Ngurah Rai International Airport är flygplatsen i Denpasar på den lilla och väldigt populära ön Bali i Indoneseien. Här kommer några bilder jag tog i väntan på embarkering av en flight till Singapore i november 2014, dvs tvärs över den välkända Javasjön.
(http://www.mrg1.de/images/P1012581C.JPG)
PK-GMK (svårtytt)
(http://www.mrg1.de/images/P1012583C.JPG)
A7-BCL (svårtytt)
(http://www.mrg1.de/images/P1012586C.JPG)
VH-VQA (svårtytt)
(http://www.mrg1.de/images/P1012588C.JPG)
PK-LOG (svårtytt)
(http://www.mrg1.de/images/P1012590C.JPG)
PK-WGH (svårtytt)
(http://www.mrg1.de/images/P1012592C.JPG)
PK-GPT (svårtytt)
(http://www.mrg1.de/images/P1012596C.JPG)
PK-LGT
(http://www.mrg1.de/images/P1012597C.JPG)
VH-YIZ
(http://www.mrg1.de/images/P1012598C.jpg)
PK-GRM
Tänkte bara säga att jag uppskattar alla dina flygplansbilder, även om jag inte så ofta kommenterar på inläggen. Så fortsätt gärna med dessa! //Carl Eric
Tog ett par bilder från plattan vid ankomsten också, de borde vara med här. Plan från Citilink är ju inte så vanliga att se för oss nordbor.
(http://www.mrg1.de/images/P1012063C.JPG)
(http://www.mrg1.de/images/P1012064C.JPG)
PK-GLH
Vet någon vilka länder SAS flyger över mellan Köpenhamn/japan. ???
Citat från: Jan I Nilsson skrivet 26 januari 2015, 20:14:17 PM
Vet någon vilka länder SAS flyger över mellan Köpenhamn/japan. ???
Exempel på dagens flygning från Tokyo till Köpenhamn. Det är ungefär så det brukar se ut.
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/87326889/zA343RKF.jpg)
Tack Mikey , det var snabbt svarat, fin bild. Är det en sida som "vanliga" mäniskor kan kolla in, var i så fall? :D
Javisst, www.flightradar24.com (http://www.flightradar24.com/59.61,17.72/6)
Där kan man se en stor del av flygtrafiken i realtid. Det finns även lite (halvgömda) funktioner så man kan leta upp flygningar upp till 7 dagar bakåt i tiden också när man väl lärt sig använda sidan. :D
Tack, det låter spännande. ;)
Sitter och tittar på bilden med flygning över Ryssland. Finns det flygplatser att kunna landa på om ett tekniskt fel kräver detta, på denna sträcka?
Citat från: Jan I Nilsson skrivet 01 februari 2015, 22:03:53 PM
Sitter och tittar på bilden med flygning över Ryssland. Finns det flygplatser att kunna landa på om ett tekniskt fel kräver detta, på denna sträcka?
Jo det finns endel flygplatser. Dock gäller det som pilot att veta vilken av dessa man kan gå ner på med den maskinen man för tillfället framför. Alla har inte tillräckligt långa och breda banor. Beroende på hur långt norrut man går och vad som skulle vara problem så finns tex. Novosibirsk Tolmachevo Airport som brukar ta emot Boeing 747 och Krasnoyarsk Yemelyanovo Airport som tar emot bla Boeing 767-300ER.
Får man ner kärran på en inte anpassad flygplats gäller det att vara en skicklig pilot när man ska upp igen: https://www.youtube.com/watch?v=Fbd69GFTwuo (https://www.youtube.com/watch?v=Fbd69GFTwuo)
Fast det händer väl i princip aldrig att något absolut tvingar ner ett plan under en flygning. Betänk att det går massor med flighter över Nordpolen, från t ex Kina till många platser i USA är det den närmaste vägen. Gäller ju även många Atlantflygningar som kan gå i timmar utan närheten av en flygplats.
Citat från: Mr G skrivet 02 februari 2015, 00:39:27 AM
Fast det händer väl i princip aldrig att något absolut tvingar ner ett plan under en flygning. Betänk att det går massor med flighter över Nordpolen, från t ex Kina till många platser i USA är det den närmaste vägen. Gäller ju även många Atlantflygningar som kan gå i timmar utan närheten av en flygplats.
Det kan ju uppstå brand ombord, sjukdomsfall eller andra händelser som kräver omedelbar landning. Det skiljer förmodligen en hel del mellan olika bolag när det gäller tänk i dessa termer.
Återstår också att se vilken väg SAS väljer på nya Hong Kong-linjen.
Det finns något som heter ETOPS-330 som innebär att flygplan som flyger t ex över Nordpolen måste klara sig i luften i 330 minuter, dvs inte vara längre bort från en flygplats än att den kan nås på 5½ timmar.
Tack för många intressanta inslag, mycket trevligt med att läsa. Mycket som man inte vet. :)
En underlig fråga, satt på jobb och talade om hygien då en kompis frågade. Torkar dom av armstöden på stolarna med sprit på planen? Va!!!!! ja lika bra som man får nytt nackstöds skydd. :o Finns det ett svar på detta.
Citat från: Jan I Nilsson skrivet 10 februari 2015, 20:28:49 PM
En underlig fråga, satt på jobb och talade om hygien då en kompis frågade. Torkar dom av armstöden på stolarna med sprit på planen? Va!!!!! ja lika bra som man får nytt nackstöds skydd. :o Finns det ett svar på detta.
På kortdistansflygningar städar man planen efter ett visst antal flygningar. Skulle gissa på att det varierar mellan varannan och vart 4e flygning beroende på om det är längre flygningar såsom Medelhavet eller enbart inrikes. Då torkar man av armstöd, bord och sittdynor samt byter nackskydden. Jag är inte insatt i det där, men jag skulle gissa på att det är någon form av desinfektionsmedel som används. Generellt kan man väl säga att planet städas på sin hemmabas. Åker man ett skandinaviskt bolag från Skandinavien till Europa så städar man planet när det kommit tillbaka till Skandinavien. Det enda man gör mellan varje flygning är att plocka ur skräp ur stolsfickorna.
På långdistansflygningar gör man dock allt jobb mellan varje flygning. Man byter nackskydden, dammsuger, torkar etc.