Buss-Snack

Övriga forum => Ordet är fritt => Ämnet startat av: eldani skrivet 29 januari 2015, 15:10:06 PM

Titel: Det här blir nya Air Force One
Skrivet av: eldani skrivet 29 januari 2015, 15:10:06 PM
Det blir, föga förvånande, amerikanska Boeing som får leverera även nästa generation av den amerikanska presidentens plan - det som blivit mest känt genom beteckningen Air Force One. Men det kan också bli en av de sista beställningarna av det klassiska jumbojetplanet, Boeing 747.

http://www.svd.se/naringsliv/har-ar-nya-air-force-one_4292587.svd?sidan=1#xtor=AD-500-

Det skull var kul att veta prislappen på ny Air Force One? Vad ska man göra med dom gamla Air Force One?

Titel: SV: Det här blir nya Air Force One
Skrivet av: Nico skrivet 29 januari 2015, 16:36:46 PM
Borde väl inte vara några problem att sälja dessa plan (det är väl två stycken) som används för detta uppdrag?) då de väl knappast har så många flygtimmar om man jämför med andra maskiner som gått i vanlig trafik.
Titel: SV: Det här blir nya Air Force One
Skrivet av: 1896 skrivet 29 januari 2015, 18:58:12 PM
Hittade denna bild:

www.toonpool.com/cartoons/air%20force%20one_17099

Bilden verkar härstamma från Bush tiden.  ;D
Titel: SV: Det här blir nya Air Force One
Skrivet av: Ersa skrivet 29 januari 2015, 19:42:18 PM
Citat från: Nico skrivet 29 januari 2015, 16:36:46 PM
Borde väl inte vara några problem att sälja dessa plan (det är väl två stycken) som används för detta uppdrag?) då de väl knappast har så många flygtimmar om man jämför med andra maskiner som gått i vanlig trafik.

Ja, det är två st Boeing VC-25 som delar på bördan, 28000 och 29000. Bara när presidenten är ombord ett av dessa kallas det för "Air Force One". Alla övriga tider gäller de femsiffriga orden här innan som anrop. Historiskt har det funnits många olika plan som tjänstgjort som Air Force One. Under 50-talet fanns tre st Lockheed Constellation, under 60- och-70-talen fanns det två st Boeing VC-137C (baserad på 707), och sedan 1990 har dagens två Boeing VC-25A (baserad på 747) tjänstgjort.
http://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_VC-25
http://en.wikipedia.org/wiki/Air_Force_One

Båda VC-137C finns för övrigt bevarade än idag:
http://en.wikipedia.org/wiki/VC-137C_SAM_26000
http://en.wikipedia.org/wiki/VC-137C_SAM_27000
Titel: SV: Det här blir nya Air Force One
Skrivet av: Mikey skrivet 29 januari 2015, 21:03:50 PM
Citat från: eldani skrivet 29 januari 2015, 15:10:06 PM
Det blir, föga förvånande, amerikanska Boeing som får leverera även nästa generation av den amerikanska presidentens plan - det som blivit mest känt genom beteckningen Air Force One. Men det kan också bli en av de sista beställningarna av det klassiska jumbojetplanet, Boeing 747.

Jag tycker det är rätt vågat att beställa ett flygplan som med största sannolikhet skall gå ur produktion. Om 747'orna slutar tillverkas runt 2018-2019 som det ser ut idag, så lär de sista kommersiella planen tas ur trafik 20-25 år senare, runt 2040. Nya "Air Force One" ska väl leva i 30 år som föregångarna, så om de sätts i trafik 2023 så ska de flyga till 2053. Det är över 10 år som enda jumbojet i luften...

Det hade varit mycket billigare att köpa 777-9X i stället, och då får man även betydligt bränsleeffektivare plan med ungefär lika mycket invändig yta. Men image är väl allt antar jag, och 747'or är väl coolare... 8)

Citat från: Nico skrivet 29 januari 2015, 16:36:46 PM
Borde väl inte vara några problem att sälja dessa plan (det är väl två stycken) som används för detta uppdrag?) då de väl knappast har så många flygtimmar om man jämför med andra maskiner som gått i vanlig trafik.

De kommer garanterat inte säljas. Dels är Boeing 747-200 i princip redan historia som kommersiella flygplan, reservdelar finns inte kvar och driftkostnaderna och bränsleförbrukning är upp genom taket. Till och med efterföljaren 747-400 lever idag på sista versen, då stora delar av flottan står utspridda i olika öknar samtidigt som de flesta flygbolag pensionerar dem i rask takt då de inte längre går att få lönsamma.

Och dels är VC-25'orna såpass specialtillverkade att det mesta av planen inte består av standarddelar. Därav att de heter VC-25 och inte 747.

Ett av planen lär garanterat hamna på museum, om inte båda gör det. Någon framtid utanför US Air Force har de i alla fall inte. :-\