Har funderat i omgångar på hur det skulle fungerat med dubbeldäckare på linje 60 i Göteborg, tänkte framförallt pga. av det stora tryck som finns på linjen. Idag rullar ju linjen i 5min trafik och det har nämnts här om utökning till 4min-trafik, så hur hade det fungerat med dubbeldäckare? Det hade ju ökat kapacitet rejält, men hur hade de klarat Masthugget/Lunden?
Vilket axeltryck klarar gatorna är väl något man först måste ta reda på, en ledbuss är nog att föredra både p.ga axeltrycken och p.ga passagerarcirkulation.
Tja, att det är trångt är ju inget problem och inte direkt omöjligt att backa med. Axeltrycket är ju förstås en fråga, men det finns ju olika typer av dubbeldäckare också med lite skillnad i axeltryck och inte omöjligt att få dispens. i Göteborg får väl bussarna i linjetrafik köra med bk1 på bk2-väg exempelvis.
Sedan är det ju detta med cirkulationen. Det är ju ett problem till och med i London. Samtidigt brukar det ju ändå fungera skapligt när sittplatserna är få. Men med relativt korta resor är det alltid ett problem att få folk att orka gå upp till övervåningen.
Linje 60 är nog ingen lämplig linje för dubbeldäckare. Många åker ganska korta sträckor och det är stor omsättning av resenärer.
Citat från: Harald Nordius skrivet 01 februari 2015, 22:48:18 PM
Linje 60 är nog ingen lämplig linje för dubbeldäckare. Många åker ganska korta sträckor och det är stor omsättning av resenärer.
Det är nog lämpligare än ledbuss i alla fall...
Willinsbron e väl problemet stället viktmässigt oavsett fordon o ledbuss vill man ju inte he på linje med tanke på hur det ser ut i Masthuggsdelen....är väl däravv den upphandlas som kortbuss endast ......har själv kört både led o boggie på den o boggie vill man inte gå upp med egentligen o pusher leder anser man väl har för stor risk o skada parkerade bilar på vintern om jag minns rätt
Citat från: Adrian Langemar skrivet 01 februari 2015, 23:20:40 PM
Citat från: Harald Nordius skrivet 01 februari 2015, 22:48:18 PM
Linje 60 är nog ingen lämplig linje för dubbeldäckare. Många åker ganska korta sträckor och det är stor omsättning av resenärer.
----------------------------------------------------------
Det är nog lämpligare än ledbuss i alla fall...
Nu hänger jag inte riktigt med hur du tänker här...? Man har ju definitivt ett bättre flöde av resenärer i en ledvagn än i en dubbeldäckare. Den senare vagntypen lämpar sig bäst för tung belastade linjer där linjen är ganska lång, stoppen få och de flesta kliver av vid start- respektive slutpunkt. På en mera ordinär linje med täta stopp och täta avgångar kan en dubbeldäckare aldrig slå en ledvagn i smidighet vad gäller trafikantutbyte.
Citat från: Nico skrivet 02 februari 2015, 17:14:09 PM
----------------------------------------------------------
Det är nog lämpligare än ledbuss i alla fall...
Nu hänger jag inte riktigt med hur du tänker här...? Man har ju definitivt ett bättre flöde av resenärer i en ledvagn än i en dubbeldäckare. Den senare vagntypen lämpar sig bäst för tung belastade linjer där linjen är ganska lång, stoppen få och de flesta kliver av vid start- respektive slutpunkt. På en mera ordinär linje med täta stopp och täta avgångar kan en dubbeldäckare aldrig slå en ledvagn i smidighet vad gäller trafikantutbyte.
Som Erling.L skriver är det ingen lämplig linje att köra ledbuss med. Jag måste nog säga att jag även har svårt att föreställa mig dubbeldäckare på linjen, men ledbussar går det definitivt inte att komma fram med.
Citat från: Adrian Langemar skrivet 02 februari 2015, 17:32:51 PM
Som Erling.L skriver är det ingen lämplig linje att köra ledbuss med. Jag måste nog säga att jag även har svårt att föreställa mig dubbeldäckare på linjen, men ledbussar går det definitivt inte att komma fram med.
Gör det inte? Ledbussar förekom regelbundet i förstärkningsturer Redbergsplatsen-Centralstationen för några år sedan, och jag är nästan säker på att det ett par gånger gick ledbuss även till Masthugget!
//Jonas G
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 02 februari 2015, 21:45:03 PM
Gör det inte? Ledbussar förekom regelbundet i förstärkningsturer Redbergsplatsen-Centralstationen för några år sedan, och jag är nästan säker på att det ett par gånger gick ledbuss även till Masthugget!
//Jonas G
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=39819.0
Det ser ut som att det står Masthugget på bussen faktiskt. Det går nog teoretiskt att köra ledbussar regelbundet på hela linjen om man tar bort parkeringsplatser i Masthugget. Hela linjen är ju för övrigt ett resultat av en linjeomläggning för något decennium sedan, där man satte ihop två linjesträckor som inte ansågs kunna trafikeras med ledbuss. Trots det har man ju sen kört ledbussar på östra delen av linjen så det är inte helt lätt att förstå hur Västtrafik tänker.
Citat från: Adrian Langemar skrivet 02 februari 2015, 23:07:22 PM
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=39819.0
Det ser ut som att det står Masthugget på bussen faktiskt. Det går nog teoretiskt att köra ledbussar regelbundet på hela linjen om man tar bort parkeringsplatser i Masthugget. Hela linjen är ju för övrigt ett resultat av en linjeomläggning för något decennium sedan, där man satte ihop två linjesträckor som inte ansågs kunna trafikeras med ledbuss. Trots det har man ju sen kört ledbussar på östra delen av linjen så det är inte helt lätt att förstå hur Västtrafik tänker.
Det är ju alltid en skillnad på vad som går och vad som är en bra lösning. Om man ser de smala vägarna i Norrtälje eller på Ekerö som ofta trafikerats med ledbuss, så kan man ju konstatera att det "går", men att det kan skapa stora förseningar om det blir möte med annan ledbuss, eller långtradare. Det enda stället där ledbuss inte går är väl i princip när det saknas vändplan och det är backning in på annan väg som gäller.
Att en linje anses olämplig för ledbuss kan ju som sagt ha många orsaker. Har man ofta problem med backar på vintern för att det är mycket snö, så kan det exempelvis vara smart att köra med normalbuss, eller om det ofta är trångt. Sedan om entreprenören tycker att den kan lägga in omlopp med ledbuss på kortturer, är ju det något som denna får ta ansvar för. Men troligtvis är vagnparken och tidtabellen ändå planerad för normalvagn.
Tror det är som Lars säger, det går ju, men frågan är hur lämpligt det är. Många delar i Masthugget (framförallt efter Fjällskolan och uppåt) är nog inte särskilt lämpad för ledbuss.. Det var just därför jag lekte med tanken om dubbeldäckare(av normallängd.