En person har dött efter en större vattenläcka i Lund, uppger SVT. Flera personer har brännskadats och minst tre personer har blivit påkörda av en buss i ångan som bildats. Sikten är i princip obefintlig, säger Nils Norling vid Skånepolisen.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20279646.ab
här finns det mera bilder på olyckan
http://www.expressen.se/kvallsposten/oversvamning-i-lund-rinner-ratt-mycket/
Vet någon mer om olyckan?
Jag vet inte mer om olyckan, men jag var på platsen vid ca 18:45-19 och kan säga att det inte var konstigt att den skedde.
Det var extremt dimmigt av all ånga, och samtidigt rann vatten i strida strömmar på sina håll.
Fotgängare gick/hoppade över gatan där det rann minst, och med tanke på vattnets varmhet försökte man undvika vattnet. Samtidigt försökte vissa bussar köra ändå t.ex. söderut på Bangatan från Clemenstorget. Men mitt framför huvudbyggnaden på Lund C var det ändå stopp för där var det en stor pöl (man kunde gå allra längst in mot stationshuset, men hela platsen framför var helt under vatten).
Fotgängare som gick över gatan lite random och mest var intresserade av att inte trampa i vattnet + bussar som ändå körde (med risk för vattenplaning) + mycket tät vattenånga = mycket stor risk för olyckor.
=============
Jag är väldigt oinsatt i hur bussradior fungerar (t.ex. mellan olika bolag som kör), men i detta fallet borde en av de första förarna som såg vattnet anropat samtliga bussar (via central om så behövs) för att varna för att köra till Lund C och istället köra runt (antingen västerut på Kung Oskars bro + Byggmästaregatan eller Fasanvägen alternativ österut på Bredgatan). Men det kanske inte går?
I efterhand har stadsbussarna ställts in och regionbussarna kör omvägar, men jag tycker nog att denna omledning borde gått snabbare.
Själv kom jag med buss 169 från universitetssjukhuset och föraren där var helt ovetande, men vi var några passagerare som surfade in på sydsvenskan med mobilerna och berättade. När vi närmade oss Allhelgonnakyrkan och föraren såg avspärrningen mot S:t Laurentigatan svängde han norrut på Kävlingevägen och sedan ner på Spolegatan istället. Men även där var det stopp längre fram och han körde då ner på Carl Bernlunds gata (den allra närmast spåren). Så vi kom fram, men jag antar att bussen sedan var fast.
Kan meddela iallafall en del av vad som hänt. Buss 166 (vagn 7752) mot S Sandby som skulle avgå från Lund C hölls kvar av polisen en längre tid. Cirka 20 minuter efter utsatt avgångstid släpptes bussen fram av polisen till hållplatsläget.
/Admir
Större delen av inlägget har tagits bort av administrator då det innehåller uppgifter som kan identifiera föraren och utpekande av olycksorsak, som inte är officiellt klarlagd. Den officiella uppfattningen från polisen är att man inte vet hur olyckan gått till.
Det finns ju till och med film som fångar händelsen. Skuldbördan vill jag inte ha en debatt om.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20280497.ab (http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20280497.ab)
Citat från: AdmirT skrivet 07 februari 2015, 02:54:17 AM
Kan meddela iallafall en del av vad som hänt. Buss 166 (vagn 7752) mot S Sandby som skulle avgå från Lund C hölls kvar av polisen en längre tid. Cirka 20 minuter efter utsatt avgångstid släpptes bussen fram av polisen till hållplatsläget.
/Admir
Att ange var chauffören är placerad och tidigare olyckor är inte smakfullt admir då detta lätt kan ge identifiering. Dessutom motsäger den publicerade filmen din återberättelse på en del punkter. Och polisen som ska flytta sin bil för att släppa fram bussen sa nog inte till föraren att gasa fullt från stillastående upp på trottoaren. Så att de som kom i vägen för bussen inte lyssnade på uppmaning från polisen tror jag inte ett dyft på. De som skadades svårt och avled har enligt min mening inte någon skuld i att befinna sig på trottoaren.
Inlägget redigerat med anledning av att Admirs inlägg har redigerats.
/admin
Enligt någon sida jag läste på. Så skall det funnits uppgifter om att föraren som tydligen var lite äldre, skall ha tryckt på fel pedal. Men då tycker man i så fall att hen borde ha reagerat och slått på bromsen. Finns 2 troliga alternativa orsaker. Antingen teknisk fel på bussen. Eller så har det slagit slint hos föraren. Oavsett är det en tråkig händelse. Men denna incident får mig att tänka på Keolis i Stockholm för några år sedan. Då en Solaris Skena.
Sydsvenskan skriver att bussföraren delgivits misstanke om grov vårdslöshet i trafik och vållande av personskada.
http://www.sydsvenskan.se/lund/kvinna-allvarligt-skadad-i-bussolyckan/
Tids nog lär vi alltså få veta vad som händer utan att vi behöver spekulera om det här.
Men gud vilken konstig grej! Bussen kommer ju verkligen fort, men jag kan inte på något vis tro att föraren med vilje styr upp den på trottoaren. Antingen vattenplaning, fel pedal eller nått tekniskt fel skulle jag tro. Att man delger misstanke om vårdslöshet i trafik är väl ganska vanligt när sånt här händer, men betyder inte att föraren är skyldig. Hemskt oavsett!
Citat från: buskörare skrivet 08 februari 2015, 11:43:05 AM
Men gud vilken konstig grej! Bussen kommer ju verkligen fort, men jag kan inte på något vis tro att föraren med vilje styr upp den på trottoaren. Antingen vattenplaning, fel pedal eller nått tekniskt fel skulle jag tro. Att man delger misstanke om vårdslöshet i trafik är väl ganska vanligt när sånt här händer, men betyder inte att föraren är skyldig. Hemskt oavsett!
Ja, det är mycket märkligt... Jag har kört den aktuella busstypen i 4 år nu och har inte upptäckt att den är utrustad med raketmotor. För det ser nästan så ut på filmen. Bussen står nedsläckt, startar upp och väntar några sekunder innan den skjuter iväg. Vissa av våra Solaris, speciellt tvåaxliga stadsvarianter, har bra acceleration men inte i närheten av detta. Vad som påverkat fordonet att få denna fart kan man bara spekulera i.
Citat från: Jonas Sandqvist skrivet 08 februari 2015, 12:21:32 PM
Ja, det är mycket märkligt... Jag har kört den aktuella busstypen i 4 år nu och har inte upptäckt att den är utrustad med raketmotor. För det ser nästan så ut på filmen. Bussen står nedsläckt, startar upp och väntar några sekunder innan den skjuter iväg. Vissa av våra Solaris, speciellt tvåaxliga stadsvarianter, har bra acceleration men inte i närheten av detta. Vad som påverkat fordonet att få denna fart kan man bara spekulera i.
Jag har också kört lite Solaris, men inte heller märkt av nån raketmotor. Det ser ju ut som den står helt still och sen bara far iväg ??? Fy fasiken för att vara förare när sånt händer :-\
Kan det varma vattnet och fukten orsakat nån kortslutning runt motorn som fått bussen att reagera så här?
Citat från: buskörare skrivet 08 februari 2015, 18:50:27 PM
Jag har också kört lite Solaris, men inte heller märkt av nån raketmotor. Det ser ju ut som den står helt still och sen bara far iväg ??? Fy fasiken för att vara förare när sånt händer :-\
Kan det varma vattnet och fukten orsakat nån kortslutning runt motorn som fått bussen att reagera så här?
Så kan det vara... Det var i alla fall inget normalt gaspådrag. Att den hamnade på trottoaren beror nog på att föraren försökte undvika att köra på polisbilen.
Citat från: bisquit skrivet 07 februari 2015, 19:44:05 PM
Men denna incident får mig att tänka på Keolis i Stockholm för några år sedan. Då en Solaris Skena.
Inte bara Solaris. Det var ju även en Scania MaxCi som rullade nedför en trappa i samma stad.
Kollar man på filmen när bussen susar fram så tänds aldrig bromsljusen. Tycker detta är en märklig händelse iallaf.
Det som har förvånat mig från första stund är att ingen person från bussföretaget, (med befattning som TL, trafikchef eller presstalesperson) har uttalat sig. Inte heller har jag hört någon från Skånetrafiken. Två andra bussförare, som inte tycks varit inblandade i händelsen, uttalades sig, vilket inte är särskilt bra...
Citat från: cthim skrivet 09 februari 2015, 19:29:58 PM
Kollar man på filmen när bussen susar fram så tänds aldrig bromsljusen. Tycker detta är en märklig händelse iallaf.
Med tanke på dagens elsystem behöver det dock inte betyda något. Även strömmen från bromsljuskontakterna ska väl, liksom alla andra signaler, gå en massa omvägar via datorer, noder och annat kul, innan de når lamporna på bakstammen.
Man undrar ju om det någonsin kommer någon motreaktion mot all denna lite väl avancerade teknik i nya fordon, och främst bussar. Troligen aldrig, då storföretagen inte tycks ha något emot denna utveckling.
Vi får se vad som sägs efter att utredningen är klar.
Citat från: John P skrivet 09 februari 2015, 19:43:33 PM
Det som har förvånat mig från första stund är att ingen person från bussföretaget, (med befattning som TL, trafikchef eller presstalesperson) har uttalat sig. Inte heller har jag hört någon från Skånetrafiken. Två andra bussförare, som inte tycks varit inblandade i händelsen, uttalades sig, vilket inte är särskilt bra...
Jodå ett par personer i ledande position hos Nobina har uttalat sig. Kommer dock inte ihåcg i vilken tidning det var. Antingen Sydsvenskan eller Expressens nätupplagor.
Citat från: Walter skrivet 09 februari 2015, 22:31:29 PM
Jodå ett par personer i ledande position hos Nobina har uttalat sig. Kommer dock inte ihåcg i vilken tidning det var. Antingen Sydsvenskan eller Expressens nätupplagor.
Det var en nyhet för mig, men de borde absolut uttalat sig i TV4 och SVT också. Det är viktigt att någon i ledande position uttalar sig och det ganska omgående, allt för att slippa spekulationer.
Citat från: John P skrivet 10 februari 2015, 16:11:10 PM
Det var en nyhet för mig, men de borde absolut uttalat sig i TV4 och SVT också. Det är viktigt att någon i ledande position uttalar sig och det ganska omgående, allt för att slippa spekulationer.
Jo, men företrädare för Nobina eller Skånetrafiken bestämmer ju inte själva om de skall få vara med i TV. Det avgörs av redaktionen för nyhetsprogrammen. Sedan kan ju inte heller en företrädare för Nobina uttala sig tvärsäkert på ett tidigt stadium utan det blir mest "vi skall naturligtvis utreda detta och fram till dess vill vi inte uttala oss".
Det får ju heller inte bli som efter olyckan med tåget som skenade och körde in i ett hus i Saltsjöbaden. Arrivas ledning gick ut med att en städerska hade kapat tåget. Det framkom ganska snart att hon var helt utan skuld till att tåget kom i rörelse.
Blev hon inte lokförare sen hos SL för mig ???
Det var rost som orsakade den stora fjärrvärmeläckan i Lund i fredags kväll. Det meddelade Kraftringen på en presskonferens på tisdagseftermiddagen.
http://www.sydsvenskan.se/lund/rost-orsakade-fjarrvarmelackan/ (http://www.sydsvenskan.se/lund/rost-orsakade-fjarrvarmelackan/)
Om detta kan man tycka vad man vill...
Inte så att det är någon som är dålig på att fylla olja i bussarna.. en överfylld dieselmotor är jhu stört omöjligt att få stopp på när den börjar självgå problemet är att det inte alltid lämnar spår framför allt när motorn får rätt nivå återgår motorn att fungera normalt igen.
har man då växel i så övervarvar inte heller motorn.
fast man kan bara spekulera vad som hände. Tycker inte jag ser några bromsljus på bussen men dom kanske inte har någon centralt placerat bromsljus
Citat från: DaViD^^ skrivet 10 februari 2015, 20:57:06 PM
Inte så att det är någon som är dålig på att fylla olja i bussarna.. en överfylld dieselmotor är jhu stört omöjligt att få stopp på när den börjar självgå problemet är att det inte alltid lämnar spår framför allt när motorn får rätt nivå återgår motorn att fungera normalt igen.
har man då växel i så övervarvar inte heller motorn.
fast man kan bara spekulera vad som hände. Tycker inte jag ser några bromsljus på bussen men dom kanske inte har någon centralt placerat bromsljus
Gasbuss.
dom fungerar fortfarande som en diesel buss för mycket olja så skenar dom garanterat.
gäller bara att dom hamnar just i det läget där det är för mycket.. dom har väll även dieseltank eller?
här i Örebro körde dom på diesel bra länge innan dom fick ordning på gasen..
Citat från: DaViD^^ skrivet 10 februari 2015, 21:21:12 PM
dom fungerar fortfarande som en diesel buss för mycket olja så skenar dom garanterat.
gäller bara att dom hamnar just i det läget där det är för mycket.. dom har väll även dieseltank eller?
här i Örebro körde dom på diesel bra länge innan dom fick ordning på gasen..
Det är ingen dual fuel buss, en biodieselbuss kan köras på vanlig diesel men en gasbuss går på natur eller biogas och inget annat.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 10 februari 2015, 21:35:22 PM
Det är ingen dual fuel buss, en biodieselbuss kan köras på vanlig diesel men en gasbuss går på natur eller biogas och inget annat.
hm var helt säker på att jag läst att dom gick på diesel här i stan när dom kom för att dom inte hade gas så det räckte.. men verkar missuppfattat det.
är det inte liknande motorer som dieslar där kompressionen antänder bränslet
om det är så kan dom gå själva.
lite för dåligt insatt i det hela då jag tack och lov sluppit köra stadsbuss
får nästan svara mig själv =) tydligen tändstift och skit i dessa bussar utifrån den lilla informationen google tillförde
Man lär sig något nytt varje dag.. föredrar att blir fullstänkt av diesel och den goa stanken från maskinen =)
Citat från: DaViD^^ skrivet 10 februari 2015, 21:41:28 PM
hm var helt säker på att jag läst att dom gick på diesel här i stan när dom kom för att dom inte hade gas så det räckte.. men verkar missuppfattat det.
är det inte liknande motorer som dieslar där kompressionen antänder bränslet
om det är så kan dom gå själva.
lite för dåligt insatt i det hela då jag tack och lov sluppit köra stadsbuss
Tändstift i gasbussar (och som sagt inga dieseltankar)
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 februari 2015, 16:25:08 PM
Jo, men företrädare för Nobina eller Skånetrafiken bestämmer ju inte själva om de skall få vara med i TV. Det avgörs av redaktionen för nyhetsprogrammen. Sedan kan ju inte heller en företrädare för Nobina uttala sig tvärsäkert på ett tidigt stadium utan det blir mest "vi skall naturligtvis utreda detta och fram till dess vill vi inte uttala oss".
Det får ju heller inte bli som efter olyckan med tåget som skenade och körde in i ett hus i Saltsjöbaden. Arrivas ledning gick ut med att en städerska hade kapat tåget. Det framkom ganska snart att hon var helt utan skuld till att tåget kom i rörelse.
Exakt. Företaget ska absolut inte uttala sig så länge inget är säkert. Keolis gjorde ju det i samband med barnvagnen som klämdes mellan dörrarna på en stadsbuss och bussen åkte från hållplatsen en bit. Jag blir galen på företag som "säljer"sin personal, så gör man inte.
Vad gäller Örebro så hade man i begynnelsen ett antal gamla Hallandsbussar med dieselmotorer som gick i tillägg då gasbussarna och Gasen inte räckte till i början. Numera är alla gasbussar.. Med undantag för dem slitna bonnbussarna..
Citat från: DaViD^^ skrivet 10 februari 2015, 21:21:12 PM
dom fungerar fortfarande som en diesel buss för mycket olja så skenar dom garanterat.
gäller bara att dom hamnar just i det läget där det är för mycket.. dom har väll även dieseltank eller?
här i Örebro körde dom på diesel bra länge innan dom fick ordning på gasen..
Citat från: buskörare skrivet 10 februari 2015, 23:10:54 PM
Exakt. Företaget ska absolut inte uttala sig så länge inget är säkert. Keolis gjorde ju det i samband med barnvagnen som klämdes mellan dörrarna på en stadsbuss och bussen åkte från hållplatsen en bit. Jag blir galen på företag som "säljer"sin personal, så gör man inte.
Nej, men bara ett uttalade i stil med... " att man beklagar det tragiska som har inträffat och skall utreda det hela och att föraren och passagerarna har klarat sig bra under omständigheterna" " Olyckor som denna är mycket ovanliga." ..är mycket värde fullt. Bussförare på samma eller andra bussbolag skall däremot undvika att tala med media. Att " hänga ut" personal är ju uruselt, känner inte till fallet med Keolis, men om vi tar Arriva där ett tåg på Saltsjöbanan skenade och en Städerska anklagades för att ha kapat tåget, städerskan var oskyldig, men Arrivas/ SLs rutiner när det gällde säkerheten hade däremot stora brister...
Citat från: John P skrivet 11 februari 2015, 17:07:07 PM
Nej, men bara ett uttalade i stil med... " att man beklagar det tragiska som har inträffat och skall utreda det hela och att föraren och passagerarna har klarat sig bra under omständigheterna" " Olyckor som denna är mycket ovanliga." ..är mycket värde fullt. Bussförare på samma eller andra bussbolag skall däremot undvika att tala med media. Att " hänga ut" personal är ju uruselt, känner inte till fallet med Keolis, men om vi tar Arriva där ett tåg på Saltsjöbanan skenade och en Städerska anklagades för att ha kapat tåget, städerskan var oskyldig, men Arrivas/ SLs rutiner när det gällde säkerheten hade däremot stora brister...
Kanske det är värdefullt för vissa, ja.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13926322.ab
Här gick Keolis bara några timmar senare ut och sa att föraren hade stängt av dörrkretsarna.
Polisens tekniska utredning nu klar.
http://www.expressen.se/kvallsposten/dodsbussen-korde-i-45-kmh-pa-trottoaren/ (http://www.expressen.se/kvallsposten/dodsbussen-korde-i-45-kmh-pa-trottoaren/)
Och nu är den tekniska undersökningen klar
http://www.expressen.se/kvallsposten/polisen-inget-fel-pa-olycksbussen-i-lund/ (http://www.expressen.se/kvallsposten/polisen-inget-fel-pa-olycksbussen-i-lund/)
Kan ha varit fel på olycksbuss i Lund
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21112952.ab
Nu får man se vad som händer. Man får hoppas att hittar felet om det är något fel på den.
Jag hoppas faktiskt att dom hittar nått fel på den. Så slipper det vara "fel" på bussföraren.
Sydsvenskan uppmärksammar idag eventuell koppling mellan händelsen i Lumd och händelsen i Stockholm där en Solaris skenade på Lidingöbron.
Både Nobina och Skånetrafiken säger sig inte känna till den händelsen.
Citat från: Walter skrivet 16 juli 2015, 09:05:26 AM
Sydsvenskan uppmärksammar idag eventuell koppling mellan händelsen i Lumd och händelsen i Stockholm där en Solaris skenade på Lidingöbron.
Både Nobina och Skånetrafiken säger sig inte känna till den händelsen.
Läste jag när det hände, var t o m på TV-nyheterna där dem intervjuade en mekaniker som undersökte bussarna. Har man huvudet i sanden eller stirrar upp i luften så vet man inte mycket