Här kommer första delen av min årskavalkad. En och annan buss slinker med när jag fotograferar, men för det mesta är det inte bussen som är huvudmotivet. Fotoplats skriver jag inte ut, det får betraktaren klura ut själv. Det går förstås bra att fråga också, om det är någon bild som är av extra intresse.
(http://www.mrg1.de/DSC27277I.JPG)
140119
(http://www.mrg1.de/DSC27689I.JPG)
140131
(http://www.mrg1.de/DSC27995I.JPG)
140213
(http://www.mrg1.de/DSC28098I.JPG)
140216
(http://www.mrg1.de/DSC28665I.JPG)
140301
(http://www.mrg1.de/DSC31519I.JPG)
140318
(http://www.mrg1.de/DSC32226I.JPG)
140322
(http://www.mrg1.de/DSC32762I.jpg)
140401
(http://www.mrg1.de/DSC32905I.jpg)
140411
(http://www.mrg1.de/P1002165C.JPG)
140511
(http://www.mrg1.de/P1003089C.JPG)
140530
Citat från: Mr G skrivet 01 januari 2015, 16:28:58 PM
(http://www.mrg1.de/DSC32905I.jpg)
140411
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/Bkh23sep572017-A14254_zps44183659.jpg)
Bild från Spårvägsmuseet
Jämför gärna med bilden från 23 sep 1957 över ett av mina första lekområden vid Kilaberg! De uppställda B24 ser ut att ha nyss kommit från ombyggnaden till manövervagnar.
Mvh Gunnar
Otroligt. Ser ut att vara samma fotoplats, bildvinkel och brännvidd. Lätt att tro att jag skulle kunna ha haft 1957 års bild som förlaga, och sen försökt att ta motsvarande bild idag. Men så var det inte, för det är första gången jag ser 1957-bilden nu. Klart mer intressant än dagens.
Tycker mig kunna skönja 4 st Capitoler på bilden. Och tror att de kan ha varit till för bl a 65:an. Jag vet inte svaret, men jag har fått för mig att 65:an var placerad i Brännkyrka när Capitolerna var nya, och senare flyttats till Hornsberg, när H15 började dyka upp på linjen igen. Annars var det väl endast 161:an som var Capitollinje i Brännkyrka på den tiden.
Citat från: Mr G skrivet 01 januari 2015, 23:47:23 PM
Tycker mig kunna skönja 4 st Capitoler på bilden. Och tror att de kan ha varit till för bl a 65:an. Jag vet inte svaret, men jag har fått för mig att 65:an var placerad i Brännkyrka när Capitolerna var nya, och senare flyttats till Hornsberg, när H15 började dyka upp på linjen igen. Annars var det väl endast 161:an som var Capitollinje i Brännkyrka på den tiden.
Linje 65 tycks ha varit placerad i Brännkyrka vid fototillfället (som andra bilder styrker) och kanske överflyttades den till Hornsberg när den förlängdes till Brunkebergstorg 1958. H21 5251-5258 kanske kom till Brännkyrka som nya. Bäst att inte vara för säker!
/Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 02 januari 2015, 09:44:24 AM
Linje 65 tycks ha varit placerad i Brännkyrka vid fototillfället (som andra bilder styrker) och kanske överflyttades den till Hornsberg när den förlängdes till Brunkebergstorg 1958. H21 5251-5258 kanske kom till Brännkyrka som nya. Bäst att inte vara för säker!
Finns notering om att 5257 på linje 65 tur 2 krockade med en lastbil 28/3-58.
/Gunnar
Kan tänka mig att något av dessa datum kan passa för överflyttningen till Hornsberg
17/4 1958 - Förlängs till Brunkebergstorg
26/11 1960 - Bemannad med konduktör under högtrafik
Tidigare var jag inne även på att den 24/11 1957 kunde vara ett möjligt datum, men din iakttagelse om Brännkyrkavagn den 28/3 1958 motsäger detta.
Blev en hel del H15 tillgängliga den 17/4 1958 när 79:an las ned. Å andra sidan frigörs H15 löpande de här åren när enmansbetjäning tar över på fler och fler linjer. Den 26/11 1960 läggs 3:an ner och H15 sätts in på 53:an. Bägge datumen har det alltså gjorts omfattande omdispositioner av SS vagnpark.
Citat från: Mr G skrivet 08 januari 2015, 13:04:21 PM
Kan tänka mig att något av dessa datum kan passa för överflyttningen till Hornsberg
17/4 1958 - Förlängs till Brunkebergstorg
26/11 1960 - Bemannad med konduktör under högtrafik
Jag lägger min röst på 17/4-58. Det erforderliga antalet Capitoler för linje 65/66 efter förlängningen till Bbt kan knappast ha placerats i Brännkyrka. Kul om någon vet hur det var.
/Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 09 januari 2015, 14:44:53 PM
Jag lägger min röst på 17/4-58. Det erforderliga antalet Capitoler för linje 65/66 efter förlängningen till Bbt kan knappast ha placerats i Brännkyrka. Kul om någon vet hur det var.
Enligt Spårväg och Buss nr 4/58 i artikeln "Vad händer 17 april?":
"Huvudparten av linjerna 67 och 68, som kan trafikeras med Metropolbussar, flyttas från Hornsberg till Brännkyrka under det att 65 och 66 flyttas till Hornsberg."
SoB visste!
/Gunnar
Tack. Då slipper man åtminstone ligga sömnlös pga detta i fortsättningen, :)
"linjerna 67 och 68, som kan trafikeras med Metropolbussar" ger väl också informationen att linjerna 65 och 66 inte kunde härbärgera dessa jättebussar i hela sin linjesträckning.