Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen från 15 till 30 år => Ämnet startat av: Hasse L skrivet 08 januari 2015, 12:59:53 PM

Titel: SL H3 6416 och 6417
Skrivet av: Hasse L skrivet 08 januari 2015, 12:59:53 PM
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/Bussar/6416429Idal-B_zps1ae98713.jpg)
GOA 062

(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/Bussar/6417420Stym-B_zps2971c10c.jpg)
LNT 893

Dessa båda bussar avslutade en lång serie B10M/ Säffle med nummer 5732 - 5758 och 6294 - 6417. 151 st (om jag räknat rätt) levererade 1980 och 82-84. Den sista varianten, med "plastfronten", inleddes med 6351 året 1983.

Härtill fanns H3A 5759-61 och 6418-20, vilka voro försedda med dragkrok. 5759-61 saknade bakre utgångsdörren.

Kanske någon höll reda på vilka H3 som fick den nyare färgsättningen?
Titel: SV: SL H3 6416 och 6417
Skrivet av: Fredrik Klint skrivet 08 januari 2015, 22:46:41 PM
Jag har uppgift om följande vagnar som erhöll SL´86 lack: 5732-41, 5744, 5747, 5748, 5754-58, 6294-99, 6301, 6304-11, 6316, 6331-33, 6345-54, 6356-66, 6373-91, 6414-16.
6355 ska ha varit den enda som fick SL´94 (lägre vit rand).

Titel: SV: SL H3 6416 och 6417
Skrivet av: Fredrik Klint skrivet 08 januari 2015, 22:51:52 PM
Jag har också uppgift att 6418-20 levererades som vanliga H3 men omlittererades till H3A 1986.
Samtliga H3A ska ha blivit ommålade till SL´86.
Titel: SV: SL H3 6416 och 6417
Skrivet av: Hasse L skrivet 09 januari 2015, 09:02:36 AM
Tack för dessa uppgifter!

/Hasse
Titel: SV: SL H3 6416 och 6417
Skrivet av: Affe/Märsta skrivet 12 januari 2015, 15:21:36 PM
Hej!

Härliga vagnar att köra
vi hade båda dessa i Märsta
när dom var nya.

/Affe Märsta
Titel: SV: SL H3 6416 och 6417
Skrivet av: Hasse L skrivet 12 januari 2015, 15:43:29 PM
Ganska så ny var Märstagaragets 6375 vid detta fototillfälle:
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/Bussar/6375531UVSt-B_zpsdce9f5de.jpg)
LNU 770
Titel: SV: SL H3 6416 och 6417
Skrivet av: Carl Eric skrivet 19 januari 2015, 22:09:55 PM
Hur var linjesträckningen när 420 gick upp till Gustavsbergs Lugnet? Eller var bussen bara felskyltad?
Titel: SV: SL H3 6416 och 6417
Skrivet av: HB skrivet 19 januari 2015, 22:34:16 PM
420 gick från Slussen gamla vägen till Skurubron. Därefter motorvägen fram till Lagnövägen via Gustavsberg C upp till Lugnet. Gick enbart i rusningsriktningen så. /Henrik/
Titel: SV: SL H3 6416 och 6417
Skrivet av: Carl Eric skrivet 19 januari 2015, 22:40:38 PM
Tack för svaret! När skedde ändringen av slutdestination till Hemmesta? Avkortningen till Gustavsbergs centrum skedde väl i samband med "Stockholmsförsöket" 2005, om jag inte minns helt fel.
Titel: SV: SL H3 6416 och 6417
Skrivet av: Hasse L skrivet 20 januari 2015, 10:30:06 AM
Citat från: Carl Eric skrivet 19 januari 2015, 22:09:55 PM
Hur var linjesträckningen när 420 gick upp till Gustavsbergs Lugnet? Eller var bussen bara felskyltad?
När 420 gick till/från Gb Lugnet trafikerades inte 422 i rusningsriktningen utan ersattes då av 420 (och av 445 mellan Björknäs och Gustavsbergs centrum). En ganska fiffig lösning som de resande snart lärde sig.

/Hasse
Titel: SV: SL H3 6416 och 6417
Skrivet av: Carl skrivet 21 januari 2015, 12:07:06 PM
Citat från: Carl Eric skrivet 19 januari 2015, 22:40:38 PM
Tack för svaret! När skedde ändringen av slutdestination till Hemmesta? Avkortningen till Gustavsbergs centrum skedde väl i samband med "Stockholmsförsöket" 2005, om jag inte minns helt fel.

Linje 420's slutdestination ändrades till Hemmesta i augusti 1994. Innan ändringen svarade 435'an för trafiken mellan Gustavsberg och Hemmesta i rusningstrafik i rusningsriktningen.

Redan innan augusti -94 utgick dock några morgonturer på 420 från Hemmesta och kördes parallellt med 435'an. Dessa turer annonserades endast i samlingstidtabellen för Hemmestalinjerna 435-440. En av morgonturerna på 420 från Lugnet utgick dessutom från Aspvik och körde sedan via Styrmannen till Gustavsberg. Avgången från Aspvik annonserades endast i tidtabellen för 426'an.

Augusti 2005 lades 420 först ner i sin helhet. Men efter protester återkom snart linjen men då med dagens sträckning, dvs bara mellan Slussen och Gustavsbergs centrum.