Idag kom det trevlig läsning med posten.
Omnibustrafiken och linjetrafiken med lastbilar i Sverige.
Del I, Omnibustrafiken. Svenska Yrkesförlaget 1938. 739 s. Rikt illustrerad med en mängd porträtt och en del fordonsbilder.
En bok finns kvar att köpa för 175:- . Min kostade 350:- från ett annat antikvariat och var i mycket fint skick.
Boken rekommenderas för den som är intresserad av Busshistoria.
http://www.antikvariat.net/ANT105293.cgi
Det ska finnas en del 2 om lastbilstrafiken men den har jag inte tittat efter. (http://tapatalk.imageshack.com/v2/15/01/29/b8bb8526a8b57fa57ecbbec9fadf3545.jpg)
(http://tapatalk.imageshack.com/v2/15/01/29/fb26091ada385ac4f70501266eacfdea.jpg)
(http://tapatalk.imageshack.com/v2/15/01/29/cf6937e08d86aeee3dd412fd4f886645.jpg)
/Bussmicke
www.bussmicke.se
Del II är knappt hälften så tjock som bussdelen och behandlar "linjetrafiken och trafiken med lastbilar". Såvitt jag förstått är bara ett mycket begränsat antal åkerier representerade i boken.
Mvh
Jan G
Jag har hört sägas att de bussbolag och åkerier som ville vara med i boken fick betala för det. Det är ganska troligt att det var så eftersom den principen tillämpades i andra liknande verk. Den som gav ut boken ville förstås tjäna pengar och antalet köpare får nog anses vara begränsat. Den som betalat för att vara med i boken fick naturligtvis minst ett exemplar utan extra kostnad. Det är väl därför som boken är förhållandevis lätt att få tag i antikvariskt.
Det innebär ju inte att boken skulle vara ointressant även om den inte är komplett.
Jag är glad att jag fick tag i en bok. För 2 veckor sedan hade jag inte hört talas om den.
Nielsen & Falk är ett kul uppslagsverk över bussbolag vid det tillfälle den trycktes. Ett antal pionjärer från olika regioner var då ännu aktiva, och det är ofta enda offentligt kända bilden på dessa "bussgubbar". Sedan finns en del halvsanningar i de korta historiker som ofta biläggs resp. företag, de är väl förmodar jag skrivna av företagen själva enligt något enkätformulär. Den allmänna inledande historiken är vill jag minnas rätt översiktlig, byggd på andra källor.
Det finns en annan bok och Sveriges busstrafik som är torrare och svårare att få tag på men i gengäld mycket väldokumenterad med siffror och grafer, Sven Godlunds "Busstrafikens framväxt och funktion", som han doktorerade på 1954. Godlund blev sedermera professor i kulturgeografi.
Jag använde mig att denna bok som referens.Jämförde andra uppgifter jag fick fram med Falck-Nielsen.
Skrev alltså en liten sammanställning över P-läns busstrafik som användes som B-och C uppsats.
Företaget Kinna Åkeri AB saknas. Vidare saknas AB Vänersborgs automobilcentral. Möjligen redan avvecklade.Hade verksamhet i Uddevalla också. Det finns en uppgift om att tändsticksfabriken var delägare (ev helt och hållet) i detta ?
Vad gäller Halland så saknar jag uppgift om en parallell linje Fjärås-Nåkälla som John Olofsson tog över (A Evers ?). Det fanns ett annat företag som körde där,Gunnar Karlsson, som SJ övertog i början av 60 talet.Änkan Annie tog över trafiken och överlät den. Garaget i Nåkälla fanns kvar länge och kan finnas kvar än i dag.
Sven Godlunds avhandling har jag läst. Den bygger i mångt och mycket på Sveriges automobilomnibuskommunikationer. (A&O). Detta var en tidtabell över busslinjer som oftast inte hade någon tidtabell. Däremot fanns ett nummer som angav var tillståndet till lilnjen kunde sökas.
Jag hittade några exemplar i Uppsala. Hoppas de finns kvar på UB där. Sven G var noggrann och lär själv åkt med några gånger och kontrollerat så det blivit rätt. Är hans son Per intresserad av bussar ?
Skall man forska om busstrafik på 20-och 30 talet är det bra källor om man använder korsvis kontroll.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 31 januari 2015, 19:18:39 PM
Jag har hört sägas att de bussbolag och åkerier som ville vara med i boken fick betala för det. Det är ganska troligt att det var så eftersom den principen tillämpades i andra liknande verk. Den som gav ut boken ville förstås tjäna pengar och antalet köpare får nog anses vara begränsat. Den som betalat för att vara med i boken fick naturligtvis minst ett exemplar utan extra kostnad. Det är väl därför som boken är förhållandevis lätt att få tag i antikvariskt.
Det innebär ju inte att boken skulle vara ointressant även om den inte är komplett.
Ja så var det med"Svenska Gods och Gårdar" har min mor berättat.