Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: 1896 skrivet 20 januari 2015, 08:46:57 AM

Titel: Centrala vann Ragunda
Skrivet av: 1896 skrivet 20 januari 2015, 08:46:57 AM
28% dyrare trafik:

www.bussmagasinet.se/2015/01/brist-pa-anbud-kan-tvinga-fram-busstrafik-i-lanstrafikregi/

Intressanta tankegångar där, men nästa upphandling i Jämtland rör väl stadsbussarna i Östersund, och då lär väl fler vara intresserade.
Titel: SV: Centrala vann Ragunda
Skrivet av: Ersa skrivet 20 januari 2015, 10:08:09 AM
Huvudmännen själva brukar numera dock inte ha full koll på vad verksamheten faktiskt kostar, utan tittar själv alltid i underkant. Men om de tror att de själva kan köra billigare i egen regi, så får de gärna försöka. Men med öppen redovisning givetvis, så vi skattebetalare tydligt kan se om det verkligen blir billigare.
Titel: SV: Centrala vann Ragunda
Skrivet av: spunk skrivet 20 januari 2015, 20:41:50 PM
Nya euro6 bussar är dyrare i inköp.Inte så konstigt att kostnaderna stiger.
Titel: SV: Centrala vann Ragunda
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 20 januari 2015, 20:51:55 PM
Citat från: spunk skrivet 20 januari 2015, 20:41:50 PM
Nya euro6 bussar är dyrare i inköp.Inte så konstigt att kostnaderna stiger.

Största prisökningen beror nog på avsaknaden av konkurrens, man behöver inte oroa sig att någon lägger ett lägre bud, det är ju andra gången i följd detta inträffar bara i Jämtland och det lär fortsätta så i stora delar av Norrlandslänen.
Titel: SV: Centrala vann Ragunda
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 20 januari 2015, 20:54:50 PM
Citat från: Kung Vasa skrivet 20 januari 2015, 08:46:57 AM
28% dyrare trafik:

www.bussmagasinet.se/2015/01/brist-pa-anbud-kan-tvinga-fram-busstrafik-i-lanstrafikregi/

Intressanta tankegångar där, men nästa upphandling i Jämtland rör väl stadsbussarna i Östersund, och då lär väl fler vara intresserade.

Ja kanske i bästa fall två seriösa bud, men det beror ju helt på om trafiken är en tillfredställande affär för nuvarande operatör, om inte tror jag nog att man avstår för att slippa en avkrok.
Titel: SV: Centrala vann Ragunda
Skrivet av: Ersa skrivet 20 januari 2015, 21:35:12 PM
Historiskt fanns det ju i princip tre stora aktörer: Kommunala JämtlandsBuss, statliga Swebus och medlemsföretaget Centrala Buss. Sedermera fasades JämtlandsBuss ut och Swebus tog över deras marknad. I samband med detta växte det då oberoende KR Trafik till den tredje operatören.
Numera har både Swebus/Nobina och KR Trafik tappat och backat ut. Frågan är, som Lars skriver, om Nettbuss väljer att stanna kvar uppe i "avkroken". Medlemsföretagen i Centrala Buss har ju inte varit överenergiska i att vilja ha stadstrafiken till varje pris, även om Danielssons var med bland de tre budgivarna 2000, tillsammans med Stadsbussarna och dåvarande Linjebuss.

När ska stadstrafiken ut på anbud? För det är väl detta avtal som står näst på tur?
Titel: SV: Centrala vann Ragunda
Skrivet av: 1896 skrivet 21 januari 2015, 08:17:14 AM


När ska stadstrafiken ut på anbud? För det är väl detta avtal som står näst på tur?
[/quote]

Planerad tilldelning Juni 2015, med trafikstart Juni 2016 enligt svensk kollektivtrafiks hemsida.  :)
Titel: SV: Centrala vann Ragunda
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 21 januari 2015, 08:42:52 AM
Citat från: Kung Vasa skrivet 21 januari 2015, 08:17:14 AM

När ska stadstrafiken ut på anbud? För det är väl detta avtal som står näst på tur?


Planerad tilldelning Juni 2015, med trafikstart Juni 2016 enligt svensk kollektivtrafiks hemsida.  :)

Den ska du inte lägga så stor tillit till :-) de uppgifterna är framtagna med hjälp av urspr kontraktstid.
Titel: SV: Centrala vann Ragunda
Skrivet av: Lars_L skrivet 21 januari 2015, 09:19:20 AM
Nu är det ju inte några direkta överpriser. I alla fall om man ser till att nya vagnar behövs. Vad jag förstod omfattande avtalet 10 fordon. I glesbygd blir det ju rätt många vagnkilometrar även om utnyttjandet av vagnarna under dygnet är lågt och att det inte krävs mer än drygt en tjänst per fordon. Omkring 1,5 miljoner per vagn och år tycker jag nog ändå verkar vara där man borde landa ungefär. Kan väl möjligen ge några procents vinst, men det är ju ändå meningen med affärsverksamhet.

Däremot är det naturligtvis inte bra att det inte finns någon konkurrens. Men man får väl se uttalandet lite mer som ett hot, än någon tro att på att kommunen skulle börja bedriva busstrafik på allvar. På sikt hämmar monopolsituationen dock förstås kreativiteten för att sänka verksamhetens kostnader. 
Titel: SV: Centrala vann Ragunda
Skrivet av: 1896 skrivet 21 januari 2015, 10:23:07 AM
Vore dock både kul och intressant om den offentligt ägda andelen kollektivtrafik går emot trenden och ökar, oavsett skäl, privatiseringsivrare brukar stirra sig blinda på ekonomi, men det finns ju flera andra vinningar med offentligt ägd kollektivtrafik, ej att förglömma.  8)
Titel: SV: Centrala vann Ragunda
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 21 januari 2015, 11:00:33 AM
Nu är det nog ingen enskild kommun där i Jämtland utan landstinget som isf skulle dra igång egen verksamhet, typ Västmanland.

Man kan ju t.ex låta ett fiktivt eget trafikbolag delta i upphandlingarna för att upprätthålla konkurrensen.
Titel: SV: Centrala vann Ragunda
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 21 januari 2015, 11:29:10 AM
Citat från: Lars_L skrivet 21 januari 2015, 09:19:20 AM
Nu är det ju inte några direkta överpriser. I alla fall om man ser till att nya vagnar behövs. Vad jag förstod omfattande avtalet 10 fordon. I glesbygd blir det ju rätt många vagnkilometrar även om utnyttjandet av vagnarna under dygnet är lågt och att det inte krävs mer än drygt en tjänst per fordon. Omkring 1,5 miljoner per vagn och år tycker jag nog ändå verkar vara där man borde landa ungefär. Kan väl möjligen ge några procents vinst, men det är ju ändå meningen med affärsverksamhet.

Däremot är det naturligtvis inte bra att det inte finns någon konkurrens. Men man får väl se uttalandet lite mer som ett hot, än någon tro att på att kommunen skulle börja bedriva busstrafik på allvar. På sikt hämmar monopolsituationen dock förstås kreativiteten för att sänka verksamhetens kostnader.

En prisökning på nästan 29% är nog att anse som väldigt mycket i Jämtland, vad gäller nya bussar är det i princip ett krav i varje upphandlingsomgång och var så även i det nu löpande avtalet som detta nya efterträder.

Vad gäller kilometrar så är det ju i princip enbart de fordon som trafikerar Östersund som får någon större mängd km, 10 bussar känns mycket men det kan ju ha skett utökningar sedan sist.

"Flöjten" ligger ju i separat avtal och Bybergs turer handlas väl upp av Västernorrland i Indal/Liden paketet.
Titel: SV: Centrala vann Ragunda
Skrivet av: 1896 skrivet 23 januari 2015, 11:14:15 AM
Finns det någon risk att man slår ihop stadsbuss upphandlingen med den större förestående landsbygds upphandlingen ?  ???  Det skulle ju utgöra en rejäl upphandling och kanske då intressera lite fler potentiella anbudsgivare. 
Titel: SV: Centrala vann Ragunda
Skrivet av: Ersa skrivet 23 januari 2015, 11:56:14 AM
Rent fordonsmässigt går det inte på något vis att samköra staden med förorten längre, då de olika områdena kräver olika slags busstyper. I staden är det uteslutande tvåaxligt på 12 meter som gäller, medan den närmaste landsbygdstrafken runtom stan körs med 15 meters boggi. Längre linjer på över 6 mil har oftast normalgolvare.

När JämtlandsBuss körde i egen regi i Östersunds kommun (följt av Swebus 1996-2000) hade de ju både tätorten samt övriga kommunen, men det var ju på den tiden då det fanns tätortsbussar som klarade av att även gå snabbt och tyst på landsväg (t.ex Scania CN113). Så jag tror att gränserna mellan trafikområdena kommer att förbli som de sattes 2001-01-01. Det enda man skulle kunna göra vore nåt i stil med att lägga in t.ex 45N, 45S och 40 med övriga kommuner, eller slå ihop t.ex Ragunda med Bräckte, men det lär knappast hända.
Titel: SV: Centrala vann Ragunda
Skrivet av: 1896 skrivet 23 januari 2015, 12:29:54 PM
Jag tänkte snarare att det kanske vore rent ekonomiskt mer fördelaktigt att lägga anbud på ett stort paket, det behöver ju inte innebära att man kör med likadana fordon överallt, om man nu vill ha flera anbudsgivare. Exempelvis skulle man kanske kunna hålla nere underhålls kostnader, det kanske bara krävs en depå i Östersund ? Finns det flera nu ?

Titel: SV: Centrala vann Ragunda
Skrivet av: Lars_L skrivet 23 januari 2015, 14:04:16 PM
Citat från: Kung Vasa skrivet 23 januari 2015, 12:29:54 PM
Jag tänkte snarare att det kanske vore rent ekonomiskt mer fördelaktigt att lägga anbud på ett stort paket, det behöver ju inte innebära att man kör med likadana fordon överallt, om man nu vill ha flera anbudsgivare. Exempelvis skulle man kanske kunna hålla nere underhålls kostnader, det kanske bara krävs en depå i Östersund ? Finns det flera nu ?

Stadsbuss för Östersund tror jag är mer intressant för andra att lägga på. Den är ju på ca 31 vagnar i dagsläget. Problemet med regionaltrafiken i Jämtland är ju avståndet, vilket gör att det krävs en massa smådepåer för att inte få för mycket tomkörningar. Det är nog framförallt det som gör att de större bolagen tvekar. Det är nog alltså inte bara antalet fordon som avgör. I stadstrafik är inte detta något problem, men det är nog ett stort problem för paketen i regionaltrafiken.

Jag tror nog alltså tyvärr att man för färre som är intresserade av att köra stadsbussarna i Östersund, om det inte är separata paket mellan region och stad. Av samma skäl ger det nog inte så stor effekt ens om man gör ett jättepaket av regiontrafiken heller; så som det ser ut däruppe krävs det cäl nästan att man har lokala bussbolag som kan fungera som underentreprenörer eller genom samverkansbolag. 
Titel: SV: Centrala vann Ragunda
Skrivet av: Ersa skrivet 23 januari 2015, 17:29:10 PM
Citat från: Kung Vasa skrivet 23 januari 2015, 12:29:54 PM
Jag tänkte snarare att det kanske vore rent ekonomiskt mer fördelaktigt att lägga anbud på ett stort paket, det behöver ju inte innebära att man kör med likadana fordon överallt, om man nu vill ha flera anbudsgivare. Exempelvis skulle man kanske kunna hålla nere underhålls kostnader, det kanske bara krävs en depå i Östersund ? Finns det flera nu ?

Största delen av landsbygdstrafiken är ju uppbyggd på arbetspendling in till Östersund, och då krävs det att depåerna även för "förortstrafiken" ligger som de gör idag, i Krokom, Lit, Brunflo osv. Kommer man ännu längre bort som till Duved, Strömsund, Hammarstrand, Bräcke och Svenstavik blir det ju ännu mera självklart att man inte kan dra in dessa depåer för att flytta bussarna till Östersund.

Några vidare underhållskostnader har man inte i Jämtland med sina nya fräscha fordon, som bara behöver servas på någon större märkesverkstad inne i Östersund då och då. Verksamheten i Jämtland är raka motsatsen till t.ex SL-trafikens gamla nedslitna bussar, som måste in på verkstad flera gånger i månaden i genomsnitt.
Titel: SV: Centrala vann Ragunda
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 23 januari 2015, 18:34:33 PM
Citat från: Ersa skrivet 23 januari 2015, 17:29:10 PM
Största delen av landsbygdstrafiken är ju uppbyggd på arbetspendling in till Östersund, och då krävs det att depåerna även för "förortstrafiken" ligger som de gör idag, i Krokom, Lit, Brunflo osv. Kommer man ännu längre bort som till Duved, Strömsund, Hammarstrand, Bräcke och Svenstavik blir det ju ännu mera självklart att man inte kan dra in dessa depåer för att flytta bussarna till Östersund.

Några vidare underhållskostnader har man inte i Jämtland med sina nya fräscha fordon, som bara behöver servas på någon större märkesverkstad inne i Östersund då och då. Verksamheten i Jämtland är raka motsatsen till t.ex SL-trafikens gamla nedslitna bussar, som måste in på verkstad flera gånger i månaden i genomsnitt.

Det är ju Brunflo som man med fördel kan köra från "stan" i övrigt blir tomkörningarna för omfattande, dock är det ju inget problem att ha rena uppställningsplatser ute i länet men sköta admin och verkstadsfunktioner från Östersund, det har ju fungerat förut, man behöver inte ha en "depå" av SL modell i alla kommuncentra med full bemanning.
Titel: SV: Centrala vann Ragunda
Skrivet av: Lars_L skrivet 23 januari 2015, 19:07:52 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 23 januari 2015, 18:34:33 PM
Det är ju Brunflo som man med fördel kan köra från "stan" i övrigt blir tomkörningarna för omfattande, dock är det ju inget problem att ha rena uppställningsplatser ute i länet men sköta admin och verkstadsfunktioner från Östersund, det har ju fungerat förut, man behöver inte ha en "depå" av SL modell i alla kommuncentra med full bemanning.

Nä - givetvis kan man ha enklare uppställningsplatser. Men jag antar att det är det som "avskräcker" från att lägga anbud. Det kräver mer för att det ska fungera och det blir mycket jobb med att leta reda på uppställningsplatser för kanske bara en eller två bussar på en rad småorter. Man måste också - beroende på avtalskonstruktion - ha både extrapersonal och bussar i reserv tillgängliga inom ett geografiskt mycket omfattande område. 

Det går ju inte riktigt att konkurrera heller med att ha tjänster som bara omfattar 4-timmars skolbusskörning per dag på orten om den som konkurrerar om anbudet även har en stor del av taxiverksamheten i kommunen (som exempel).

Man får, skulle jag se det som, alltså inte tillräckligt mycket betalt för det extra arbete som krävs för sådan trafik, att man tycker det är värt att lägga anbud.

Det blir helt enkelt svårt att få dessa aspekter att riktigt uppvägas av en ändå relativt blygsam vinst.
Titel: SV: Centrala vann Ragunda
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 23 januari 2015, 19:27:36 PM
Nu är det inte några 4 timmars skolbusskörningar i speciellt många av omloppen utanför Östersund, visst finns det omlopp som rullar mindre än 10-12 timmar när man kommer ut i periferin men det är sådana som mer eller mindre alltid körts av lokala entreprenörer oavsett vem som haft huvudkontraktet.

I alla kommuncentra handlar det om platser för 5-10 bussar och dessa uppställningar har funnits ända sedan -70 talet på flera håll och några mängder med reservbussar om ens någon har i princip aldrig funnits oavsett operatör så det är knappast ett problem under förutsättning att man har en policy att man sköter underhållet och inte bara reparerar sådant som gått sönder.'

Ett problem eller rättare sagt orsak till att det har varit ett begränsat intresse de senaste 10-15 åren har ju varit prisnivån, på det sättet är ju prisökningen bra, tyvärr har ju de största aktörerna mer eller mindre lagt ner försöken att etablera sig norr om Dalälven med några få undantag.



Titel: SV: Centrala vann Ragunda
Skrivet av: Bussmicke skrivet 29 januari 2015, 02:27:12 AM
Vem är det mest troliga medlemsföretaget som kommer köra?
Titel: SV: Centrala vann Ragunda
Skrivet av: Ersa skrivet 29 januari 2015, 10:36:38 AM
Samma som kör idag? Nu minns jag inte på rak arm vilka det är, men KR själva har ju redan lejt bort hela området till nån underentreprenör. Har för mig att det framkom i nån annan tråd. 
Titel: SV: Centrala vann Ragunda
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 29 januari 2015, 11:14:52 AM
Citat från: Ersa skrivet 29 januari 2015, 10:36:38 AM
Samma som kör idag? Nu minns jag inte på rak arm vilka det är, men KR själva har ju redan lejt bort hela området till nån underentreprenör. Har för mig att det framkom i nån annan tråd.

Molunds Trafik
Titel: SV: Centrala vann Ragunda
Skrivet av: Ersa skrivet 29 januari 2015, 12:14:47 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 29 januari 2015, 11:14:52 AM
Molunds Trafik

Så var det. Det låter rätt rimligt att Molunds skulle kunna fortsätta, men förmodligen med nya fordon.