Det är alltid nåt strul nu, det känns som att alla bara väntar på 19:e juni och övertagandet.
Citat från: ajox skrivet 24 maj 2015, 21:01:23 PM
Det är alltid nåt strul nu, det känns som att alla bara väntar på 19:e juni och övertagandet.
Jo på nått sätt e det samma här. Väntar på övertagandet å få köra lite fräschare prylar. Mycket i vagnparken som e sunkigt i Jordbro och Handen. Hade 2 hemskt slitna 52 vagnar idag. Den ena släppte plastluckor i huvudet på mig å den andra strulade dörrarna på. Känns som vissa bussar väntar på gjutas om till ölburkar och stekpannor.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 24 maj 2015, 20:51:08 PM
Givetvis visste man att 981 ingick i avtalet :-)
Tidigt så fördes förhandlingar om underentreprenör på den linjen, kanske även på 850 men det är jag mer osäker på.
Det var vad jag hörde på fackmötet vi hade förra veckan, att de inte visste, de kanske menade att de inte visste att de måste överta personalen som bemannar den linjen från Traveller, så kan det vara.
Att förhandlingar förts med Kerstins Taxi angående fortsatt trafikering av 850 hörde jag redan på första informationsmötet i slutet av November, men nu har man bestämt att den ska samtrafikeras med närtrafiken.
Citat från: homer skrivet 24 maj 2015, 14:19:28 PM
Intressant lista. speciellt att Tyresö blir av med nästan alla "trängselbussar" som ser ut att hamna i Handen.
Ja, det ser så ut. Tyresö som historiskt sett haft ett stort antal Volvoledvagnar sedan tidigt 80-tal kommer, vad gäller ledvagnar, ha flest Scania.
Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 19 april 2015, 15:13:07 PM
Nu skall jag vara riktigt snäll eftersom det börjar närma sig o bussar har börjat dyka upp hos återförsäljarna:
Nyleveranser till E23 Södertörn:
3040-3077 8900LE 4x2
3078-3111 8900LE 6x2
3112-3126 Citywide LEA (borde vara blå)
3127-3156 Citywide LEA (borde vara röda)
3157-3176 8500LE 6x2 (ex DK)
De två Optare-bussarna har jag inte klurat ut vagnsnummer på, ej heller om de ex-norska bussarna skall till Södertörn eller inte.
Övertagna bussar blir i serien 2470-2536...vill inte ännu säga vilken som är vilken eftersom det ju kan ändras innan numrena kommit på.
SBH undercover :)
Kanon, fotolisrta fixad.
Vilka bussar finns i Handen/Jordbro, Ösmo/Nynäshamn och Tyresö?
Citat från: Bussmicke skrivet 19 juni 2015, 14:36:26 PM
Vilka bussar finns i Handen/Jordbro, Ösmo/Nynäshamn och Tyresö?
Inte komplett, men ändå. Svängde förbi Ösmo som hastigast och följande bussar stod inne:
3045
3046
3047
3048
3051
3074
3076
3077
3078
3080
3081
3099
3100
3101
3103
3104
3110
Utöver dessa stod där även en "vattenskalle" med Busslinknumret kvar, 66-serien.
Citat från: Kristian skrivet 19 juni 2015, 21:58:30 PM
Utöver dessa stod där även en "vattenskalle" med Busslinknumret kvar, 66-serien.
Vad jag förstått det ska alla vagnar som heter 6619-27 och 6651-64 stanna kvar då det tillhör avtalet.