Jag har under några år kört Scania Omnilink 3axl tillverkad i Polen. Inte håller dessa den normala Scania-kvalité man vant sig vid förr, mycket smäck känns det som i karossen och ganska tidigt uppträdde rostskador på eller runt luckor etc.
Senaste är dock Volvo 8900 som nu rullat drygt 30000 mil. Ideliga fel som medfört åtskilliga besök hos Volvo-verkstaden - elektronik-tjosan av olika slag, t ex att bussen mer eller mindre lägger av stundtals och sedan rullar som vanligt igen. Obalansen i framvagnen har ingen lyckats få bort. Senaste händelsen är dock värre, motorhaveri. Heta förhållanden och en kolv hade bränts hål på. Såvitt jag vet tar Volvo på sig största delen av kostnaden, materialfel eller? Är det en vanlig erfarenhet att det är mycket problem med Volvo 8900?
Mvh Jan G
Det är mycket problem på alla bussar. Jag har inte varit med om ett enda märke som inte haft otaliga problem. Tyvärr.
Det är inte många som är beredda att betala skyhöga priser på bussar så då måste något snålas in på.
Elfel och vattenläckage från tak och fönster är tyvärr väldigt vanligt förekommande på Volvo 8900 som uppnått en ålder på 2-3 år. Ändå är de inte särskilt mycket billigare att köpa jämfört konkurrenternas motsvarigheter.
Citat från: Ersa skrivet 02 februari 2015, 12:52:04 PM
Elfel och vattenläckage från tak och fönster är tyvärr väldigt vanligt förekommande på Volvo 8900 som uppnått en ålder på 2-3 år. Ändå är de inte särskilt mycket billigare att köpa jämfört konkurrenternas motsvarigheter.
Tyvärr är det så på dom flesta bussar. Merca och Setra har samma problem med vattenläckage och elfel.
Tänk om alla busstillverkare kunde ta sina bästa egenskaper och sätta ihop till en buss. :)
Oavsett om produkten (oavsett om det gäller en buss, köksmixer, leksak) är hopskruvad i Kina, Turkiet, Sverige eller Polen, spelar egentligen ingen roll utan mycket handlar som sagt om priset, dvs man får vad man betalar för.
Sedan har det ju även förekommit andra problem. Minns när man började installera övervakningskameror i bussarna i SL-land. Montörerna kunde ofta mycket om kameror mm. Däremot visste de i början nästa lika ofta inte ett dyft om bussar vilket ledde till diverse märkligheter som genomborrade kablar och slangar, placeringar som hamnade på bärande punkter i innertak osv.
Minns att de vid ett tillfälle hade lyckat med att borra rätt igenom taket och kylarslangar på en B9S i Täby. Trafikanterna som satt under dagen efter inkom med vissa synpunkter om vi säger så... :P
Citat från: Björn Ax skrivet 02 februari 2015, 14:59:56 PM
Tyvärr är det så på dom flesta bussar. Merca och Setra har samma problem med vattenläckage och elfel.
Tänk om alla busstillverkare kunde ta sina bästa egenskaper och sätta ihop till en buss. :)
Alla har olika erfarenheter, men det där har jag aldrig hört förr. Att jämföra en Volvo Säffle med en Setra är enligt vad jag fått för erfarenheter de senaste 15 åren, ungefär som att jämföra en Trabant med en Mercedes, bägge av samma 1980-tals modell, och detta vid tiden för Berlinmurens fall. De går att jämföra, och det går även att påstå att de är helt likvärdiga. Men många lär nog påstå att de ändå inte är helt lika i kvalitet.
Visst kan man vid enstaka tillfällen ibland få felkoder i en Setra och Mercedes, om någon givare gett upp och måste bytas, men under mina år bakom bussratten har jag aldrig varit med om att ovanstående märken t.ex läcker in vatten, att de vägrar starta pga fel i chassi datalänk, har konstant lysande felvarningar på bromsar, att kylfläkten ständigt går på maxvarv trots utbytta delar inkl ny kylare, att brandlarmet går då man backar, att intrumentbelysningen och alla mätare dör då man kör framåt, att varningssummern ljuder trots att inga felmeddelanden finns, att framdörren vägrar gå upp då man försöker öppna den... osv. Men det är tyvärr vardagen i både Volvo 8500 samt rätt nya 8900.
Jag vet att många blir sura över att jag jämför dessa Volvomodeller med Trabanter, men då får det väl bli så. Alla fel och haverier med dem gör att jag helt enkelt inte kan tvingas till att uppskatta dem.
Citat från: Ersa skrivet 02 februari 2015, 17:33:11 PM
Alla har olika erfarenheter, men det där har jag aldrig hört förr. Att jämföra en Volvo Säffle med en Setra är enligt vad jag fått för erfarenheter de senaste 15 åren, ungefär som att jämföra en Trabant med en Mercedes, bägge av samma 1980-tals modell, och detta vid tiden för Berlinmurens fall. De går att jämföra, och det går även att påstå att de är helt likvärdiga. Men många lär nog påstå att de ändå inte är helt lika i kvalitet.
Visst kan man vid enstaka tillfällen ibland få felkoder i en Setra och Mercedes, om någon givare gett upp och måste bytas, men under mina år bakom bussratten har jag aldrig varit med om att ovanstående märken t.ex läcker in vatten, att de vägrar starta pga fel i chassi datalänk, har konstant lysande felvarningar på bromsar, att kylfläkten ständigt går på maxvarv trots utbytta delar inkl ny kylare, att brandlarmet går då man backar, att intrumentbelysningen och alla mätare dör då man kör framåt, att varningssummern ljuder trots att inga felmeddelanden finns, att framdörren vägrar gå upp då man försöker öppna den... osv. Men det är tyvärr vardagen i både Volvo 8500 samt rätt nya 8900.
Jag vet att många blir sura över att jag jämför dessa Volvomodeller med Trabanter, men då får det väl bli så. Alla fel och haverier med dem gör att jag helt enkelt inte kan tvingas till att uppskatta dem.
Har haft ungefär samma problem du beskriver Volvo har på Merca och Setra. Körde en gång upp till Borlänge och det kom en störtskur. Blev nästan en störtflod vid en panel vid framdörren och ner på golvet.
Våran nya setra bestämde sig när man hade på komfort läge på värmen att dra på full värme helt plötsligt. Blev väldigt varmt kan jag säga. Har inte blivit bättre trots nya delar där heller. Den bestämde sig också att bara öppna framdörren till hälften ibland. Inte heller detta fel har dom kunnat fixa.
Jag är dock av inställningen att alla bussmärken har sina fel och brister. Jag tycker dock att körkänslan i en Volvo eller Scania är väldigt mycket bättre än Merca och Setra.
Setra är bra bussar om man köper dom dyraste modellerna. Men det är väl kanske samma på alla märken. :D
Mycket beror nog på vilka verkstäder man har tillgång till :-) Jag måste ju hålla med Erik, efter 25 år med Volvo o Scania med olika karosser och märkliga fel, dåliga konstruktioner och ointresserad eftermarknad har jag idag bara vanlig service att hantera, de senaste tre åren har jag haft ett stoppande fel och de var en tryckplatta som gav upp efter 60 t mil. På nya bussar ingenting.
Eftermarknad och märkesverkstäder var det, ja. Evobus i Vetlanda går alltid att jämföra med valfri "Volvo Truck & Bus Center". Både vid besök samt hur support i telefon fungerar.
Antalen stopp och större bekymmer jag råkat ut för med Mercedes och Setra på skoltrafiken de senaste 10 åren går lätt att räkna på ena handens fingrar. Inte heller Bergkvara har några bekymmer att bedriva sin trafik med sina Mercedes här intill.
Åka ut med en Volvo 8500 däremot, ja då gäller det att först äta sig mätt, klä sig varmt och ta med mobilladdare; då man inte helt säkert vet vilken tid på kvällen man kommer hem till bostaden igen. :P
Citat från: Ersa skrivet 02 februari 2015, 19:31:25 PM
Eftermarknad och märkesverkstäder var det, ja. Evobus i Vetlanda går alltid att jämföra med valfri "Volvo Truck & Bus Center". Både vid besök samt hur support i telefon fungerar.
Antalen stopp och större bekymmer jag råkat ut för med Mercedes och Setra på skoltrafiken de senaste 10 åren går lätt att räkna på ena handens fingrar. Inte heller Bergkvara har några bekymmer att bedriva sin trafik med sina Mercedes här intill.
Åka ut med en Volvo 8500 däremot, ja då gäller det att först äta sig mätt, klä sig varmt och ta med mobilladdare; då man inte helt säkert vet vilken tid på kvällen man kommer hem till bostaden igen. :P
Nu har jag aldrig kört en 8500 men våran 9500 går som en klocka. :)
Vi kör ju med 8700 och de funkar bra för det mesta inga större problem dock efterträdaren 8900 suck.. den upplever jag som än värre än 8500 som verkligen inte är något kvalitetsbygge .. Hur Volvo tänkte när de gjorde 8900 och lät den bli än sämre än 8500 övergår mitt förstånd de hade ju en bra produkt i 8700 som har en hel del Carrus/Wiima tänk med bra värme och bra hopsatt ..
Kan bara instämma i en sak. Kvaliteten har blivit sämre. På mitt ena jobb. Så rasa nyligen växellådan på en lastbil som bara rullat 9000mil. Det är skrämmande. Å vad gäller dem bussarna Janne. Skriver om. Jag vill minnas att redan första året. Så läckte en av omnilinkarna (omniskrot).
En Volvo 8500 var mycket på verkstaden för motorfel etc.
På en kompis jobb på Söne buss i Karlskoga. Så är bussarna helt slut. Ideliga fel. På storlinjen 500 har dem ett antal Scania Omniexpress samt 3 Setra Multiclass. Setrabussarna krånglar minst av dem 2 märkena. Sen att även dem kan ha en del fel- Är ju brukligt efter dryga 80000mil på hård linjekörning. Nej ledsen att skriva detta. Men finns för mycket brister hos dem flesta tillverkarna även om vissa är lite bättre än andra. Sen så är det ju självklart knutet till hur pass bra man servar ett fordon. Vilket är allmänt känt att mindre åkare oftast bryr sig om mer om detaljer än större företagen gör.
Citat från: bisquit skrivet 07 februari 2015, 17:39:11 PM
Kan bara instämma i en sak. Kvaliteten har blivit sämre. På mitt ena jobb. Så rasa nyligen växellådan på en lastbil som bara rullat 9000mil. Det är skrämmande. Å vad gäller dem bussarna Janne. Skriver om. Jag vill minnas att redan första året. Så läckte en av omnilinkarna (omniskrot).
En Volvo 8500 var mycket på verkstaden för motorfel etc.
På en kompis jobb på Söne buss i Karlskoga. Så är bussarna helt slut. Ideliga fel. På storlinjen 500 har dem ett antal Scania Omniexpress samt 3 Setra Multiclass. Setrabussarna krånglar minst av dem 2 märkena. Sen att även dem kan ha en del fel- Är ju brukligt efter dryga 80000mil på hård linjekörning. Nej ledsen att skriva detta. Men finns för mycket brister hos dem flesta tillverkarna även om vissa är lite bättre än andra. Sen så är det ju självklart knutet till hur pass bra man servar ett fordon. Vilket är allmänt känt att mindre åkare oftast bryr sig om mer om detaljer än större företagen gör.
Men om man ska dra en parallell till lastbilssidan, så är ju lasbilar generellt av sämre byggkvalitet idag än förr, men ändå ljusår bättre än samma tillverkares buss-lineup. Oavsett om det är Volvo, Scania, Mercedes, MAN, Iveco, DAF/VDL, NissanDiesel, Toyota/Hino: You name it! (Ja jag har faktiskt både kört och mekat NissanDiesel/UD och Hino ;) )Hur kommer det sig att just bussar är så oerhört svårt att få till åtminstånde godtagbar kvalitet på? En lastbilsåkare skulle aldrig få verksamheten att gå ihop om lasbilar höll samma genomusla byggkvalitet som bussar, även från välrenommerade tillverkare?!
Citat från: Kurra-Gurra skrivet 07 februari 2015, 19:32:47 PM
Men om man ska dra en parallell till lastbilssidan, så är ju lasbilar generellt av sämre byggkvalitet idag än förr, men ändå ljusår bättre än samma tillverkares buss-lineup. Oavsett om det är Volvo, Scania, Mercedes, MAN, Iveco, DAF/VDL, NissanDiesel, Toyota/Hino: You name it! (Ja jag har faktiskt både kört och mekat NissanDiesel/UD och Hino ;) )Hur kommer det sig att just bussar är så oerhört svårt att få till åtminstånde godtagbar kvalitet på? En lastbilsåkare skulle aldrig få verksamheten att gå ihop om lasbilar höll samma genomusla byggkvalitet som bussar, även från välrenommerade tillverkare?!
Det beror ju på att ett fåtal av de stora företagen inte använt annat än inköpspris och kreditmöjligheter i sin kalkyl, Volvo t.ex med sina karosser från Säffle med efterföljare har varit riktigt billiga i inköp men tidvis hållit extremt låg kvalité och eftermarknadsåtagandena har varit svaga och i många fall obefintliga, ser man tillbaka så har dessa produkter köpts av kommunala o statliga företag och sedermera av deras efterföljare. Företag som kalkylerat med livslängdskostnaden har undvikit dessa produkter och smååkarna likaså.
Ingen mindre åkare oavsett lastbil eller buss skulle acceptera den s.k kvalité man levererade på -90 o 2000 talet från Värmland, bussar som inte ens är färdiga när de lämnar fabriken och köpare som tar emot produkterna i detta skick.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 07 februari 2015, 19:41:19 PM
Det beror ju på att ett fåtal av de stora företagen inte använt annat än inköpspris och kreditmöjligheter i sin kalkyl, Volvo t.ex med sina karosser från Säffle med efterföljare har varit riktigt billiga i inköp men tidvis hållit extremt låg kvalité och eftermarknadsåtagandena har varit svaga och i många fall obefintliga, ser man tillbaka så har dessa produkter köpts av kommunala o statliga företag och sedermera av deras efterföljare. Företag som kalkylerat med livslängdskostnaden har undvikit dessa produkter och smååkarna likaså.
Ingen mindre åkare oavsett lastbil eller buss skulle acceptera den s.k kvalité man levererade på -90 o 2000 talet från Värmland, bussar som inte ens är färdiga när de lämnar fabriken och köpare som tar emot produkterna i detta skick.
Ja det måste väl vara så det ligger till, att bussåkerier är vanligtvis mycket större än lastbilsåkerier. Men smååkarna får ju också köra runt med skiten, för det byggs inga kvalitetslinjebussar längre (kanske undantaget Scanias finnbyggen). Är de helt enkelt en för liten marknad med bra linjebussar för att nån tillverkare ska satsa? Turistbussar av godtagbar kvalitet finns ju? :'(
Citat från: Kurra-Gurra skrivet 07 februari 2015, 19:50:04 PM
Ja det måste väl vara så det ligger till, att bussåkerier är vanligtvis mycket större än lastbilsåkerier. Men smååkarna får ju också köra runt med skiten, för det byggs inga kvalitetslinjebussar längre (kanske undantaget Scanias finnbyggen). Är de helt enkelt en för liten marknad med bra linjebussar för att nån tillverkare ska satsa? Turistbussar av godtagbar kvalitet finns ju? :'(
Scanias Omniexpressser och Scalor kan knappast ses som några kvalitétsbussar :-) (De sista årets Omniexpresser har jag ingen åsikt om)
MAN har jag ingen erfarenhet av men Evobus produkter brukar fungera utan större bekymmer.
Känns som att alla möjliga fel kan uppkomma oavsett tillverkare. En del orter har jätteproblem med 8900 medan den går som en klocka hos andra, och så är det nog med de flesta modeller.
Jag tror personligen att personliga åsikter om tillverkaren spelar in, dvs om man letar fel eller inte. Jag personligen föredrar Volvo och sitter gärna och letar fel på t.ex. MAN, samtidigt som jag egentligen vet att samma problem finns hos Volvo.
Är ju inte förare nu, utan frekvent resenär, så har inte samma grund att stå på. Men är med på att det inte är ofta som man ser "kvalitetsbyggen".
Hade bara Volvo haft en bra eftermarknad med intresserad och engagerad personal på kundtjänst och verkstäder hade deras rykte kunnat vara betydligt bättre. Om jag drev ett eget företag skulle jag aldrig handla bussar för flera miljoner, och sedan stå utan bra hjälp från tillverkarens egen verkstadskoncern när de dyra fordonen ger upp efter vägen, samtidigt som vitena för inställda avgångar snabbt tickar uppåt.
Men en sak kan Volvo bättre än alla andra fordonstillverkare. Tillverka varningssumrar som håller flera busslivslängder! Dessa kan ju pipa, tjuta och plinga konstant i flera år, utan att någonsin gå sönder! ::)
De Volvo 8900 jag brukar köra (Nobina 7605-08) brukar för det mesta vara körbara, men som vanligt med Volvo så kommer det en miljon felmeddelanden som man ständigt får sitta och trycka bort. En annan grej med dem är att en (7606) är mycket sämre och problem tyngd än de andra. Det verkar som om Säffles tradition av oerhört ojämn kvalitet har fortsatt i Polenfabriken!
Mina erfarenheter av 8900 och Omnilink är ungefär som det skrivs ovan, Volvon fungerar uselt till dåligt med ideliga elfel och läcker som ett såll när det regnar. Värmen kommer och går och kompressorerna som var problematiska på B9:orna håller ännu sämre på 8900. Eftermarknaden på VTC är i stort sett obefintlig. De jämnåriga Scaniorna däremot rullar på bra. Även dessa har tidvis grava bekymmer med läckage i karosskarvarna och intermittenta dörrproblem, men när Scania åtgärdat de inledande problemen rullar de generellt betydligt bättre än våra 8900. Jag upplever dock att båda boggivarianterna har bekymmer med vibrationer från kardan/drivaxeln.
Är alla Volvo 8900 tillverkade i Polen? Hann inte de tillverkas ett tag i Säffle innan man la ner verksamheten där?
Citat från: AO skrivet 09 februari 2015, 19:04:11 PM
Är alla Volvo 8900 tillverkade i Polen? Hann inte de tillverkas ett tag i Säffle innan man la ner verksamheten där?
Jo visst
Citat från: AO skrivet 09 februari 2015, 19:04:11 PM
Är alla Volvo 8900 tillverkade i Polen? Hann inte de tillverkas ett tag i Säffle innan man la ner verksamheten där?
Sverige eller Polen gör nog detsamma. Produktens kvalitet verkar hålla sig på sin jämna nivå, oavsett var den skruvades ihop.
Ackja vilken lidandeshistorik som blommat upp genom mitt inlägg. Tilläggas kan att våra jag tror 17 st 8500 från 2009 känns betydligt gedignare än den här sista 8900. Vi har också Setra som stämmer in i kören av instrumentblippar minst lika mycket som de övriga men känns betydligt gedignare karossmässigt. Alla bussarna servas mycket väl och efter ordning. Det var enklare förr, med Scania-Vabis BF76 som ytterst sällan visade några krämpor.
Mvh Jan G
Det som sagts tidigare i tråden går att upprepa: Man får vad man betalar för. Sedan beror det en hel del på hur den interna verkstaden fungerar och vilken kapacitet de har.
Och oavsett vilket märke man väljer finns det knappast något som är perfekt. Det går inte heller att säga att 8900 är bättre än 8500, det beror på vad man själv värderar för egenskaper och hur fordonen är specade.
Men troligen hade det varit billigare att köpa en dyrare buss oavsett fabrikat om man ser till kostnaderna under fordonet livslängd.
Citat från: Ersa skrivet 09 februari 2015, 22:11:26 PM
Sverige eller Polen gör nog detsamma. Produktens kvalitet verkar hålla sig på sin jämna nivå, oavsett var den skruvades ihop.
Det är ju underbart du hatar Volvo och jag kan ju sällan ta dig på allvar.
1: Inte hat. Mera besvikelse och trötthet pga allt konstant krångel och trafikstörningar. Senast igår kväll blev det extrajobb med Sprinter pga växellådshaveri ute i skogen. Bra med extra timmar, men rätt tröttsamt i längden med allt krångel.
2: Det finns även gott om andra skribenter i detta forum, samt i denna tråd, som är besvikna på dagens kvalitet på fordon och eftermarknaden. Men dessa är det tydligen inte kul att bemöta? Om du vill bli bemött på allvar tillbaka får du gärna diskutera med andra än bara mig.
3: Jag förstår inte riktigt varför du tar åt dig personligen över att det finns ett tydligt missnöje med Volvos eftermarknad idag.
AB Volvo ja.
Det är väl knappast någon hemlighet vare sig inom eller utom koncernen att bussdelen sköts väldigt styvmoderligt och det främst vad det gäller eftermarknaden.
Chassierna är det knappast något större fel på men skillnaden mellan Lastbil och Buss är milsvid när det gäller slutprodukten och hur den hanteras.
Visst kan en del bero på bristande underhåll, sådant som sköts av ägaren.
Tyvärr är det så att min uppfattning av Volvo:s "helbyggda" produkter grundlades på -80 &-90 talet och 2000 talet början lyckades inte förändra detta till det bättre.
Jag vet inte om jag behöver upprepa det jag skrivit tidigare om bristande leveranskontroll, ofärdiga produkter, bussar som levererats utan att alla detaljer varit monterade, slarv vid rördragning som resulterat i läckage och/eller utebliven värme etc.
De Volvo-bussar som levererades från Säffle till SL (tänk H23) från början av 90-talet var ju så usla att det inte finns ord för det. Varje gång jag åkte med dessa så trodde jag att karossen skulle braka ihop. När man satt bakom leden så kunde man se att hela karossen gungade i varje kurva. Och sedan ska vi inte tala om de första B12MA och B12BLE bussarna som Swebus fick till ex Huddinge/Botkyrka och Nacka/Värmdö. I stort sett samma avsaknad av kvalitet som Scanias första OmniCity och OmniLink-bussar. De 200 bussar som Säffle levererade till SLs trängsellinjer är ju inte heller några bra byggen. Om STOP-knappen fungerar så har man tur...
Snurrplattorna och golven nöttes ut snabbt och än idag är det problem med att många av dessa bussar spyr ut varmluft i kupén.
Jag både utbildades i, samt arbetade i enbart Volvo Carrus mina första år i yrket. Främst Vega varvat med Star 502 med G8-låda, och jag stortrivdes! Därefter blev det några år i VanHool Alizée på B10M, vilket var trevligt. Säfflekarosserna man råkade ytterligare några få år senare i SL- och UL-trafiken var det inget att uppröras över, även om Vegan alltid var klart bättre.
Det var modellåret 2002 och efterföljande produkter i kombination av helt ointresserad personal på ett flertal Truck Center som fick mig att tappa förtroendet för Volvo. Även om 9700 är en bra buss, så visade den sig bli en produkt som tyvärr inte hade samma körkänsla och pålitlighet som den robusta föregångaren Carrus Star.
Dåså!
Körde Volvo 8900 B8RLE Nobina 7994 idag. 159 mil hade den gått. Efter ett tag börjar passagerare tjoa och hojta om att jag glömmer att stanna, trots att de plingat. Inget pling har hörts framme hos mig och ingen lampa lyser. Stannar till och provar ett gäng stoppknappar här och var, jodå det funkar! Tänkte att passageraren bara hade glömt att plinga och skämdes för att säga till. Vi åker vidare, folk plingar och går av på ett par hållplatser, sen börjar hojtandet bakifrån bussen igen. Går bak och kollar. "Stannar"-skylten lyser, men inget pling och ingen lampa har tänts hos föraren! Det visar sig att vissa av knapparna längre bak tänder "Stannar", men visar ingen signal hos föraren!
Efter 159 mil!!!
h*****e vad arg jag blir! Jag trodde att botten för AB Volvo var nådd iochmed 8500, Men det här är fan värre än Iveco!, bara det skiten är dubbelt så dyr som en Iveco! Jag kan bara avråda alla jag känner från att köpa någon av Volvos helbyggda bussar, man blir så förbannat besviken... >:(
Bernard Van Hool och Karl Kässbohrer skrattar ifrån sina gravar....
Citat från: Kurra-Gurra skrivet 01 mars 2015, 18:46:48 PM
Dåså!
Körde Volvo 8900 B8RLE Nobina 7994 idag. 159 mil hade den gått. Efter ett tag börjar passagerare tjoa och hojta om att jag glömmer att stanna, trots att de plingat. Inget pling har hörts framme hos mig och ingen lampa lyser. Stannar till och provar ett gäng stoppknappar här och var, jodå det funkar! Tänkte att passageraren bara hade glömt att plinga och skämdes för att säga till. Vi åker vidare, folk plingar och går av på ett par hållplatser, sen börjar hojtandet bakifrån bussen igen. Går bak och kollar. "Stannar"-skylten lyser, men inget pling och ingen lampa har tänts hos föraren! Det visar sig att vissa av knapparna längre bak tänder "Stannar", men visar ingen signal hos föraren!
Efter 159 mil!!!
h*****e vad arg jag blir! Jag trodde att botten för AB Volvo var nådd iochmed 8500, Men det här är fan värre än Iveco!, bara det skiten är dubbelt så dyr som en Iveco! Jag kan bara avråda alla jag känner från att köpa någon av Volvos helbyggda bussar, man blir så förbannat besviken... >:(
Bernard Van Hool och Karl Kässbohrer skrattar ifrån sina gravar....
Det du beskriver med stannar lampa att den lyser e ett standard fel i Buss-PC:n också sedan buss PC:n kom med dom inreskyltarna. Händer mig ganska ofta att dom inre stannar lamporna i lyser när dom fastnat i tänt läge tills man vrider av huvudströmbrytare nyckeln.
Det är ju sådant här som ska fångas upp av leveranskontrollen, fel kan ju alltid uppstå men dem ska ju fixas upp innan bussen kommer till slutkund.
Det finns säkert bussar som fungerar jättebra men just detta är ju sådana fel som av någon anledning alltid förekommit i Volvo:s bussproduktion från Säffle med efterföljare, varför man inte lyckas med kvalitetskontrollen trots att man mkt väl vet vad som felar i organisationen är märkligt, allrahelst när man har ett systerföretag som producerar lastbilar som har en väldigt låg felfrekvens.
Vad detta beror på ska vi nog inte försöka bena ut men det finns en gemensam nämnare.
Jag har absolut inget emot Volvo.
Citat från: Matte skrivet 01 mars 2015, 19:18:02 PM
Det du beskriver med stannar lampa att den lyser e ett standard fel i Buss-PC:n också sedan buss PC:n kom med dom inreskyltarna. Händer mig ganska ofta att dom inre stannar lamporna i lyser när dom fastnat i tänt läge tills man vrider av huvudströmbrytare nyckeln.
Nejdå, den tändes bara när man tryckte på stopp-knappen, sen släcktes den igen när man öppnat bakdörren eller återställt den med återställningsknappen. allt funkade utom att man inte fick nån signal framme hos föraren. Skitbussar.
Citat från: Kurra-Gurra skrivet 01 mars 2015, 19:21:04 PM
Nejdå, den tändes bara när man tryckte på stopp-knappen, sen släcktes den igen när man öppnat bakdörren eller återställt den med återställningsknappen. allt funkade utom att man inte fick nån signal framme hos föraren. Skitbussar.
Okej. Det är annars ett vanligt fel med Buss-PC att signalerna låser sig. Har gett rediga utskällningar till passagerare för dom e slappa i huvudet å inte plingar när dom ska av. Sedan kom nån på att Buss-PC:n låst sig å gör det fortfarande ;D
På en av Trängselbussarna i Handen. Tror det va 6654 som saknade kablar till ALLA stannar signaler i hela bussen vid leverans. Själva knapparna va monterade men Aleksandr å hans polare på fabriken i Polen glömde dra kablarna. Å det fick den första föraren i linje trafik av den bussen erfara.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 01 mars 2015, 19:20:52 PM
Det är ju sådant här som ska fångas upp av leveranskontrollen, fel kan ju alltid uppstå men dem ska ju fixas upp innan bussen kommer till slutkund.
Det finns säkert bussar som fungerar jättebra men just detta är ju sådana fel som av någon anledning alltid förekommit i Volvo:s bussproduktion från Säffle med efterföljare, varför man inte lyckas med kvalitetskontrollen trots att man mkt väl vet vad som felar i organisationen är märkligt, allrahelst när man har ett systerföretag som producerar lastbilar som har en väldigt låg felfrekvens.
Vad detta beror på ska vi nog inte försöka bena ut men det finns en gemensam nämnare.
Jag har absolut inget emot Volvo.
Håller helt med dig! Vad som dock förvånar mig är att köparna inte ställer högre krav på produkten, annars skulle man knappast kommit undan med detta! En buss är knappast gratis, speciellt inte en Volvo. Jag skulle gärna vilja bena ut vad detta beror på, trots att det egentligen är Volvos jobb att bena ut det. De verkar dock ha föga intressse av det, utan fortsätter att pumpa ut sin överprissatta skit till hugande spekulanter...
Jag
hade tidigare absolut ingenting emot Volvo, men nu hyser jag samma känslor som Ersa för Volvo: Less, Trött, Förbannad :'(
Ja det är just sånt här som inte ska få förekomma, man överlåter till slutkunden att färdigställa bussen.
Jag har hämtat bussar där man glömt att dra rör till elementslingorna, inte haft stolar i tillräckligt antal för att möblera hela bussen (de skulle skickas någon vecka senare med en annan buss)mm mm.
Det chassimässiga har det sällan varit fel på men det är ju åt he.v.te om man ska behöva uppsöka verkstad redan i Karlstad under leveransresan, och det med flera bussar och vid flera tillfällen under olika år.
Visserligen har många av Volvos karosser för linjetrafik prismässigt varit och är billiga men även om jag köper en Dacia så är nog bilen ihopskruvad och med alla säten med.
Skulle man leverera lastbilar till åkerier med samma felfrekvens fick man knappast sälja en bil till och det vet man ju om.
Citat från: Kurra-Gurra skrivet 01 mars 2015, 19:41:07 PM
Håller helt med dig! Vad som dock förvånar mig är att köparna inte ställer högre krav på produkten, annars skulle man knappast kommit undan med detta! En buss är knappast gratis, speciellt inte en Volvo. Jag skulle gärna vilja bena ut vad detta beror på, trots att det egentligen är Volvos jobb att bena ut det. De verkar dock ha föga intressse av det, utan fortsätter att pumpa ut sin överprissatta skit till hugande spekulanter...
Jag hade tidigare absolut ingenting emot Volvo, men nu hyser jag samma känslor som Ersa för Volvo: Less, Trött, Förbannad :'(
Orsaken är att man kan göra det till skillnad från lastbilar.
Volvo:s bussprodukter för linjetrafik köps oftast av stora koncerner där det viktigaste är ett lågt inköpspris/bra finansiering och där den faktiska funktionen ute i produktionen sällan eller aldrig får något genomslag.
När de lokala verkstäderna ska ägna sin dyrbara tid åt att skruva ihop nya bussar istället för att underhålla äldre begriper de flesta att det blir galet.
Citat från: Matte skrivet 01 mars 2015, 19:32:02 PM
Okej. Det är annars ett vanligt fel med Buss-PC att signalerna låser sig. Har gett rediga utskällningar till passagerare för dom e slappa i huvudet å inte plingar när dom ska av. Sedan kom nån på att Buss-PC:n låst sig å gör det fortfarande ;D
På en av Trängselbussarna i Handen. Tror det va 6654 som saknade kablar till ALLA stannar signaler i hela bussen vid leverans. Själva knapparna va monterade men Aleksandr å hans polare på fabriken i Polen glömde dra kablarna. Å det fick den första föraren i linje trafik av den bussen erfara.
Jo, det har hänt mig med, dock skäller jag inte ut passagerarna, utan förutsätter nästan nuförtiden att det är bussen det är fel på.
Vad som är konstigt är inte att Alexandr och Pjotr i låglöneländer glömmer att koppla in elen till knapparna, utan att även när bussarna karosserades av Sven och Kalle i ett extremt höglöneland som Sverige, så var det liknande fel på grejerna. Detta trots att Sven och Kalle förmodligen har mångårig utbildning och fortbildning i hur man bygger busskarosser, vilket får mig att dra samma slutsats som Lars-Håkan_E att det är inte montörerna det är fel på,
Det är en företagskultur där ledningen anser det vara ok att skicka ut skit på marknaden, för kunderna återkommer ändå. Jämför med de karosser som byggdes av Pekka och Jussi på Carrus, de var slitstarka som fan. När Carrus OY köptes upp av AB Volvo sjönk kvaliten som en sten på deras produkter, trots att samma människor jobbade med produktionen och utveckling! :-X
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 01 mars 2015, 19:43:25 PM
Ja det är just sånt här som inte ska få förekomma, man överlåter till slutkunden att färdigställa bussen.
Jag har hämtat bussar där man glömt att dra rör till elementslingorna, inte haft stolar i tillräckligt antal för att möblera hela bussen (de skulle skickas någon vecka senare med en annan buss)mm mm.
Det chassimässiga har det sällan varit fel på men det är ju åt he.v.te om man ska behöva uppsöka verkstad redan i Karlstad under leveransresan, och det med flera bussar och vid flera tillfällen under olika år.
Visserligen har många av Volvos karosser för linjetrafik prismässigt varit och är billiga men även om jag köper en Dacia så är nog bilen ihopskruvad och med alla säten med.
Skulle man leverera lastbilar till åkerier med samma felfrekvens fick man knappast sälja en bil till och det vet man ju om.
Precis. Då återstår frågan varför Volvo ändå säljer så bra?
Volvo må vara (Halv)billiga, men det finns ju tillverkare som är ännu billigare. Varför köper man inte då en Temsa, Iveco, Yutong eller något annat riktigt budgetmärke? De kanske inte är bättre än Volvo, men man sparade ju åtminstonde pengar. Särskilt mycket sämre kan de knappast vara, och för de största bussåkerierna i det här landet skulle det nog gå att bygga upp en egen serviceorganisation,det skulle nog fortfarande bli billigare än att köpa skit som blir
oerhört kostsam så snart den treåriga garantin löpt ut...
Ska man dra en parallell till bilar är det som att köpa en ny Renault som blinkersen inte funkar på, och med trasig innerbelysning men ha överseende med det eftersom att det inte är en Mercedes. Dock missar man som sagt att man kunde fått en Dacia
ännu billigare, som ändå hade fungerat tillfredställande! :o
Citat från: Kurra-Gurra skrivet 01 mars 2015, 20:05:09 PM
Precis. Då återstår frågan varför Volvo ändå säljer så bra?
Volvo må vara (Halv)billiga, men det finns ju tillverkare som är ännu billigare. Varför köper man inte då en Temsa, Iveco, Yutong eller något annat riktigt budgetmärke? De kanske inte är bättre än Volvo, men man sparade ju åtminstonde pengar. Särskilt mycket sämre kan de knappast vara, och för de största bussåkerierna i det här landet skulle det nog gå att bygga upp en egen serviceorganisation,det skulle nog fortfarande bli billigare än att köpa skit som blir oerhört kostsam så snart den treåriga garantin löpt ut...
Men är Volvo så billiga då? Tar man summan i artikeln i Norrtelje Tidning och delar den på fem, som i fem fordon, blir notan 3,75 miljoner kronor per fordon. Dock påstås det från andra håll att de "bara" kostade 3,5 miljoner kronor styck.
Vad kostar en motsvarande lågentrévagn från t.ex Mercedes, Setra, Scania, VanHool, VDL eller Solaris? Jag har svårt att tänka mig att alla andra tillverkare alltid bygger dyrare bussar jämfört med Volvo 8900.
Citat från: Ersa skrivet 01 mars 2015, 20:32:42 PM
Men är Volvo så billiga då? Tar man summan i artikeln i Norrtelje Tidning och delar den på fem, som i fem fordon, blir notan 3,75 miljoner kronor per fordon. Dock påstås det från andra håll att de "bara" kostade 3,5 miljoner kronor styck.
Vad kostar en motsvarande lågentrévagn från t.ex Mercedes, Setra, Scania, VanHool, VDL eller Solaris? Jag har svårt att tänka mig att alla andra tillverkare alltid bygger dyrare bussar jämfört med Volvo 8900.
Vi kan nog alla vara säkra på att Nobina inte har betalat listpriset på 3,5 mille för dessa bussar. Jag hoppas iallafall inte det, då har vi blivit blåsta!
Däremot tror jag att de är dyrare i inköp än Solaris och VDL. Speciellt VDL borde man kunnat få till en bra deal med, då Norrtäljes VDL Synergy är något av ett paradnummer för svenska VDL som kämpar som s***n för att slå sig in ordentligt på marknaden. Om en man hade tänkt behålla bussen länge och sköta om den som sitt eget barn hade nog Setra eller VanHool blivit billigast i det (riktigt)långa loppet. Därför kan jag upprepa min kommentar från ett tidigare inlägg:
Karl Kässbohrer och Bernard Van Hool skrattar åt oss från sina gravar...
Nu är det ju alltid svårt med priser för både lastbilar och bussar eftersom de till skillnad från bilar inte finns listpriser och fasta utrustningspaket.
Men jag kan göra en del jämförelser, 2013 kostade en jämförbar 8900 ca 2,6 Mkr för en "smååkare" så runt 3-3,5 Mkr har säkert Hallstaviksbussarna "kostat" även om det nu rör sig om leasingavtal och ingen avbetalning.
En Setra eller MB med jämförbar utrustning kostade för samma smååkare lite mer och en 415 GT-HD typ 6-700 tkr ytterligare men priserna är ju som sagt väldigt individuella.
Nobina har ju köpt Solaris i stor utsträckning och där är priset tillsammans med urvalet sannolikt avgörande, Volvo har ju inga gasbussar i produktion för regiontrafik t.ex.
VDL har ju en praktisk nackdel som kan vara lite svårhanterlig, det rör sig inte om själva bussarna i sig utan ägarförhållandet.
Citat från: Kurra-Gurra skrivet 01 mars 2015, 20:05:09 PM
Jo, det har hänt mig med, dock skäller jag inte ut passagerarna, utan förutsätter nästan nuförtiden att det är bussen det är fel på.
Detta hände dock på den tiden Buss-PC monterades och innan den så va det bara en glödlampa i taket som tändes istället för via en dator och inreskylten. Förr i samma buss funkade det utan problem men inte efter. Så det va innan man hajade vad det va för problem.
Nu för tiden kör jag knappt Volvo så kan inte yttra mig så mycket. Däremot mycket Scania OmniLink i olika årsmodeller som jag kör dagligen. Å jag e inte speciellt förtjust i dom med några år på nacken. Vissa borde skickats på skroten för många år sedan. Vissa exemplar e bra i mitt område men några år gamla Scanior som jag ofta kör e det ofta fel på. Speciellt med bromsar och dörrar. Men kvalitén sjönk rätt rejält med Scanias modeller mellan CN113 och OmniCity/Link. Senaste Volvo jag har erfarenhet av är några B12 ledvagnar från -06 som fanns i Handen.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 01 mars 2015, 21:15:36 PM
Nu är det ju alltid svårt med priser för både lastbilar och bussar eftersom de till skillnad från bilar inte finns listpriser och fasta utrustningspaket.
Men jag kan göra en del jämförelser, 2013 kostade en jämförbar 8900 ca 2,6 Mkr för en "smååkare" så runt 3-3,5 Mkr har säkert Hallstaviksbussarna "kostat" även om det nu rör sig om leasingavtal och ingen avbetalning.
En Setra eller MB med jämförbar utrustning kostade för samma smååkare lite mer och en 415 GT-HD typ 6-700 tkr ytterligare men priserna är ju som sagt väldigt individuella.
Nobina har ju köpt Solaris i stor utsträckning och där är priset tillsammans med urvalet sannolikt avgörande, Volvo har ju inga gasbussar i produktion för regiontrafik t.ex.
VDL har ju en praktisk nackdel som kan vara lite svårhanterlig, det rör sig inte om själva bussarna i sig utan ägarförhållandet.
Men tillverkar MB och Solaris regionalbussar med lågt insteg? Annars hade såklart en K-SETRA multiclass varit ett underbart alternativ till 8900! Trots det högre priset så tror jag man går med förtjänst på affären i det långa loppet, inte minst när bussen så småningom ska avyttras...
Hur menar du att ägarförhållandet för VDL är problematiskt? Menar du p.g.a att alla är griniga på Alan. B. För att han prisdumpade tågersättningstrafiken?
Citat från: Kurra-Gurra skrivet 01 mars 2015, 21:49:47 PM
Men tillverkar MB och Solaris regionalbussar med lågt insteg? Annars hade såklart en K-SETRA multiclass varit ett underbart alternativ till 8900! Trots det högre priset så tror jag man går med förtjänst på affären i det långa loppet, inte minst när bussen så småningom ska avyttras...
Hur menar du att ägarförhållandet för VDL är problematiskt? Menar du p.g.a att alla är griniga på Alan. B. För att han prisdumpade tågersättningstrafiken?
Nobina har ju Solaris i sina avtal i Skåne, MB finns som lågentré 12-13 m och som låggolv i 15 m bägge som regionalbuss, Setra som 415-416 LE.
Och nej det har inte ett dugg med tågersättningstrafik att göra :-) Det kan bli opraktiskt när en stor operatör samtidigt är återförsäljare och eftermarknadsansvarig för ett bussfabrikat.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 01 mars 2015, 22:21:41 PM
Det kan bli opraktiskt när en stor operatör samtidigt är återförsäljare och eftermarknadsansvarig för ett bussfabrikat.
Rent spontant känner jag att det väl vore trevligt att få lite ordning och reda på eftermarknaden! ;D Men jag förstår vad du menar.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 01 mars 2015, 22:21:41 PM
Nobina har ju Solaris i sina avtal i Skåne, MB finns som lågentré 12-13 m och som låggolv i 15 m bägge som regionalbuss, Setra som 415-416 LE.
Och nej det har inte ett dugg med tågersättningstrafik att göra :-) Det kan bli opraktiskt när en stor operatör samtidigt är återförsäljare och eftermarknadsansvarig för ett bussfabrikat.
Men i 15-metersutförande finns alltså bara MB Citaro och Solaris Urbino med hellåggolv? Känns som om det skulle bli rätt segt att sitta i en sån kärra mer än en timme i sträck...
Sen är det såklart lite märkligt att en firma både har som affärside att leverera bussar och busstrafik, det blir ju så att man konkurrerar med sina kunder s.a.s. Dock var det ju rätt vanligt förritiden, när det fortfarande fanns en uppsjö av bussfabrikat, många från det stora landet i väst, att en liten lokal åkare drygade ut kassan genom en generalagentur för nått obskyrt litet märke. Marknaden för busstrafik såg ju däremot helt annorlunda ut även den. Men i VDL-fallet är jag osäker på om det är samma firma som kör bussar som levererar bussar, eller om det är två olika firmor med samma ägare?
Citat från: Ersa skrivet 01 mars 2015, 22:39:17 PM
Rent spontant känner jag att det väl vore trevligt att få lite ordning och reda på eftermarknaden! ;D Men jag förstår vad du menar.
Här håller jag helt och hållet med, eftermarknaden och framförallt tillgången på verkstäder är ju VDLs stora akilleshäl. Men fixade man detta (och bytte ut sina fruktansvärt svårjobbade backspeglar, utformade som butikssnatterispeglar) så tror jag VDL skulle lyckas rätt bra i Sverige.
Min erfarenhet av VDL är att det inte direkt är någon toppkvalitet eller detaljfinish (Märks att det är Amerikansk-ägt ;) ), men väl helt OK och framförallt prisvärda grejer!
OnT så är nog Volvo i dagsläget en av de minst prisvärda fabrikaten på marknadeden, som en gammal Neoplan utan att ens ha frän design. Men allt kan ju ändras, se bara på Neoplan, som numera inte är fullt så rapplig som den en gång var ökänd för. Men så är det ju numer mest en pimpad MAN också...
Man kan kanske hoppas att AB Volvos bussproduktion tar samma vändning!
Edit:stavning
Citat från: Kurra-Gurra skrivet 02 mars 2015, 15:35:05 PM
Min erfarenhet av VDL är att det inte direkt är någon toppkvalitet eller detaljfinish (Märks att det är Amerikansk-ägt ;) )
VDL är ett holländskt företag med huvudkontor i Eindhoven och också ägt av holländare.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 mars 2015, 16:25:58 PM
VDL är ett holländskt företag med huvudkontor i Eindhoven och också ägt av holländare.
PACCAR är delägare
Citat från: Kurra-Gurra skrivet 02 mars 2015, 17:01:52 PM
PACCAR är delägare
Inte enligt VDL:s hemsida och inte enligt Wikipedia. Paccar var delägare i DAF, vars busstillverkning vid konkurs i början av 1990-talet såldes till VDL Group.
http://sv.wikipedia.org/wiki/DAF
http://sv.wikipedia.org/wiki/Paccar
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 mars 2015, 17:45:38 PM
Inte enligt VDL:s hemsida och inte enligt Wikipedia. Paccar var delägare i DAF, vars busstillverkning vid konkurs i början av 1990-talet såldes till VDL Group.
http://sv.wikipedia.org/wiki/DAF
http://sv.wikipedia.org/wiki/Paccar
Ja fast om du tittar på Wikipediasidan för VDL Bus Chassis så framgår det i svart på vitt att Paccar är delägare:
http://en.wikipedia.org/wiki/VDL_Bus_Chassis (http://en.wikipedia.org/wiki/VDL_Bus_Chassis)
VDL bus chassis är alltså ett dotterbolag som samägs av PACCAR och VDL Groep (Som tillverkar alla möjliga maskiner för den tunga industrin)
Det är därför man använder DAF-motorer, eftersom PACCAR även äger DAF. PACCAR är en av världens största tillverkare av tunga fordon
Nu fick du lära dig något nytt idag!
Slut på Offtopic, åter till ämnet:
Kommer AB Volvo att skärpa upp sin bussproduktion när MAN, VDL och EvoBus nästan konkurrerat ut Volvo bussar? Eller kommer Volvo Lägga ned bussproduktionen helt då? Det är bara en tidsfråga innan det inträffar nämligen, även om det tyvärr verkar vara ett tag kvar:
http://www.bussmagasinet.se/2015/03/vdl-och-volvo-toppade-i-februari/ (http://www.bussmagasinet.se/2015/03/vdl-och-volvo-toppade-i-februari/)
Diskutera! :P
Citat från: Kurra-Gurra skrivet 02 mars 2015, 19:05:57 PM
Ja fast om du tittar på Wikipediasidan för VDL Bus Chassis så framgår det i svart på vitt att Paccar är delägare:
http://en.wikipedia.org/wiki/VDL_Bus_Chassis (http://en.wikipedia.org/wiki/VDL_Bus_Chassis)
VDL bus chassis är alltså ett dotterbolag som samägs av PACCAR och VDL Groep (Som tillverkar alla möjliga maskiner för den tunga industrin)
Det är därför man använder DAF-motorer, eftersom PACCAR även äger DAF. PACCAR är en av världens största tillverkare av tunga fordon
Nu fick du lära dig något nytt idag!
Men du skrev: "Märks att det är Amerikansk-ägt" och det kan man ju inte säga utan reservation om holländarna äger 81 procent och amerikanerna 19 procent. Den som äger 19 procent i ett företag brukar inte ha något större inflytande på kvalitetsarbetet.
Men jag medger att jag missade att VDL Groep inte tillverkar bussarna utan VDL Bus Chassis och därför inte hittade Paccars delägande. Så jag fick trots allt lära mig lite nytt.
AB Volvo har satsat på eldrivna bussar. Jag vet inte om de kallas laddhybrider.
Som jag vid något tillfälle för ganska många år sedan skrivit om är hur busstillverkningen skall se ut i framtiden. Sedan kan man skriva om scalkort (variabler som samverkar till gemensam bra lönsamhet) och annat.
Vad jag kan förstå tillverkar såväl MAN och Daimler Benz (MB och Kässbohrer-setra) linjevagnarna i Turkiet.
Senast lågkonjunkturen som började ca mars-april 2008 medförde dålig lönsamhet för hela busstillverkningen.
Frågan är naturligtvis vad som skall göras för att få bra kvalitet för bussarna. Skulle nog vilja påstå att tillverkarna måste skärpa tillsynen av underleverantörer. En stor del av underleverantörerna tillverkar delar till busskarosser och underrede. Dessutom tillverkar man till i stort sett samtliga företag.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 mars 2015, 20:53:10 PM
Men du skrev: "Märks att det är Amerikansk-ägt" och det kan man ju inte säga utan reservation om holländarna äger 81 procent och amerikanerna 19 procent. Den som äger 19 procent i ett företag brukar inte ha något större inflytande på kvalitetsarbetet.
Japp, därav ;)-smileyn, som en indikation att det var halvt på skämt
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 mars 2015, 20:53:10 PM
Men jag medger att jag missade att VDL Groep inte tillverkar bussarna utan VDL Bus Chassis och därför inte hittade Paccars delägande. Så jag fick trots allt lära mig lite nytt.
Då var inte den här dagen helt borkastad tillslut, trots att jag varit ledig! Kul att stå till tjänst ;D
Kvalitetsproblem på polska bussar? Jo tack! Våra Solaris här i Linköping skulle man kunna skriva en uppsats om. Framförallt mycket elfel i de rackarna; blinkande läslampor (som inte går att stänga av), håller inte laddningen, högtalarsystem som ballar ur, blinkande bromsljus, you name it. Angående bromsljusen, vilket är ett ganska allvarligt problem, har de ingen aning om vad som orsakar problemet. Solaris egna tekniker har varit på plats flera gånger utan att kunna reda ut vad som är fel.
Ett annat problem som är så vanligt förekommande att man knappt reagerar längre, är varningen "Funktionsfel motor". Då lyser varningslampan "STOP" och den vill att man ska stanna. Det är dock aldrig något fel. Kör man bara vidare så slutar det efter några sekunder. Den varnar också ofta för "Defekt avgasrensningsystem" (eller nåt i den stilen). Dessa varningar är så vanliga att jag hajar till varje gång jag kör en buss som INTE får de här varningarna! "Men hallå, det är ju helt tomt på skärmen? Det måste va nåt fel!" tänker jag. :P
Och för ett tag sen när jag skulle justera speglarna blinkade instrumentpanelen, haha! Titta här (http://"https://instagram.com/p/wGHyQCInCT/").
Så absolut, polsk kvalitet!
Citat från: Bussborg skrivet 19 mars 2015, 11:39:52 AM
Kvalitetsproblem på polska bussar? Jo tack! Våra Solaris här i Linköping skulle man kunna skriva en uppsats om. Framförallt mycket elfel i de rackarna; blinkande läslampor (som inte går att stänga av), håller inte laddningen, högtalarsystem som ballar ur, blinkande bromsljus, you name it. Angående bromsljusen, vilket är ett ganska allvarligt problem, har de ingen aning om vad som orsakar problemet. Solaris egna tekniker har varit på plats flera gånger utan att kunna reda ut vad som är fel.
Ett annat problem som är så vanligt förekommande att man knappt reagerar längre, är varningen "Funktionsfel motor". Då lyser varningslampan "STOP" och den vill att man ska stanna. Det är dock aldrig något fel. Kör man bara vidare så slutar det efter några sekunder. Den varnar också ofta för "Defekt avgasrensningsystem" (eller nåt i den stilen). Dessa varningar är så vanliga att jag hajar till varje gång jag kör en buss som INTE får de här varningarna! "Men hallå, det är ju helt tomt på skärmen? Det måste va nåt fel!" tänker jag. :P
Och för ett tag sen när jag skulle justera speglarna blinkade instrumentpanelen, haha! Titta här (http://"https://instagram.com/p/wGHyQCInCT/").
Så absolut, polsk kvalitet!
Ursäkta ! El beror på antingen felaktigt montage eller felaktig tillverkning av elkomponenter. Vad står det för tillverkare på dessa. Och var är de tillverkade ?
Elfel är ju inget specifikt polskt, utan har även förekommit rikligt på ett flertal bussmodeller som tillverkats på svensk mark från 2002 och framåt.