Igår eftermiddag var jag och fotade KR 238 som kom till Uppsala under fredagen. Bättre bild på bussen kommer när jag lyckas fota den i trafik.
(http://oskar.sajtx.net/bilder/KR-bilder/200/KR_238_071117.jpg)
(http://oskar.sajtx.net/bilder/KR-bilder/200/KR_238_071117b.jpg)
			
			
			
				Trevligt!
Har du reg.nr. resp. inv.nr. på de två nya 9700:orna samt 3 nya 8700:orna?
Visst stämmer antalet? :P
			
			
			
				Hej och tack! Den andra 9700:an ska heta 239 och har reg.nummer ASN 776. De tre 8700 kommer få inv.nummer 235-237. 
			
			
			
				Fyfan, nu börjar det bli häftigt!
			
			
			
				Citat från: Oskar A skrivet 18 november 2007, 21:53:55 PM
De tre 8700 kommer få inv.nummer 235-237. 
Tack!
Du har inga reg.nr. på dessa?
			
 
			
			
				Både ja och nej. Reg.numren CZL 503 OCH DDC 015 har tidigare nämnts. Dessa misstänker jag tillhör 235 (CZL 503) och 236 (DDC 015) men är långt ifrån säker. 
			
			
			
				KR 235 är CZL 503 med karossnr  3693
KR 236 är DDC 015 med karossnr 3694
KR 237 är CCU 903 med karossnr 3695
KR 238 är EBW 581 med karossnr 6523
KR 239 är ASN 776 med karossnr 6524
                                     Håll till godo
			
			
			
				Ska den ersätta 1 av dom som krockade härom året?
			
			
			
				CitatSka den ersätta 1 av dom som krockade härom året?
Har för mig att dom blev ersatta av några MB?
/Fredde
			
 
			
			
				Citat från: Fredde_J skrivet 19 november 2007, 12:15:47 PM
Har för mig att dom blev ersatta av några MB?
/Fredde
De krockade 9700 ersattes av två MB. Dessa 8700 och 9700 som kommer nu är för utökning av trafiken enligt tidigare uppgifter här på BS http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=6085.msg39653#msg39653 (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=6085.msg39653#msg39653)
			
 
			
			
				Tjusigt. Är det senaste modet att motorn ska sitta bak? Tidigare så är det ju Lysekils Buss som kört detta koncept men nu hänger tydligen KR på. Varför verkar man helt plötsligt inte vilja ha mittmotor längre? Kostnadsskäl?
			
			
			
				Trevligt! Ska bli kul att se dem i trafik.
			
			
			
				Tråkigt att det nog blir omöjligt att få syn på sådan i SL-lack i Norrtäljeområdet...  :(
			
			
			
				Citat från: Johan B skrivet 19 november 2007, 14:44:58 PM
Tjusigt. Är det senaste modet att motorn ska sitta bak? Tidigare så är det ju Lysekils Buss som kört detta koncept men nu hänger tydligen KR på. Varför verkar man helt plötsligt inte vilja ha mittmotor längre? Kostnadsskäl?
Ja det verkar konstigt...trodde att 9700 bara fanns med mittmotor men man lär sig hela tiden. Personligen gillar jag inte bakmotorbussar alls! Speciellt inte på vintern....
			
 
			
			
				Om man vill ha en bra handikapplyft (barun) så blir det bakmotor. Den går inte att använda ihop med mittmotor. 
Visst är det en trevlig buss. Tyvärr har Volvo inte läst beställningen riktigt, så dom byggde 9700 H trots att vi beställt 9700 S. Snacka om tabbe, dom är för höga för vägportar på linje 804 i Västerås.
Soe
			
			
			
				Citat från: Soe skrivet 19 november 2007, 16:39:09 PM
Om man vill ha en bra handikapplyft (barun) så blir det bakmotor. Den går inte att använda ihop med mittmotor. 
Visst är det en trevlig buss. Tyvärr har Volvo inte läst beställningen riktigt, så dom byggde 9700 H trots att vi beställt 9700 S. Snacka om tabbe, dom är för höga för vägportar på linje 804 i Västerås.
Soe
Aningen klantigt av Volvo om det nu är så
			
 
			
			
				Citat från: Soe skrivet 19 november 2007, 16:39:09 PM
Visst är det en trevlig buss. Tyvärr har Volvo inte läst beställningen riktigt, så dom byggde 9700 H trots att vi beställt 9700 S. Snacka om tabbe, dom är för höga för vägportar på linje 804 i Västerås.
Soe
Det finns duktiga customchoppare som kan fixa sådant. ;D 
/Cero
			
 
			
			
				Det fixar sig kanske av sig självt den dag som bussen sätts ut på den linjen och chauffören inte ser skyltarna.
Soe 
			
			
			
				Citat från: Soe skrivet 19 november 2007, 17:36:05 PM
Det fixar sig kanske av sig självt den dag som bussen sätts ut på den linjen och chauffören inte ser skyltarna.
Soe 
 ;D ;D
Hade jag varit KR Trafik hade jag ställt krav på Volvo att de fick fixa beställda bussar och inget annat och fixa lånebussar så länge
			
 
			
			
				Citat från: Björn Lövdahl skrivet 19 november 2007, 17:42:26 PM
Hade jag varit KR Trafik hade jag ställt krav på Volvo att de fick fixa beställda bussar och inget annat och fixa lånebussar så länge
Kan bussarna inte gå på de linjer man beställt dem för är det på gränsen till skandal. Bara att ta tillbaka dem och leverera nya. Sälja bort de "gamla" går nog bra ändå.
			
 
			
			
				Citat från: Verspieder skrivet 19 november 2007, 17:52:13 PM
Kan bussarna inte gå på de linjer man beställt dem för är det på gränsen till skandal. Bara att ta tillbaka dem och leverera nya. Sälja bort de "gamla" går nog bra ändå.
Gul lack går ju att använda på många ställen i detta landet!
			
 
			
			
				Citat från: Soe skrivet 19 november 2007, 16:39:09 PM
Om man vill ha en bra handikapplyft (barun) så blir det bakmotor. Den går inte att använda ihop med mittmotor. 
Visst är det en trevlig buss. Tyvärr har Volvo inte läst beställningen riktigt, så dom byggde 9700 H trots att vi beställt 9700 S. Snacka om tabbe, dom är för höga för vägportar på linje 804 i Västerås.
Soe
Är det lyften som bygger såpass långt in mot mitten att den skulle krockat med motor/växellåda som är problemet? Klaebruten i Norge har 9700 med dubbeldörr bak och mittmotor vilket fick mig att anta att man hade samma lyftsystem, därav min fråga från första början, men då har man där dubbeldörrar av praktiska skäl antar jag.
			
 
			
			
				Citat från: Johan B skrivet 19 november 2007, 18:16:50 PM
Är det lyften som bygger såpass långt in mot mitten att den skulle krockat med motor/växellåda som är problemet? Klaebruten i Norge har 9700 med dubbeldörr bak och mittmotor vilket fick mig att anta att man hade samma lyftsystem, därav min fråga från första början, men då har man där dubbeldörrar av praktiska skäl antar jag.
Är inte liften annorlunda med dubbla bakdörrar, dvs mittmotorn får plats?
			
 
			
			
				Citat från: Verspieder skrivet 19 november 2007, 17:52:13 PM
Kan bussarna inte gå på de linjer man beställt dem för är det på gränsen till skandal. Bara att ta tillbaka dem och leverera nya. Sälja bort de "gamla" går nog bra ändå.
Jag antar att bussarna inte är mottagna av KR. Man kan ju inte ta emot något man inte beställt. Om man gör det blir det ju en gåva. :D
/Cero
			
 
			
			
				Vi har fått en 9700 Face levererad med mitt motor och hkp lyft.  
U-Lift tror jag den heter..
Så inte behöver man ha bak motor för att klara handikapp kraven inte!
//Linus
			
			
			
				Vad är skillnaden mellan 9700 H och S? Enbart den totala höjden på bussen?
/Fredde