(http://bussmicke.1g.fi/gallery/Bussar/Sverige/S/Swebus/2500/Swebus+2537+Garaget,Halmstad+950823.jpg/_img1280.jpg)
(http://bussmicke.1g.fi/gallery/Bussar/Sverige/S/Swebus/2500/Swebus+2540+Gustav+Adolfs+torg,Helsingborg+000530.jpg/_img1280.jpg)
(http://bussmicke.1g.fi/gallery/Bussar/Sverige/S/Swebus/2500/Swebus+2545+Garaget,Ljusdal+940328.jpg/_img1280.jpg)
(http://bussmicke.1g.fi/gallery/Bussar/Sverige/S/Swebus/2500/Swebus+2551+Garaget,Stinav%C3%A4gen,Sj%C3%B6uddens+ind+omr,V%C3%A4xj%C3%B6+990520.jpg/_img1280.jpg)
Mycket trevligt!
Härligt med Scania
Hur många sådana här "skokartonger" hade Wasatrafik i Hälsingland ? ???
Oj vad trevligt. 2551 på sista bilden levererades till Uppsala regionen i serien 2547-2553. Hade ingen aning om att denna fick fortsatt förtroende i annat trafikområde, borde ha lämnat Uppland under andra halvan av 90-talet och då i SJ-orange skrud.
//Jocke
När var det Swebus tappade Växjö till Linjebuss? Måste väl varit i början av 2000-talet.
Citat från: Sundås skrivet 30 januari 2015, 15:42:03 PM
När var det Swebus tappade Växjö till Linjebuss? Måste väl varit i början av 2000-talet.
Tätorten och större delarna av landsbygden gick till Linjebuss juli 1993, resterande skol o landsbygdstrafik + flygbussen överläts till Linjebuss 2001 genom ett byte med Ängelholm som övertogs av Swebus
Var väl i den vevan Linjebuss gick ut och gapade och skrek om att: "- Vi ska växa främst på Swebus bekostnad." >:(
Citat från: Kung Vasa skrivet 30 januari 2015, 17:34:30 PM
Var väl i den vevan Linjebuss gick ut och gapade och skrek om att: "- Vi ska växa främst på Swebus bekostnad." >:(
1993?
Citat från: Kung Vasa skrivet 30 januari 2015, 18:58:27 PM
Ja, någonstans.
Det är väl bra att man har visioner.
Swebus hade ju något liknande under de två första ledningarna.
Citat från: Kung Vasa skrivet 30 januari 2015, 17:34:30 PM
Var väl i den vevan Linjebuss gick ut och gapade och skrek om att: "- Vi ska växa främst på Swebus bekostnad." >:(
Det väl som en helt logisk tillväxtplan? Linjebuss och Swebus konkurrerade ju om samma slags trafik i samma slags typ av områden runtom landet. Till skillnad från smååkarna runtom i skogarna som körde sin glesa trafik, som jättarna ändå inte var så intresserade av.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 30 januari 2015, 20:10:46 PM
Det är väl bra att man har visioner.
Swebus hade ju något liknande under de två första ledningarna.
I början av upphandlings eran så fanns det någon sorts strävan från alla håll efter en monopolställning, numera verkar man däremot vara rörande överens om att en inte kan ha allt, men det hindrar ju inte att man vänder på det där resonemanget....
Linjebuss hade det mer eller mindre som sin affärsidé att växa på det offentligas bekostnad, nu när vi ser ett resultat, tycker jag att det inte är mer än rätt att det kommer tillbaka och biter dem där bak.
Citat från: Kung Vasa skrivet 31 januari 2015, 17:30:05 PM
Linjebuss hade det mer eller mindre som sin affärsidé att växa på det offentligas bekostnad, nu när vi ser ett resultat, tycker jag att det inte är mer än rätt att det kommer tillbaka och biter dem där bak.
Angående "det offentliga" och "nu":Idag finns inte Linjebuss kvar, och efterföljaren Transdev är väl ägt av franska staten? Detta medan Swebus efterföljare Nobina ägs av ett flertal riskkapitalister. Så vad är "det offentliga"?
Citat från: Ersa skrivet 31 januari 2015, 23:56:37 PM
Angående "det offentliga" och "nu":Idag finns inte Linjebuss kvar, och efterföljaren Transdev är väl ägt av franska staten? Detta medan Swebus efterföljare Nobina ägs av ett flertal riskkapitalister. Så vad är "det offentliga"?
Nu brukar vi ju inte räkna statligt eller kommunalt ägda aktiebolag som offentlig verksamhet. Så egentligen finns väl ingen offentlig verksamhet alls inom busstrafiken i Sverige i dag. SJ Buss kunde fram till 1990 räknas som offentlig verksamhet då den drevs som en sektion inom affärsverket Statens järnvägar. Göteborgs Spårvägar var fram till början av 1990-talet en förvaltning så även det var offentlig verksamhet. För att nu ta några exempel.
Transdev kontrolleras mycket riktigt till största delen av franska staten liksom Keolis. Nettbuss ägs av norska statsbanan NSB. Arriva av tyska statsbanan DB. De största privatägda bussbolagen i Sverige i dag är Nobina, Bergkvarabuss och KR Trafik.
Man måste ha en tro på att saker går att förändra, det är den tron som gör att folk fortfarande vill bli politiker, förutom lönen förstås. :)
Nära skjuter ingen hare, Swebus 2554:
www.christianm.se/tpfoto/bu/bilder/Sverige/Statens_jaernvaegar/slides/sj2554_19850615.html
www.busglobe.com/picture/379
www.fotobus.msk.ru/photo/1302857/
2555 gick ju som skolbuss i Borlänge ett tag, lacken är iaf lika.