Nu är (XOS922 8176) (XOS856 8177) (XOT018 8178) (XOT038 8179) (XOS957 8180) (XOT027 8181) (XOS902 8182) (XOS956 8183) (XOS857 8184) och (XOS931 8185) dom är Avställda från och med den 2015-01-08.
Där ser man, tackar för uppgifterna! Sammanlagt har de (minst) 20 bussar avställda nu.
Klart att man kan ställa av bussar när man drar in halva trafiken... Tur man fotoade dem förra året..
Dessa blev inte långvariga hos Arriva, knappt 5 månader. De är även rätt unga för att redan tas ur trafik, hann aldrig fylla 9 år. Såvida de inte tas i trafik igen hos annan ägare vid senare tillfälle, vill säga.
Citat från: P.Ek skrivet 10 januari 2015, 15:20:18 PM
Dessa blev inte långvariga hos Arriva, knappt 5 månader. De är även rätt unga för att redan tas ur trafik, hann aldrig fylla 9 år. Såvida de inte tas i trafik igen hos annan ägare vid senare tillfälle, vill säga.
Även Keolis har nyligen tagit syskon till dessa ur trafik så det är kanske mer driftsekonomi och annat än ålder som också avgör när de får flytta på sig för yngre förmågor.
Vilka har keilis tagit ur trafik?
Citat från: Walter skrivet 10 januari 2015, 18:26:46 PM
Även Keolis har nyligen tagit syskon till dessa ur trafik så det är kanske mer driftsekonomi och annat än ålder som också avgör när de får flytta på sig för yngre förmågor.
Antagligen är det leasingavtalen som löpt ut
Citat från: Walter skrivet 10 januari 2015, 18:26:46 PM
Även Keolis har nyligen tagit syskon till dessa ur trafik så det är kanske mer driftsekonomi och annat än ålder som också avgör när de får flytta på sig för yngre förmågor.
Hos Arriva har de väl främst använts för att täcka upp för ersättningstrafiken. När Roslagsbanan nu börjar rulla (delvis) nu på måndag, behövs inte fordonen. Men visst ålder är inte allt. Snarare är det så att det råder olika villkor för olika bussar. De bussar som SL varit med att finansiera får man inte göra sig av med - eller flytta hursomhelst och där finns ju ingen återlämningsmöjlighet - före avtalets utgång med SL vill säga. Och det är rätt många vagnar som har sådana krav.
De här dieselbussarna har ju - som jag förstått Keolis finansierat själva från början. Men diesel är ju annars "fel" bränsle för alla nya avtal - på grund av kraven för förnyelsebar. Dessa har ju också Euro III och måste konverteras om man ska kunna använda dem "fritt" i avtalsområdena nu när 8-årsgränsen passerats.
Men som Lars-Håkan skriver, så beror det ju givetvis också på hur leasingavtalen ser ut.
Citat från: Lars_L skrivet 10 januari 2015, 21:10:49 PM
Hos Arriva har de väl främst använts för att täcka upp för ersättningstrafiken. När Roslagsbanan nu börjar rulla (delvis) nu på måndag, behövs inte fordonen. Men visst ålder är inte allt. Snarare är det så att det råder olika villkor för olika bussar. De bussar som SL varit med att finansiera får man inte göra sig av med - eller flytta hursomhelst och där finns ju ingen återlämningsmöjlighet - före avtalets utgång med SL vill säga. Och det är rätt många vagnar som har sådana krav.
De här dieselbussarna har ju - som jag förstått Keolis finansierat själva från början. Men diesel är ju annars "fel" bränsle för alla nya avtal - på grund av kraven för förnyelsebar. Dessa har ju också Euro III och måste konverteras om man ska kunna använda dem "fritt" i avtalsområdena nu när 8-årsgränsen passerats.
Men som Lars-Håkan skriver, så beror det ju givetvis också på hur leasingavtalen ser ut.
Om inte jag har hört helt fel, så hyrdes dessa in av Arriva tillfälligt. Arriva leasar ju inte bussar i samma utsträckning som sina konkurrenter.
Nu har Arriva gjort sig av med en del av sina Volvo B9SALE 8500 och det är (UON659 8150) (UON679 8151) (UON689 8152) (UON699 8153) (UON709 8154) (UON719 8155) (UON739 8156) (UON749 8157) (UON389 8158) och (UON939 8159). Dom är nu registrerad hos Volvo bussar ab area norden från och med den 2015-01-14.
Det var som 1000:an. Trodde inte man skulle göra sig av med så många bussar.
Det är inte så förvånande tycker jag, en stor del av 81xx-serien verkar ju vara hyrbussar och allt eftersom trafiken nu minskar iom neddragningar och att Roslagsbanan börjar rulla normalt igen så blir det nog inte så stort behov av dessa.
Samt att SL dragit in cirka 1000 bussturer om dagen, på grund av besparingsskäl. Dock utlovas mer pengar till SL-trafiken 2016.
//Peter
Här finns lite ny info till er som har fordonslistor på Arriva Norrort / Täby och vill ha en senaste upp datering.
Nu har Arriva Norrort / Täby gjort sig av med 10st bussar av modellen Scania CL94UA6x2/2 LB och det är.
8176 XOS 922 Den är registrerade hos Scania-bilar Sverige AB i Stockholm från och med den 2015-04-29.
8177 XOS 856 Den är registrerade hos Scania-bilar Sverige AB i Stockholm från och med den 2015-04-29.
8178 XOT 018 Den är registrerade hos Scania-bilar Sverige AB i Stockholm från och med den 2015-04-29.
8179 XOT 038 Den är registrerade hos Scania-bilar Sverige AB i Stockholm från och med den 2015-04-29.
8180 XOS 957 Den är registrerade hos Scania-bilar Sverige AB i Stockholm från och med den 2015-04-29.
8181 XOT 027 Den är registrerade hos Scania-bilar Sverige AB i Stockholm från och med den 2015-04-29.
8182 XOS 922 Den är registrerade hos Scania-bilar Sverige AB i Stockholm från och med den 2015-04-29.
8183 XOS 956 Den är registrerade hos Scania-bilar Sverige AB i Stockholm från och med den 2015-04-29.
8184 XOS 857 Den är registrerade hos Scania-bilar Sverige AB i Stockholm från och med den 2015-04-29.
8185 XOS 931 Den är registrerade hos Scania-bilar Sverige AB i Stockholm från och med den 2015-04-29.
Har dessa bussar inte varit anställda ett bra tag?
Flertalet av dessa bussar står ihop tryckta hos Scania i Jordbro Industriområde.
Citat från: Bussmicke skrivet 30 april 2015, 17:44:41 PM
Har dessa bussar inte varit anställda ett bra tag?
Jo, det var bra länge sen jag såg dom i alla fall.
Citat från: buskörare skrivet 02 maj 2015, 10:18:39 AM
Jo, det var bra länge sen jag såg dom i alla fall.
Det har ju skrivits om dess försvinnnade här tidigare.
Här finns lite ny info till er som har fordonslistor på Arriva Norrort / Täby vill ha en senaste upp datering.
Nu har Arriva Norrort / Täby ställt av en buss av modellen VDL Bus & Coach XLE 145-310 Boggi årsmodell 2013 och det är.
8888 DWM 414 och den är avställd från och med den 2015-03-03.
Vad hände med 6165-6176 som gick på Lidingöersättningen?/Ulf
Citat från: Ulf Berlin skrivet 25 oktober 2015, 20:19:13 PM
Vad hände med 6165-6176 som gick på Lidingöersättningen?/Ulf
Med dörrställning 1-1-0 är de egentligen bara tillåtna att gå i SL-trafik i Norrtälje och Nynäshamns kommuner, där Arriva inte kör. Så med tanke på att de är 2003or är de nog snart (eller redan nu) historia. 6165 är då avställd sedan 2015-06-23.
Här finns lite ny info till er som har fordonslistor på Arriva i Norrort / Täby och vill ha en senaste upp datering.
Nu har Arriva i Norrort flyttat en buss till Arriva i Råsta vilken buss det gäller finns det en länk här nedan till den tråden.
http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,66869.0.html
Citat från: eldani skrivet 25 oktober 2015, 18:58:47 PM
Här finns lite ny info till er som har fordonslistor på Arriva Norrort / Täby vill ha en senaste upp datering.
Nu har Arriva Norrort / Täby ställt av en buss av modellen VDL Bus & Coach XLE 145-310 Boggi årsmodell 2013 och det är.
8888 DWM 414 och den är avställd från och med den 2015-03-03.
Den har ju dock aldrig tillhört oss, utan vi har kört den i samråd med VDL för att testa deras nya (?) euro6-motor.
Här finns lite ny info till er som har fordonslistor på Arriva Norrort / Täby och vill ha en senaste upp datering.
Nu har Arriva Norrort / Täby gjort sig av med en buss av modellen VDL Bus & Coach XLE 145-310 Boggi årsmodell 2013 och det är.
8888 DWM 414 Den är registrerade hos Björks buss AB i Västerås från och med den 2015-11-26 och sats i trafik från och med den 2015-11-25.
Sen har Arriva Norrort / Täby ställt av en buss av modellen VDL Bus & Coach XLE 145-310 Boggi årsmodell 2013 och det är.
8757 DPA 287 och den är avställd från och med den 2015-12-10.
Citat från: eldani skrivet 09 januari 2016, 00:19:30 AM
Här finns lite ny info till er som har fordonslistor på Arriva Norrort / Täby och vill ha en senaste upp datering.
Nu har Arriva Norrort / Täby gjort sig av med en buss av modellen VDL Bus & Coach XLE 145-310 Boggi årsmodell 2013 och det är.
8888 DWM 414 Den är registrerade hos Björks buss AB i Västerås från och med den 2015-11-26 och sats i trafik från och med den 2015-11-25.
Sen har Arriva Norrort / Täby ställt av en buss av modellen VDL Bus & Coach XLE 145-310 Boggi årsmodell 2013 och det är.
8757 DPA 287 och den är avställd från och med den 2015-12-10.
Tackar! Även 8522 är avställd 2015-12-10. Om jag inte minns fel är väl 8522 och 8757 inlånade från VDL, så lånet kanske är slut nu?
Citat från: Tommy E skrivet 09 januari 2016, 01:36:58 AM
Tackar! Även 8522 är avställd 2015-12-10. Om jag inte minns fel är väl 8522 och 8757 inlånade från VDL, så lånet kanske är slut nu?
Var väl de som var tänkta att heta 9906-9907?
Citat från: Bussmicke skrivet 09 januari 2016, 12:16:35 PM
Var väl de som var tänkta att heta 9906-9907?
Enligt mina anteckningar hette de från början 9905-9906, men det dröjde inte så länge innan de omnumrerades.
8754 och 8755 VDL Bus & Coach XLE 145-310 Boggi, är flyttade till Halmstad där redan 8756 finns
Så 8754 och 8755 har kommit hit till Halmstad. Det har jag missat. De är dock fortfarande registrerade på Arriva Täby.
Nu börjar Halmstad bli intressant
Skickat från min LG-H815 via Tapatalk
Citat från: Frank Persson skrivet 14 januari 2016, 19:52:42 PM
Så 8754 och 8755 har kommit hit till Halmstad. Det har jag missat. De är dock fortfarande registrerade på Arriva Täby.
De ska tydligen ha blivit flyttade till Halmstad i söndags och omlackade ibörjan på veckan
Jaha där ser man. Jag tror att jag såg de parkerade på depån idag på den så kallade busskyrkogården så de har inte kommit i trafik än.