I vilken stad finns redan 100% elektriska bussarna (ej hybrid !) som har endast en elektromotor foer normalt drift ?
Komplettera gaerne listan ! Bussen ska ha minst ca. 12m laengd och trafikerar i normalt drift (ej testbussar / proev-veckorna), ej trolleybussar.
- Helsingfors (1 Ebusco)
- Vaesteras (1 Solaris)
- Koebenhavn ?
- Oslo ?
I Helsingfors finns Ecobus, Ebusco, VDL och BYD.
(http://bussilinjat.kuvat.fi/kuvat/Bussikuvia+yhti%C3%B6itt%C3%A4in/Veolia/3000-3099/vt3000_a.JPG/_bigthumb.jpg) (http://bussilinjat.kuvat.fi/kuvat/Bussikuvia+yhti%C3%B6itt%C3%A4in/Veolia/3000-3099/vt3000_a.JPG)(http://bussilinjat.kuvat.fi/kuvat/Bussikuvia+yhti%C3%B6itt%C3%A4in/Veolia/3000-3099/vt3001_a.JPG/_bigthumb.jpg) (http://bussilinjat.kuvat.fi/kuvat/Bussikuvia+yhti%C3%B6itt%C3%A4in/Veolia/3000-3099/vt3001_a.JPG)(http://bussilinjat.kuvat.fi/kuvat/Bussikuvia+yhti%C3%B6itt%C3%A4in/Veolia/3000-3099/vt3002_a.JPG/_bigthumb.jpg) (http://bussilinjat.kuvat.fi/kuvat/Bussikuvia+yhti%C3%B6itt%C3%A4in/Veolia/3000-3099/vt3002_a.JPG)(http://bussilinjat.kuvat.fi/kuvat/Bussikuvia+yhti%C3%B6itt%C3%A4in/Veolia/3000-3099/vt3003_b.JPG/_bigthumb.jpg) (http://bussilinjat.kuvat.fi/kuvat/Bussikuvia+yhti%C3%B6itt%C3%A4in/Veolia/3000-3099/vt3003_b.JPG)
Är Solarisen i Västerås i reguljär drift ännu?
Umeå (HAW 12LE) 1 st, fler kommer 2015 liksom ledbussvarianten HAW 18LE
HUr många led/kortvagnar är det tänkt att komma?
WBA497 - en Citea Electric - står nu hos Ceris i Timrå (VDL-verkstaden) och kommer inom kort att tas i trafik hos Byberg & Nordin i Härnösand.
Bolaget har även två helelektriska mindre bussar i trafik (Iveco Rosero First) sedan några månader. En i Härnösand och en i Sollefteå.
Förenade Buss (eller snarare Karlstadsbuss kanske?) skall väl ta leverans av 3 elbussar av Optare?
vet inte hur många bussar men projekt electricity tullar igång i vår i götet med både rena batteri bussar o laddhybrider från Volvo
Faller kanske utanför "kraven" - men Hagabussen i Stockholm är väl att räkna hit, trots att den bara är på 11,5 meter och inte körs av SL. Istället är det ett fastighetsbolag som kör den (genom Adelsö buss) i skytteltrafik i högtrafik mellan Hagastaden och Karlbergs pendeltågsstation. Framförallt längden kanske blir lite stelt att hålla för fast på här - mer väsentligt mått är ju att karossen bör vara av "fullbuss-modell", och inte av "minibusstyp".