Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Mr G skrivet 30 december 2014, 19:19:25 PM

Titel: Biljettvisering linje 179
Skrivet av: Mr G skrivet 30 december 2014, 19:19:25 PM
Jag tittar till hpl Kista Centrum ibland och har noterat att det på linje 179 mot Vällingby är påstigning genom alla dörrar  som gäller, men inga gula västar eller annat folk som kollar biljetter och kort. Eftersom det brukar finnas en del Råstaförare här på Buss-Snack undrar jag om detta är sanktionerat av SL/trafikutövaren, eller om förarna tyst accepterar fusket. Förekommer det liknande gratisåkning på andra ställen i landet?
Titel: SV: Biljettvisering linje 179
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 30 december 2014, 19:54:05 PM
Låter mera som försenad buss i kombination med allmän anarki.  När förste man/ kvinna smiter ombord genom fel dörr brukar det leda till detta beteende, och vilken förare orkar käfta i den situationen?
Titel: SV: Biljettvisering linje 179
Skrivet av: pegee skrivet 30 december 2014, 21:02:03 PM
Så har vi haft det i Göteborg länge. Passagerarna vimlar ut och in i vilken dörr som helst.
Västtrafiks kontroll av färdbevis är ett skämt numer. Den är inte ens sporadisk, så viljan
att betala för sig har underminerats katastrofalt.
Titel: SV: Biljettvisering linje 179
Skrivet av: Nico skrivet 30 december 2014, 21:45:01 PM
I Kista så handlar det mig veterligt enbart om smitning och inget annat. Sedan finns det vissa andra områden i Storstockholm där viseringen varit skyddstoppad pga hot/våld, men Kista ska inte vara omfattat av det vad jag vet.

Kista centrum har ju varit ett problemområde under lång tid och detta med att det smits på genom bakdörrar mm. är tyvärr alltför vanligt. Det stora kruxet är att biljettkontrollen varit nästan obefintlig i området (även om man körde riktade storkontroller i Kista i november) under åren. Det har lett till att folk har lärt sig att de kan bete sig lite som de vill samtidigt som förarna resignerat till största delen. Detta då det förare som försöker att få folk att göra rätt för sig oftast blir hotade med diverse...

Hot som då tyvärr på ett eller annat vis alltför ofta har omsatts i praktiken av en del resenärer. Jämför man med övriga linjer i Stockholm (även övriga 170-linjer) så sticker linje 179 ut ganska ordentligt, tätt följd av linje 514.
Titel: SV: Biljettvisering linje 179
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 30 december 2014, 22:46:22 PM
Citat från: Nico skrivet 30 december 2014, 21:45:01 PM
I Kista så handlar det mig veterligt enbart om smitning och inget annat. Sedan finns det vissa andra områden i Storstockholm där viseringen varit skyddstoppad pga hot/våld, men Kista ska inte vara omfattat av det vad jag vet.

Kista centrum har ju varit ett problemområde under lång tid och detta med att det smits på genom bakdörrar mm. är tyvärr alltför vanligt. Det stora kruxet är att biljettkontrollen varit nästan obefintlig i området (även om man körde riktade storkontroller i Kista i november) under åren. Det har lett till att folk har lärt sig att de kan bete sig lite som de vill samtidigt som förarna resignerat till största delen. Detta då det förare som försöker att få folk att göra rätt för sig oftast blir hotade med diverse...

Hot som då tyvärr på ett eller annat vis alltför ofta har omsatts i praktiken av en del resenärer. Jämför man med övriga linjer i Stockholm (även övriga 170-linjer) så sticker linje 179 ut ganska ordentligt, tätt följd av linje 514.

Om det är så illa att viseringen är skyddsstoppad är väl frågan om man ska köra överhuvudtaget?

Har samarbetet med vaktbolag avbrutits eller vågar inte heller dessa sig ut till Järvafältet?
Titel: SV: Biljettvisering linje 179
Skrivet av: buskörare skrivet 30 december 2014, 23:59:34 PM
Citat från: Nico skrivet 30 december 2014, 21:45:01 PM
I Kista så handlar det mig veterligt enbart om smitning och inget annat. Sedan finns det vissa andra områden i Storstockholm där viseringen varit skyddstoppad pga hot/våld, men Kista ska inte vara omfattat av det vad jag vet.

Kista centrum har ju varit ett problemområde under lång tid och detta med att det smits på genom bakdörrar mm. är tyvärr alltför vanligt. Det stora kruxet är att biljettkontrollen varit nästan obefintlig i området (även om man körde riktade storkontroller i Kista i november) under åren. Det har lett till att folk har lärt sig att de kan bete sig lite som de vill samtidigt som förarna resignerat till största delen. Detta då det förare som försöker att få folk att göra rätt för sig oftast blir hotade med diverse...

Hot som då tyvärr på ett eller annat vis alltför ofta har omsatts i praktiken av en del resenärer. Jämför man med övriga linjer i Stockholm (även övriga 170-linjer) så sticker linje 179 ut ganska ordentligt, tätt följd av linje 514.

Jag var på trafikanträkning på just 179 för ett par veckor sen och fick i samband med det höra att 179 och 514 har skyddsstoppad visering. Sanningen i det är jag inte helt säker på, men det kommer från flera håll varav några rätt trovärdiga.
Titel: SV: Biljettvisering linje 179
Skrivet av: Mr G skrivet 31 december 2014, 00:24:40 AM
Det var inte första gången jag såg detta, men idag stannade jag kvar några avgångar och tittade, och det hände samma sak varje gång. Folk köade inte ens till framdörren, utan påstigning skedde redan från början genom alla dörrar. Inga förseningar var det heller, utan bussarna ankom snällt var 10:e minut enligt tidtabellen. Eftersom förarna inte tycktes reagera på något vis, antog jag också att detta var gängse rutin på platsen. Varje avgång var i princip fullsatt, så det innebar väl att närmare 100 personer klev på varje buss just vid den här hållplatsen. Jag kan förstå att situationen är ohanterlig för förarna, men frågar mig varför man inte skulle kunna ha visering utförd av trafikvärdar vid varje dörr på samma sätt som förekommer på flera ställen längs linje 4.

Det var endast på 179:an mot Vällingby som detta skedde, övriga linjer och 179:an mot Sollentuna funkade normalt.

Måste ju ha varit ansenliga belopp i biljettintäkter som uteblev här. Så jag funderar förstås varför SL/trafikutövaren låter detta få fortgå.

Titel: SV: Biljettvisering linje 179
Skrivet av: Nico skrivet 31 december 2014, 01:01:16 AM
Vad jag minns så gäller skyddsstoppet bara Tensta och Råsta-linjerna 179, 196, 514 och 540, men det går alltid att kolla med AV för den som är hugad.

Problemen med ombordsmitning via bakdörr i Kista i riktning mot Rinkeby/Tensta har varit likartade i många år. Framförallt är det relaterat till köpcentret och en viss del av deras klientel. Det finns en viss grupp som dagligen sitter av en massa tid i centrumet (det fungerar i princip som uppehållsrum) och sedan verkar anse att bussen ska ingå i det 'gratisutbud' som centrumvistelsen utgör. Att 179 sticker ut beror huvudsakligen på att den linjen har lejonparten av de resande i närområdet. Smitningarna är absolut heller inget som nuvarande entreprenör ska lastas för utan har alltså pågått under flera av de tidigare entreprenörerna och går egentligen ända tillbaks till den tiden då SL själva körde trafiken.

I grund är detta primärt en fråga för Trafikförvaltningen som jag ser det. I alla fall då frågan om trafikvärdar inte är något som de verkar omhulda eller uppmuntra. För en tiotal år sedan talades det om att väktare skulle hålla koll på i synnerhet kvällarna. Det rann dock fort ut i sanden då man inte ville provocera osv. Trist nog är detta en faktor som man inte får glömma bort att ta hänsyn till vid insatser på vissa håll i våra större och mera socialt utsatta förorter. Det här är ju inte heller begränsat till Järva utan förekommer på andra håll i Storstockholm såväl som i andra större tätorter med liknande problematik.
Titel: SV: Biljettvisering linje 179
Skrivet av: Mr G skrivet 31 december 2014, 11:24:17 AM
Innebär skyddstoppad visering att man utan risk åker gratis på dessa linjer? Eller finns ändå risken att det senare kommer på en kontrollgrupp?

De bussarna jag såg var knökfulla så det hade nog varit fysiskt omöjligt att kontrollera färdbevis just då. Undrar också om det förekommer "flygande" kontroller längre?
Titel: SV: Biljettvisering linje 179
Skrivet av: F.Å skrivet 31 december 2014, 12:59:42 PM
Citat från: Mr G skrivet 31 december 2014, 11:24:17 AM
Innebär skyddstoppad visering att man utan risk åker gratis på dessa linjer? Eller finns ändå risken att det senare kommer på en kontrollgrupp?

De bussarna jag såg var knökfulla så det hade nog varit fysiskt omöjligt att kontrollera färdbevis just då. Undrar också om det förekommer "flygande" kontroller längre?

Arbetsuppgiften som är skyddstoppad gäller bussförarnas biljettvisering på linje 179 och 514. Kontroller förekommer lika "ofta" som på andra linjer.
Titel: SV: Biljettvisering linje 179
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 31 december 2014, 13:19:37 PM
Blir nog billigare att se mellan fingrarna på vissa platser, och slippa problem med hämnd i form stenkastning och liknande.
Titel: SV: Biljettvisering linje 179
Skrivet av: Ersa skrivet 31 december 2014, 14:12:50 PM
Det är väl upp till Trafikförvaltningen att se till att ordna upp saker och ting med trafikvärdar och ordningsvakter vid Kista C, om man nu vill införa visering vid alla dörrar. En nyare terminal med bemannade spärrar likt tunnelbanan kanske vore en idé? När man väl passerat spärren har man fri tillgång till de bakre dörrarna.
Men å andra sidan är jag ju medveten att SL-traditionen idag är att arbeta för "en stolpe ute vid gatan", samt att låta operatören axla all form av ansvar, så att Trafikförvaltningen slipper. Men med alla dessa billiga och oövervakade lösningar får ju SL själva räkna med att operatörens personal resignerar inför hotet om överfall och stenkastning.

Visserligen är det ju VBP överallt snart, vilket väl gör att Trafikförvaltningen inte vill lägga ner pengar på att operatören ska få ökade viseringar. Å andra sidan anser nog alla operatörer att vandalisering, bråk, stenkastning och viten för inställda turer skulle bli dyrare än att kämpa för att få in dagens saknade viseringar.
Titel: SV: Biljettvisering linje 179
Skrivet av: yngrot skrivet 31 december 2014, 17:04:00 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 31 december 2014, 13:19:37 PM
Blir nog billigare att se mellan fingrarna på vissa platser, och slippa problem med hämnd i form stenkastning och liknande.




Visserligen kan du ha rätt men å andra sidan är det helt åt h-e  att samhället gått åt detta håll att man genom hot och våld får till detta beteende ..  >:(
Titel: SV: Biljettvisering linje 179
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 31 december 2014, 17:35:30 PM
Citat från: yngrot skrivet 31 december 2014, 17:04:00 PM
 




Visserligen kan du ha rätt men å andra sidan är det helt åt h-e  att samhället gått åt detta håll att man genom hot och våld får till detta beteende ..  >:(


Ja, det är en hemsk situation men oavsett är det bättre att minska riskerna för våld mot personal och resenärer, samt kostsamma skador på fordonen än att visera vissa kategorier av passagerare. Politikerna bär ansvaret för att det spårat ur helt i vissa områden i landet.
Titel: SV: Biljettvisering linje 179
Skrivet av: buskörare skrivet 31 december 2014, 17:40:03 PM
Citat från: F.Å skrivet 31 december 2014, 12:59:42 PM
Arbetsuppgiften som är skyddstoppad gäller bussförarnas biljettvisering på linje 179 och 514. Kontroller förekommer lika "ofta" som på andra linjer.

Där har jag hört annorlunda. Dvs att kontroller inte sker på dessa linjer av säkerhetsskäl.
Titel: SV: Biljettvisering linje 179
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 31 december 2014, 17:47:57 PM
Citat från: buskörare skrivet 31 december 2014, 17:40:03 PM
Där har jag hört annorlunda. Dvs att kontroller inte sker på dessa linjer av säkerhetsskäl.

Tämligen meningslöst att utsätta kontrollörerna för misshandel av personer som ändå inte kommer att betala något. Annars får man sätta in folk av betydligt tuffare kaliber och då eskalerar allt snabbt.
Titel: SV: Biljettvisering linje 179
Skrivet av: Nico skrivet 31 december 2014, 19:09:55 PM
Det jag hört stämmer överens med det som F.Å. skriver och han har ju direktkoll på Råsta och har kläm på vad som gäller. Sedan sker det kontroller, men tyvärr sporadiskt. Det var som sagt en större kontroll nu i november, men då är inte kontrollen ensam utan åtföljs normalt av ordningsvakter och nu senast även av polis.

Sedan får ju även kontrollanterna i allmänhet tyvärr vara lite försiktiga och det har väl tyvärr lett till att vissa områden inte kollas så ofta som de borde. Mycket hänger på om polisen har resurser och just synliga poliser är ju något som blivit mer och mer sällsynt. Mest verkar de skakas fram för olika evenemang, eskorter osv. men i vardagslivet är det trist nog sällan de märks.
Titel: SV: Biljettvisering linje 179
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 31 december 2014, 19:41:20 PM
Ska man överhuvudtaget utföra sådan trafik kan man undra??
Titel: SV: Biljettvisering linje 179
Skrivet av: F.Å skrivet 31 december 2014, 20:00:16 PM
Citat från: buskörare skrivet 31 december 2014, 17:40:03 PM
Där har jag hört annorlunda. Dvs att kontroller inte sker på dessa linjer av säkerhetsskäl.

Möjligt att det är så. Har inte koll på deras arbetsmiljö och vilka krav deras skyddsorganisation ställer. Men bortsett från de razzior som genomfördes nyligast i Kista mot just 179, och någon enstaka dito i Hallonbergen på 540, så är kontrollen lika sällsynt över hela vårt trafikområde. Minns inte senaste gången jag hade dom med på någon linje alls...
Titel: SV: Biljettvisering linje 179
Skrivet av: buskörare skrivet 31 december 2014, 21:25:58 PM
Citat från: F.Å skrivet 31 december 2014, 20:00:16 PM
Möjligt att det är så. Har inte koll på deras arbetsmiljö och vilka krav deras skyddsorganisation ställer. Men bortsett från de razzior som genomfördes nyligast i Kista mot just 179, och någon enstaka dito i Hallonbergen på 540, så är kontrollen lika sällsynt över hela vårt trafikområde. Minns inte senaste gången jag hade dom med på någon linje alls...

Nej, jag är ju inte helt 100 heller eftersom Råsta inte är mitt område. Så det kanske inte alls stämmer. Skulle det stämma, så är ju sånna där razzior perfekta där man mer eller mindre kan tömma bussen och börja om. Jag tycker man borde kunna sätta in lasthjälp vid Kista för dessa linjer, men det är ju förstås en kostnadsfråga. Dvs att vakter står för bakdörrarna vid lastning. Tror vår 178 var inblandad i razzian sist också, även om den inte ens är i närheten av 179:an.
Titel: SV: Biljettvisering linje 179
Skrivet av: Jonas1968 skrivet 06 januari 2015, 17:31:29 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 31 december 2014, 19:41:20 PM
Ska man överhuvudtaget utföra sådan trafik kan man undra??
Folk är ju kanske beroende av bussen för att ta sig till/från arbetet så självklart skall man köra om detta är möjligt. Att stoppa trafiken helt drabbar ju även dom som är ärliga och betalar för sig.
Titel: SV: Biljettvisering linje 179
Skrivet av: Ersa skrivet 06 januari 2015, 19:15:25 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 31 december 2014, 19:41:20 PM
Ska man överhuvudtaget utföra sådan trafik kan man undra??

Det blir ju så här till slut, då ingen i samhället vill ta ett tydligt ansvar för upplägget och de uppkomna ordningsproblemen. Oavsett område och operatör tycker jag inte att ett privatägt bussföretag ska förväntas ta ansvar för ordningsproblem i samhället. Trafikutövaren ska bedriva busstrafik, och inte behöva jaga de hotfulla individer som smiter från Landstingets taxeregler.

Förtydligande: Nu är det ju ingen här i forumet som anser att trafikutövarna ska ta "allt" ansvar, men denna attityd verkar tråkigt växa mer och mer från politiker- och tjänstemannahåll. I alla fall i Stockholms län.
Titel: SV: Biljettvisering linje 179
Skrivet av: Lars_L skrivet 06 januari 2015, 20:23:00 PM
Citat från: Ersa skrivet 06 januari 2015, 19:15:25 PM
Det blir ju så här till slut, då ingen i samhället vill ta ett tydligt ansvar för upplägget och de uppkomna ordningsproblemen. Oavsett område och operatör tycker jag inte att ett privatägt bussföretag ska förväntas ta ansvar för ordningsproblem i samhället. Trafikutövaren ska bedriva busstrafik, och inte behöva jaga de hotfulla individer som smiter från Landstingets taxeregler.

Förtydligande: Nu är det ju ingen här i forumet som anser att trafikutövarna ska ta "allt" ansvar, men denna attityd verkar tråkigt växa mer och mer från politiker- och tjänstemannahåll. I alla fall i Stockholms län.

Fast jag håller nog inte riktigt med om att det ser ut så. Tvärtom har det väl aldrig satsats så mycket på vakter, trygghetsvärdar och kameraövervakning inom kollektivtrafiken i Stockhholms län. Däremot vet jag inte om idén att satsa relativt mycket på trygghetsvärdar istället för ordningsvakter varit så lyckosam. Det finns säkert en anledning till att man gjort så och kanske var det den lösning som fanns att ta till på kort tid. Däremot ser jag väl en större vits med "lugna gatan" etc. Då man förhoppningsvis kan ha personer där som kan få bättre kontakt med en del av de störande ungdomarna.

Jag har varit med flera gånger om hur ordningsvakter hjälper till att ordna med ordentlig kö för ombordstigning etc, vilket jag också tackat dem för - om än det inte gällt på 179. Men de kan ju knappast stå där hela dagarna heller och hålla ordningen. Problemet för operatören blir ju då om han ska kalla på ordningsvakter och bli en kvart sen, eller om han ska låta det vara.

Däremot är min upplevelser inte heller riktigt den som beskrivs av 179 ovan. När jag har åkt har det varit någon enstaka som gått på bakdörrarna i Tensta och Kista. Men inte som det beskrivs här. Men kanske är det vissa tider som detta är ett större problem.
Titel: SV: Biljettvisering linje 179
Skrivet av: rengmark skrivet 08 januari 2015, 01:29:25 AM
Jag har åkt flera gånger kvällstid när uppemot 30 personer stiger på i bakre dörrarna i Kista centrum på 179. När vi andra som köar vid framdörren kommer ombord har sittplatserna tagit slut. Så vi som betalar för resan får en sämre resstandard än de som plankar.
Titel: SV: Biljettvisering linje 179
Skrivet av: Bussmicke skrivet 08 januari 2015, 03:59:24 AM
Respektlöst klientel...

/Bussmicke
www.bussmicke.se