(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/H24HoumlhFeb73Web_zps8oitabtj.jpg)
Lite delar verkar ha tillvaratagits från H24 5459 som här står på Högdalsskroten i feb 1973.
Mvh Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 15 februari 2015, 15:03:16 PM
Lite delar verkar ha tillvaratagits från H24 5459 som här står på Högdalsskroten i feb 1973.
Mvh Gunnar
Fint dokumenterat! Kan den ha varit Södertörns- eller Björknäsbuss på slutet innan skrot? Märkningen tyder eventuellt på det. Någon som vet?
Bara i Handen enligt mina anteckningar. Sedd på Högdalsskroten 16.11.72.
/Hasse
Tackar, det fyllde i en lucka jag hade om placeringarna vid förortsgaragen för H24. De sista som jag inte har någon sådan uppgift om är 5454 och 5502 (båda till skrot 1972/1973). Var kan de ha rullat sina sista km?
Hej.
Någon som vet hur det gick med H 24 5503 /CUP 233 som jag körde väldigt mycket på 70-talet i Hornsberg.
För det mesta som förfogandevagn,extra vagn på mina delade tjänster.
Hälsningar Fd 8612 HB.
Den Capitolen brevid ser ut att få släppt till mer delar :-( Vilken vagn är det?
John.
Citat från: Jan-Peter skrivet 17 februari 2015, 10:03:22 AM
Hej.
Någon som vet hur det gick med H 24 5503 /CUP 233 som jag körde väldigt mycket på 70-talet i Hornsberg.
För det mesta som förfogandevagn,extra vagn på mina delade tjänster.
Hälsningar Fd 8612 HB.
Lidingö-vagn innan Hornsberg. Skrot i januari 1977, sist i trafik troligen mellan november 1976 och januari 1977.
Citat från: Gunnar Berglund skrivet 16 februari 2015, 20:46:14 PM
Tackar, det fyllde i en lucka jag hade om placeringarna vid förortsgaragen för H24. De sista som jag inte har någon sådan uppgift om är 5454 och 5502 (båda till skrot 1972/1973). Var kan de ha rullat sina sista km?
Hittar inga andra uppgifter än att båda bör ha rullat i Handen till slutet. 454 lånades till Björknäs från hösten -71, vet inte för hur lång tid, men var i alla fall tillbaka i Handen vid ett besök där i april -72.
454 sågs i Högdalen första gången i början av november 1972 och 502 i mitten av december.
/Hasse
Citat från: Hobgoblin skrivet 18 februari 2015, 09:30:06 AM
454 sågs i Högdalen första gången i början av november 1972 och 502 i mitten av december.
/Hasse
Intressant, var själv i Högdalen 3 dec-72 och sedan i feb-73. De H24 jag identifierade då var 5457, 5459, 5466 och 5476. Kan den avskalade H24 till vänster i bilden vara 5454 för 5502 är det väl knappast? Kanske fanns det även andra H24 i Högdalen vid dessa tillfällen, jag var nog inte helt observant.
/Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 18 februari 2015, 13:51:17 PM
Intressant, var själv i Högdalen 3 dec-72 och sedan i feb-73. De H24 jag identifierade då var 5457, 5459, 5466 och 5476. Kan den avskalade H24 till vänster i bilden vara 5454 för 5502 är det väl knappast? Kanske fanns det även andra H24 i Högdalen vid dessa tillfällen, jag var nog inte helt observant.
/Gunnar
Den krockade 5483 bör ha varit samtida på skroten.
Mr G
Citat från: Mr H skrivet 18 februari 2015, 16:11:03 PM
Den krockade 5483 bör ha varit samtida på skroten.
Mr G
Ja, det är en jag haft i åtanke även om det knappast är den till vänster i bild. 5483 var väl ordentligt tilltygad i fronten.
/Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 18 februari 2015, 17:34:54 PM
Ja, det är en jag haft i åtanke även om det knappast är den till vänster i bild. 5483 var väl ordentligt tilltygad i fronten.
/Gunnar
Jag har för mig att den var mest krockad i högra delen av fronten, men jag tror inte heller att det är den för så krockad var den, att även andra frontplåter var skadade och då borde man ju inte tagit tillvara på dem. 5457 minns jag dock att den stog någonstans på den här platsen med strippade frontplåtar.
Mr H
Citat från: Mr H skrivet 18 februari 2015, 19:49:16 PM
Jag har för mig att den var mest krockad i högra delen av fronten, men jag tror inte heller att det är den för så krockad var den, att även andra frontplåter var skadade och då borde man ju inte tagit tillvara på dem. 5457 minns jag dock att den stog någonstans på den här platsen med strippade frontplåtar.
Mr H
5457 är det nog inte ty den stod på "berget".
/Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 18 februari 2015, 21:05:10 PM
5457 är det nog inte ty den stod på "berget".
/Gunnar
Men bussarna var väl ganska flexibla på skroten? Där 5459 står lämnade bärgarna av och sedan skickade Johansson upp de på kullen för bränning. När de här kom ut så vill jag minnas att det var ganska så tomt på högen så 5466, 5476 och 5483 skickades väl upp ganska så omgående? På den här vidare bilden ser man mer av H24:an bredvid eller rättare sagt man ser mer men inte så mycket mer! Man kan i alla fall se att det inte är 5483 och det man möjligtvis skulle kunna ta det på är väl om inredningsfärgen är grön eller vit? Tror f.ö att H65A-bussen 6140 t.v är den som smällde i Vårby Allé om jag minns rätt d.v.s samma ställe ungefär som H24 5483.
Mr H
(http://i62.tinypic.com/11rd7ya.jpg)
Citat från: Mr H skrivet 19 februari 2015, 12:32:44 PM
Men bussarna var väl ganska flexibla på skroten? Där 5459 står lämnade bärgarna av och sedan skickade Johansson upp de på kullen för bränning. När de här kom ut så vill jag minnas att det var ganska så tomt på högen så 5466, 5476 och 5483 skickades väl upp ganska så omgående? På den här vidare bilden ser man mer av H24:an bredvid eller rättare sagt man ser mer men inte så mycket mer! Man kan i alla fall se att det inte är 5483 och det man möjligtvis skulle kunna ta det på är väl om inredningsfärgen är grön eller vit? Tror f.ö att H65A-bussen 6140 t.v är den som smällde i Vårby Allé om jag minns rätt d.v.s samma ställe ungefär som H24 5483.
Mr H
Jag menade att 5457 stod på berget vid ett och samma tillfälle som den okända avskalade H24:an stod t.v. om 5459. Detta var den 3 dec 1972 då jag förutom bilden i denna länk:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,57437.0.html
tog en bild snarlik den du visar nu.
Spännande om någon har svaret på vilken den avskalade H24:an är!
/Gunnar
Följande H24 kom till i Högdalen under den aktuella perioden (alltså senare än 457, 466 och 476):
Mellan 17/10 och 4/11: 454 och 483, därefter men före 16/11: 459, därefter men före 18/12: 502, därefter men före 1/4-73: 464, 470 (och H23 423).
Allt enligt egna observationer vilkas noggrannhet säkert skulle kunna ifrågasättas, men kanske ger stöd för andras uppgifter.
/Hasse
Citat från: Hobgoblin skrivet 20 februari 2015, 10:00:25 AM
Följande H24 kom till i Högdalen under den aktuella perioden (alltså senare än 457, 466 och 476):
Mellan 17/10 och 4/11: 454 och 483, därefter men före 16/11: 459, därefter men före 18/12: 502, därefter men före 1/4-73: 464, 470 (och H23 423).
Allt enligt egna observationer vilkas noggrannhet säkert skulle kunna ifrågasättas, men kanske ger stöd för andras uppgifter.
/Hasse
Då borde den avskalade H24:an t.v. om 5459 vara 5502! I alla fall om bussarna i "raddan" placerades i ankomstordning.
Tack Hasse, för att du har dokumenterat/sparat så mycket!
Slår mig att mitt besök på Högdalsskroten i feb 1973 bör ha varit mitt sista inne på området, därefter höll jag mig utanför stängslet. Det första besöket bör ha varit i aug 1963. När etablerades skroten där, förresten?
/Gunnar
Hej,
det verkar ha gått ganska många H24 i Handen (5450,5454,5455,5459,5462,5464,5486,5488,5489(?),5492,5502), men jag tror aldrig att jag har sett en bild på några av dessa här på forumet, däremot flera bilder på H30 i trafik i Handen. Det verkar ju som flera H24 från Handen försvann tidigt, men några fanns väl kvar till 1975-76? Vore kul om någon hade en bild på H24 på Södertörnslinjer.
Hälsningar
Christian B
Citat från: christian berg skrivet 22 februari 2015, 10:26:33 AM
Hej,
det verkar ha gått ganska många H24 i Handen (5450,5454,5455,5459,5462,5464,5486,5488,5489(?),5492,5502), men jag tror aldrig att jag har sett en bild på några av dessa här på forumet, däremot flera bilder på H30 i trafik i Handen. Det verkar ju som flera H24 från Handen försvann tidigt, men några fanns väl kvar till 1975-76? Vore kul om någon hade en bild på H24 på Södertörnslinjer.
Hälsningar
Christian B
Jag kan åtminstone bidra med en inscanning av H24 5450 stående vid rampen i Handen i juni 1973.
Mvh
Mr H
(http://i60.tinypic.com/2rqimpd.jpg)
Kanske inte södertörnstypiskt men ändå:
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/44139718/Magasin%2021%20bild%2023.jpg)
Bilden som tyvärr är lite oskarp är tagen i augusti 1975 då jag körde denna pärla.
Jan E
Trevligt!
Munkforsplan?
Citat från: Mr H skrivet 22 februari 2015, 11:44:03 AM
Jag kan åtminstone bidra med en inscanning av H24 5450 stående vid rampen i Handen i juni 1973.
Mvh
Mr H
Fin bild, är det 5462 eller 5492 som står t.v.?
Tur att det fanns några som hade förstånd att dokumentera H24 i Handen, något som jag saknade!
/Gunnar
Tack för fina bilder! 5492 borde väl ha varit den sista H24:an i Handen?
Hälsningar
Christian B
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 22 februari 2015, 17:27:25 PM
Trevligt!
Munkforsplan?
Visst är det Munkforsplan. Så här såg förarplatsen ut denna dag.
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/44139718/Magasin%2021%20bild%2022.jpg)
Jan E
Citat från: Jan E skrivet 22 februari 2015, 20:28:19 PM
Visst är det Munkforsplan. Så här såg förarplatsen ut denna dag.
Jan E
Tyckte väl att det såg bekant, där har även jag stått otaliga gånger, dock inte med någon linje i 800 serien :-)
****
Mycket trevligt, med dessa bilder.
Tyvärr var jag inte flitig med kameran, på den tiden. Inte heller antecknade jag vagnsnummer på de vagnar jag körde :(
Citat från: Jan E skrivet 22 februari 2015, 20:28:19 PM
Visst är det Munkforsplan. Så här såg förarplatsen ut denna dag.
Jan E
Den förarplatsen är bekant! Men har den inte "lyxutrustats" med en papperskorg? Jag har inget minne av att sådana fanns tidigare.
/Gunnar
Trevligt med förarplats bild