Büssingleverans 1962:
http://digitaltmuseum.se/021015710771/?query=buss&page=5&pos=752&count=1062
Fler bussbilder finns på länken.
//Peter
(http://i523.photobucket.com/albums/w354/LYR_album/Bussing-H26_012uP1N56ooe_zpssze8kvph.jpg) (http://s523.photobucket.com/user/LYR_album/media/Bussing-H26_012uP1N56ooe_zpssze8kvph.jpg.html)
Den något kortare H26:an som nylevererad får vi också se.
/LYR
Citat från: Peter Rost skrivet 12 februari 2015, 01:07:25 AM
Büssingleverans 1962:
http://digitaltmuseum.se/021015710771/?query=buss&page=5&pos=752&count=1062
Fler bussbilder finns på länken.
//Peter
Jaså, dom fick åka första Nils Holgersson, byggd 1962 till Sverige.
http://www.faktaomfartyg.se/nils_holgersson_1962.htm (http://www.faktaomfartyg.se/nils_holgersson_1962.htm)
Micke
Om jag minns rätt transporterades flertalet av SS/SL:s Büssingbussar via Trelleborg med båt(?). Sedan vidare med tåg.
Hittade häromdagen denna trevliga fartygs blogg. Vi är ju några här som är intresserade av färjetrafik: :)
Måhända att länken finns på LG.
http://hhvferry.com/blog/
Hej! Om de första Buessingbussarna till SS 1962 stod i Trelleborg i väntan på tågtransport till Stockholm är det troligast att de färdades med ordinarie färja från Travemuende dit. Renodlade RoRo-fartyg fanns i princip inte vid den tiden. Ett tyskt rederi, Luebeck-Linie, hade dock redan specialicerat sig på rullande fordon i trafik till bl.a. Stockholm med konventionella fartyg men då var det lastning/lossning med kranar i lastrum och häckar på däck som gällde! Hälsn. BengaB40