Är det någon som har koll på hur nummerserierna varit fördelade inom SL-buss förr om åren? - Vi har många duktiga forumiter som lätt kan säga vilka nummer som ett visst littera låg inom, men är det någon som har lite listor över vad som dolde sig bakom vilket nummer? 4000-6000 vet vi ju har använts flitigt, 7000 var väl en hel del förortstrafik som inte var SL-buss från första början, 8000 var väl verkstadsbilar och dylikt? - fanns 1000-3000 t.ex. alls? Nån som orkar bena lite granna?
0-ca 999, 1400, 1800, 1900 spårvagnar
2000 serien var tunnelvagnar (sedermera även delar av 1000 serien)
Trådbussar fanns i 0500-0600 serien och 1500-1600 serien
Vanliga bussar har nog enbart funnits i 4000-7999 serierna.
8000 färdtjänst t.ex
9000 är verkfordon
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 19 januari 2015, 23:31:19 PM
0-ca 999, 1400, 1800, 1900 spårvagnar
2000 serien var tunnelvagnar (sedermera även delar av 1000 serien)
Trådbussar fanns i 0500-0600 serien och 1500-1600 serien
Vanliga bussar har nog enbart funnits i 4000-7999 serierna.
8000 färdtjänst t.ex
9000 är verkfordon
OK, lite mer kött på benen - men det vore också intressant att få veta vad som var vad, t.ex.
(helt påhittade exempel!!!!)
6001-6075 = H50 Hornsberg
6076-6222 = H22 Botkyrka
6223-6257 = H21A Handen
6258-6278 = XXXXX
etc. etc....
Citat från: virtual1 skrivet 20 januari 2015, 09:37:44 AM
OK, lite mer kött på benen - men det vore också intressant att få veta vad som var vad, t.ex.
(helt påhittade exempel!!!!)
6001-6075 = H50 Hornsberg
6076-6222 = H22 Botkyrka
6223-6257 = H21A Handen
6258-6278 = XXXXX
etc. etc....
www.bussgaraget.se
Här hittar du i princip alla nummerserier för bussar hos SS/SL .
Jag försökte själv bena ut numren från dagen H och fram till upphörandet av SL Buss den 31 december 1999.
Man började med 4001 och uppåt för nyleveranser. Ska man vara petig var det ett par vagnar här som kom redan -66, som prov inför massleveranserna.
Nummerserien byggdes på i ett svep, mer eller mindre, upp till 4550 med enkel- och dubbeldäckare från Büssing resp. Leyland.
Under åren fortsatte leveranser och i och med att SL även kom att omfatta förortstrafik så utökades vagnparken kraftigt och därmed också behovet av nya vagnar. En kombination av att bussar kom fortare än man tänkt sig kanske och att gamla vagnar levde kvar längre än man trott gjorde att en del nummerserier fick hoppas över. Första exemplet var 5413-5631 som allihop var f.d. SS-bussar av olika sorter. Även om bara enstaka vagnar fanns kvar då merparten utrangerats så hade man filosofin att inga nummer i den serien skulle återanvändas förrän samtliga vagnar av resp. littera var slopad. Men det kunde också gå undan, just 5413-5442 var Capitoler littera H23 där de sista försvann 1977 och redan samma år återanvändes 5413-5415 av van Hool ledvagnarna H21.
Nästa gång man fick hoppa i nummerserierna var när "envisa" CF:ar med SJ-ursprung levde kvar. Även här lät man den ursprungliga nummerserien vara trots att många vagnar redan var borta, det rörde sig om 6084-6243.
Under årens lopp kan man säga att tillsättning av nummer förlorade logik och litterasystemet likaså. Goda tankar fanns säkert när man ville ha olika nummerserier för olika vagntyper men av någon anledning började man sedan med helt andra nummerserier för nyleveranser. Ett exempel är Scania CN113 där H16 fick 67-nummer, H17 68-nummer (men även Ekerös 6791-6800) och ledvagnarna H32 69-nummer. Trots att H16 fick nummer upp till 6778 så kom nästa leverans att heta 5201 och uppåt.
1975 beslöt man att starta om litterasystemet där H1-H9 skulle vara Volvo kortvagnar, H10-H19 Scania kortvagnar, H20-H29 Volvo ledvagnar o.s.v.
Även här blev det problem när man i början av 90-talet hade kommit upp till H29 och inte riktigt visste vad nästa modell skulle heta. H20 fanns kvar så det gick inte att börja om. Då lät man omlitterera gamla flygbussar H23 till H43 och använde alltså H23 som littera på nya ledvagnar. När sedan de sista H20 försvunnit återanvändes den litteran till nya ledvagnar.
Det var lite kuriosa om littersystemet :-)
Intressant, tackar för den sammanställningen. Idag kan man i många fall väl nästan hävda att man helt släppt på detta med att ha nummersystem som ska kunna ge någon logisk härledning till vagntyp eller motsvarande.
Istället verkar det mesta få nummer löpande, oavsett typ eller märke, vilket ibland tyvärr leder till misstag. Speciellt när man mer och mer jobbar centralt och styr vagnar från flera områden samtidigt.
Nummerserierna skrevs om 1968 i några hobbytidningar. Märk då att 3000-serien är avsedd för rälsfordon.
När det gäller bussar vet jag att vissa inv nr var reserverade för lånebussar.
Kan tillägga att det ibland också blev märkliga luckor i nummerserierna, men det berodde säkert på tänkta leveranser som uteblev.
Ett exempel är H10 (Scania CR112) där 65-serien inleddes med 6512. Mer logiskt hade kanske 6511 eller 6501 varit? Närmaste nummer under var 6493 (H2) så plats fanns ju.
Citat från: S Svensson skrivet 20 januari 2015, 19:30:47 PM
Nummerserierna skrevs om 1968 i några hobbytidningar. Märk då att 3000-serien är avsedd för rälsfordon.
När det gäller bussar vet jag att vissa inv nr var reserverade för lånebussar.
Men det stämmer ju rätt bra - Pendeltågen X1/X10 ligger ju i 3000-serien...
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 20 januari 2015, 11:26:39 AM
www.bussgaraget.se
Här hittar du i princip alla nummerserier för bussar hos SS/SL .
Tack, trevligt - men dessa är sorterade på littera, hade gärna sett en lista med sortering i nummer också =)
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 19 januari 2015, 23:31:19 PM
0-ca 999, 1400, 1800, 1900 spårvagnar
2000 serien var tunnelvagnar (sedermera även delar av 1000 serien)
Trådbussar fanns i 0500-0600 serien och 1500-1600 serien
Vanliga bussar har nog enbart funnits i 4000-7999 serierna.
8000 färdtjänst t.ex
9000 är verkfordon
Färdtjänstens fordonsserier 1985:
73xx, 74xx, 75xx, samt enstaka 76xx (Peugeot bussar).
//Peter
Citat från: virtual1 skrivet 20 januari 2015, 22:52:51 PM
Men det stämmer ju rätt bra - Pendeltågen X1/X10 ligger ju i 3000-serien...
Men det är SJ:s numrering och inte SL:s. Bevis för detta: när X10 levererades till Malmö fick de löpande numrering från 3105 och uppåt. Sista X1 hade 3104 och första X10 levererades just till Malmö. Sedan fortsatte denna numrering fram till X50 3296. Många X50-X54 har dock fått Transitios nummer på 9xxx. SJ:s dubbeldäckare fick nummer från 3301 och den nummerserien fortsatte sedan med X55 (SJ 3000).
SL reserverade dock i efterhand 3000-serien just för pendeltåg. De nya pendeltågen X60 fick dock nummer på 60xx (60 efter litterat): 6001 och uppåt till 6083 hittills.