... på linje 316 mot Svartsjö vid Fårhagen, Stenhamra den 11 januari 2015.
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/21597510/bussar/album/Sverige/Arriva/8026/8026_002.jpg)
Trevlig bild, men denna linje känns lite överflödig. Varje tur innebär parallellkörning med linje 176 Svanhagen - Solbacka och omvänt, ca 8-9 min enkel resa. Varför inte istället förlänga vissa turer på 176an från Solbacka till Svartsjö, så får Svartsjö förbindelser till/från Brommaplan utan byte vid Svanhagen alla dagar.
Citat från: P.Ek skrivet 20 januari 2015, 20:10:07 PM
Trevlig bild, men denna linje känns lite överflödig. Varje tur innebär parallellkörning med linje 176 Svanhagen - Solbacka och omvänt, ca 8-9 min enkel resa. Varför inte istället förlänga vissa turer på 176an från Solbacka till Svartsjö, så får Svartsjö förbindelser till/från Brommaplan utan byte vid Svanhagen alla dagar.
Det är ju b.la en kostnadsfråga, utökar man 176 så innebär det att det blir en dimensionerande ledvagn till samtidigt som man inte sparar in någon normalvagn eftersom den ligger i omlopp med 313. Den ska då istället stå för fäfot emellan turerna på 13.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 20 januari 2015, 20:21:23 PM
Det är ju b.la en kostnadsfråga, utökar man 176 så innebär det att det blir en dimensionerande ledvagn till samtidigt som man inte sparar in någon normalvagn eftersom den ligger i omlopp med 313. Den ska då istället stå för fäfot emellan turerna på 13.
Man hade ju nyligen en blå ledvagn till övers, men den blev istället röd. :-\ Och 313 kan väl i Svanhagen enkelt skifta med 315 istället? Eller har dessa två linjer kanske olika fordonskrav?
Citat från: P.Ek skrivet 20 januari 2015, 20:33:15 PM
Man hade ju nyligen en blå ledvagn till övers, men den blev istället röd. :-\ Och 313 kan väl i Svanhagen enkelt skifta med 315 istället? Eller har dessa två linjer kanske olika fordonskrav?
Nu har det ju inte ett dugg med hur många fysiska fordon man har utan vad avtalet säger, utökar man då antalet fordon på 176 blir det en avsevärd kostnad som man inte ens delvis tar igen.
313 mot 315 funkar inte under dimensionerande tid, turerna går i princip samtidigt :-)
Anledningen till att 313 och 316 hänger ihop är att det tydligen har funnits önskemål om bättre förbindelser mellan Eriksberg och Stenhamra. Min uppfattning är dock att linje 316 i allmänhet har ganska få resande, och för dem (inkl. undertecknad) som pendlar till/från Brommaplan gör linjen väldigt liten nytta eftersom förbindelsen är ganska långsam. Ofta kommer man fram lika snabbt eller snabbare genom att vänta på nästa 336/338 istället. Det är bara om jag reser på helgen som jag bryr mig om att titta i tidtabellen för 316. Hur som helst är det trevligt att linjenumret 316 används igen, för detta är ett "klassiskt" Färingsönummer som åtminstone kan ha ett värde för bussnördar. ;)
Jag är inte vinterfantast vilket de flesta vet men denna bild var banne mig inte dum.
Citat från: Bussmicke skrivet 21 januari 2015, 00:02:30 AM
Jag är inte vinterfantast vilket de flesta vet men denna bild var banne mig inte dum.
Tack så mycket! :)
Den var banne mig riktigt grym, och vinterbilder på osandade vägar jäkligt snyggt
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 21 januari 2015, 14:46:20 PM
Den var banne mig riktigt grym, och vinterbilder på osandade vägar jäkligt snyggt
Tack ska du ha! :D
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Arriva_8026_Noragardsv_20141107_zps55b97664.jpg)
Fin bild! Aha, så 8026 har nyligen flyttats från Norrort/Täby till Mälaröarna? Det var inte länge sedan den gick i Norrortstrafiken, se bild. Av denna vagntyp hos Arriva är nu alltså 8001-8025 stationerade i Råsta och 8026-8029 i Tappström/Mälaröarna.
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 24 januari 2015, 16:36:59 PM
Fin bild! Aha, så 8026 har nyligen flyttats från Norrort/Täby till Mälaröarna? Det var inte länge sedan den gick i Norrortstrafiken, se bild. Av denna vagntyp hos Arriva är nu alltså 8001-8025 stationerade i Råsta och 8026-8029 i Tappström/Mälaröarna.
Nästan, även 8025 finns enligt annan tråd på Ekerö och 8001-8003 existerar inte. Så 8004-8024 Råsta och 8025-8029 Tappström. :)
Citat från: P.Ek skrivet 24 januari 2015, 16:42:13 PM
Nästan, även 8025 finns enligt annan tråd på Ekerö och 8001-8003 existerar inte. Så 8004-8024 Råsta och 8025-8029 Tappström. :)
Aha, tack för info! :)