Nu har Keolis gjort sig av med en del av sina Volvo B9SALE 8500 och det är (XTY832 6328) (RLR910 6329) (RLR964 6330) (RLR991 6331) (TSR181 6332) (RLR994 6333) (UTM 904 6334) (RLS004 6335) (TBJ325 6336) och (RLS010 6337). Dom är nu registrerad hos Volvo bussar ab area norden från och med den 2015-01-09.
Nu får man se var dom hamnar.
Hamnar nog hos Skrotkalle.
Man skrotar ut 2006or i år, medan flera 2001-02or förväntas rulla till sina 16-årsdagar? Är all logik och smidighet numera helt avskaffad (vitesbelagd) i SL-trafiken?
Citat från: Ersa skrivet 11 januari 2015, 19:08:15 PM
Man skrotar ut 2006or i år, medan flera 2001-02or förväntas rulla till sina 16-årsdagar? Är all logik och smidighet numera helt avskaffad (vitesbelagd) i SL-trafiken?
Keolis (i detta fall) har väl inget kontrakt där dessa "leasade" Euro 3:or går att använda längre medans man får dras med samma bussmodell som finansierats av SL.
Nobina å andra sidan har ju kontrakt där ännu äldre bussar kan användas kontraktstiden ut men det påverkas ju inte på något sätt av att en annan operatör har nyare bussar man inte har användning av.
Citat från: Ersa skrivet 11 januari 2015, 19:08:15 PM
Man skrotar ut 2006or i år, medan flera 2001-02or förväntas rulla till sina 16-årsdagar? Är all logik och smidighet numera helt avskaffad (vitesbelagd) i SL-trafiken?
Verkar inte bättre
/Bussmicke
www.bussmicke.se
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 11 januari 2015, 19:53:46 PM
Keolis (i detta fall) har väl inget kontrakt där dessa "leasade" Euro 3:or går att använda längre medans man får dras med samma bussmodell som finansierats av SL.
Nobina å andra sidan har ju kontrakt där ännu äldre bussar kan användas kontraktstiden ut men det påverkas ju inte på något sätt av att en annan operatör har nyare bussar man inte har användning av.
Jovisst förstår jag hur det snedvridna resultatet tillkommit. Men det är ändå slutresultat som ovanstående exempel som kan leda till stort förakt mot ansvariga, samt leda till minskad förståelse för dagens upphandlingssystem. Många är ju fortfarande övertygade om att SL medvetet "släppte" på kraven till Norrtälje för att kunna få in Botkyrkavagnarna där när E19 drog igång, vilket inte blev populärt någonstans. Nu gör man däremot tvärtom och drar igång något som skattebetalare istället ser som kapitalförstöring, då man skrotar ut bussar som är i tillräckligt gott skick att de skulle kunna rulla vidare i någon form av Keolisverksamhet, eller hos någon av de andra operatörerna t.ex via leasing från SL.
Idag finns det ingen riktig mellanväg att gå, utan vissa områden ska ha det riktigt gammalt och utslitet med bälteslösa förortsvagnar på motorvägarna (både Nobina och Arriva), medan andra områden får ren lyx med nya fina landsbygdsutrustade bussar i förortstrafik (Keolis). Vilket inte ger något direkt förtroende varken hos resenärer och skattebetalare, eller personal.
Citat från: Ersa skrivet 11 januari 2015, 21:59:41 PM
Jovisst förstår jag hur det snedvridna resultatet tillkommit. Men det är ändå slutresultat som ovanstående exempel som kan leda till stort förakt mot ansvariga, samt leda till minskad förståelse för dagens upphandlingssystem. Många är ju fortfarande övertygade om att SL medvetet "släppte" på kraven till Norrtälje för att kunna få in Botkyrkavagnarna där när E19 drog igång, vilket inte blev populärt någonstans. Nu gör man däremot tvärtom och drar igång något som skattebetalare istället ser som kapitalförstöring, då man skrotar ut bussar som är i tillräckligt gott skick att de skulle kunna rulla vidare i någon form av Keolisverksamhet, eller hos någon av de andra operatörerna t.ex via leasing från SL.
Idag finns det ingen riktig mellanväg att gå, utan vissa områden ska ha det riktigt gammalt och utslitet med bälteslösa förortsvagnar på motorvägarna (både Nobina och Arriva), medan andra områden får ren lyx med nya fina landsbygdsutrustade bussar i förortstrafik (Keolis). Vilket inte ger något direkt förtroende varken hos resenärer och skattebetalare, eller personal.
E19 liksom föregångare o efterföljare har ju 16 års maxålder, vad skulle SL släppt på?
Det enda ytterstadsavtal som haft kortare maxålder i modern tid är väl 2002 års Nacka-Värmdö avtal.
Vad gäller Keolis har man väl från i sommar inga avtal med bussar som är äldre än de B9S som debatteras här, sedan är det ju ett fritt land där man kan leasa eller köpa loss de aktuella bussarna om t.ex Arriva eller Nobina skulle ha passande avtal att använda dem i, Euro 3:or utan bälten är det väl knappast någon rusning efter.
Att SL skulle köpa loss dessa från Volvo och sedan m h a ett ensidigt påtvingat tilläggsavtal tvinga på någon operatör dessa var väl väldigt långsökt.
Att Keolis till Söderort mfl valt att beställa bussar med "överstandard" med hänsyn till bredare användningsområden senare må ju vara deras ensak.
Nu när Kallhäll och ännu mer Södertälje upphandlas kommer SL att få tillbaka ett antal finansierade bussar + att Nobina kommer att stå med ett antal äldre ännu ej avskrivna bussar utan användning.
Citat från: Ersa skrivet 11 januari 2015, 21:59:41 PM
Jovisst förstår jag hur det snedvridna resultatet tillkommit. Men det är ändå slutresultat som ovanstående exempel som kan leda till stort förakt mot ansvariga, samt leda till minskad förståelse för dagens upphandlingssystem. Många är ju fortfarande övertygade om att SL medvetet "släppte" på kraven till Norrtälje för att kunna få in Botkyrkavagnarna där när E19 drog igång, vilket inte blev populärt någonstans. Nu gör man däremot tvärtom och drar igång något som skattebetalare istället ser som kapitalförstöring, då man skrotar ut bussar som är i tillräckligt gott skick att de skulle kunna rulla vidare i någon form av Keolisverksamhet, eller hos någon av de andra operatörerna t.ex via leasing från SL.
Idag finns det ingen riktig mellanväg att gå, utan vissa områden ska ha det riktigt gammalt och utslitet med bälteslösa förortsvagnar på motorvägarna (både Nobina och Arriva), medan andra områden får ren lyx med nya fina landsbygdsutrustade bussar i förortstrafik (Keolis). Vilket inte ger något direkt förtroende varken hos resenärer och skattebetalare, eller personal.
Och i vissa områden betalar man massor av skattepengar för trafiken och där är det jättenoga med punktlighet och kundnöjdhet (Söderort och Nacka/Värmdö), medan i andra områden betalar SL betydligt mindre, punktligheten och kundnöjdheten är inte så viktig och entrepenören får rentav själv dra in olönsamma turer (Råsta och Norrort). Håller helt och hållet med, upphandlingssystemet måste förändras.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 12 januari 2015, 00:01:50 AM
E19 liksom föregångare o efterföljare har ju 16 års maxålder, vad skulle SL släppt på?
Det enda ytterstadsavtal som haft kortare maxålder i modern tid är väl 2002 års Nacka-Värmdö avtal.
Du vet precis vad jag menar. Att 2011 teckna ett långt avtal där det är fritt fram för operatörer att fortsätta köra bälteslösa bussar med Euro2 på motorvägs- och skoltrafikslinjer i sju år till är inget som imponerar på någon part. Att på 10-talet inte klara av att skärpa fordonskraven ens upp till 00-talsnivå är ett misslyckande. Dock klarade man ju av att misslyckades ännu mera med E20-avtalet åren efter...
Citat från: Adrian Langemar skrivet 12 januari 2015, 00:07:17 AM
Och i vissa områden betalar man massor av skattepengar för trafiken och där är det jättenoga med punktlighet och kundnöjdhet (Söderort och Nacka/Värmdö), medan i andra områden betalar SL betydligt mindre, punktligheten och kundnöjdheten är inte så viktig och entrepenören får rentav själv dra in olönsamma turer (Råsta och Norrort). Håller helt och hållet med, upphandlingssystemet måste förändras.
Det är knappast upphandlingssystemet som ska förändras, SL använder sig ju inte av "Lägsta pris" för tilldelning utan av andra kriterier, i E20 o framåt har man ju valt att släppa mer till operatören och det måste man ju göra när man ska betala efter antalet påstigande. Sedan finns det ett antal linjer med ett fastställt minimiutbud.
Ska beställaren helt avgöra vilka turer som ska köras kräver det ett bruttoavtal som kan kombineras med en liten incitamentdel, ska man däremot betala efter antal kunder i stor utsträckning kräver detta med automatik att operatören kan avgöra var man ska lägga resurserna med ett fastställt minimiutbud som golv.
Inget av detta kan man som man gärna vill lasta operatören för utan man måste avgöra vilken betalningsmodell som ska tillämpas.
Citat från: Ersa skrivet 12 januari 2015, 00:35:06 AM
Du vet precis vad jag menar. Att 2011 teckna ett långt avtal där det är fritt fram för operatörer att fortsätta köra bälteslösa bussar med Euro2 på motorvägs- och skoltrafikslinjer i sju år till är inget som imponerar på någon part. Att på 10-talet inte klara av att skärpa fordonskraven ens upp till 00-talsnivå är ett misslyckande. Dock klarade man ju av att misslyckades ännu mera med E20-avtalet åren efter...
Nu har man ju gjort det valet och det är väl inget krav på bälten i E20 och blir knappast i Kallhäll o Södertälje heller så länge bussåldern är satt så att bälte inte var standard då resp att man använder sig av klass 1 bussar som inte har bälteskrav.
Det hade ju funnits en möjlighet att ha en option som inneburit eftermontering av midjebälte till en viss merkostnad och då hade man fortsatt kunnat använda befintliga 2001-02 bussar
Ni som vill ha en updatering på era fordonslista på Keolis i Stockholms län.
Nu har Keolisi Norsborg fåt ett tillskott i bussparken och det är (CSW892). Vet någon om dom har lånat den i från Scania? Vet någon vicken Vagnnummer den har?
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 12 januari 2015, 10:35:43 AM
Nu har man ju gjort det valet och det är väl inget krav på bälten i E20 och blir knappast i Kallhäll o Södertälje heller så länge bussåldern är satt så att bälte inte var standard då resp att man använder sig av klass 1 bussar som inte har bälteskrav.
Det hade ju funnits en möjlighet att ha en option som inneburit eftermontering av midjebälte till en viss merkostnad och då hade man fortsatt kunnat använda befintliga 2001-02 bussar
Det får vi se, tror dock att linje 554 mellan Råby - Kista kommer få behålla sitt regionalkrav på linjen då man har tillräckligt sådana att trafikera linjen! Dock är det mycket politiska beslut som påverkar avtalen och hur de ska struktureras! Många menar att man gjort en sk "liberalisering" av kollektivtrafiken i Stockholm där man släpper på flera krav för att få ett billigt pris, sedan beror det på hur mycket budgeten tillåter osv. Jag fattar dock inte logiken att avskaffa regionalkravet på de röda linjerna i E20 när man har köpt in 77 nya VDL bussar utrustade med bälte, vilka gå på stadtslinjer som linje 508 exempel! Man kör liksom fel buss på fel linje ;D.
Har en fråga vet någon om Keolis har fått några nya bussar? Om någon vet om dom hade fått något nytt så vore det kul att vätta var dom är plasserade någon stans.
Citat från: eldani skrivet 03 februari 2015, 11:53:00 AM
Ni som vill ha en updatering på era fordonslista på Keolis i Stockholms län.
Nu har Keolisi Norsborg fåt ett tillskott i bussparken och det är (CSW892). Vet någon om dom har lånat den i från Scania? Vet någon vicken Vagnnummer den har?
Scania"leasingvagnen"9901 som har funnits hos Keolis/Nobina i Stockholmstrakten ett bra tag./Ulf
Dom här bussar har varit hos Keolis en tid i början var dom registrerade hos Volvo Bussar AB Göteborg.
Nu har Keolis i Frihamnen fått fyra bussar av modellen Volvo B5LH Hybrid och det är
4903 RRH 745 Den är registrerade hos Keolis i Frihamnen från och med den 2015-02-23
4904 STB 469 Den är registrerade hos Keolis i Frihamnen från och med den 2015-02-23
4905 SPF 181 Den är registrerade hos Keolis i Frihamnen från och med den 2015-02-23
RJW 760 Den är registrerade hos Keolis i Frihamnen från och med den 2015-02-23
Är det någon som vet vilken vagnnummer RJW 760 har?
Här finns lite ny info till er som har fordonslistor på Keolis i Stockholms län.
Nu har Keolis i Frihamnen fått tre helt nya bussar av modellen Volvo B5LH Hybrid och det är
EWD 441 Den är registrerade hos Keolis i Frihamnen från och med den 2015-03-10
XTS 192 Den är registrerade hos Keolis i Frihamnen från och med den 2015-03-10
RJY 604 Den är registrerade hos Keolis i Frihamnen från och med den 2015-03-10
Är det någon som vet vilka vagnnummer dom tre nya bussar har fåt?
Citat från: eldani skrivet 11 mars 2015, 16:26:39 PM
4907 = EWD 441 Den är registrerade hos Keolis i Frihamnen från och med den 2015-03-10
4901 = XTS 192 Den är registrerade hos Keolis i Frihamnen från och med den 2015-03-10
4908 = RJY 604 Den är registrerade hos Keolis i Frihamnen från och med den 2015-03-10
Är det någon som vet vilka vagnnummer dom tre nya bussar har fåt?
/Uffe
När jag var i Frihamnsdepån idag fanns det teoretiskt plats för nio hybridbussar i depån varav sex stod inne, men jag trodde det var gamla nyheter så jag brydde mig inte om att kolla vilken som var vilken.
Dock kan jag bidra med 4906 som jag provåkte från Ropsten till Östra station, den har reg. nr. RJW760 så blir eldani glad.
//Fredrik
Är alla bussarna igång nu?
/Bussmicke
www.bussmicke.se
Jag fortsätter tråden från Älta här då diskussionen där inte hade så mycket att göra med Älta längre.
Citat från: Bussmicke skrivet 25 maj 2015, 20:03:08 PM
Har Arriva förlorat den trafiken eller är det den förlängda Ersättningstrafiken som Keolis fått?
Arriva kör fram till midsommar, sedan kör Keolis den förlängda ersättningstrafiken.
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 26 maj 2015, 08:28:43 AM
Tack för förtydligandet. Men snart är ju Lidingöbanans ersättningstrafik slut och då antar jag att vagnarna placeras om till andra Keolisdepåer om nu leasingavtalet inte ska brytas.
Ersättningstrafiken beräknas hålla på åtminstone hela sommaren och en bit in på hösten, därefter blir det eventuellt omplacering till andra depåer.
Vilka 60xx ungefär är aktuella för Lidingöbanan?
Citat från: Bussmicke skrivet 26 maj 2015, 21:20:38 PM
Vilka 60xx ungefär är aktuella för Lidingöbanan?
Fritt gissat så e det alla över blivande från Handen & Jordbro utom dom äldsta 60xx. Alltså 6021-6065 och kanske att dom låg ryggade 6051 & 6054 hittar tillbaka till SSV.
Men det är bara mina gissningar.